Beveiligen map op externe harddrive

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Wij hebben thuis met het gezin een gezamelijke harde schijf(voor backups, films etc.).
Omdat ik liever niet heb dat anderen in mijn bestanden gaan rommelen of dingen verwijderen ben ik op zoek naar een programma waarmee je een bepaalde map kunt beveiligen met een wachtwoord. De programma's die ik tot nu toe tegen gekomen ben zijn allemaal voor een hele drive.

Weet iemand welk programma ik hier het beste voor kan gebruiken?

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kortom, je wilt je pr0n collectie tegen pottekijkers beschermen. Zeg dat dan gewoon :P

Wat voor HDD is dat? USB ding of een NAS? In geval van een NAS kun je dat met het beheersysteem van de NAS dichtzetten.
Is het een USB HDD dis structureel aan de zelfde PC hangt, dan lijkt het me een kwestie van de juiste rechten op die directory zetten. Hou er dan wel rekening mee dat een gebruiker met Administrator rechten er wel gewoon bij kan. Ook zul je dan sowieso met meerdere accounts moeten draaien, en ik kan natuurlijk niet zien of dat nu al gebeurt of niet.

Als je je data af wilt schermen, kun je natuurlijk ook nog een of meerdere UDB sticks kopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Het is een toshiba 1TB hdd die wisselt tussen 3 pc's en de tv dus met administrator-rechten gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Truecrypt is een goed programma. Je kan zowel de hele disk als een map versleutelen.
Als je echt paranoia bent kan je zelfs een versleutelde map in een versleutelde map zetten, maar dat gaat voor jouw gebruik waarschijnlijk te ver.
http://www.truecrypt.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als ook de TV er bij moet kunnen: ik zie geen optie. Koop een tweede disk en beveilig fysiek. Neem anders idd iets als Truecrypt en zet alle tieten privacygevoelige data in een encrypted container.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als de map niet op de Tv hoeft te worden bekeken zou je eens kunnen kijken naar TrueCrypt
Dat kun je op iedere PC installeren en daarmee kun je de (virtuele) map openen na het gevn van de password. Misschien overkill voor een gezinssituatie (512 bit encryptie), maar wel effectief.

edit: @ hierboven, je was me net voor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 24-11-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
TrueCrypt werkt goed.
Maar dan kunnen ze nog steeds de TrueCrypt file verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

De volgende oplossing is wat ingewikkelder, maar biedt mogelijk een uitkomst.

Wat je kunt doen is het maken van twee partities, waarbij bijvoorbeeld 800GB voor de “familie” is en de overige 200GB is voor jouw beveiligde gedeelte. Met verschillende tools kun je de huidige partitie verkleinen om ruimte te maken. De eerste 800GB formateer je dan met FAT, NTFS etc. De tweede partitie formateer je niet direct, maar moet je eerst encrypten. Met bijvoorbeeld Truecrypt of Diskcryptor voor Windows. In het geval van Linux zou ik gaan voor DM-crypt/Luks of TCplay.

Na het encrypten van de partitie kun je het mounten en formateren. Hierna kun je bestanden plaatsen. Jouw familie ziet alleen de standaard partitie en kan dus niet iets verwijderen. Wat ze nog wel kunnen is het formateren van de 200GB partitie, maar dat is onwaarschijnlijker dan het verwijderen van een encrypted container file.

Het is security through obscurity 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je daarvoor kiest zou ik gewoon de truecrypt container in een hidden directory plaatsen. Het hangt af van de skilzz van de familieleden of ze die ooit vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om hoeveel data gaat het ? Kan met niet voorstellen dat bij 'documenten' een USB key niet ruim voldoende is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:29

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Verwachte een opmerking betreft p0rn verbergen. Was not dissapoint ^_^

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Pagina: 1