Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:18
Geachte mede-tweakers,

Ik ben opzoek naar 5.1 speakers voor mijn pc.
Aangezien ik hier bar weinig verstand van heb heb ik jullie hulp nodig.
Mijn budget is ongeveer 350 euro.
Ik weet niet als het wat uitmaakt, maar mijn pc ziet er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 269,90€ 269,90
1Asus Intel H77 P8H77-V LE€ 75,01€ 75,01
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Kingston HyperX KHX24C11T2K2/8X€ 91,99€ 91,99
1Sony Optiarc AD-7261S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Toughpower Grand 850W€ 168,70€ 168,70
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,98

Heb ik ook nog een andere geluidskaart voor 5.1 nodig?

Ik had zelf dit gezien: http://www.teufelaudio.nl...ontrol-5.1-set-p9925.html

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Als je je 5.1 set aansluit via de optische uitgang maakt het niet uit welke geluidskaart je hebt omdat het geluid pas van digitaal naar analoog word omgeschakeld in je versterker.

Daarna kan je gewoon een Logitecht 5.1 setje kopen.
pricewatch: Logitech Z906

Die Teufel is iets beter maar duurder. Denk dat de logitech ook prima is en dan heb je weer 100 eur in de pocket. Maar aan de andere kant als je het geld er voor over hebt gewoon de teufel kopen.

EDIT:

Ik zie dat je moederbord een optische uitgang heeft. Je kan daar dus de logitech op aansluiten.

De Teufel heeft geen optische ingang omdat hij geen decoder heeft. Dus moet je ook nog een geluidskaart kopen die wel alles kan decoderen en omzetten naar analoog:
pricewatch: Asus Xonar DGX

[ Voor 111% gewijzigd door zero_cool89 op 24-11-2013 17:29 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:59

FeaR

In GoT we trust

Omzetten naar analoog zit in 99% van de gevallen op het moederbord. De Teufel kan je zo aansluiten net als de Z906 mits je maar analoog aansluit. Als je digitaal aan gaat sluiten moet je moederbord dan wel geluidskaart beschikken over DTS Connect dan wel Dolby Digital Live om games in 5.1 uit te sturen. Als je alleen optisch (dan wel coaxiaal) pakt heb je veelal 2.0 in games. Nu kan een set als de Z906 door Dolby Pro Logic II dat 2.0 wel omzetten naar 5.1 maar het is toch net wat anders als de PC door bovengenoemde software gewoon DTS dan wel Dolby 5.1 uitspuugt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• larsiey
Dus even samengevat (corrigeer me als ik het fout heb):

Ik heb een geluidskaart nodig die DTS Connect ondersteund om het beste eruit te halen.
En welke raad je dan aan, of zit daar niet veel verschil in?

Kunnen jullie even op die website kijken:
http://www.teufelaudio.nl...9eaf6054f2350aea3783ab007

En wat zou ik dan doen:

- Concept E 350 Control "5.1-Set"
- Concept E 450 "5.1-Set"

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat van het beste er uit halen is jouw invulling. Ik zeg alleen dat als je digitaal aan gaat sluiten dat je dan wel een speakerset moet hebben met ingebouwde decoder (zoals de Z906 of een Teufel met Decoderstation). Als je analoog aan gaat sluiten dan kan je een simpele set nemen en ben je dus klaar met de Control-dock van Teufel. Wat het beste is valt zo niet te zeggen aangezien je van diverse factoren afhankelijk bent. Ik zeg alleen dat als je digitaal aan gaat sluiten je niet instant 5.1 in games hebt. Games hebben namelijk geen vaste 5.1 track zoals films die wel hebben. Het verhaal van zsro_cool89 is naar mijn inziens dus niet correct, daar reageer ik op. Als je analoog aan gaat sluiten heb je zo'n Control niet nodig en zou alleen de E450 volstaan.

Echter krijg je dan weer de discussie of het omzetten van digitaal naar analoog door de onboard geluidskaart/-chip voldoende is. Als je digitaal aansluit is er inderdaad geen verschil en heb je een simpele kaart met Dolby Digital Live software nodig dan wel DTS Connect, die heb je al voor een paar tientjes. Dan is de PC/geluidskaart niet de beperkende factor maar de decoder in de speakerset. Maar dan kom je op het punt waarom sommige mensen installaties hebben staan van (tien)duizenden euro's: er is altijd wel een zwakke(re) schakel.

Ik zou zelf voor de E450 gaan als je puur tussen die twee moet kiezen. Beide zal je analoog aan moeten sliuten (Control is namelijk geen Decoder die digitale ingangen heeft). Enige voordeel van de E350 met de Control is dat je meer apparaten aan kan sluiten waar de E450 dat niet heeft.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Zijn moederbord heeft niets eens de fysieke aansluiting voor analoog 5.1

• larsiey
Het liefst zou ik wel digitaal hebben, dus moet ik nog een geluidskaart hebben?
pricewatch: Asus Xonar D2 zoiets?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

zero_cool89 schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:17:
Zijn moederbord heeft niets eens de fysieke aansluiting voor analoog 5.1
Ook niet door Flexi Jack, waardoor je de Line In en Microphone In om kan zetten naar gewone Line Out?
larsiey schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:39:
Het liefst zou ik wel digitaal hebben, dus moet ik nog een geluidskaart hebben?
pricewatch: Asus Xonar D2 zoiets?
En dan? Beide sets van Teufel hebben digitale ingangen. Dan moet je een Teufel nemen met Decoderstation, maar dan ben je over budget.

• larsiey
FeaR schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:52:
[...]

Ook niet door Flexi Jack, waardoor je de Line In en Microphone In om kan zetten naar gewone Line Out?

[...]

En dan? Beide sets van Teufel hebben digitale ingangen. Dan moet je een Teufel nemen met Decoderstation, maar dan ben je over budget.
Dus met een E450 en Decoderstation heb ik geen geluidskaart meer nodig?
En gewoon een E450 heb ik ook geen geluidskaart nodig?

(Sorry als ik een beetje dom overkom, dit is allemaal nieuw voor mij :/ )

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Doe eerst eens nakijken in de manual van je moederbord of je met de drie aanwezige audio-aansluitingen drie keer een Line Out kan creëren. Voor analoog 5.1 heb je namelijk 3 x 3,5mm jack (totaal zes kanalen) nodig. Je moederbord heeft wel drie keer 3,5mm jack maar default zijn de roze en de blauwe ingangen en geen uitgangen. Maar soms is er met software te regelen dat een ingang een uitgang kan worden. Als dat niet kan dan wordt het sowieso een losse geluidskaart voor analoog aansluiten. Als het mogelijk is kan je analoog aansluiten en dan heb je genoeg aan een E450 of welke set dan ook zolang de ingangen maar analoog zijn.

Als je digitaal aan wilt sluiten (waar je moederbord zo te zien een optische uitgang voor heeft) dan moet je een set nemen met digitale ingang. Een Logitech Z906 (of de voorganger Z-5500) heeft die ingebouwd, Teufel heeft dat niet en dan heb je een Decoderstation nodig. Let wel dat je ook even uit moet zoeken wat de digitale uitgang van je moederbord doet. Zoals gezegd heb je voor games iets van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect nodig.

Haal vooral de Teufel Decoderstation en Controlstation niet door elkaar: Decoderstation is - zoals de naam al zegt - met decoder en dus digitale ingangen, de Controlstation is niets meer dan een simpele analoge switch.

Maar nogmaals: eerst even de manual van je moederbord nakijken wat er mogelijk is. Een geluidskaart kopen kan altijd, maar dat is zonde als je het niet nodig zou hebben. Overigens is die Asus geluidskaart die je aanhaalde wel erg overdreven voor een simpele set als de Teufel. Sterker nog, ik zou nooit 100 euro voor een geluidskaart uitgeven als je een standaard PC-setje op aan wordt gesloten. HiFi of studio monitoren oké, maar geen kant en klare 5.1.

Pagina: 1