Videokaart defect? Wat kan ik nog testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.702 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hallo tweakers,

Ik heb waarschijnlijk een defecte videokaart (Geforce 660Ti), maar ik zou dit graag met meer zekerheid weten voordat ik deze ter reparatie/vervanging stuur. Dus ik vroeg me af of jullie nog tips hebben.

Het probleem : Sinds ongeveer 2 maanden beleef ik op bepaalde momenten dat mijn beelscherm opeens geen input meer geeft ("no input signal") en dat het geluid wat ik op dat moment afspeel in een oneindige 'loop' (geluid is eigenlijk alleen nog "trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr") blijft hangen. Verder reageert de pc niet zichtbaar ergens meer op (geen beeld dus ik kan niet checken), maar crasht ook niet. Ik moet deze hard resetten, maar vervolgens geeft de eventlog niks weer qua errors (Behalve dan voor onverwacht afsluiten). Er lijkt dus verder geen crash gedetecteerd te worden door Windows.

Wanneer heb ik dit:
- Eerst alleen als in in MPC filmpjes aan het kijken was (MKV, H264 meestal, 720p). Rare is dat het soms makkelijk 20 minuten goed ging en nu eigenlijk binnen 2 minuten optreedt.
- Kijken van filmpjes op windows media player
- Sinds kort: kijken van flash filmpjes (youtube, gamekings) in mijn browser (FireFox). Totaal niet zwaar belastend dus.

Wanneer heb ik dit juist niet (belangrijk)
- Normaal werken op de PC (Browsen, Verkenner, downloaden, unrarren etc)
- Als ik een game speel (lichte game, dus bijv. niet een zwaar gemodde skyrim)
- Als ik iets afspeel in VLC player. Dit is met name raar omdat daar ook Hardware acceleration aan staat. Vind het ook een belangrijk punt omdat dus alle andere players op hetzelfde materiaal crashen.

Het rare is dus a) dat het gedrag totaal onvoorspelbaar is en b) dat het dus bij 2 dingen waarvan je denkt dat het ook moet voorkomen (games en VLC) niet gebeurt.

Verder heb ik 2 test geprobeerd te draaien:
- Furmark
- 3D mark
Beide tests crashen de boel na minder dan 20 seconden.

Ook de Nvidia driver teruggerold naar v320.00 (enkele maanden geleden) maar geen soelaas.
Voor zover ik kan zien is de kaart ook niet heet en draaien de fans

Kunnen jullie me adviseren hierover? Het lijkt erop dat er wellicht een defecte vRAM unit is, maar daar heb ik vrij weinig verstand van. Hoe kan ik zeker weten of mijn videokaart echt fysiek defect is en het niet iets softwarematigs is?

Vast bedankt!

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20

Nemesizz

Untouchable

Doet mij eigenlijk eerder denken aan een defecte (of stervende) voeding.

Als je VRAM defect zou zijn zou je zogeheten artefacts zien, verkleuringen, vervormingen of gekke tekens (tijdens het opstarten allemaal :::: in beeld of $ tekens enzo, dit wil nog wel eens verschillen).

Misschien dat je de specificaties van je PC nog even kan vermelden (dus ook merk+wattage+leeftijd van de voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben het eens met Nemesizz, voeding is aan het sterven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zou eens een nachtje memtest laten draaien, niet vanuit windows, maar die je dient te booten in dat dos scherm.. (me glazen bol is stuk, maar daar zet ik me geld op in :P)

Of op 1 reepje gaan draaien en doet ie het dan nog even dat andere testen..?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Nemesizz schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 20:21:

Misschien dat je de specificaties van je PC nog even kan vermelden (dus ook merk+wattage+leeftijd van de voeding).
PC is uit 2007, maar ondertussen meermaals onderdelen vervangen. Videokaart is van vorig jaar zomer, RAM (weet merk niet) ook recent. Origineel zijn nog:
- Mobo: Gigabyt PA35-D3SR
- CPU: Core2Quad Q6600
- Voeding (idd ja): Corsair 620W

Voeding is dus onderhand wel 5-6 jaar oud. Kan het zijn dat ik er teveel power overheen zet soms? Er zitten onder andere ook een SSD, 3 harde schijven, BD lezer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
sain onez schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 22:46:
Ik zou eens een nachtje memtest laten draaien
Of op 1 reepje gaan draaien en doet ie het dan nog even dat andere testen..?!
Memtest heb ik eerder al vaker moeten draaien, toen was mn RAM ook stuk maar toen kreeg ik ook continue bsod's. Dat is hier niet het geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoe zit het met overclocks?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Nada :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Stervende voeding is inderdaad een mogelijkheid, maar ik zit zelf ook te denken: dan zou je bij een lichte game eerder een crash verwachten dan bij een YouTube filmpje. Kan je misschien een tijdje een puur processor benchmark draaien? Als je dan crashes ziet, is het onwaarschijnlijk dat het de videokaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Ik zal ns kijken wat de cpu test zegt. Betwijfel het wel ten zeerste hoor, juist om dat de videokaart tests die ik deed exact het crashgedrag veroorzaken wat ik bovenaan beschreef.

Edit: net even een kleine 10 minuten Prime95 gedraaid, geen problemen. Is natuurlijk vrij kort maar toch veel stabieler dan in de gpu tests.

Keuze lijkt mij dus tussen video en voeding. Zou ik de voeding kunnen uitsluiten na deze cpu tests, of voegt zo'n test niet zoveel extra gebruik toe?

[ Voor 45% gewijzigd door Evil_king op 23-11-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:54
Vraagje, hoe warm loopt je videokaart?
En heb je al eens met GPU-Z gekeken naar of je videokaart wel alle 16 lanes krijgt?
Heb zelf een keer gehad dat hij naar 8x ipv 16x sprong (dat gaf mij freezes) en dat was opgelost door de kaart eruit te halen het PCI-E slot uit te blazen en alles weer terug te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
bovade schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 19:23:
Vraagje, hoe warm loopt je videokaart?
En heb je al eens met GPU-Z gekeken naar of je videokaart wel alle 16 lanes krijgt?
Heb zelf een keer gehad dat hij naar 8x ipv 16x sprong (dat gaf mij freezes) en dat was opgelost door de kaart eruit te halen het PCI-E slot uit te blazen en alles weer terug te stoppen.
PCi 1.1 x 16 @ 16. Gemiddel 29-30°
Dus zo te zien 16 lanes. Echter deed ik even de kleine test die GPU-Z aanbiedt om dit te checken: na 30 sec. exact weer de crash....

Ik ga nu ff mn oude 9600GT erin stoppen, kijken wat die doet. Dan weten we gelijk zeker of het aan de kaart of niet ligt.

Edit: met mn oude beestje doet bijv. Furmark het wel gewoon goed. Uiteraard langzamer, maar geen crash.
Wat vinden jullie? Zal ik maar eens de informatique mailen over een defecte kaart?

[ Voor 12% gewijzigd door Evil_king op 23-11-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20

Nemesizz

Untouchable

Dat de 9600GT wel werkt zegt nog niet alles, zit namelijk nogal een verschil in qua verbruik (en dus belasting voor je voeding).

Welke 660Ti is het eigenlijk precies? (omdat sommige fabrikanten een zogeheten 'factory oc' toepassen, die kaarten willen soms instabiel worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Nemesizz schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 20:28:
Dat de 9600GT wel werkt zegt nog niet alles, zit namelijk nogal een verschil in qua verbruik (en dus belasting voor je voeding).

Welke 660Ti is het eigenlijk precies? (omdat sommige fabrikanten een zogeheten 'factory oc' toepassen, die kaarten willen soms instabiel worden).
Gigabyte Geforce GTX 660Ti 8)
Edit: het is een OC edition zie ik nu, maar ik weet niet of dat betekent dat ie al overclocked is, of dat je hem makkelijk kan overklokken.

Zou ik hem dan nu moeten onderclocken? Ik zou juist gokken dat ie daar mss minder stabiel van wordt (minder stroom)?

[ Voor 23% gewijzigd door Evil_king op 25-11-2013 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek333
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-08-2020
Ik denk dat ik ook een probleem heb met mijn gpu mijn pc gaat aan alleen geeft mijn beeld scherm geen signaal aan zuiden jullie mij kunnen helpen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:23

br00ky

Moderator Harde Waren
niek333 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:25:
Ik denk dat ik ook een probleem heb met mijn gpu mijn pc gaat aan alleen geeft mijn beeld scherm geen signaal aan zuiden jullie mij kunnen helpen |:(
Dat is erg jammer, maar dan zul je toch echt een eigen topic moeten openen met duidelijke uitleg wat er gebeurt, alles wat je zelf al hebt geprobeerd en hoe je systeem er van a tot z uitziet. Zo kunnen we helaas niks.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.