Na twee jaar een 2ehands AMD x2 6000+ te hebben gedraaid op een abit, werd het tijd voor een upgrade. Doordat Abit failiet is, is een tijdelijke upgrade naar een AM3+ CPU niet mogelijk (geen biosupdate)
Waar gebruik ik mijn systeem voor?
Zoals de titel al suggereert, ben ik op zoek naar een alleskunner:
Programma's die ik vrij soepel wil draaien zijn: Lightroom, ArcGIS 10.1 (met berekeningen), Word
, photoshop.
Games die ik wil gaan draaien zijn: BF3/4, DOTA2, LOL, Rome Total War 2, UT99
en mogelijk een Wii emulator voor Zelda.
Tevens moet hij een beetje zuinig zijn, zodat ik hem ook kan gebruiken als downloadbak, RDP server en SMB-host voor video's (geen zin om een nas aan te schaffen).
Ongeveer €150,- tot €200,-
Welke componenten wil ik meenemen
Ik heb nog een pricewatch: XFX HD 5770 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-577A-ZNFC) die ik nog in eerste instantie wil gaan gebruiken.
Benodigde componenten
Nieuw AMD
Ik zat zelf vooral te kijken naar AMD, naast dat ik wel een beetje voor de underdog ben, zijn ze ook bang voor bucks en zijn hun ontwikkelingen rondom mantle ook vrij interessant.
Ik zelf dacht aan het volgende, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd:
pricewatch: AMD Athlon II X4 750K Boxed, lekker cheap alleen geen APU
pricewatch: AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed, zelfde verhaal alleen ietsje duurder.
pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition, bijna evens snel, ietsje duurder, maar wel APU.
pricewatch: AMD A8-6600K Boxed, nog duurder, nieuwer, sneller, maar eig buiten budget.
pricewatch: AMD FX-4130 Boxed of een 2e hands versie ervan.
2e hands
Een andere mogelijkheid is om een 2ehands AM3+ setje aan te schaffen via marktplaats, zoals een Phenom of FX.
Intel
Natuurlijk heb ik ook gekeken naar Intel varianten, alleen deze hebben imho een vrij slechte bang for bucks. Als ik dan kijk naar het nieuwere 1150 socket kom ik deze tegen:
pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed
Moederbord
Om het moederbord maak me niet zo veel zorgen, ik zat zelfs te denken aan : pricewatch: Asus F2A55 (4x ddr3 en ATX standard) of een pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail
geheugen
Waarschijnlijk iets als dit: pricewatch: Crucial CT2KIT51272BB160B (2x) of pricewatch: Crucial CT102464BA160B (1x) Wat zijn die prijzen trouwens gigantisch gestegen....
AMD nog wel een goede keus?
Het gene wat ik mij afvraag is, "welke CPU is nou de beste investering?"
Conclusie
Ik nijg zelf het meest naar de 750K. Goedkoop, modern, zuinig (zover ik weet). Ook het moederbord is gericht op de toekomst goed lijkt me. Aangezien AMD geen nieuwe AM3+ CPU's gaat uitbrengen zover ik weet, leek me AM3+ geen goede keuze.
Waar gebruik ik mijn systeem voor?
Zoals de titel al suggereert, ben ik op zoek naar een alleskunner:
Programma's die ik vrij soepel wil draaien zijn: Lightroom, ArcGIS 10.1 (met berekeningen), Word
Games die ik wil gaan draaien zijn: BF3/4, DOTA2, LOL, Rome Total War 2, UT99
Tevens moet hij een beetje zuinig zijn, zodat ik hem ook kan gebruiken als downloadbak, RDP server en SMB-host voor video's (geen zin om een nas aan te schaffen).
- Tevens wil ook direct in een moederboard investeren die een beetje toekomstbestendig is (FM2 bijv.)
- Games is absoluut geen hoofdprioriteit, maar het moet af en toe wel kunnen.
Ongeveer €150,- tot €200,-
Welke componenten wil ik meenemen
Ik heb nog een pricewatch: XFX HD 5770 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-577A-ZNFC) die ik nog in eerste instantie wil gaan gebruiken.
Benodigde componenten
- CPU
- DDR3 RAM geheugen
- Moederbord
- Koeler (optioneel)
Nieuw AMD
Ik zat zelf vooral te kijken naar AMD, naast dat ik wel een beetje voor de underdog ben, zijn ze ook bang voor bucks en zijn hun ontwikkelingen rondom mantle ook vrij interessant.
Ik zelf dacht aan het volgende, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd:
pricewatch: AMD Athlon II X4 750K Boxed, lekker cheap alleen geen APU
pricewatch: AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed, zelfde verhaal alleen ietsje duurder.
pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition, bijna evens snel, ietsje duurder, maar wel APU.
pricewatch: AMD A8-6600K Boxed, nog duurder, nieuwer, sneller, maar eig buiten budget.
pricewatch: AMD FX-4130 Boxed of een 2e hands versie ervan.
2e hands
Een andere mogelijkheid is om een 2ehands AM3+ setje aan te schaffen via marktplaats, zoals een Phenom of FX.
Intel
Natuurlijk heb ik ook gekeken naar Intel varianten, alleen deze hebben imho een vrij slechte bang for bucks. Als ik dan kijk naar het nieuwere 1150 socket kom ik deze tegen:
pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed
Moederbord
Om het moederbord maak me niet zo veel zorgen, ik zat zelfs te denken aan : pricewatch: Asus F2A55 (4x ddr3 en ATX standard) of een pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail
geheugen
Waarschijnlijk iets als dit: pricewatch: Crucial CT2KIT51272BB160B (2x) of pricewatch: Crucial CT102464BA160B (1x) Wat zijn die prijzen trouwens gigantisch gestegen....
AMD nog wel een goede keus?
Het gene wat ik mij afvraag is, "welke CPU is nou de beste investering?"
Conclusie
Ik nijg zelf het meest naar de 750K. Goedkoop, modern, zuinig (zover ik weet). Ook het moederbord is gericht op de toekomst goed lijkt me. Aangezien AMD geen nieuwe AM3+ CPU's gaat uitbrengen zover ik weet, leek me AM3+ geen goede keuze.
- Tevens volgens de Passmark benchmarks Is de 750k sneller dan een FX-4130 of een intel rond de zelfde prijsklasse (pricewatch: Intel Pentium G3420). Maar ook sneller dan de duurdere pricewatch: Intel Core i3 3240 Boxed
- Daarnaast komt hij ongeveer overheen met de €25,- duurdere pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed en de intel i5 4258 die bijvoorbeeld in de laatste Macbook pro 13" zit. Of de een oudere pricewatch: Intel Core i7 920 Boxed
- Alleen is de 750k/760k wel snel genoeg met wat ik wil? En gaat het geen bottleneck vormen, voor een toekomstige 7850 o.i.d. ?
- Is Intel niet een betere keus voor een bedrag tot €100,- voor een CPU?
- Heeft iemand goede ervaring met één van de genoemde CPU's, waaruit te concluderen valt dat Passmark eigenlijk een geheel slechte indruk geeft?
- Is een ATX of een mobo met 4x ddr3 nog steeds aan te raden (de prijzen verschillen nogal)
- Is een het wel een goed moment om te investeren in geheugen? Of kan ik kan ik beter eerst 1 reepje kopen en vervolgens later er 1 bijprikken
[ Voor 17% gewijzigd door Bliksem B op 26-11-2013 17:13 . Reden: cpu's en sockets klopten niet ]