Toon posts:

Makulu Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Echt, echt de moeite om te vermelden.

Een nieuwe distro gestoeld op debian die 'out of the box' alle multimedia codecs op je pc zet en bovendien nog een rolling release is ook....dus nooit meer herinstalleren. Je geniet van updates zolang je deze wil gebruiken !

http://distrowatch.com/table.php?distribution=makulu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:37
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:13:
Echt, echt de moeite om te vermelden.

Een nieuwe distro gestoeld op debian die 'out of the box' alle multimedia codecs op je pc zet en bovendien nog een rolling release is ook....dus nooit meer herinstalleren. Je geniet van updates zolang je deze wil gebruiken !

http://distrowatch.com/table.php?distribution=makulu
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, het quoten van een heel bericht voor je is nuttig...

Toch de moeite waard om eens naar deze distro te kijken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat ziet er leuk uit. Voor mijn gevoel zit het een beetje tussen Ubuntu en Debian in en dan met name gericht op gamers.

Dat van die codecs snap ik niet helemaal, volgens mij heeft Debian tegenwoordig alles aan boord wat je legaal kan leveren, en eerlijk gezegd heb ik al lang geen files meer gezien die niet afspelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Mij ontgaat het verschil met Testing, afgezien van het meeleveren van diverse codecs. Testing is ook een rolling releas (met een vlakke kant op de wielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als ik het zo zie is het grote verschil dat deze distributie er voor kiest om een heel stel softwarepakketen standaard te installeren. Je kan het ook allemaal op Debian installeren maar dan moet je wel weten dat het bestaat en wat je nodig hebt. Je moet zeg maar zelf kiezen of je VLC, mplayer of nog een andere mediaspeler wil en of je LibreOffice wil installeren of niet. Op deze manier krijg je een collectie handige software die goed op elkaar is afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:15

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:13:
Een nieuwe distro gestoeld op debian die 'out of the box' alle multimedia codecs op je pc zet
Dat doet Debian ook. Tenminste, ik gebruik nou al 13 jaar Debian, en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met media (met uitzondering van dvd-playback en mp3-encoding, maar dat is om juridische reden zo op elke distributie die ik ooit ben tegengekomen).
en bovendien nog een rolling release is ook....dus nooit meer herinstalleren. Je geniet van updates zolang je deze wil gebruiken !
Debian hoef je ook niet te herinstalleren hoor. Je kunt gewoon dist-upgraden van de ene naar de andere release. En als dat niet rolling genoeg is, dan heb je testing ;)
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 00:59:
Als ik het zo zie is het grote verschil dat deze distributie er voor kiest om een heel stel softwarepakketen standaard te installeren. Je kan het ook allemaal op Debian installeren maar dan moet je wel weten dat het bestaat en wat je nodig hebt. Je moet zeg maar zelf kiezen of je VLC, mplayer of nog een andere mediaspeler wil en of je LibreOffice wil installeren of niet. Op deze manier krijg je een collectie handige software die goed op elkaar is afgestemd.
Dat doet Debian ook :?

Als je "Desktop" aanvinkt tijdens de installatie, dan krijg je een complete Gnome 3 desktop, met dus Totem om video af te spelen, LibreOffice om te tekstverwerken, Iceweasel om te surfen, Transmission voor je torrents, Rhythmbox voor je muziek, enz, enz. Je krijgt dus netjes een compleet werkend pakket.

Als je over Makulu wil praten, vertel dan tenminste dat het standaard Steam en Wine geinstalleerd heeft, en dat de gebruikte desktop XFCE is, in plaats van onzin over Debian te vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deadinspace schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 11:36:
[...]

Dat doet Debian ook. Tenminste, ik gebruik nou al 13 jaar Debian, en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met media (met uitzondering van dvd-playback en mp3-encoding, maar dat is om juridische reden zo op elke distributie die ik ooit ben tegengekomen).
Standaard moet je alle multimedia dingen uit de deb-multimedia.org repo halen. Dus ook MP3 encoding en DVD playback. Bovendien zijn de libav packages uitgebreider qua functionaliteit vanwege het niet direct hoeven volgen van de Debian richtlijnen. Dat is dan ook precies wat Makulu blijkbaar doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deadinspace schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 11:36:

Ook MP3 wordt tegenwoordig door Debian afgespeeld. Uit de handleiding: "Many codecs are already available in the official Debian archive. These include codecs for MP3, H264, and AAC encoding and decoding."
Dat doet Debian ook :?

Als je "Desktop" aanvinkt tijdens de installatie, dan krijg je een complete Gnome 3 desktop, met dus Totem om video af te spelen, LibreOffice om te tekstverwerken, Iceweasel om te surfen, Transmission voor je torrents, Rhythmbox voor je muziek, enz, enz. Je krijgt dus netjes een compleet werkend pakket.
Klopt, dat was een beetje te kort door de bocht. Makulu maakt andere keuzes dan standaard Debian. Debian levert wel desktopomgevingen maar commiteert zich niet aan 1 keuze. De KDE-omgeving is net zo volwaardig als de Gnome of de XFCE-omgeving.

Andere distributies kiezen vaak voor 1 omgeving en een aantal default-applicaties die dan flink op elkaar worden afgestemd. Als je maar met een beperkt aantal paketten rekening hoeft te houden is het makkelijker om ze goed samen te laten werken. Ik weet niet of dat ook zo is voor Makulu maar dat is wel het idee dat ik er bij krijg.

De kracht van Debian is juist dat ze zo min mogelijk opleggen en liever wat langer nadenken over generieke mechanismes om applicaties samen te laten werken.

Het volgende voorbeeld is inmiddels verouderd maar laat erg goed zien wat ik bedoel:
Vroeger had iedere desktop-omgeving z'n eigen start-menu. Als applicatie moest je zowel het KDE-menu als het Gnome-menu als het XFCE-menu aanpassen. Veel ontwikkelaars hadden daar geen zin in en steunde alleen hun 'eigen' omgeving. Dan kon het gebeuren dat je Gnome-applicatie niet in het KDE-menu stond of andersom. Debian zag hier een probleem in en is z'n eigen menu gaan ontwikkelen dat zowel met KDE als Gnome als XFCE samenwerkte. Dat bleek zo'n goed idee te zijn dat de verschillende desktop-omgevingen rond de tafel zijn gaan zitten om een gemeenschappelijke standaard te ontwikkelen. Uitiendelijk is daar een uitstekende oplossing uitgekomen maar in de tussentijd heeft Debian een paar jaar met een chaotisch menu gezeten.
Distributies die alleen Gnome of KDE ondersteunden hadden geen last van dat probleem, die hoefde maar met 1 menu rekening te houden.

Debian probeert ook om inhoudelijk zo min mogelijk aan te passen aan software. Makulu heeft gekozen voor XFCE als standaard desktopomgeving en heeft daar z'n eigen uiterlijk aan gegeven (oa eigen icoontjes). Ik vind het er prima uitzien.

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-11-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:15

deadinspace

The what goes where now?

Hero of Time schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 12:22:
Standaard moet je alle multimedia dingen uit de deb-multimedia.org repo halen.
O? Ik gebruik deb-multimedia.org eigenlijk vrijwel nooit, en alles werkt bij mij gewoon :)
Het enige dat ik op een enkele machine wel eens nodig heb is libdvdcss.
Dus ook MP3 encoding en DVD playback.
Ik was het vergeten, maar sinds het verval van bepaalde pantenten zitten er ook gewoon MP3-encoders in Debian, dus die kun je wegstrepen :)
Bovendien zijn de libav packages uitgebreider qua functionaliteit vanwege het niet direct hoeven volgen van de Debian richtlijnen.
In welke zin?
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 14:15:
Ook MP3 wordt tegenwoordig door Debian afgespeeld.
MP3's worden op Debian al afgespeeld zo lang als ik het gebruik, ik had het dan ook over encoding. Maar MP3 encoders zitten tegenwoordig ook in Debian, dat was ik even vergeten :)
Klopt, dat was een beetje te kort door de bocht. Makulu maakt andere keuzes dan standaard Debian. Debian levert wel desktopomgevingen maar commiteert zich niet aan 1 keuze. De KDE-omgeving is net zo volwaardig als de Gnome of de XFCE-omgeving.
Maar standaard, out-of-the-box, wordt er gewoon een complete omgeving neergezet. Dat was waar het mij om ging, want ik vatte jouw post een beetje op alsof dat niet zo zou zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Makulu 4.3 is een feit !
http://distrowatch.com/?newsid=08182
Pagina: 1