SEO: oude links doorsturen naar nieuwe links, via .xml?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonitzu
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het vernieuwen van mijn website en daar horen nieuwe links voor bestaande links bij. De huidige links zijn dynamisch (site.nl/artikel.php?id=999), de nieuwe links moeten statischer worden met een titel in de URL (site.nl/999/lees-dit-artikel/). Daarnaast wil ik de ID's resetten zodat het 999e artikel ook de ID 999 heeft en niet ID 1337 door wat gebeurtenissen in het verleden (overkill misschien, gezien het doorlinken zonder ID reset geheel opgelost kan worden met rewriterules in een .htaccess?)

Het doorlinken wil ik op basis van de ID doen met een old_id en new_id. Deze waardes staan opgeslagen in een MySQL database, maar elke keer een databasequery uitvoeren wanneer iemand een oude link opvraagt is vast een heel slecht idee :P

Nu dacht ik aan het maken van een simpel script die eenmalig een .xml bestand aanmaakt met daarin de opgevraagde URL, old_id en new_id. In plaats van een databasequery dat het .xml bestand opgevraagd wordt om door te linken. Is dit een goed alternatief? En zo ja, kan iemand me op weg helpen welke php functie hiervoor aanbevolen is? (onder het motto 'beter safe than sorry' voor m'n Google ranking)

Het betreft hooguit 3.000 tot 4.000 oude links die omgezet gaan worden, al kan het door diverse paginaties rond de 200.000 links uitkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Demonitzu op 24-11-2013 02:24 ]

TekkenZone - Dutch Tekken Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Voldoet een rewriterule hier niet voor? Dat id 1336 niet bestaat is niet erg, zolang je netjes een 404 geeft, dus een redirect is niet perse nodig.
Ook is de angst voor "overmatig database query doen" niet nodig. Zelfs al gaat het om duizenden records, sterker nog, het inlezen, afhandelen en doorsturen via een XML is voor zover ik weet zelfs zwaarder voor een server, dan een query doen, gevolgd door een redirect-if-needed.
Dit kun je afvangen door eerst te kijken "bestaat het object wat opgevraagd wordt?" zo ja, lazy loading en doorgaan, zo nee, kijk of er een redirect in de redirect-db staat. Als ook die een fout terug geeft, is het tijd voor een 404.
Voor je ranking moet je alleen zorgen dat't werkt. En bij voorkeur erg snel.

Even wat achtergrond, welk framework staat er achter je site (if any?)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ze laten 404'en is niet zo best voor je huidige ranking.

Je kunt de oude links het best met een 301 Moved Permanently linken naar de nieuwe locatie, inderdaad. Google zal z'n index daar dan op aanpassen.

Hoe je dat inricht mag je zelf weten. Je kunt het in een (mogelijk dus veel te grote) .htaccess plaatsen of direct in de Apache configuratie. Je kunt ook een PHP-script maken die dit uit een database of XML tovert. Gebruik gewoon de header() functie.
PHP:
1
2
header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
header("Location: http://site.nl/999/lees-dit-artikel/");

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 24-11-2013 03:03 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Toshin schreef op zondag 24 november 2013 @ 02:14:

Het doorlinken wil ik op basis van de ID doen met een old_id en new_id. Deze waardes staan opgeslagen in een MySQL database, maar elke keer een databasequery uitvoeren wanneer iemand een oude link opvraagt is vast een heel slecht idee :P
nee hoor... dus gewoon doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
P.O. Box schreef op zondag 24 november 2013 @ 11:52:
[...]

nee hoor... dus gewoon doen...
eens :)

het inlezen van xml en parsen en daar iets nuttigs uit halen is zwaarder dan het op id prikken in een geindexeerde tabel.

dus: gewoon doen.
(xml is een hype anyway, en die hype is soort van over aan't gaan gelukkig)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonitzu
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, goed om van meer mensen te horen dat de MySQL check in dit geval gewoon prima is :)

TekkenZone - Dutch Tekken Community

Pagina: 1