Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 448301

Topicstarter
Beste mede-tweaker,

Ik heb een gaming pc die prima draait. Gisteren stopte plotseling mijn processorkoeling met functioneren.
Ik heb gekeken of alles goed aangesloten was en meteen heb ik mijn case schoon gemaakt. Maar helaas werkt mijn koeling nogsteeds niet.

Weet iemand waarom dit gebeurd is? En in hoeverre is dit gevaarlijk als ik mijn pc blijft gebruiken?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Musti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:22
Dit is niet gevaarlijk, zolang je temp maar laag genoeg blijft.. ik zou echter wel je koeling nakijken en zorgen dat je ventilator weer gaat draaien.

en geen games of hele zware applicaties draaien die je temp flink omhoog kan gooien..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:43

Nemesizz

Untouchable

Als alleen de ventilator stopt word je processor nog wel gekoeld ;)
Met een beetje goede airflow in de kast kom je al een heel eind. Maar zoals hierboven, geen zware toepassingen gaan doen (niet gamen, geen video renderen enzo).

Onder geen processorkoeling versta ik echt dat er totaal geen koelblok op zit, dan is het een ander verhaal >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@furian88: Dank je wel voor je snelle reactie. Dat wordt dan maar effe wachten met gamen.

@Nemesizz Ik heb 5 andere fans in mijn behuizing staan maar dat wordt nog steeds oppassen met gamen.
Sorry voor de verkeerde titel keuze ;) .

Raden jullie een koeling aan? Ik heb een intel i5 3570K (socket 1155) en een mid-tower case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
eigenlijk zouden ze een vast lijstje voor deze vraag moeten maken, maar ik raad altijd deze aan:
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A
pricewatch: Zalman CNPS10X Performa
deze doen het allemaal goed, en ik heb zelf de zalman, die houd mijn 4670k rond de 50 graden ingame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Of je kan gamen is een kwestie van meten = weten.. coretemp dl... en je weet je temps..Maar of je zonder koeler (fan?) kan werken hangt af van het koelblok.. Is t een stock koeler dan kan het wel wat problemen opleveren ja.. probeer onder de ~80c te blijven..

En hoe een fan stuk gaat.. Tja.. vn draadbreuk tot kortsluiting of kapotte lagers? Een fan kost je nagenoeg niets.. en stockkoelers worden bijna weggegeven op V&A..

Als je niet overklokt is dat ook voldoende, anders zijn bovenstaande koelers allemaal prima om eens met je processor te gaan spelen... 4,2 tot 4,4 redden ze allemaal onder zo'n koeler..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@hydrargyrum
Dat word maar eentje uit kiezen. Ik twijfel tussen de Zalman en Scythe.

@millman
Ik heb coretemp geinstalleerd. Telkens als ik hem opstart zie ik dit (Zie foto).

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/b843s8.png

Kan ik bij deze temps mijn PC nog gebruiken of liever niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:09
De temperatuur van je CPU ligt nu rond de 27-38 graden. De max. geeft coretemp aan als 47-55 graden. Hier is het dus verstandig onder te blijven. ;)

excuus, dacht al dat ie wat laag was.

[ Voor 28% gewijzigd door DjThase op 23-11-2013 00:32 ]

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DjThase schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 00:19:
De temperatuur van je CPU ligt nu rond de 27-38 graden. De max. geeft coretemp aan als 47-55 graden. Hier is het dus verstandig onder te blijven. ;)
Nee, de max coretemp is de maximale temperatuur die je gemeten hebt. Deze kan dus ook veel lager of veel hoger staan, zegt niets over hoe warm je CPU mag worden.

@TS: controleer eens wat er stuk is, de fan zelf (dat is zo te vervangen) of de header waarop deze aangesloten is (dan kan je mobo stuk zijn, of wellicht staat de bios verkeerd ingesteld waardoor de CPUfan niet gaat draaien onder een bepaalde temp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pu55ykat
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 05:53
uhh..vreemd. Als met de aanduiding max de maximale toegestane temp wordt bedoeld, waarom is de max toegestane temp bij core 0 en 1 dan zoveel lager terwijl het dezelfde chip is?
Ik denk dat je het zo moet lezen. De min en max temp is de aanduiding voor de laagst en de hoogst gemeten temp van de cores.

Wat ik weet is dat een processor met gemak zonder problemen op 70 graden kan draaien voor een lange tijd. Geldt voor alle chips in het algemeen als een veilige temp trouwens.

edit: precies wat terw_dan dus zegt. Had niet gerefreshed voordat ik mijn reactie plaatste.

[ Voor 8% gewijzigd door pu55ykat op 23-11-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:09
Ah gevonden, Tj. Max 105 graden.

Het is dus verstandig om je pc even uit te zetten zodra je 95 graden bereikt.

[ Voor 55% gewijzigd door DjThase op 23-11-2013 00:32 ]

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ik moet kijken naar de Tj. Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
furian88 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 20:14:
Dit is niet gevaarlijk, zolang je temp maar laag genoeg blijft.. ik zou echter wel je koeling nakijken en zorgen dat je ventilator weer gaat draaien.

en geen games of hele zware applicaties draaien die je temp flink omhoog kan gooien..
Ik zou dat toch wel even willen nuanceren. Sommige inmiddels wat oudere CPU's klokken zichzelf niet terug als ze te heet worden en kunnen dus wel degelijk overheaten. Dus ja het kán gevaarlijk zijn maar waarschijnlijk zullen ze uitvallen voordat ze doorbranden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 08:52
Ramon schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 01:36:
[...]

Ik zou dat toch wel even willen nuanceren. Sommige inmiddels wat oudere CPU's klokken zichzelf niet terug als ze te heet worden en kunnen dus wel degelijk overheaten. Dus ja het kán gevaarlijk zijn maar waarschijnlijk zullen ze uitvallen voordat ze doorbranden.
Waarschijnlijk verdiend je PC het dan al bijna xD.

Dit filmpje is ook al aardig oud: YouTube: CPU overheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-06 16:26
Ik heb ook tijden zonder een actieve fan op mijn CPU gewerkt, de fans van mijn kast koelden het blok nog, waardoor het inprincipe zonder cooling af kon. Heb er toch weer een extra fan op gezet i.v.m. het warme weer van't zomer, maar hoeft niet. Zo lang de temps redelijk laag blijven, en anders valt ie vanzelf uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 08:52
gerwim schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 01:44:
Ik heb ook tijden zonder een actieve fan op mijn CPU gewerkt, de fans van mijn kast koelden het blok nog, waardoor het inprincipe zonder cooling af kon. Heb er toch weer een extra fan op gezet i.v.m. het warme weer van't zomer, maar hoeft niet. Zo lang de temps redelijk laag blijven, en anders valt ie vanzelf uit :+
Precies hetzelfde hier.

Ik heb een 615e (quad 2,5 GHz energiezuinig) met een Mugen II erop. Het zou voldoen, ware het niet dat ik in de zomer net de 75 graden aantikte tijdens sommige games, waardoor hij terug leek te klokken. Heb er nu een 600 rpm fan op bij (outtake), dan is 65 zo'n beetje de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@TS: waarom mod je niet een van je systeemkast fans op de CPU-koeler ipv. geld steken in oude hardware?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 22:09

auto660

1991 240 GL Brick

Nou, 1155 is toch niet zó oud. :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 10:43

Fresh

nee is nee

@TS ik zou voor de Gelid Tranquilo gaan. Installatie is niet al te moeilijk en de temperatuur komt nooit boven de 40 graden bij mij onder full load (gamen, videobewerking etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@TERW_DAN Alles gecontroleerd en alles blijkt goed aangesloten. Ik ga uit van een kortsluiting door een onbekende rede.

@MrJayMan dat is een optie maar ik hou liever de andere fans voor de case koeling. Die heb ik daar meestal nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Haswell hoe zit het dan met het geluid? Produceert ie nog geluid bij het hard draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-06 20:16
De cooler master hyper 412s kan je kopen. Deze is erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
dat is een optie maar ik hou liever de andere fans voor de case koeling. Die heb ik daar meestal nog nodig.
met een casefan header kun je natuurlijk wel uitsluiten of de fan van je CPU cooler defect is, of toch eerder de dedicated header voor je CPU fan. Erg makkelijke test, als je het mij vraagt. obv die test kunnen we je allicht verder adviseren :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
cpu fan is stuk? en er zijn nog plenty andere fans, dan de minst nuttige ipv de cpu fan en klaar.
even in de bios om hem op temp/geluid te regelen en klaar.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toch effe gekeken of het de fan is of die dedicated header het is de fan die kapot is. Ik wil een zo stil mogelijk CPU fan halen die op snelle toeren (bij het Gamen) weinig geluiden produceert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een besluit genomen, ik ga de cooler master hyper 412s want die past het beste in mijn behuizing en is nauwelijks te horen
Pagina: 1