Enquête "online shopping gedrag" (deelname duurt 5 minuten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 22:35
Beste mede-tweakers,

Voor mijn master afstudeerwerkstuk ben ik op zoek naar respondenten voor mijn online questionnaire. Ik ben momenteel masterstudent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. De enquête heeft als globale thema "online shopping behavior" en is geschreven in het Engels. Op het moment kan ik vrij weinig zeggen over het exacte doel van het onderzoek (die heb ik jullie tegoed voor na de datacollectie). Als er belangstelling is, zal ik een samenvatting van de resultaten na afloop met jullie delen!

Met goedkeuring van de moderator van het shopping forum hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Het invullen van de enquête duurt slechts 5 minuten! Door de onderstaande link te klikken kunnen jullie mij helpen met afstuderen! :) De ingevulde gegevens zijn anoniem en worden uiteraard vertrouwelijk in behandeling genomen.

De link naar de survey:
De enquête is gesloten! Iedereen bedankt voor je deelname!

Ik hoop dat jullie 5 minuten van jullie tijd kunnen missen om mij te helpen. Elke respondent telt! Deelnemen kan tot 1 december 2013.

Tijdens mijn (literatuur)onderzoek en de initiele respons van medestudenten heb ik een indruk gekregen dat iedereen wel recenties leest van andere gebruikers ongeacht voor wat voor product het is. Dit kan komen doordat de informatie (in de zin van consumentenbeoordelingen) in overvloed aanwezig is en het relatief weinig moeite kost om deze op te zoeken. Hoe zit dat bij jullie? Met electronica kan ik als tweaker goed voorstellen dat de beoordelingen door gebruikers (uitbundig) bekeken wordt. Echter, geldt dat ook voor andere soort producten (bijvoorbeeld etenswaren) bij jullie? Waarom wel/niet?

Verder ontvang ik graag feedback van jullie en als er vragen zijn, wees gerust om ze te stellen!

Met vriendelijke groet,

Dustin

[ Voor 3% gewijzigd door Amps op 02-12-2013 13:22 . Reden: Deadline erbij gezet :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor hen die er overheen lezen: er is toestemming voor deze enquete :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Hmm, ik mis een 'does not apply' keuze bij de laatste vraag (inzake het wel of niet lezen van consumentenreviews wanneer je een camera koopt), daar ik totaal geen behoefte heb aan zo'n ding. Was verder helder, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Aganim schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 18:57:
Hmm, ik mis een 'does not apply' keuze bij de laatste vraag (inzake het wel of niet lezen van consumentenreviews wanneer je een camera koopt), daar ik totaal geen behoefte heb aan zo'n ding. Was verder helder, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. :)
Bedankt voor het invullen Aganim! Die feedback had ik inderdaad al een keer gekregen. Daarom dat ik het impliciet aangegeven had met "I (would)" in de zin van, stel dat... Zou je dan..? :P Ik hoop dat je in die zin het ook onbewust zo beantwoordt hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Goed punt, zo heb ik hem overigens ook ingevuld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:24
Ook ik heb de lijst ingevuld. Succes met het afstuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06-2023
Vond een aantal vragen inzake het beeld dat anderen van me vormen aan de hand van het merk dat ik koop wel een beetje vaag en op elkaar lijken, maar hoop zeker dat je nog heel wat ingevulde enquêtes gaat mogen ontvangen, en geluk met de studies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Vele dank CuBras, JimDB en de stille deelnemers aan de enquete!
JimDB schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:15:
Vond een aantal vragen inzake het beeld dat anderen van me vormen aan de hand van het merk dat ik koop wel een beetje vaag en op elkaar lijken, maar hoop zeker dat je nog heel wat ingevulde enquêtes gaat mogen ontvangen, en geluk met de studies!
Dat ze op elkaar lijken hoort zo. Ik kan er na afloop dieper op ingaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 20:41

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Done :)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

nvm

[ Voor 96% gewijzigd door Switchie op 22-11-2013 21:34 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Amps schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 20:59:
Dat ze op elkaar lijken hoort zo. Ik kan er na afloop dieper op ingaan :)
Haha, binnenkort in de krant: "Uit psychologische analyse blijkt dat 1/2 Tweakers niet goed in het hoofd is" :D
Switchie schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:33:
Ik begin bij vraag 9.
Wellicht dat dit komt doordat 1 t/m 8 niet relevant zijn op basis van mijn ASL gegevens maar het is wel een tikkeltje verwarrend.
Geloof dat vraag 1 t/m 8 de intro vragen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JimDB schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:34:

Geloof dat vraag 1 t/m 8 de intro vragen zijn ;)
Je hebt helemaal gelijk, vandaar mijn ninja edit... helaas niet snel genoeg :(

Ingevuld btw :)
Haha, binnenkort in de krant: "Uit psychologische analyse blijkt dat 1/2 Tweakers niet goed in het hoofd is" :D
Dat had ik je zonder dit onderzoek wel kunnen vertellen (zie Huiskamer) :9

[ Voor 31% gewijzigd door Switchie op 22-11-2013 21:40 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Geen dank ;)

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Switchie schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:35:
Je hebt helemaal gelijk, vandaar mijn ninja edit... helaas niet snel genoeg :(
Op zich wel een punt van feedback dan, want vond dat in het begin ook niet echt duidelijk, totdat ik de enquête nog eens open deed ;)
offtopic:
Het aantal ninja's op dit forum :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Bedankt FREAKJAM, Switchie en de nieuwe stille respondenten! Echt super dat de voorbijgaande tweaker de tijd neemt om de enquête in te vullen! _/-\o_
JimDB schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:50:
[...]

Op zich wel een punt van feedback dan, want vond dat in het begin ook niet echt duidelijk, totdat ik de enquête nog eens open deed ;)
offtopic:
Het aantal ninja's op dit forum :D
Ik vond het zelf wel leuk doortellen allemaal, maar als onderzoeker kan je wel een beetje blind worden door je eigen enquête. Zo had ik bij een van de draft versies van de enquête bij een vraag "the most factor" in plaats van "the most important factor". Drie dagen lang erover heen gelezen terwijl zelfs MS Word het stukje had onderstreept. Pas toen ik erop geattendeerd werd door iemand zag ik dat "important" inderdaad ontbrak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:26
Ook ingevuld, als net afgestudeerde weet ik hoe lastig het is om groot aantal serieus ingevulde enquetes binnen te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waar ik een beetje moeite mee had was de vraag:
When purchasing durable goods, I tend to buy the lowest-priced product that will fit my needs.
Hoe bedoel je dat precies? Als ik twee iPods kan kiezen, die exact gelijk zijn (ze voldoen immers beiden aan mijn standaard van een mp3 speler van Apple, met een zeker imago en kwaliteit en opslagcapaciteit), en ik kan kiezen uit een winkel die hem voor 200 of voor 300 euro verkoopt, ja, dan ga ik voor de goedkopere. Mits de servicegraad, bereikbaarheid, en levertijd van beide winkels gelijk zijn, anders gaat het immers om een verschillend 'product'.

Of wil je weten of ik, als ik een mp3 speler moet uitkiezen, en mijn enige vereiste is dat er 64 GB op zit, ik voor de Sweex van 50,- of de iPod van 100,- ga? Wetende dat de iPod wel een product is wat aan hogere standaarden voldoet, qua merk, imago, kwaliteit, etc.

Moeilijke vraag die ik op meerdere manieren kan interpreteren. Bij de eerste mogelijkheid ben ik het er volledig mee eens, bij de tweede mogelijkheid juist niet (want onder mijn 'needs' versta ik ook status, bouwkwaliteit, of het een mooi uiterlijk heeft, en al die andere blabla van Apple).

Interessant onderzoek, ben benieuwd naar de resultaten. Post de je managementsamenvatting hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook over die vraag nagedacht, maar in jouw voorbeeld van de mp3 speler heb je blijkbaar no een requirement, namelijk die bepaalde standaarden. Als je kunt kiezen uit 2 mp3 spelers van merken waar je comfortabel mee bent, die aan al je eisen voldoen, kies je dan voor het laagst geprijsde model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:14:
Ik heb ook over die vraag nagedacht, maar in jouw voorbeeld van de mp3 speler heb je blijkbaar no een requirement, namelijk die bepaalde standaarden. Als je kunt kiezen uit 2 mp3 spelers van merken waar je comfortabel mee bent, die aan al je eisen voldoen, kies je dan voor het laagst geprijsde model?
Dat hangt er een beetje vanaf natuurlijk, zelfs in een volledig transparante markt zijn er prijsverschillen, en die zijn dan gebaseerd op service van de winkel, levertijd, bereikbaarheid, whatever. Dat moet je eigenlijk meenemen in het 'product' wat je koopt. In absolute euro's is de ene mp3 speler misschien iets goedkoper, maar als ik bereid ben 10,- meer te betalen omdat ik hem dan morgen al in huis heb, dan is dat feitelijk een ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zeer interessante questionaire! Leuke discussie tussen vriendin en mij over automerken!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Bedankt voor het invullen iedereen! Erg fijn om te zien dat het aantal respondenten weer wat gestegen zijn! :)

Met de vraag "When purchasing durable goods, I tend to buy the lowest-priced product that will fit my needs." bedoel ik idd jouw tweede voorbeeld barticus. Als jouw behoefte bij het kiezen van een mobiel de grootte van het scherm (zeg 4.5") en het opslagcapaciteit (32 GB) is, ben je dan geneigd om de goedkoopste te nemen? Of ben je bereid om meer te betalen voor "extra's". Misschien is het nog steeds een beetje vaag :P
Kurkentrekker schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:33:
[...]
Dat hangt er een beetje vanaf natuurlijk, zelfs in een volledig transparante markt zijn er prijsverschillen, en die zijn dan gebaseerd op service van de winkel, levertijd, bereikbaarheid, whatever. Dat moet je eigenlijk meenemen in het 'product' wat je koopt. In absolute euro's is de ene mp3 speler misschien iets goedkoper, maar als ik bereid ben 10,- meer te betalen omdat ik hem dan morgen al in huis heb, dan is dat feitelijk een ander product.
Aan deze comment te zien ben je best bereid om wat meer te betalen voor de snelheid van de levering (zou impliciet misschien een 'requirement' van je zijn). Als dat het geval zou zijn, zou je op de vraag meer naar de disagree kant neigen dan de agree kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:35
Done, ben benieuwd naar de thesis, hou dit topic dan ook in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Bedankt voor het invullen van de enquete Jwlb! Ik hou jullie op de hoogte met de vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 15:03
Ik heb 'm ook ingevuld, en ik ben ook benieuwd naar de resultaten (dus ik heb belasngstelling voor een samenvatting van de resultaten na afloop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Bedankt voor het invullen Malthus! Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:59
Interessante enquete Dustin!

• Amps
Bedankt Jorick!

Nog 3 dagen te gaan! Als je hem nog niet ingevuld hebt en 5 minuten de tijd hebt, zou ik het erg apprecieren als je hem voor me invult! :D

[ Voor 32% gewijzigd door Amps op 28-11-2013 20:05 ]

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:57

Roytoch

Nietes

Ingevuld :) wat ik me afvraag in meer algemene zin: ik heb subjectief heel erg het idee dat ik me niet laat beïnvloeden door reclame, imago van een product en andere semi-oppervlakkige invloeden, maar weet objectief donders goed dat dat wel degelijk het geval is. Is dat iets waar je voor kan corrigeren of is dat juist onderdeel van de uitkomst?

Welles

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Ingevuld :) Succes!

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Roytoch schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:48:
Ingevuld :) wat ik me afvraag in meer algemene zin: ik heb subjectief heel erg het idee dat ik me niet laat beïnvloeden door reclame, imago van een product en andere semi-oppervlakkige invloeden, maar weet objectief donders goed dat dat wel degelijk het geval is. Is dat iets waar je voor kan corrigeren of is dat juist onderdeel van de uitkomst?
Bedankt voor het invullen Roytoch en Verderf!

In principe worden voor zulke vraagstukken twee soorten gedragingen gemeten: expliciet of impliciet. Beide methoden hebben zo zijn voor en nadelen. Als iets impliciet wordt gemeten, zou je kunnen voorkomen dat iemand "ja" zegt bij de 'expliciete meting' (bijvoorbeeld door het "gewenste" antwoord te geven) terwijl eigenlijk een "nee" toepasselijker zou zijn. Als je iets impliciets meet, zou dit dan een soort correctie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-10 22:02
Ik heb hem voor je ingevuld aangezien ik heel goed weet hoe graag jij een hoge respons wilt, maar realiseer je je wel dat deze steekproef verre van aselect is?

En nog even een opmerking: ik vond de laatste vraag nogal willekeurig overkomen. Ik vind de vraag heel interessant wanneer iemand reviews voor een product opzoekt, maar waarom dit alleen voor meubilair vragen?

Succes i.i.g. met je onderzoek!

[ Voor 4% gewijzigd door Evano op 30-11-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Bedankt voor het invullen blacktarantulaX!

Ik maak gebruik van verschillende fora om zo een zo divers mogelijk steekproef te krijgen (+ respondenten van de uni zelf).

Op je opmerking kom ik later op terug :)

Nog twee dagen te gaan voordat de enquête op slot gaat! Vul hem in nu het nog kan :9

[ Voor 17% gewijzigd door Amps op 30-11-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Done :)

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42
Ingevuld, benieuwd wat de uitkomst zal zijn, want vond het nogal algemene/oppervlakkige vragen, op 26 na.
Plaats je hier ook de resultaten van je onderzoek?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanem0chi
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-10 20:17
Heb hem ook voor je ingevuld, ben ook zeer benieuwd naar het resultaat.

Hoeveel respondenten heb je al, en hoeveel wil/moet je er minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
De datacollectie is tot een einde gekomen! Ik wil iedereen bedanken die de tijd heeft genomen om deel te nemen aan de enquête. Ik zal jullie op de hoogte houden met de vorderingen in mijn onderzoek!

Het doel van het onderzoek was om de invloeden van (1) de winkeloriëntatie van de consument (de mate van prijsbewustzijn en risico-aversie) en (2) sociale invloeden (normatief of informationeel) op de mate van consumptie van reviews te onderzoeken. Daarbij wordt er gehypothetiseerd dat het producttype (zoek- vs belevingsproducten) de relaties modereert. Zoals jullie misschien merkten, heb ik producttype gemanipuleerd door met de laatste vraag respondenten 50/50 aan een van de twee producttypen toe te kennen. In dit geval waren camera’s het belevingsproduct en meubilair zoekproduct.

Hieronder nog even terugkomend op eerdere posts.
JimDB schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:15:
Vaak worden soortgelijke vragen gesteld om één concept te meten. Zo maten de eerste paar vragen het prijsbewustzijn van de consument. Door meerdere items te gebruiken die één concept meten, wordt je meting meer valide.
blacktarantulaX schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:37:
Ik heb hem voor je ingevuld aangezien ik heel goed weet hoe graag jij een hoge respons wilt, maar realiseer je je wel dat deze steekproef verre van aselect is?

En nog even een opmerking: ik vond de laatste vraag nogal willekeurig overkomen. Ik vind de vraag heel interessant wanneer iemand reviews voor een product opzoekt, maar waarom dit alleen voor meubilair vragen?

Succes i.i.g. met je onderzoek!
Zoals hierboven al vermeld, was het 50/50 dat je de “meubilairvraag” hebt gekregen ;)

Als er nog vragen zijn, hoor ik dat graag van jullie!
Nogmaals bedankt voor het deelnemen aan het onderzoek!
Pagina: 1