gearardihno schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 17:42:
Mijn eis is de best bang for the buck.
Hij mag best iets trager zijn dan een ssd.
Het is voor in een desktop en in snap niet waarom je ten alle tijden een ssd zou moeten installeren.
een ssd+hdd is gewoon €55 duurder dan een 1tb sshd.
Het ding is:
SSD + HDD heeft enkele voordelen:
- SSD is sneller op alle vlakken
- SSD moet niks aanleren, SSHD wel (als ik me niet vergis moet dit na elke defragmentatie opnieuw)
- als je bv je games op je HDD zet, dan heeft het spel de HDD 100% voor zich, waar de SSHD nog de andere taken voor zich moet nemen tijdens de games (OS, virusscan, ...)
- windows is gemakkelijk opnieuw te installeren, je data blijft op je HDD staan en je wist enkel je ssd (kan uiteraard opgelost worden door slim te partitioneren)
- SSHD kapot -> alle data weg, maar dat heb je natuurlijk ook als je HDD het opgeeft (back ups zijn sowieso belangrijk)
Je bent ook minder afhankelijk van de firmware van de schijven. Ik weet nog dat er bij de originele Seagate Momentus XT een probleem was, waarna de nieuwe firmware die het probleem oploste eigenlijk gewoon het SSD gedeelte uitschakelde. Probleem opgelost, maar snelheid ook wel weg.
SSD's hebben ook af en toe problemen met hun firmware, maar door een SSD van een groot merk te kopen ben je zeker dat de firmware snel geüpdatet wordt.
Het enige nadeel van de setup is dat het duurder is en dat je de grootte van je SSD slim moet kiezen om later niet in te problemen te komen. Upgraden is later dan weer wel eenvoudig met SSD+HDD.
Best Bang for the buck is moeilijk te vergelijken omdat er geen representatieve benchmarks voor te maken zijn ivm het leerproces van de SSHD.
Dus subjectief:
Ik heb vroeger zelf een Seagate Momentus XT 500GB gehad, maar mijn Samsung 830 128GB was toch echt elke eurocent waard. Maar ik ben dan ook een gigantische SSD fan

Wanneer?
Je kan maar 8GB versnellen (vermoedelijk zelfs minder aangezien je voor de goede werking van de SSD plaats open moet laten). Elke keer als je een nieuw programma installeert duurt het een keer of 3 tot de belangrijke sectoren van het nieuwe programma in die cache geraakt. En uiteraard gaat dus op die moment een ander programma zijn snelheid verliezen.
Of je het merkt is een andere vraag. Als je nog niet met een SSD gewerkt hebt denk ik van niet.
En in dat opzicht ben ik akkoord met wat mimang zegt: koop de SSHD en geniet van de snelheid voor het minste geld.
[
Voor 17% gewijzigd door
Malantur op 23-11-2013 18:09
]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.