Toon posts:

BSOD's ondanks nieuwste drivers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een systeem samengesteld en gebouwd dat goeddeels gebaseerd is op het 'best buy' mainstream gamesysteem dat hier op tweakers staat.

Het loopt prima (heb al zo'n 60 uur gegamed in BF4), maar ik krijg dagelijks wel minstens één keer een BSOD. Vooral als ik de computer níet gebruik (en alleen aan laat staan om te downloaden).

Meestal krijg ik op basis van de minidump een bericht in Who Crashed over ntoskernel.exe, met de mededeling dat het vast om een 'faulty driver' gaat, maar dat niet vastgesteld kan worden wélke precies.

Afgelopen avond kreeg ik wel concrete 'schuldigen' aangewezen. Maar in beide gevallen gaat het om de laatste drivers van respectievelijk de site van de videokaartproducent (Sapphire) en de moederbord-producent (Gigabyte). Nieuwere drivers zijn er niet. Wat moet ik nu doen?

Dit waren de twee laatste meldingen:

On Sun 24-11-2013 01:34:29 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0x77B14)
Bugcheck code: 0x9F (0x3, 0xFFFFE00004CF0080, 0xFFFFD0002066AB90, 0xFFFFE000060E6490)
Error: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver
Bug check description: This bug check indicates that the driver is in an inconsistent or invalid power state.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

On Sat 23-11-2013 23:47:05 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112413-3890-01.dmp
This was probably caused by the following module: rt630x64.sys (0xFFFFF80001EFA5EB)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFE00084345850, 0x2, 0x0, 0xFFFFF80001EFA5EB)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\rt630x64.sys
product: Realtek 8136/8168/8169 PCI/PCIe Adapters
company: Realtek
description: Realtek 8101E/8168/8169 NDIS 6.30 64-bit Driver
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: rt630x64.sys (Realtek 8101E/8168/8169 NDIS 6.30 64-bit Driver , Realtek ).
Google query: Realtek DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Verwijderd

De eerste bsod is veroorzaakt door de videokaart driver en de tweede door de geluidschip (realtek)
Ter informatie: het gebeurt vaak dat de stuurprogramma's op de site van de fabrikant niet up to date zijn.
Haal hier even de laatste AMD drivers op.
Aangezien de bsod's door twee verschillende drivers veroorzaakt worden zou ik ook memtest even downloaden en een aantal passes laten draaien. (liefst een nachtje)
Geef ook even de specificaties van het systeem en welk os je gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2013 06:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie!

Van de AMD-driver was op die site sinds twee dagen een nieuwe beta-versie te vinden. Heb die nu geïnstalleerd. Het is trouwens niet de geluidskaart, maar de netwerkkaartdriver van Realtek die het probleem gaf. Bij Realtek had ik daarvan al de laatste versie gedownload.

Memtest heb ik een keer ongeveer 5 uur laten draaien, dat was genoeg voor 3 passes, meen ik. Geen fouten. Zal het komende nacht nog een keer doen.

Trouwens, tussen alle ntoskernel.exe meldingen kwam ook een keer een crashrapport dat verwees naar de Avast virusscanner. Die heb ik toen verwijderd.

Ook is tot twee keer toe mijn secundaire harde schijf (Seagate 2TB) weggevallen. Na twee keer opnieuw opstarten was hij weer zichtbaar. Overkwam me ook één keer met de muis en het toetsenbord (pas weer reactie na omwisselen usb-kabels).

En ook na het installeren van de grafische driver, zojuist, blijf ik last hebben van incidentele flikkeringen van het beeld, voor een fractie van een seconde. Blijkbaar is daarmee nog iets niet in orde.

Je kunt je voorstellen dat ik een beetje voor een raadsel sta...

Systeem (alles ca. 2 weken oud):

- Windows 8.1 64bit ( gekocht als 8.1 )

- Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz (overgeklokt naar 4 GHz, maar BSOD's waren er ook voordien al)

- Moederbord: Gigabyte Z87-HD3

- Crucial Ballistic Sport 8,00GB Single-Channel DDR3

- Sapphire Radeon R9 280x Dual X OC 3072MB 1020,0 MHz

- Samsung SSD 840 EVO 250GB

- Seagate 2TB

- ASUS Xonar DG geluidskaart

- Seasonic 520 Watt

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:21

Esumontere

Floep, banaan.

Die flikkeringen zijn een bekend probleem met de HD7970/R9 280X. Hopelijk wordt dat binnenkort opgelost...

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op zondag 24 november 2013 @ 12:56:
Die flikkeringen zijn een bekend probleem met de HD7970/R9 280X. Hopelijk wordt dat binnenkort opgelost...
Oké! Dan hoef ik dat dus niet mee te nemen in de zoektocht naar het probleem. Thanks!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Je hebt verschillende storingen.
Misschien de voeding niet goed(instabiel), wissel deze uit als je nog 1 voeding hebt.

Voor de rest,
misschien ergens kortsluiting met inbouwen onderdelen(moederbord),
kabels/stekkers controleren,
dan alle hardware gaan uitwisselen,
en misschien zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dat de pc nog werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 24-11-2013 13:18 ]

Verwijderd

Laatste uefi al geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Goeie. Dat was me namelijk niet gelukt. Ik krijg een bericht 'Deze app kan niet worden geïnstalleerd op uw pc'. Wanneer ik de bijbehorende autoexec.bat uitvoer, krijg ik een bericht over 'incompatibiliteit met 64-bits versies van Windows'.

EDIT:
Foutje dus. Was mij even onduidelijk hoe dat moest. Heb het inmiddels geïnstalleerd via Qflash. De versie F4 van 16-5-2013 is nu vervangen door het (vreemd genoeg oudere) F6 van 8-3-2013.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2013 16:58 ]

Verwijderd

Had laatst ook iemand op het forum met stabiliteitsproblemen op dit bordje. Scheen hiermee opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:02:
Had laatst ook iemand op het forum met stabiliteitsproblemen op dit bordje. Scheen hiermee opgelost.
Interessant. Dat zou een eenvoudige oplossing zijn. Dank!

(Hoewel op het moment dat ik dit schreef zowel mijn toetsenbord als muis voor de tweede keer vastliepen. Maar misschien heeft dat niets met die BSOD's te maken. Zal dat eens in de gaten houden.)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het gebeurt alleen als je het aan laat staan om te downloaden en niet bij BF4, dan ligt daar je probleem.
Wat gebruik je om te downloaden ?
Kan nml ook een softwarematig probleem zijn.
Al je bv een recente versie van µTorrent hebt, dat is zo onstabiel als de pest.

Laat dat downloaden een keertje zitten en ga eens een tijdje Prime95 draaien, heb je geen BSOD dan weet je dat het probleem bij je downloadtooltje ligt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Topicstarter
GoT schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:16:
Wat gebruik je om te downloaden ?
Voor downloaden gebruik ik Vuze. Zou dat problemen kunnen geven die te maken hebben met de kernel?

Als 'stresstool' gebruik ik wel eens HeavyLoad. Ik neem aan dat dat vergelijkbaar is met Prime95?

Overigens heb ik wel eens een tijdje gewerkt met Driver Verifier op de achtegrond, maar toen ging er niets mis.

Ik wacht even af of er na de installatie van het nieuwe bios-programma nog steeds crashes komen.

• kbvhoof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04-2024

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen twee dagen zowaar zónder BSOD's kunnen werken op de pc. Ik begon lichte hoop te krijgen dat de update van de uefi de oplossing had geboden.

Maar zojuist:

-------
On Wed 27-11-2013 20:03:19 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112713-5375-01.dmp
This was probably caused by the following module: igdkmd64.sys (Unloaded_igdkmd64.sys+0x4126BC)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFF800032536BC, 0x2, 0x8, 0xFFFFF800032536BC)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\igdkmd64.sys
product: Intel HD Graphics Drivers for Windows 8(R)
company: Intel Corporation
description: Intel Graphics Kernel Mode Driver
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: igdkmd64.sys (Intel Graphics Kernel Mode Driver, Intel Corporation).
Google query: Intel Corporation DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
---------

Wéér een andere driver aangewezen als schuldige, en nu zelfs eentje van een device (grafische kaart op moederbord) dat ik in apparaatbeheer zelfs uitgeschakeld heb. Wonderlijk. Krijg de indruk dat ik deze foutrapporten niet heel serieus moet nemen, als vijf verschillende drivers fouten lijken te geven.

Kan dus drie dagen lang probleemloos zware taken verrichten, en ineens toch deze fout. Zou dat kunnen wijzen op een hardwareprobleem?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Na de update van je BIOS is je systeem significant stabieler geworden met minder BSOD's?

Hier iemand met hetzelfde bordje en CPU
http://linustechtips.com/main/topic/35532-gigabyte-z87-hd3/
Hier hetzelfde bordje met vergelijkbaar probleem.
http://superuser.com/ques...ll-ram-slots-are-occupied

Wellicht dat je RAM de boosdoener is, heb je memtest86+ al gedraaid?

• kbvhoof
heb je foutmelding ff voor je uitgezocht kerel ;)

http://answers.microsoft....6f-45eb-880e-008b7bca748f\

http://www.overclock.net/...-to-atikmdag-driver-crash

http://answers.microsoft....ce-40f4-9344-96ecc7da9643

welke foutmelding je ook hebt, je bent bijna nooit de enige, Ik krijg het vermoeden dat je driver cdtje van je MOBO en grafische kaart overeenkomende drivers installeren welke problemen opleveren met je driveraansturing. .

Windows heeft het oo zo geweldige trucje dan een error te geven en minudump te starten waardoor jij je enge BSOD krijgt

2 opties kijk die sites na, misschien makkelijker te repareren met Microsoft fix it

of installeer windows opnieuw en gebruik alleen de driver disk van je mobo en download je AMD graphic driver van de site.

audio drivers e.d. worden vaak massaal mee geleverd op die cdtjes.

• kbvhoof

Verwijderd

Topicstarter
@JustwilliamNL

Vannacht nog eens negen uur lang memtest gedraaid. Geen fouten.

@kbvhoof

Dank! Ik ga die links van jou eens rustig bekijken en zien of het tot een oplossing leidt. Heb in ieder geval de Intel HD-driver alvast verwijderd. Die driver had namelijk al vanaf het begin een geel uitroeptekentje erbij ('wegens fouten gestopt met werken', of zo) en daarom had ik dat apparaat uitgeschakeld.

(Overigens viel gisteren na de BSOD mijn secundaire harde schijf weer even weg. Kan zelf de relatie nog niet echt leggen met dit probleem.)

EDIT:
Het nut van Driver Verifier heb ik trouwens nog niet echt gemerkt. Bij mijn weten kun je daarmee het ontstaan van BSOD's forceren, maar het foutrapport wordt er niet bruikbaarder van. Zelf heb ik Verifier een paar uur laten draaien, waar mijn systeem flink trager van werd, maar er kwam geen crash.

EDIT2:
Die post over Catalyst Control Center was ik inderdaad ook tegengekomen. Wel een verouderde discussie, geloof ik. Want tegenwoordig kan ik de drivers voor mijn videokaart niet meer lós downloaden, en is er maar één keuze: met Catalyst erbij.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 10:59 ]

• kbvhoof
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:49:
@JustwilliamNL

Vannacht nog eens negen uur lang memtest gedraaid. Geen fouten.

@kbvhoof

Dank! Ik ga die links van jou eens rustig bekijken en zien of het tot een oplossing leidt. Heb in ieder geval de Intel HD-driver alvast verwijderd. Die driver had namelijk al vanaf het begin een geel uitroeptekentje erbij ('wegens fouten gestopt met werken', of zo) en daarom had ik dat apparaat uitgeschakeld.

(Overigens viel gisteren na de BSOD mijn secundaire harde schijf weer even weg. Kan zelf de relatie nog niet echt leggen met dit probleem.)

EDIT:
Het nut van Driver Verifier heb ik trouwens nog niet echt gemerkt. Bij mijn weten kun je daarmee het ontstaan van BSOD's forceren, maar het foutrapport wordt er niet bruikbaarder van. Zelf heb ik Verifier een paar uur laten draaien, waar mijn systeem flink trager van werd, maar er kwam geen crash.

EDIT2:
Die post over Catalyst Control Center was ik inderdaad ook tegengekomen. Wel een verouderde discussie, geloof ik. Want tegenwoordig kan ik de drivers voor mijn videokaart niet meer lós downloaden, en is er maar één keuze: met Catalyst erbij.
Ik heb vergelijkbare problemen gehad door die rommel drivers van AMD ben met je eens dat het bagger is. Ik heb het bij Windows 7 64bit met een herinstallatie en dan na het installeren van driver cd die nieuwe
testfase driverset van de site van AMD halen.

probleem sindsdien opgelost.

Ben benieuwd houdt me op de hoogte. 8)

EDIT:

Het heeft geen bal met je geheugen te maken neem dat maar van me aan, zoals ik zei ik ken de problemen die je ervaart.

[ Voor 4% gewijzigd door kbvhoof op 28-11-2013 17:42 ]

Pagina: 1