Ubuntu 13.10 geen geluid HDMI (Core i7-4800MQ)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 19:52
Ik heb een System76 laptop met een i7-4800MQ processor met geintegreerde videokaart.
De laptop kwam met Ubuntu 13.04 en out of the box waren er nogal wat issues met het beeld en het geluid maar dat is allemaal opgelost door de Intel drivers van 01.org te installeren.
Met deze drivers werkt alles perfect via de HDMI poort.

Na de update naar Ubuntu 13.10 werkte het geluid ineens niet meer via de HDMI poort, ik wilde de 01.org drivers installeren maar er is nog geen installer voor 13.10. De meest recente Intel drivers zouden volgens sommigen al in de Ubuntu 13.10 release opgenomen zijn.

Ik heb van alles geprobeerd van custom kernels tot clean installs van 13.04 en 13.10 aan toe maar de enige manier om geluid via de HDMI poort te krijgen is door 13.04 te installeren en de drivers van 01.org te installeren.

Ik heb contact opgenomen met System76, en die zeggen dat het een hardware probleem moet zijn omdat zij het zelf niet waar kunnen nemen. Maar hoe kan het een hardware probleem zijn als het wel werkt als je de drivers van Intel installeert? Ik heb om het te testen ook een keer Windows 7 geinstalleerd en daar werkt het allemaal ook gewoon zoals het hoort.

Het enige verschil dat ik tot nu toe heb kunnen vinden zit in de output van het tooltje "intel_audio_dump".

Bij de werkende 13.04 staat er:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
AUD_OUT_CHAN_MAP  Converter_Channel_MAP PORTB   PORTC   PORTD
                1   1   1   1
                2   2   2   2
                3   4   16  4
                4   3   16  3
                5   5   16  5
                6   6   16  6
                7   7   16  7
                8   8   16  8

Bij de niet werkende 13.10 en bij een aantal andere live disks die ik geprobeerd heb staat er:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
AUD_OUT_CHAN_MAP  Converter_Channel_MAP PORTB   PORTC   PORTD
                1   1   1   1
                1   1   1   1
                1   1   1   1
                1   1   1   1
                1   1   1   1
                1   1   1   1
                1   1   1   1
                1   1   1   1

Nu weet ik niet of het verban heeft met het probleem, maar het is wel opmerkelijk dat bij een versie waarbij er geen geluid te horen is via de HDMI poort er alleen maar 1-tjes staan terwijl er bij de werkende versie andere getallen staan.

Ik hoop er achter te komen wat het is aangezien ik geen zin heb om de laptop terug te sturen naar de USA...

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Het is denk ik geen hardwareprobleem.

Heb je al geprobeerd de nog-niet-gecompilede drivers van 01.org te downloaden en te compilen?

[ Voor 4% gewijzigd door Amanush op 24-11-2013 00:31 ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik nog wel proberen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

De source van de driver downloaden, unpacken, de map ingaan en dan in de terminal:
./configure
sudo make
sudo make install

En dan vertellen of 't werkt.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook al gedacht aan linux-backport-modules package? En je weet ook zeker dat je HDMI geluid aan staat mbt module configuratie e.d.? Wat zegt PulseAudio, zie je bij pavucontrol wel de volumebalk heen en weer gaan bij afspelen van geluid?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 21-05 22:24
Wat voor beeld/audio kaart gebruik je.

Als het een Radeon is, zet deze opties in je grub kernel
radeon.dpm=1 radeon.audio=1

update grub en reboot en kijk of het werkt.
Het is iets in de kernel, heb zoiets gezien in het xbmc forum.

ehhh.. noppes

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 11:12
Deze ppa bevat de laatste Open Source drivers voor oa Intel https://launchpad.net/~oibaf/+archive/graphics-drivers/ Meer info: http://phoronix.com/forum...ntu-Free-Graphics-Drivers

[ Voor 32% gewijzigd door Chilly_Willy op 28-11-2013 13:10 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
@Thc_Nbi: de enige grafische kaart is de geintegreerde in de i7.

@Chilly_Willy: die PPA met de drivers heb ik geprobeerd maar ook daar geen geluid over HDMI.

Ik snap er niets meer van, in Ubuntu 13.04 met de intel 01.org drivers heb ik gewoon geluid zonder issues maar met Ubuntu 13.10 is het niet aan de praat te krijgen. Via ubuntuforums kom ik ook niet verder en bij intel (01.org) sturen ze je aleen maar door naar de leverancier van je laptop en die blijft volhouden dat het alleen een hardware issue kan zijn omdat maar iets in mij kan het niet geloven dat het hardwarematig is omdat het dan in 13.04 ook niet zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga dan de sound troubleshooter door die op UbuntuForums.org staat. Dus, kijk in /proc/asound of de kaart gevonden wordt. Doe via alsa een speaker-test op de HDMI kaart, kijk nog eens naar je PulseAudio instellingen en kijk dan waar het wel werkt en waar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
kaart wordt gewoon gevonden. Speaker test blijft stil.
Ik kan bij de pulseaudio instellingen geen verschillen vinden tussen de werkende 13.04 config en de niet werkende 13.10 config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als speaker-test, met de juiste -D optie, stil blijft, is het volume gemute. Alles heb je ook goed staan, op de tab hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/AGB4N.png

Daar geeft je op wat er aan en uit moet staan aan hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 21-05 22:24
Had je deze al gezien trouwens.

http://itsfoss.com/fix-sound-ubuntu-1304-quick-tip/

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl