Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Renault Megane uit 1998 start slecht met koud weer.

Pagina: 1
Acties:

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Al enige tijd rij ik rond in een Renault Megane uit 98. Hij heeft het altijd goed gedaan, behalve nu het kouder wordt. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem en toen heeft hij een nieuwe accu en nieuwe bougies gekregen. Toen deed hij het weer goed. Het lijkt mij alleen sterk dat na een jaar de bougies weer versleten zijn. De problemen zijn als volgt:
- motor slaat niet aan, draait wel rond door de startmotor. Het duurt soms wel 2 minuten voor hij echt start. Als hij eenmaal gelopen heeft start hij daarna vrijwel meteen.
- de eerste minuut na de koude start kan hij afslaan uit zichzelf, dus moet ik even de gas een klein beetje inhouden en wachten voor ik ga rijden.
- hij stottert ook als ik op wil trekken, vooral in de lagere toeren en als ik wat sneller wil optrekken.

Wat zou ik kunnen proberen, voordat ik alles ga vervangen?

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan vanalles zijn, bij mij was het pas de bobine en bij een vriend een relais op het zekeringenbord (golf 3 en polo). Resulteerde in ongeveer dezelfde problemen als wat jij beschrijft.
Stotterend lopen was bij mij ook, de bobine was gescheurd door vocht en vorst waarschijnlijk, en deed het soms wel en soms niet. Uiteindelijk sloeg ie gewoon af bij het stoplicht en startte vervolgens niet meer.

Je kunt zelf proberen te achterhalen waar de ontsteking faalt, en als je ANWB lid bent (met woonplaatsservice?) dan die bellen.
Ze meten dan alles ter plekke door en verkopen je het juiste onderdeel of zeggen wat je moet hebben! Ideaal!

[ Voor 21% gewijzigd door W1LL3M op 22-11-2013 19:32 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Euh, kan ook nog de brandstoftoevoer zijn ipv de ontsteking he..

Zonder hulp op locatie van iemand die dr een beetje handig/ervaren mee is word het lastig,
op afstand in 1x kunnen zeggen waar het probleem zit is vrijwel onmogelijk..

Kortom: ANWB woonplaatsservice, of een kennis-automonteur dr bij halen lijkt mij de beste oplossing.. :)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
Als hij eenmaal loopt dan loopt hij, lijkt mij geen brandstofprobleem, ik zou het ook in de ontsteking zoeken. Aangezien de bougies een jaar geleden zijn vervangen zou ik gaan kijken naar de bougiekabels en (wanneer aanwezig) de rotor en de verdelerkap. Als die nog nooit vervangen zijn, zit daar geheid het probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Peenutzz op 23-11-2013 16:05 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:01
ik gok op een slechte bobine, bij een megane uit die tijd, dingen hebben penbobines die niet altijd vlekkeloos gaan..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Megane's uit die tijd vinden de penbobines over het algemeen erg lekker ja, mogelijk zijn die dus weer kapot.. Klinkt hij stationair toevallig net of het een diesel is? Want dan is het vrijwel zeker dat je een bobine kapot hebt. Het kan zijn dat jij nog een rotor/verdelerkap en kabels hebt, maar die kans lijkt me vrij klein.

Maar verder, het probleem doet zich dus alleen voor bij de eerste koude start van de dag? Het klinkt namelijk alsof je heel lang moet doorstarten en de motor eerst (meer) compressie moet opbouwen voor hij start, en dan zou ik beginnen met een compressie meting.

[ Voor 29% gewijzigd door Destruction op 23-11-2013 17:33 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Bij dergelijke problemen, gewoon het elektrische deel vervangen, valt onder standaard onderhoud.
Rotor + verdelerkap (indien aanwezig), bougiekabels, bougies (zouden nog goed moeten zijn). Kost de wereld niet en is prima zelf te doen. Blijft het, dan even de bobine en het relais vlak daar voor checken en eventueel vervangen, desnoods door een onderdeel van de sloop.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 12:25

E-Rick

I love it :7

Choose life

• darkdesign
  • Niet online
Er zitten nu nieuwe bougies, bougie kabels en een verdeler in. Hij start wel beter, maar hij valt nog steeds uit, en hij stottert ook nog steeds. Het leek de eerste 10 kilometer goed te gaan, maar ineens viel hij weer uit en begon te stotteren.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 12:35
Het slecht starten kan de BDP sensor (krukassensor) zijn. Dat is een kwaaltje.
Ik weet niet of het stotteren en uitvallen daarmee te maken kan hebben.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 15:01
Wat Gadgeteer zegt, bdp sensor.

• darkdesign
  • Niet online
Eindelijk gevonden wat het was. Het was een scheurtje in de bobine. Dankjewel iedereen voor de tips! Hopelijk heeft iemand iets aan dit topic als hij erop googled!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Renault is vaak standaard de bobine, hebben we bij onze Scenic ook gehad midden in Frankrijk, was ook zo'n penbobine.
Pagina: 1