Hoe noodsystemen in koppelen die op afstand staan.

Pagina: 1
Acties:

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03 17:44
Hallo tweakers,

In een gebouw staat een computersysteem die middels een router, en ADSL verbinding in-gekoppeld wordt op een systeem elders.
Nu komen er twee subsystemen bij die voor nood in het veld gezet worden.
Elk subsysteem heeft een computer met alleen een RJ45 stekker.
Beiden units komen op een afstand van een meter of 85, naar het gebouw.

Normaal pak je twee utp kabels en trek je dat naar het gebouw toe, past een switch toe en klaar.
De afstanden zijn behoorlijk groot, en er bestaat gevaar voor beschadiging van de kabels daar deze los over de grond gelegd worden.

Nu wil ik dat draadloos doen. Dat zou betekenen dat ik van de router naar een accespoint ga. Ik pak de data aansluiting die in het subsystemen zit, zet daar ook een accespoint op en laat de AP's met elkaar communiceren via een gerichte dus - niet bi-polaire antenne.

Of zit het niet zo eenvoudig ?

Its alive Jim, but not as we know it

Verwijderd

Je moet liever een zichtverbinding hebben. Zet desnoods palen neer. Twee schotels, en klaar.

En ze zijn nog niet zo duur ook nog:

http://www.interprojekt.c...erboard-lite5-p-1371.html

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Twee Ubiquiti Nanostations M5 of M2 ?

Of TP-Linkjes als het goedkoper moet.

[ Voor 67% gewijzigd door aZuL2001 op 22-11-2013 19:38 ]

Abort, Retry, Quake ???

• xsienix
Thx voor de reacties...

Even wat aanvullende info.
Het is een vereiste dat je e.e.a. niet te moeilijk of liefs niet, moet configureren.
Dus netwerkkabels erin en verbinding hebben. Evt uitrichten of passwords e.d.daargelaten.

• aZuL2001
Dan graaf je een kabel in.

Maar je kunt die units gewoon netjes voorconfiggen zodat je ze op locatie alleen maar aan hoeft te sluiten.

Abort, Retry, Quake ???

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je wilt iets makkelijks moeilijk maken door het op een andere manier te doen en dan zeg je dat het niet moeilijk mag.

Wil je het makkelijk doen: graaf een kabel
WIl je het op je eigen manier doen: Gebruik een straalverbinding.

En je maakt de omschrijving 'noodsysteem' dan vind ik toch wel dat een kabelverbinding een vereiste is daarvoor.

[ Voor 20% gewijzigd door ShadowAS1 op 23-11-2013 02:41 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Neem een grond glasvezel, of een gewone, en leg een mantelbuis in de grond. Wat heel geschikt (en goedkoop) is, is een gasbuis (die gele die je soms op grote rollen langs de weg ziet).

Deze is heel glad van binnen. Als je deze buis legt, hoef je geen grond glasvezel erin doen. Kan je ook meteen extra VMVK kabel erbij leggen. Die buis is best wel dik (dacht dat het 4 cm was).

En als je gaat trekken, trek dan ook samen met de glasvezel meteen een trekkoord mee (voor de volgende keer).

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:26
hmmm.. noodsystemen en draadloos is echt een nogo...

wat Haiko1 voorsteld is een goede optie, eventueel kun je zelf bij je substations ook nog AP's inbouwen zodat je eventueel nog draadloos kunt inloggen (via laptop ofzo) op het netwerk.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• xsienix
Ik kan geen kabels over de grond leggen of ingraven i.v.m. de kwetsbaarheid daarvan. De indruk in mijn topic-start wordt gewekt dat het wel ingegraven kan worden, dit kan echter niet.
Denk daarbij aan een bouwterrein met allerlei graaf activiteiten e.d.
Een bedraad netwerk is veel kwetsbaarder als een draadloze, in mijn geval dan.

De subsystemen zijn geen NOODsystemen in de zin van back-up systemen, maar worden voor nood, of anders gezegd, provisorisch, in het veld neergezet.
Normaal gebruik ik switches dit is makkelijk, en ik vroeg me af of draadloos ook net zo makkelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door xsienix op 24-11-2013 13:04 ]

• aZuL2001
Dan heb je toch je oplossing al?
Drie varianten zijn al genoemd.

Abort, Retry, Quake ???

• xsienix
aZuL2001 schreef op zondag 24 november 2013 @ 13:26:
Dan heb je toch je oplossing al?
Drie varianten zijn al genoemd.
Ja precies....

Maar is het eenvoudig om op te zetten ?
Of heb je (veel) meer specifieke kennis nodig als een draadloos netwerkje opzetten bij je thuis.

Het woord noodsysteem in de header is verkeerd |:(

• aZuL2001
Voor mij? Ja.
Voor jou? Weet ik niet. Kan jouw kennislevel niet beoordelen.

Maar wat zijn je opties? Kabel kan niet zeg je.
Dan blijven er niet veel mogelijkheden over.

Verder is het een kwestie van een keer inregelen en volgende keer weer aansluiten.
Wat je wil gedraagt zich als een kabel waar je een signaal door jaagt. Alleen dan draadloos.
Voor het signaal zal het kleurtje van een kabel (of draadloos) niets uitmaken.

Abort, Retry, Quake ???

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

xsienix schreef op zondag 24 november 2013 @ 13:52:

Maar is het eenvoudig om op te zetten ?
Of heb je (veel) meer specifieke kennis nodig als een draadloos netwerkje opzetten bij je thuis.
Voor iemand met een beetje ervaring in de IT is het goed te doen maar je zal je er wel een beetje in moeten verdiepen. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe goed het allemaal moet zijn. Als dit systeem altijd moet werken (je bedrijf gaat stuk als het niet werkt) dan kun je maar beter een professional inhuren om het voor je te regelen. Als het niet erg is dat het een paar dagen niet werkt als jij een foutje maakt (of omdat er vrachtwagen voor de zender staat geparkeerd) dan kom je er zelf wel uit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• xsienix
Ben blij met jullie reacties, en ga op zoek naar een goed en eenvoudig systeem.

Pagina: 1