Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel filteren van extreem veel data

Pagina: 1
Acties:

• Toetn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-02 18:50
Beste Tweakers,

Voor een project heb ik een enorm excel bestand met heel veel data die ik graag filteren wil. Het gaat om een machinekamer van een ijsbaan waar bepaalde parameters zoals bijvoorbeeld druk, temperatuur en percentage motorvermogen gelogd worden. De interval is elke 6 minuten. De data is vanaf januari 2013 tot heden bijgehouden en aangeleverd in een excel bestand. Voor het project is een interval van elk uur gewenst en de bijhorende parameters wil ik eruit filteren.De foto hieronder laat de datum/tijd zien bij de condensor druk. Zo zijn er meer dan 61000 rijen.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/5i05dvshd/Untitled.jpg

Hoe maak ik nou in Excel een filter die alleen de druk laat zien bij elk uur? 8)7

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 12:35
Even een extra kolom aanmaken voor "Druk condensor" en daarin verwijzen naar de eerste cel in de rij (dus bij A2). Als dit volgens datumnotatie wordt geplaatst kun je met de "celeigenschappen" zorgen dat hij alleen het uur laat zien. Evt. kun je dan met een draaitabel het gemiddelde per uur opvragen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Toetn
De datum en tijd in kolom A is volgens een standaard waarde en heeft geen specifieke getalnotatie. Deze heb ik in een nieuw tabblad aangepast naar een aangepaste celeigenschap yyyy:mm:dd h:mm:ss

Ik heb gedaan wat je voorstelde maar het lukt me (nog)niet...
Bedankt voor je suggesties!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Wat heb je zelf al bedacht?

mod edit: Sneren is niet nodig

(hint: filter is niet wat je wil, je moet (excel laten) rekenen)

[ Voor 24% gewijzigd door Lustucru op 23-11-2013 00:32 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als je een beetje VBA beheerst zou je elke 10e waarde naar een nieuw blad kunnen kopieren. Een andere methode is een hulpkolom maken waarin de je de datumwaarde met 24 vermenigvuldigt, daar het gehele getal van pakt en dat weer deelt door 24.
code:
1
=(Geheel([datumwaarde]*24;0))/24

En dan duplicaten weggooien...

Het idee daarachter is dat een datum niets meer is dan een getal, waarbij de tijd wordt weergegeven door de decimalen achter de komma.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Toetn
Even voor de duidelijkheid, het is een bestand van 36MB met meer dan 61000 rijen en 36 kolommen.

@aZuL2001
Ik heb niet veel ervaring met Excel en dat maakt het bedenken van een oplossing voor een cel die datum en tijd bevat wat lastiger. Het probleem is de bekendheid met de (reken)tools die beschikbaar zijn in Excel, niet zo zeer of ik nu wel of niet rekenles heb gehad.

@Lustucru
VBA voor excel beheers ik niet. Heb het een aantal jaren geleden wel gebruikt voor een projectje op school i.c.m. 3D teken pakket Solid Works en dat ging goed. Heb alleen nooit VBA gebruikt in Excel.

De methode van een hulpkolom maken heb ik voor elkaar! Hoe kan ik nou weten dat wanneer je de celeigenschap van de hulpkolom aanpast naar een standaard datum/tijd format, de berekende waardes (GEHEEL...etc.) ook weer netjes terecht komen :) Bedankt!

Nu alleen nog op een slimme manier selecteren, maar daar heb je als ik het goed begrijp VBA voor nodig. Om nou meer dan 61000 rijen met de hand de duplicaten weg te gaan gooien is ook erg tijdrovend. Misschien dat een draaitabel uitkomst kan bieden zoals Arjan90 vertelde.

[ Voor 34% gewijzigd door Toetn op 23-11-2013 10:20 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Om nou meer dan 61000 rijen met de hand de duplicaten weg te gaan gooien is ook erg tijdrovend
Daarom vragen we ook versienr in de titel te zetten. ;) Excel2010 heeft verwijder duplicaten ingebouwd.

En de derde (misschien wel de mooiste) mogelijjkheid is natuurlijk een query los te laten op je data. Alle Excelversies ondersteunen een soort van SQL en aggregatiefuncties.

[ Voor 30% gewijzigd door Lustucru op 23-11-2013 10:27 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Toetn
Oeps (A), [XL 2010]

Verwijderen van duplicaten?! Dit ga ik even googlen Thanks!
Dat van de query los laten op mijn data...geen idee waar je het over hebt :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Dit soort dingen los je nooit in één keer op.
Daarom stapjes maken.
Je hebt waarden iedere 6 minuten, en wil per uur.
Dan zou ik daar mee beginnen

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1