Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Audiosysteem voor TV

Pagina: 1
Acties:

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 22:13
Hallo Tweakers!

Ik ben op zoek naar een audiosysteem voor mijn televisie, maar weet niet heel goed waar ik op moet letten. Ik was op zoek naar een 2.0/2.1 systeem met een budget van circa 300-400 euro. Ik ben op zoek naar een heel systeem, niet alleen de speakers. Speakers hoeven niet bijzonder krachtig te zijn, maar moeten kwalitatief wel van enig niveau zijn :)
Waar ik nog niet helemaal uit ben is de aansluiting van de TV naar de receiver van het audiosysteem. Ik begrijp dat veel audiosystemen gebruikmaken van een HDMI-input, maar mijn TV heeft maar 2 HDMI-kanalen dus daar ben ik wel een beetje zuinig op :-)
Wat mij ook niet helemaal duidelijk is, is hoe de receiver het signaal ontvangt. Moet ik mijn TV naar het desbetreffende HMDI-kanaal schakelen? Hoe krijg ik daar dan een TV-beeld bij? Ik heb tevens een PS3 die ik graag gebruik wil laten maken van dit audiosysteem, maar ik wil dus geen gedoe met overschakelen van het audiosysteem als ik overga van TV naar PS3.. Overigens heeft mijn TV ook een optical signaal input, werkt het aansluiten daarmee wellicht eenvoudiger?

Alvast bedankt! :)

EDIT: ik zat zelf te denken aan o.a. een Sony BDV-NF720 (http://www.testfreaks.nl/home-theater-systemen/sony-bdv-nf720/) of de Onkyo LS3100 (http://www.testfreaks.nl/home-theater-systemen/onkyo-ls3100/)

EDIT2: Ik heb overigens een Samsung UE39F5000

[ Voor 23% gewijzigd door Tiimmeh op 24-11-2013 19:18 ]

• Tiimmeh
Iemand..? :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je binnen 24 uur opnieuw reageert om je topc onder de aandacht te brengen wordt dat als ongeduldig en als onnodig topickicken gezien. Beide is niet echt bevorderlijk voor hulp, dat snap je vast wel ;)
Verder helft het ook als je je vraag in het juiste subforum stelt: Consumentenelektronica Aankoopadvies

Inhoudelijk: HDMI kan een retoursignaal verwerken van je TV terug naar je receiver / alles in 1. Dus de HDMI kabel die van je audiosysteem naar je TV loopt, kan signalen in twee richtingen aan. ARC noemen ze dat, oftewel audio return channel.

De hamvraag gaat echter zijn hoeveel HDMI poorten een evt audiosysteem gaat hebben, en waar je dat ding voor wilt gebruiken. Als je PS3 ook je bluray en cd speler is, wil je denk ik niet altijd je TV aanhebben, hoewel meestal wel natuurlijk. En dan hoef je ook alleen maar geld aan versterking uit te geven en niet aan een ingebouwde BR speler.

Verder denk ik dat je voor je budget van 300 euro voor een heel systeem, al is het dan 2.0 of 2.1, vrij beperkt is. Als je al iets vind hoef je er geen wonderen van te verwachten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Omdat je de PS3 al hebt zou ik zeggen: Denon AVR-X500 + 2 x Boston Acoustics A25.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Tiimmeh schreef op zondag 24 november 2013 @ 11:57:
Wat mij ook niet helemaal duidelijk is, is hoe de receiver het signaal ontvangt. Moet ik mijn TV naar het desbetreffende HMDI-kanaal schakelen? Hoe krijg ik daar dan een TV-beeld bij?
Verschilt per apparaat (althans, de aanwezige aansluitingen) hoe dit in zijn werk gaat. Mooiste is om een receiver te hebben met HDMI ingangen. Alles gaat dan naar de receiver en vanaf de receiver gaat er dan één HDMI-kabel naar de TV. Je receiver is dan echt het middelpunt van de opstelling. Op de TV zet je de input op HDMI en op de receiver selecteer je de juiste bron. Echter zijn er ook setjes zonder HDMI (zoals de Onkyo in je lijstje). Dan moet je beeld en geluid apart gaan sturen: beeld met HDMI naar de TV en geluid met optisch of digitale coax naar de Onkyo. Omslachtig en tevens heb je twee keer zo veel kabels en ingangen nodig. Je kan kiezen om alle bronnen op de TV aan te sluiten en dan gebruik te maken van de Audio Out van de TV, dan heb je maar één kabel terug waar het geluid over gaat. Echter hebben veel TV's de eigenschap geen DTS 5.1 uit te spugen via de Audio Out en ook wil Dolby 5.1 niet altijd werken. Daarom is een receiver met HDMI dus het makkelijkst en - naar mijn inziens - ook het meest simpel in gebruik. Let wel dat het met dit soort kan en klare setjes veelal een compromis wordt ten opzichte van een losse receiver.

Verder een schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat en nogmaals de vraag om niet binnen 24 uur een topic te kicken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Tiimmeh
mr.paaJ schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:36:
Omdat je de PS3 al hebt zou ik zeggen: Denon AVR-X500 + 2 x Boston Acoustics A25.
Waarom is deze combinatie goed voor een PS3? Ik neem overigens aan dat er dan geen subwoofer bijzit? Die zou ik er eigenlijk ook bij willen als dat kan.
FeaR schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:59:
[...]

Verschilt per apparaat (althans, de aanwezige aansluitingen) hoe dit in zijn werk gaat. Mooiste is om een receiver te hebben met HDMI ingangen. Alles gaat dan naar de receiver en vanaf de receiver gaat er dan één HDMI-kabel naar de TV. Je receiver is dan echt het middelpunt van de opstelling. Op de TV zet je de input op HDMI en op de receiver selecteer je de juiste bron. Echter zijn er ook setjes zonder HDMI (zoals de Onkyo in je lijstje). Dan moet je beeld en geluid apart gaan sturen: beeld met HDMI naar de TV en geluid met optisch of digitale coax naar de Onkyo. Omslachtig en tevens heb je twee keer zo veel kabels en ingangen nodig. Je kan kiezen om alle bronnen op de TV aan te sluiten en dan gebruik te maken van de Audio Out van de TV, dan heb je maar één kabel terug waar het geluid over gaat. Echter hebben veel TV's de eigenschap geen DTS 5.1 uit te spugen via de Audio Out en ook wil Dolby 5.1 niet altijd werken. Daarom is een receiver met HDMI dus het makkelijkst en - naar mijn inziens - ook het meest simpel in gebruik. Let wel dat het met dit soort kan en klare setjes veelal een compromis wordt ten opzichte van een losse receiver.

Verder een schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat en nogmaals de vraag om niet binnen 24 uur een topic te kicken.
Dankje, erg duidelijk! :) Is het met deze soort receivers mogelijk om het coax-signaal naar de receiver te sturen en dan in de TV pas naar digitaal te gaan (ik heb een CI+-module in mijn TV)?

EDIT: ..En hou ik bij het TV-kijken de interface van Samsung of krijg ik via de receiver een aparte interface voor het wisselen van kanalen e.d.?

EDIT2: Heb het volgende gevonden bij Media Markt:
"Voor het ontvangen van kabel, satelliet of Digitenne hebt u alleen nog een CA- of CI+-module en eventueel een smartcard nodig. Een av-receiver voorziet u in zo'n geval van geluid door de S/P-DIF-uitgang van de tv te verbinden met de dito ingang van av-receiver." (BRON)
Klinkt heel erg omslachtig, of heb ik het mis? Kan dit probleem worden opgelost d.m.v. zo'n ARC-verbinding?

[ Voor 13% gewijzigd door Tiimmeh op 24-11-2013 20:15 ]

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een PS3 is al een CD/DVD/BR speler dus die heb je niet nog eens nodig. Een losse reciever/speaker combi biedt naast de kwaliteit ook voor je volgende aanschaf veel meer vrijheid, dan kun je per onderdeel wisselen zonder alles in eens te moeten vervangen en dan weer op een standaard cinemaflutset uit te komen.

Als je liever een subwoofer erbij wil moet je niet vragen naar 2.0/2.1 ;) Een losse actieve subwoofer heb je al vanaf iets van €150 en kun je nu of later toevoegen. Kwalitatief is een setje A25 ook veruit beter (stemmen, instrumenten etc) dan zo'n beetje elk cinemapakket, maar inderdaad minder spektakel zonder sub (explosies).

Met CI+ kijk je gewoon via je TV, volume wordt vaak via HDMI doorgegeven dus je hoeft opzich maar één AB te gebruiken.

Je TV sluit je met HDMI aan op een setje en krijg dan beeld van de aangesloten apparaten en stuurt geluid terug over dezelfde kabel. HDMI met ARC : Audio Return Channel.
SPDIF (optische kabel) is voor de oudere toestellen. Niet persé omslachtig, slechts een andere ingang op de versterker.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.paaJ op 24-11-2013 21:55 ]

• Tiimmeh
Ik dacht dat een 2.0/2.1 ook een sub inhield, dus vandaar ;) Maar voorzover ik begrijp heeft de voorgestelde Denon AVR-X500 geen Audio Return Channel, dus dat is misschien niet de beste keus voor mijn setup? De A25 leek mij in ieder geval een erg mooie set, die kan ik dan later nog uitbreiden met een Boston Acoustics ASW 250. Alleen de receiver is dus nog de vraag. Ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken m.b.t. bv. vermogen, maar het lijkt voor mij in ieder geval fijn om er een ARC in te hebben, en genoeg uitgangen voor eventueel uitbreiden (in ieder geval genoeg voor die twee speakers en een sub, 5.0/5.1 is een pré maar niet een vereiste). Suggesties? :)

EDIT: Deze misschien?

EDIT2: Volgens mij ondersteunt mijn TV geen ARC (zie eerste post voor mijn TV), dus wat is in dat geval een goede optie? Toch maar met optische audio gaan? Of lukt het ook met enkelweg-HDMI?

[ Voor 17% gewijzigd door Tiimmeh op 24-11-2013 22:29 ]

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Achteraanzicht toont Monitor/ARC, dus die ondersteunt het. Verder was het vooral een random extreem basismodel en hebben andere merken natuurlijk ook alternatieven.

Je TV ondersteunt ARC inderdaad misschien niet, had het idee dat dat nu standaard was maar dat valt blijkbaar tegen. Optische aansluiting om geluid van je TV naar de set te krijgen (voor TV kijken vooral) is altijd een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door mr.paaJ op 24-11-2013 22:58 ]

• Tiimmeh
Ik heb alleen wel het idee dat zo'n receiver dan een beetje overkill is. Volgens mij zijn die dingen de kleinste niet, en om er nu een te kopen en vervolgens alleen een drietal (optical out en twee speakers) van de inputs te gebruiken voelt een beetje aan als geldverspilling. Natuurlijk heb ik dan nog uitbreidmogelijkheden voor de sub, maar zijn er geen eenvoudigere opstellingen te bedenken hiervoor?
Overigens is mijn kamer niet bijzonder groot, gaat een betere kwaliteit altijd gepaard met grotere vermogens of kan ik ook wat minder vermogen 'inruilen' voor wat meer kwaliteit?

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Met een budget receiver krijg je een hoop wat je niet gebruikt maar wel alles wat je nodig hebt. De keuze voor een receiver ligt dan ook voor de hand in gebruik met TV/Console.
Natuurlijk kan dat anders maar binnen budget wordt een functioneel gelijkwaardig systeem wat lastig denk ik.

Een Onkyo TX-8050 (best goede stereoversterker met digitale ingangen en sub-out) zou voor stereo net zo goed voldoen en kwalitatief waarschijnlijk beter zijn zonder allerlei overbodige functies (behalve iets van acht analoge ingangen, videopoorten, radio, USB poort en een extra set speakeruitganen... bijna niets voldoet preciés) maar kost meer dan je als budget gesteld hebt.

Nieuw lukt het misschien goedkoper (als 'te duur' het bezwaar is) met Chinese T-Amp + DAC (analoge hoofdtelefoon uitgang is beroerd), maar ook dan zit je snel op €120+, zonder subwoofer uitgang en makkelijker durf ik het ook niet te noemen. Tweedehands is natuurlijk ook veel te vinden.

=
Ga vooral eens je lokale BCC/Mediamarkt/watdanook binnen om wat te luisteren en kijken. Het verschil is goed te horen maar misschien voldoet een NF720 of zelfs LS3100 wel gewoon >:)

[ Voor 40% gewijzigd door mr.paaJ op 24-11-2013 23:40 ]

• Tiimmeh
Heb nog even verder gespeurd en zat ook de Boston Acoustics SoundWareXS 2.1 te overwegen. Valt i.c.m. een versterker rond het budget en heb veel positieve verhalen gehoord over deze serie. Heeft er iemand ervaring met deze set? Of kan ik toch beter twee A25 speakers kopen en dan later een sub?

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-11 09:09
Ik zou voor de A25 speakers gaan met de receiver (X500 of de Pioneer) en dan op marktplaats op zoek gaan naar een subwoofer, zoals bijvoorbeeld deze.

Dan kan je later weer je systeem uitbreiden met nieuwe en beter componenten.

Daarnaast kan je op Marktplaats ook kijken voor een leuke set speakers. Zoals deze set.

No Shame, only Fame!

• Tiimmeh
S2801 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:29:
Dan kan je later weer je systeem uitbreiden met nieuwe en beter componenten.
Maar de Pioneer/X500 met deze set is toch ook nog uit te breiden? Deze set is alleen maar speakers.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-11 09:09
Zeker. Bedoelde meer dat je later een goede sub kan kopen, of uitbreiden met surround speakers voor 5.1.

No Shame, only Fame!

• Tiimmeh
Ik snap je punt. Je impliceert dus eigenlijk dat de sub in die set niet bijzonder goed is, en ik dus beter even kan wachten om vervolgens een wat betere te kopen?

• Tiimmeh
Ik zit nu dus te denken aan het volgende:
- Pioneer VSX-323-K
- 2x Boston Acoustics A25
- Boston Acoustics ASW 250

Wat wel opvalt is dat we het hier wel hebben over onderdelen met een behoorlijk vermogen, en dat denk ik niet nodig te hebben aangezien ik een kleine kamer heb (ca. 13m2). Zijn er nog alternatieven waarbij je vermogen kan 'inruilen' voor kwaliteit of een lagere prijs?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vermogen is niet zo veel zeggend. En minder betalen en kwaliteit behouden gaan natuurlijk ook niet samen. Gezien het relatief krappe budget heb je toch een mooi boodschappenlijstje kunnen maken.

• Tiimmeh
Vandaag een aanbieding bij Redcoon, een set met o.a. de versterker die ik van plan was om te kopen. Zitten twee zuilspeakers, een center en twee achterspeakers bij voor 120 euro meer dan de versterker (speakerset normaal 280 euro, versterker normaal 180 euro), en de speakers zien er alles behalve slecht uit! Het gaat om deze set: LINK

Iemand ervaringen met deze componenten? Of een algemeen advies op basis van specificaties? Het is mijn eerste set, dus ik weet niet waar ik precies naar moet kijken. Lijkt het iets of kan ik beter voor de set gaan die twee posts hiervoor staat?
Pagina: 1