Problemen met aansluiten meerdere harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-01 21:20
Dag Tweakers,

Graag jullie hulp want ik kom er zelf niet meer uit.

Ik heb een op Ivy Bridge gebaseerde pc die draait op Windows 8. Ik heb altijd meerdere harde schijven aangesloten gehad, namelijk 1 ssd met besturingssysteem en 4 harde schijven met allen 4 TB geheugen. Vandaag is er een nieuwe harde schijf bijgekomen ter vervanging van een andere en ik dacht deze wel even te installeren. Maar nu stuit ik op een probleem.

Wanneer ik alle harde schijven heb aangesloten en ik start de pc op dan krijg ik bij Windows alleen mijn ssd schijf (aangesloten op sata poort 1) en de harde schijf die ik heb aangesloten op sata poort 2 te zien (1 van die 4TB harde schijven). De rest wordt niet herkent in schijfbeheer.

Als ik in de bios kijk worden wel alle 5 de schijven netjes herkent. Ook heb ik gecontroleerd of alle sata poorten het deden. Dit heb ik gedaan door bij elke sata poort de ssd aan te sluiten en kijken of windows opstartte. Ook heb ik meerdere satakabels geprobeerd dus daar lijkt het me ook niet aan te liggen.

Heeft iemand enig idee wat hier mis kan zijn of wat ik nog kan proberen? Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door giedo555 op 23-11-2013 12:55 ]

• giedo555
Opgelost (maar geen idee waarom):

sata poort 1 en 2 zijn 3G poorten en poort 5 en 6 (waarvan 6 het niet doet) zijn 6G poorten. Nu ik de ssd op een 6G poort heb aangesloten herkent Windows alle schijven weer.

Ik ben blij maar kan het niet verklaren. Iemand?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ik heb niet direct een verklaring.
Maar even voor de duidelijkheid dus dat je eraan denkt voor de volgende keer dat je hier hulp vraagt...

"Ivy Bridge gebaseerd systeem"
Dat brengt het aantal mogelijke moederbord opties even grof gezegd tot over de 100....
"Een SSD" & "Een nieuwe harde schijf"
Dat zijn ook tientallen opties...

Daar hebben we dus niet veel aan.

Je verhaal is mooi compleet dat wel. Maar ik mis de hardware specificaties...
Dus graag de hardware specificeren bij je verhaal, want dan heeft iemand misschien een idee ;) Als het bijvoorbeeld een specifiek probleem is met een stuk hardware, zoals moederbord of SSD...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 23-11-2013 14:29 ]

• giedo555
Swordlord schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 14:23:
Ik heb niet direct een verklaring.
Maar even voor de duidelijkheid dus dat je eraan denkt voor de volgende keer dat je hier hulp vraagt...

"Ivy Bridge gebaseerd systeem"
Dat brengt het aantal mogelijke moederbord opties even grof gezegd tot over de 100....
"Een SSD" & "Een nieuwe harde schijf"
Dat zijn ook tientallen opties...

Daar hebben we dus niet veel aan.

Je verhaal is mooi compleet dat wel. Maar ik mis de hardware specificaties...
Dus graag de hardware specificeren bij je verhaal, want dan heeft iemand misschien een idee ;) Als het bijvoorbeeld een specifiek probleem is met een stuk hardware, zoals moederbord of SSD...
Je hebt zeker gelijk maar omdat ik niet wist en nog steeds niet weet of het wel aan een specifiek hardware onderdeel ligt heb ik de precieze onderdelen ook niet vermeld. Het ging me om eens strategie om dit probleem op te lossen.

Maargoed het probleem is opgelost :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Juist omdat je het niet wist... is des te meer reden om meer info te geven...
En ga dan ook niet achteraf vragen of iemand misschien een eventuele uitleg heeft...

Maargoed, schijnbaar vinden wij hier op tweakers vinden het leuk om met hagel te schieten in jouw ogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 23-11-2013 16:53 ]

• giedo555
Waarom mag ik niks achteraf vragen? Is dat verboden op een forum?
Je eerste reactie was nuttig maar je tweede voegt niks toe.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
giedo555 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:46:
Het ging me om eens strategie om dit probleem op te lossen.
Het vermelden van alle relevante gegevens is de juiste strategie.
De oplossing zit vaak in de details. Er kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de combinatie van een bepaalde chipset met een bepaalde harddisk.

Als ik jouw vraag lees en ik weet het exacte type moederbord en harddisk, dan kan ik even googelen of er meer mensen zijn met dat probleem en misschien vind ik zo de oorzaak. Andersom kunnen anderen later dit topic vinden en hun probleem oplossen, zo delen we kennis.

Ik proef een beetje frustratie hier die ikzelf en vermoedelijk menig tweaker regelmatig voelt. Er belt bijvoorbeeld een kennis met een computer probleem, maar hij weet de relevante foutmelding niet meer. Daar kun je dus niks mee, maar als je dat zegt dan wordt ie boos omdat je niet wil helpen.
Hier op tweakers gebeurt het ook regelmatig. Onlangs nog een topic met vele behulpzame reacties, maar pas op het laatst kwam de aap uit de mouw dat de TS een bepaalde foutmelding kreeg en het probleem was direct opgelost.
Pagina: 1