Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Na twee jaar een 2ehands AMD x2 6000+ te hebben gedraaid op een abit, werd het tijd voor een upgrade. Doordat Abit failiet is, is een tijdelijke upgrade naar een AM3+ CPU niet mogelijk (geen biosupdate)

Waar gebruik ik mijn systeem voor?
Zoals de titel al suggereert, ben ik op zoek naar een alleskunner:
Programma's die ik vrij soepel wil draaien zijn: Lightroom, ArcGIS 10.1 (met berekeningen), Word :P, photoshop.
Games die ik wil gaan draaien zijn: BF3/4, DOTA2, LOL, Rome Total War 2, UT99 8) en mogelijk een Wii emulator voor Zelda.
Tevens moet hij een beetje zuinig zijn, zodat ik hem ook kan gebruiken als downloadbak, RDP server en SMB-host voor video's (geen zin om een nas aan te schaffen).
  • Tevens wil ook direct in een moederboard investeren die een beetje toekomstbestendig is (FM2 bijv.)
  • Games is absoluut geen hoofdprioriteit, maar het moet af en toe wel kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €150,- tot €200,-

Welke componenten wil ik meenemen
Ik heb nog een pricewatch: XFX HD 5770 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-577A-ZNFC) die ik nog in eerste instantie wil gaan gebruiken.

Benodigde componenten
  • CPU
  • DDR3 RAM geheugen
  • Moederbord
  • Koeler (optioneel)
Voorkeuren3
Nieuw AMD
Ik zat zelf vooral te kijken naar AMD, naast dat ik wel een beetje voor de underdog ben, zijn ze ook bang voor bucks en zijn hun ontwikkelingen rondom mantle ook vrij interessant.
Ik zelf dacht aan het volgende, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd:
pricewatch: AMD Athlon II X4 750K Boxed, lekker cheap alleen geen APU
pricewatch: AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed, zelfde verhaal alleen ietsje duurder.
pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition, bijna evens snel, ietsje duurder, maar wel APU.
pricewatch: AMD A8-6600K Boxed, nog duurder, nieuwer, sneller, maar eig buiten budget.
pricewatch: AMD FX-4130 Boxed of een 2e hands versie ervan.

2e hands
Een andere mogelijkheid is om een 2ehands AM3+ setje aan te schaffen via marktplaats, zoals een Phenom of FX.

Intel
Natuurlijk heb ik ook gekeken naar Intel varianten, alleen deze hebben imho een vrij slechte bang for bucks. Als ik dan kijk naar het nieuwere 1150 socket kom ik deze tegen:
pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed

Moederbord
Om het moederbord maak me niet zo veel zorgen, ik zat zelfs te denken aan : pricewatch: Asus F2A55 (4x ddr3 en ATX standard) of een pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail

geheugen
Waarschijnlijk iets als dit: pricewatch: Crucial CT2KIT51272BB160B (2x) of pricewatch: Crucial CT102464BA160B (1x) Wat zijn die prijzen trouwens gigantisch gestegen....

AMD nog wel een goede keus?
Het gene wat ik mij afvraag is, "welke CPU is nou de beste investering?"

Conclusie
Ik nijg zelf het meest naar de 750K. Goedkoop, modern, zuinig (zover ik weet). Ook het moederbord is gericht op de toekomst goed lijkt me. Aangezien AMD geen nieuwe AM3+ CPU's gaat uitbrengen zover ik weet, leek me AM3+ geen goede keuze.
  1. Tevens volgens de Passmark benchmarks Is de 750k sneller dan een FX-4130 of een intel rond de zelfde prijsklasse (pricewatch: Intel Pentium G3420). Maar ook sneller dan de duurdere pricewatch: Intel Core i3 3240 Boxed
  2. Daarnaast komt hij ongeveer overheen met de €25,- duurdere pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed en de intel i5 4258 die bijvoorbeeld in de laatste Macbook pro 13" zit. Of de een oudere pricewatch: Intel Core i7 920 Boxed
Discussie/aanbevelingen
  • Alleen is de 750k/760k wel snel genoeg met wat ik wil? En gaat het geen bottleneck vormen, voor een toekomstige 7850 o.i.d. ?
  • Is Intel niet een betere keus voor een bedrag tot €100,- voor een CPU?
  • Heeft iemand goede ervaring met één van de genoemde CPU's, waaruit te concluderen valt dat Passmark eigenlijk een geheel slechte indruk geeft?
  • Is een ATX of een mobo met 4x ddr3 nog steeds aan te raden (de prijzen verschillen nogal)
  • Is een het wel een goed moment om te investeren in geheugen? Of kan ik kan ik beter eerst 1 reepje kopen en vervolgens later er 1 bijprikken

[ Voor 17% gewijzigd door Bliksem B op 26-11-2013 17:13 . Reden: cpu's en sockets klopten niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Eigenlijk is de vraag: Is een AMD tegenwoordig nog wel een goede investering voor de eisen die ik heb? Of moet ik gewoon €75,- meer investeren en een pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Ik denk dat je op dit moment helemaal geen toekomstbestendig moederbord kan kopen.
FM2 komen waarschijnlijk geen highend (8 core) processors voor uit.
AM3+ komen waarschijnlijk helemaal geen nieuwe processors meer voor.
S1150 komt nog wel een nieuwe generatie i5/i7's, maar die zullen niet veel sneller zijn dan de huidige.

Ik zou dus zeggen: geef zo weinig mogelijk uit aan een setup die komende tijd in zn geheel wel voldoet, en hou een beetje achter voor een volledige upgrade later.

Misschien kan het voor jou geen kwaad om voor een i3 te gaan, om die later te vervangen door een nieuwere generatie i5/i7, echter qua pure (render)kracht komt die wel tekort omdat het in principe toch eigenlijk maar een dual core is.

Ikzelf zou waarschijnlijk voor de FM2 750k/760k gaan en geld achter de hand houden voor later.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 25-11-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ikzelf zou waarschijnlijk voor de FM2 750k/760k gaan en geld achter de hand houden voor later.
Daarnaast vraag ik me af of ik niet nog beter kan wachten tot Kaveri's APU's: nieuws: AMD introduceert nieuwe Kaveri-apu's begin 2014
In ieder geval is een FM2+ moederbordje de beste keus lijk me, aangezien de nieuwe kaveri's alleen hierop werken.

Daarnaast is FX als zowel AM3+ doodverklaard:
In November 2013, AMD confirmed it will not update the FX series in 2014, neither its current Socket AM3+ version, nor will it receive a Steamroller version with a new socket.[14][15] An unconfirmed article citing anonymous sources with knowledge of AMD's internal roadmap extending into the 2015, also did not mention plans for a new FX processor.[16]
[bron: wikipedia]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stoppen met FX lijkt mij bullshit. AMD wint nu eindelijk terrein met zijn 8 cores en dan stoppen ze ermee, tuurlijk.

Of Kaveri uitkomt op FM2+ is ook nog niet helemaal duidelijk.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
VasZaitsev schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:24:
Stoppen met FX lijkt mij bullshit. AMD wint nu eindelijk terrein met zijn 8 cores en dan stoppen ze ermee, tuurlijk.

Of Kaveri uitkomt op FM2+ is ook nog niet helemaal duidelijk.
Dat lijkt me wel:
Tijdens CES 2014, een beurs die in de eerste week van januari plaatsvindt, belooft AMD Kaveri officieel te introduceren. De eerste processors, voor desktops met FM2+-moederborden, zouden dan op 14 januari verkrijgbaar moeten zijn.
[bron: tweakers]
Socket FM2+ is a new AMD CPU socket design that will support the yet to be released Steamroller core Kaveri APUs. The FM2+ has a slightly different pin configuration with two additional pin sockets, however FM2+ motherboards will retain backwards compatibility with previous generation Socket FM2 APUs. Socket FM2+ APUs will not be compatible with Socket FM2 motherboards due to the aforementioned additional pins.[4]
[bron: wikipedia]
Ik denk dat je iets anders bedoelt. Tevens wel jammer om te zien dat AMD van hun beleid afstapt dat nieuwe CPU's niet meer op oude sockets kunnen (met een biosupdate uiteraard)

moederbord
Kijkend naar: reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013 wordt geadviseerd om de 750K te combineren met een pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M. Misschien dat er binnen twee weken iets drastisch gewijzigd is, maar de pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail is op dit moment goedkoper en heeft een nieuwere A88x chipset. Ook zou een pricewatch: ASRock FM2A88X Extreme4+ handig zijn, deze heeft alleen ATX formaat.
Pagina: 1