Daily drive, nieuw of occasion, welke?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:00
Hoi,

per 2 december heb ik een nieuwe baan, maar hiervoor moet ik een auto hebben (1:45u met OV :') ).
Nu woon ik zelf in Utrecht en heb privé eigenlijk geen auto nodig. Parkeerplek is er zat hier in de straat. Een leasewagen is niet mogelijk.

Nu heb ik zelf op dit moment eigenlijk geen budget, mijn aanvraag voor 2-3 maanden bijstand loopt nog, maar bij mijn vader kan ik een renteloze lening krijgen.

De opties in mijn ogen:

Een nieuwe auto kopen
Leuk voor de economie enzo natuurlijk, maar een VW Up! of een Peugeot 107 is goedkoop, goed, zuinig en gewoon een prima A-B vervoersmiddel. Nieuw betekend ook de eerste 3 jaar geen APK en minimale kosten in onderhoud.
Met een 50-50 deal (50% nu betalen, 50% over 2 jaar) is het redelijk te overzien qua kosten (€12.000 totaal met wat opties) en de afschrijving is bij deze autootjes ook minimaal.
Maar het blijft een bak geld en natuurlijk een lening afsluiten. Geld en privé (mn vader) wil ik zo veel mogelijk gescheiden houden.

Een jonge occasion kopen
Een auto van rond de €5000 aanschaffen. Niet te oud, wel APK plichtig maar nog steeds jong en betrouwbaar genoeg. Ook keuze voor wat meer "auto", wat meer comfort en dergelijk dan een dinky-toy zoals hierboven beschreven. Vraag is alleen welke natuurlijk, een wat nieuwere VAG, Nissan Primera, BMW 320 zou te doen moeten zijn. Ik hou van wat sportievere autootjes, een Smart Roadster lijkt me ook wel geinig. Maar ja, daily drive, betrouwbaarheid staat voorop.

Een oude occasion kopen
Voor €1000-1500 wat kopen. Enige eis is dan dat ie met APK komt. Mogelijk is dan een VW Golf, Nissan Micra, Honda Civic (niet verklootte), Suzuki Alto, etc... Goedkoop in aanschaf, wat onzuiniger in brandstof, met een beetje geluk kan ik er een redelijke tijd mee rijden.

Dus, wat is wijsheid?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 23:04
Als er geen budget is en je hebt toch een auto nodig dan vind ik persoonlijk dat je er het best aan doet als je een betrouwbare oude occassion koopt (eentje die gewoon simpel is en daarmee goedkoop in onderhoud). De meeste kleine oude occassions verbruiken ook helemaal niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou voor 5 á 6k een degelijke middenklasser kopen. Als je 1:45 met OV moet, zal het zeker wel half uur tot 3 kwartier rijden zijn. Toyota Corolla/Avensis, Mazda 6, Mazda 3, Volvo S40/S60/V40 etc.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 19:35
Deze vraag is natuurlijk al vaak voorbij gekomen (even goed zoeken in dit forum).

Wat is wijsheid?, ik zou je dit willen meegeven:
- op een nieuwe auto betaal je relatief veel afschrijving, ik zou dus een occasion kopen. Daarnaast hoef je ook geen schuld aan te gaan.
- Ik lees dat je eigenlijk geen budget hebt, dus zet wat mij betreft die sportieve auto zsm uit je hoofd. Investeer geld in een basisauto, er is namelijk geen extra geld voor meer luxe.
- mijn idee: ga op zoek naar een auto onder of rond de 1000kg van rond de 3000 a 4000 euro. Dan zit je redelijk goed qua wegenbelasting en verbruik. Lees vervolgens andere topics in VV om kandidaat auto's te vinden (bv Renault Clio, Peugeot 307, en de suggesties hierboven genoemd door tom562).
- kijk ook naar jezelf, ben je alleen, dan is een compacte auto een optie, heb je bv een gezin, dan is een grotere auto natuurlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 20:07
Koop een oud hok voor een paar maanden tot het loon van de eerste 2 of 3 loonperiode's binnen is en koop dan iets degelijkers.

Peugeot 106/Citroen Saxo (nieuwe model) moet prima te doen zijn voor rond de € 2000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Ik zou gewoon voor 3-4k een betrouwbaar Japans gebakje kopen (swift, civic o.i.d.)
Zo te lezen heb je niet al te veel te besteden dus dan zou ik luxe middenklassers als een 320 lekker laten staan. Nieuw zo ik sowieso niet aan beginnen, wat je dan aan afschrijving door de w.c. spoelt geef je nooit aan APK/onderhoud uit bij de eerder genoemde auto's. (als je zegt dat de afschrijving wel meevalt denk ik aan een 3-3,5k in 3 jaar , da's een hoop geld om aan onderhoud te kunnen besteden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:41:
Nieuw zo ik sowieso niet aan beginnen
Waarom niet? Alleen vanwege de afschrijving of doel je op de specifieke situatie van TS? Afschrijving is alleen interessant op het moment dat je wilt inruilen. Persoonlijk zou ik niets anders meer willen eigenlijk. De 'new car smell' is verslavend :+
DropjesLover schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:18:
Nieuw betekend ook de eerste 3 jaar geen APK en minimale kosten in onderhoud.
Vier jaar zelfs voor benzinewagens. Drie jaar is voor voertuigen op diesel.
Ik zou persoonlijk nooit een enkele vorm van een lening aangaan voor een auto. Dus daar is je antwoord :)

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 22-11-2013 15:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Voor nieuwe auto's komen ook alleen de koekblikjes in aanmerking, de VW Up!, Aygo, 107, etc. De afschrijving daar op is minimaal. New car smell bij die gebakjes is ook niet echt denderend hoor, het ruikt gewoon heel erg naar plastic fantastic :P

Een S60 is een goede suggestie, die zijn best te vinden voor €4000, maar wel weer relatief zwaar.

Punt is dat er gewoonweg erg veel keus is, al helemaal in de middenklasser en goedkope categorie..

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:44:
[...]
Waarom niet? Alleen vanwege de afschrijving? die is alleen interessant op het moment dat je wilt inruilen. Persoonlijk zou ik niets anders meer willen eigenlijk. De 'new car smell' is verslavend :+
Die afschrijving betaal je toch een keer he. (en inderdaad, vooral in het geval van TS)
Ik zou persoonlijk nooit een enkele vorm van een lening aangaan voor een auto. Dus daar is je antwoord :)
Hier ben ik het dan wel helemaal mee eens!

Maar dan zou ik voor die 12k (of wat je budget dan ook is) een echte leuke tweedehands kopen.
Persoonlijk geef ik nooit meer dan 7-8k uit aan een auto dus nieuw zit er toch niet in voor mij, die lucht doet me daarnaast ook niet zoveel :P

Natuurlijk had ik mijn huidige V70 liever nieuw uit de fabriek gehad, maar ik heb geen zin en geld om 50k voor een auto uit te trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 22-11-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
DropjesLover schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:18:
Nu heb ik zelf op dit moment eigenlijk geen budget, mijn aanvraag voor 2-3 maanden bijstand loopt nog, maar bij mijn vader kan ik een renteloze lening krijgen.

De opties in mijn ogen:

Een nieuwe auto kopen
Leuk voor de economie enzo natuurlijk, maar een VW Up! of een Peugeot 107 is goedkoop, goed, zuinig en gewoon een prima A-B vervoersmiddel. Nieuw betekend ook de eerste 3 jaar geen APK en minimale kosten in onderhoud.
Met een 50-50 deal (50% nu betalen, 50% over 2 jaar) is het redelijk te overzien qua kosten (€12.000 totaal met wat opties) en de afschrijving is bij deze autootjes ook minimaal.
Maar het blijft een bak geld en natuurlijk een lening afsluiten. Geld en privé (mn vader) wil ik zo veel mogelijk gescheiden houden.
De logica ontgaat mij even. Je zegt dat je geen budget hebt, vervolgens dat je bijstand aangevraagd hebt, dan dat je wel wat kunt lenen van je vader.

En vervolgens wil je 12k stuk slaan op zo'n eco gebakje, om vervolgens op te merken dat je graag iets sportiefs wilt rijden

Me confused :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:18
Wat is je reistijd per auto? Daarvan zou ik sterk laten afhangen wat voor soort auto.
Alleen van A-B relatief korte afstanf, VW UP -> Goedkoop, zuinig, praktisch maar niet lekker voor lange afstanden
Een 2e hands -> Onderhoud, hoger verbruikt, etc (in feite ben je net zo veel of meer kwijt als bovenstaande). Maar wel lekkerder om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 09:35

vleesjus

echte vleesjus!

Ik zou lekker een goedkoop wagentje kopen. Waarom zoveel geld in een auto steken als je het zelf niet hebt. Ik rij bijvoorbeeld al 6 jaar met volle tevredenheid een Toyota Starlet uit '93. Onderhoud is hooguit een paar 100 per jaar, afschrijving bijna niks, rijdt gewoon 1 op 15/16 als je niet continue plankgas rijdt.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
VW Up! kun je wel degelijk lange afstanden in rijden hoor. Het is in ieder geval niet zo'n plastic rammelbak als de C1/107. Ben zelf alleen geen fan van de Up, maar lange afstanden is prima te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bender schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:54:
Wat is je reistijd per auto? Daarvan zou ik sterk laten afhangen wat voor soort auto.
Alleen van A-B relatief korte afstanf, VW UP -> Goedkoop, zuinig, praktisch maar niet lekker voor lange afstanden
Een 2e hands -> Onderhoud, hoger verbruikt, etc (in feite ben je net zo veel of meer kwijt als bovenstaande). Maar wel lekkerder om te rijden.
Ik denk dat het verbruik mee aan het type auto en rijstijl ligt dan aan tweedehands of nieuw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Vergeet bij nieuwe auto's niet de periodieke beurten. Zeker bij VAG, maar vast ook bij andere merken, krijg je vaak een aanbod als '3 jaar garantie'. Dat geldt dan alleen als je om de 15.000 km voor een beurt bij de garage komt. Kosten variëren toch tussen de 150 en 200 euro per beurt (inclusief materialen) is mijn ervaring, zeker als je ongeveer 20.000 / 30.000 km per jaar rijdt (en dus twee beurten per jaar meepakt).

Vergeet ook de autoverzekering niet, kan aardig in de papieren lopen afhankelijk van type auto, leeftijd bestuurder maar ook je woonplaats heb ik eens gehoord.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:43
Ik denk dat je bij het aanschaffen van een occasion niet zo zeer moet kijken naar de aanschafprijs, maar naar de prijs van het onderhoud. De aanschafprijs is eenmalig, de vaste lasten en onderhoud lopen elke maand door; tanken, wegenbelasting, verzekering, banden, kleine/grote beurt, slijtage onderdelen (remmen, distributieriem).
Stel je het hebt over een auto van 2000 euro, maar deze loopt 1:10, is al bijna toe aan het vervangen van de distributieriem, verbruikt olie bij het leven en onderdelen zijn slecht te krijgen, dan gaat dit al heel snel in de kosten lopen. Neem dan liever een auto van 4000 euro, welke recentelijk groot onderhoud heeft gehad (distributieriem, remmen, banden), die dan 1:15 loopt en waarbij de onderdelen goedkoop te leveren zijn.

Dit is nog allemaal afgezien van zaken als verzekering en wegenbelasting. Iets als een BMW 3 serie zal niet goedkoop zijn in wegenbelasting en grote kans dat ie voor de verzekeraars onder de "risico categorie" valt. Dit omdat zulke auto's vaak door jongeren gekocht worden, die als een stel asociale brokkenpiloten rijden.

Verder heb je natuurlijk het formaat van de auto. Iets als een C1 of 107 is lekker goedkoop in aanschaf en onderhoud, maar als jij als hobby snowboarden hebt en je wilt elk weekend je snowboard en spullen erin vervoeren... ja dat wordt m niet.

Ik zou zeggen kies een (middel)jonge occasion en neem een goed onderhouden auto, van een betrouwbaar merk. Liever dat ie 1000 euro meer kost maar per jaar 500 euro minder kost aan benzine/onderhoud.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:45
Je kunt een Aygo of iets dergelijks voor een redelijk laag bedrag tweedehands vinden. Ik zou kijken naar een niet al te grote (B segment) auto voor 3000-4000 euro (genoeg om geen rommel te kopen), en dan kijken naar wat betrouwbaars met lage running costs. Een zware volvo is leuk, maar waarschijnlijk is het brandstofverbruik fors, wegenbelasting duur en onderhoud ook niet goedkoop. Hoeveel km is het naar je werk toe? Dit kan nog verschil maken tussen diesel en benzine als brandstof.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
FastFred schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:53:
[...]

De logica ontgaat mij even. Je zegt dat je geen budget hebt, vervolgens dat je bijstand aangevraagd hebt, dan dat je wel wat kunt lenen van je vader.

En vervolgens wil je 12k stuk slaan op zo'n eco gebakje, om vervolgens op te merken dat je graag iets sportiefs wilt rijden

Die 12k is verspreid over enkele jaren (50-50 deal, lening bij vader), totdat het onderhoud echt begint. Zoals ik in de eerste alinea aan geef, het is eigenlijk slechts een A naar B vervoersmiddel. Graag willen en krijgen/kunnen zijn 2 verschillende dingen, maar zijn soms wel te combineren ;)
Bijstand is aangevraagd omdat ik geen werk heb/had, maar nu ga ik per 2 december gewoon 2700/mnd (bruto) ga verdienen.
Bender schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:54:
45 km, zo'n 45 minuten, enkele reis. Wat je zegt is ook een beetje mijn afweging dus.
vleesjus schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:55:
Ik zou lekker een goedkoop wagentje kopen. Waarom zoveel geld in een auto steken als je het zelf niet hebt. Ik rij bijvoorbeeld al 6 jaar met volle tevredenheid een Toyota Starlet uit '93. Onderhoud is hooguit een paar 100 per jaar, afschrijving bijna niks, rijdt gewoon 1 op 15/16 als je niet continue plankgas rijdt.
Zoiets zoek ik dus ook eigenlijk, maar een dergelijk goeie vinden is wel geluk hebben.
pkopf schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:01:
Vergeet bij nieuwe auto's niet de periodieke beurten. Zeker bij VAG, maar vast ook bij andere merken, krijg je vaak een aanbod als '3 jaar garantie'. Dat geldt dan alleen als je om de 15.000 km voor een beurt bij de garage komt. Kosten variëren toch tussen de 150 en 200 euro per beurt (inclusief materialen) is mijn ervaring, zeker als je ongeveer 20.000 / 30.000 km per jaar rijdt (en dus twee beurten per jaar meepakt).

Vergeet ook de autoverzekering niet, kan aardig in de papieren lopen afhankelijk van type auto, leeftijd bestuurder maar ook je woonplaats heb ik eens gehoord.
Het betreft een klein autootje, maar wel een goed punt ja, beurten bij de dealer zijn gewoon duur.

Verzekering is niet zo van belang, ik ben 27 met in principe 9 schadevrije jaren. Ook een grotere wagen zoals een S60 kost me zo'n €25-30 per maand aan verzekering (een XC90 zelfs maar €45) :)

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 22-11-2013 16:11 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Ik zou zelf niet voor een nieuwe gaan, alleen al met de rede dat als je hem tegen een boom parkeerd je dus nog door moet betalen voor iets wat je helemaal niet meer in bezit heb ( als die helemaal in de prak ligt )

Ik denk in dit geval je het beste een lekkere 4k / 6k auto kan gaan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:56:
[...]

Ik denk dat het verbruik mee aan het type auto en rijstijl ligt dan aan tweedehands of nieuw..
Ja en Nee
Rijstijl maakt volledig uit.
Echter ga ik er van uit dat je met een oude auto hetzelfde rijd als met een nieuwe auto. De nieuwe autos van tegenwoordig (uit het voorbeeld) zijn vaak zo zuinig daar kan een middenklaaser van 6K niet zo snel tegenop.
DropjesLover schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:08:

45 km, zo'n 45 minuten, enkele reis. Wat je zegt is ook een beetje mijn afweging dus.
Wow, wat voor route is dat je daar zo lang over doet ? :o
Mektheb schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:10:
Ik zou zelf niet voor een nieuwe gaan, alleen al met de rede dat als je hem tegen een boom parkeerd je dus nog door moet betalen voor iets wat je helemaal niet meer in bezit heb ( als die helemaal in de prak ligt )

Ik denk in dit geval je het beste een lekkere 4k / 6k auto kan gaan rijden
Beetje non argument.
Een tweedehands auto heeft meer onderhoud, die investering doe je dan doet is ook teniet als je hem tegen een boom aan rijdt.
Vergeet niet dat je een VW Up/Skoda Citigo ook al vanaf 7.7K hebt

[ Voor 48% gewijzigd door Bender op 22-11-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bender schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:14:
Ja dan heb je zo'n kaalgeslagen hamsterkooi waar je na een jaar spijt van hebt :>

Ik denk dat TS beter eerst kan gaan kijken in wat voor een auto hij precies wilt rijden om vervolgens pas de diepgaande economische overwegingen te gaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:30:
[...]
Ja dan heb je zo'n kaalgeslagen hamsterkooi waar je na een jaar spijt van hebt :>

Ik denk dat TS beter eerst kan gaan kijken in wat voor een auto hij precies wilt rijden om vervolgens pas de diepgaande economische overwegingen te gaan maken
Dat is een persoonlijke smaak. Ik snap ook niet dat mensen Opels kopen, maarja toch zijn ze er ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Bender schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:14:
[...]

Ja en Nee
Rijstijl maakt volledig uit.
Echter ga ik er van uit dat je met een oude auto hetzelfde rijd als met een nieuwe auto. De nieuwe autos van tegenwoordig (uit het voorbeeld) zijn vaak zo zuinig daar kan een middenklaaser van 6K niet zo snel tegenop.
Middenklassers komen met moeite boven de 1:15 uit, gewoon feit. Dingen zijn zwaar enzo.
Met mijn 1995 1.450kg 3.8L kwam ik ook niet boven de 1:11 uit (100% cruise control snelweg, bandjes opgepompt etc). Mijn 1.100kg 1.6L kwam ook niet boven de 1:11 (1991 Nissan 100NX).
[...]

Wow, wat voor route is dat je daar zo lang over doet ? :o
Utrecht - Zeewolde. Google maps zegt 34 minuten, maarja, A28... :')
[...]

Beetje non argument.
Een tweedehands auto heeft meer onderhoud, die investering doe je dan doet is ook teniet als je hem tegen een boom aan rijdt.
Voor 7.7k heb je er een, maar een wat fijnere stoel is wel fijn, een radio met usb, een paar basale opties, dan ga je best naar de 11-12k.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 22-11-2013 16:36 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Bender schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:33:
[...]

Dat is een persoonlijke smaak. Ik snap ook niet dat mensen Opels kopen, maarja toch zijn ze er ;)
Dat is wel waar ja, maar mijn instelling is met auto's als ik het geld er niet voor heb koop ik hem ook niet.
Ik snap je niet zomaar 50k heb liggen als je een nieuwe audi of iets haalt.

Maar ja verder een non-argument soz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambann
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 13:04
Gezien het budget is een occasion zeker aan te bevelen. Lenen kost toch alleen maar geld.

Tips die ik je kan meegeven:
Hoe ziet jou traject naar het werk uit? Rij je de meeste km op de autobaan / provinciale wegen / in de stad.
Alleen al hierop kun je je voordeel pakken. Zoals een lichte auto (VW up / 107 / Twingo) is leuk in de stad als je rustig door rijd en over provinciale wegen, maar op de autobaan heb je je tank zo leeg met zo'n auto'tje.
Weet wat je koopt. Zorg dat de boekjes op orde zijn en bestempeld. Import auto's laat ik eigenlijk zonder duidelijk verleden ook altijd links staan.
Doe onderzoek of een auto bepaalde technische problemen heeft (google is your friend ;-). Bij occasions van enkele jaren oud kun je zat vinden
Wat er niet op zit, kan niet kapot gaan. Airco / electrische ramen / cruise controle / electrische spiegels.
Ketting distributie hoeft (indien de fabricant het niet verprutst) niet vervangen te worden, wat over de kilometers ook een hoop kosten voorkomt.
Maak altijd een proefrit en rijd een rondje waarmee je punten dekt welke je op de dagelijkse traject tegenkomt. Doe dit bij goed daglicht en inspecteerd de auto goed (kleurverschil kan duiden op schade in het verleden).
Let ook op banden en dergelijke bij een occasion en wanneer die voor het laatst zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Dit kan je de eerste jaren ook schelen.

Zomaar wat punten, doe er je voordeel mee zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Ik weet wel het een en ander van auto's (en auto's kopen) hoor, heb zelf al genoeg keren vering, uitlaat en andere zaken vervangen ;)

Er is alleen zo veel keuze in die categorieën, dat is mijn probleem.

Ik denk dat een auto van max 7 jaar oud voor €5000 de beste keuze is. Wat meer "auto" voor een redelijke prijs.

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 22-11-2013 17:03 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou me niet blindstaren op de 7 jaars eis, ik heb liever een auto van 10 jaar oud die fatsoenlijk onderhouden is (ofja, waarvan de geschiedenis bekend is, met b.v. maar 2 of 3 eigenaren) dan 1 of ander hok wat al 7 eigenaren heeft gehad, en waarvan je maar moet hopen dat het ding normaal onderhoud heeft gehad.

In die prijsklassen zou een Mazda 6 erg hoog op mijn lijstje staan (stiekem eigenlijk de S60, maar je geeft al eerder aan dat je die te zwaar vindt, of anders een jonge Volvo V40), of een 3.

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 22-11-2013 17:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

pkopf schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:01:
Dat is niet waar. een jaarbeurt voor een Up kost bijvoorbeeld 99 euro. 15.000km of een jaar, wat maar eerder komt. Weet niet waar *jij* geweest bent, maar dan heb je je wel een poot uit laten draaien, of je baseert je mening op een heel andere auto/onderhoudsbeurt.

Overigens gaat dat niet geven van de beurten bij de dealer niet ten koste van je wettelijke garantie, de beurt verlengt alleen je recht op mobiliteitsgarantie.

Wellicht een goed idee om je de volgende keer wat beter te laten informeren ;)
rambann schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:50:
Zoals een lichte auto (VW up / 107 / Twingo) is leuk in de stad als je rustig door rijd en over provinciale wegen, maar op de autobaan heb je je tank zo leeg met zo'n auto'tje.
Ook niet waar. zo'n auto rijdt juist het zuinigst als je er normaal mee rijdt op een autoweg. Binnen de stad zuipen ze juist (en elke andere auto for that matter). 700 kilometer op een tank rijden is echt geen probleem voor een auto van dat formaat.

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 22-11-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DropjesLover: je hele vraagstuk hangt af van je verdere situatie.

Ben/woon je alleen? Of deel je die lasten?
Hoe vast/zeker is je nieuwe inkomen?
Heb je verder schulden?

An sich is een (bijna) nieuwe A-segmenter financieel wel voordelig, tevens zorgeloos qua onderhoud en andere kosten. Verzekering van 30 euro per maand all-risk is ook goed te doen (heb als berekening 1986, 4jr schadevrij, 20k per jaar). All-risk is (in mijn ogen) een must als je geld moet lenen voor de auto.

Wat je overhoudt na je vaste lasten en gebruikelijke uitgaven is de doorslaggevende factor bij een overweging als dit. Let ook op dat je gebruikelijke uitgaven ruimer moet schatten dan je misschien denkt: kleding koop ik niet iedere maand, maar heb toch af en toe nieuwe broeken, shirts en schoenen nodig.

Denk ook goed na of je diesel, lpg of benzine moet gaan rijden, zie bijvoorbeeld: www.omslagpuntberekening.nl/berekening-kopie voor een berekening.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:21
Misschien is dit iets voor TS? Ook 1-jarige contracten zijn mogelijk als je het risico wilt beperken.

[Edit]
En nu met link...

[ Voor 26% gewijzigd door croxz op 22-11-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Woonsituatie: alleenstaand, mogelijk nog een huisgenoot binnenkort. Auto is voor mij alleen en alleen om van-naar werk te gaan.
Inkomen: redelijk zeker van inkomen
Leningen: alleen een studieschuld (geen hypotheek).
Verwacht kilometers/jaar; 25dkm.

Wat zijn ervaringen met oudere Volvo's? Een S40 of S60 hoeft niet heel duur te zijn, maar bieden wel een hoop extra's zoals leren bekleding, electrische ramen, airco, etc...

Private lease lijkt me niet rendabel. Iemand moet er geld aan verdienen, dus dat betekend dat ik meer betaal :P

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 22-11-2013 17:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

FastFred schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:53:
[...]

Ik vind het ook een beetje apart. Maar goed is dit niet een goed voorbeeld hoe we in de kredietcrisis zijn beland?

Bijstand aanvragen om het aanvragen terwijl TS over 2 weken een baan heeft en blijkbaar toch niet helemaal krap zit en dat pa nog wel een achterdeurtje heeft voor een auto van 10k+

Kunnen we ons belastinggeld niet beter besteden aan mensen die het echt nodig hebben?

[ Voor 23% gewijzigd door Slasher op 22-11-2013 20:26 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Hey hey, ik heb die bijstand al 2 maanden geleden aangevraagd en toen had ik nog totaal geen zicht op een baan. Voorgesteld geworden bij 60+ bedrijven en maar 4 gesprekken, de 4e die me ook wil hebben...
Bijstand moet je altijd meteen aanvragen, al je financien worden doorgelicht (incl gedoe omtrent een levens-risico-verzekering) en god zij dank heb ik vandaag mn huurtoeslag gekregen anders kon de huur volgende week wel eens een probleem worden.

Maar zodra ik gewoon een baan heb kan ik dergelijke lasten gewoon dragen en moet ik nu gewoon een betrouwbare daily drive hebben. Vandaar ook de vraag, wat is de beste optie (en welke auto).

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij 90 km per dag, een 2e hands dieseltje van een jaar of 5 oud met 125k op de teller. 207 HDI of zo, die klasse iig. No brainer.
Die bakkies zijn genaamkt om makkelijk 2,5 ton te draaien en relatief weinig onderhoud nodig. Bovendien ligt omslagpunt voor diesel bij 2e hands veel lager dan bij een nieuwe auto, meen nu bij ca 10k. Dat red je makkelijk :)

[ Voor 52% gewijzigd door The Eagle op 22-11-2013 21:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 08:10
Een Up rijd je vanaf €8.900 met airco, heb je een nieuwe auto. Hoeft pas na een paar jaar voor de apk. Minder grote kans op onderhoud. Ongetwijfeld zijn er nog andere merken waar je nieuw nog goedkoper rijdt.

Maar heb je €5.000 liggen? Of moet je dat ook lenen? Want als je dat hebt, zou je dan voor €3.900 verschil een 2e handsje willen rijden voor €5.000? Waar al flink wat k.m op staan en, en de kans op onderhoud een stuk groter is. En waarbij je elk jaar voor de a.p.k moet.

Plus dat je de auto elke dag nodig bent om op je werk te komen, dan wil je ook niet een groot risico lopen op onderhoud.

Persoonlijk zou ik voor de auto van €1.000-€1.500 gaan, zeker als ik anders een lening moest aangaan. Bijvoorbeeld een Fiat Punto. Zit niks op kan ook niks stuk.

[ Voor 14% gewijzigd door Arno90 op 22-11-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als ik geen geld zou hebben (of weinig) zou ik ook een auto van 1000 Euro kopen. Gaat het stuk, jammer. Blijft het rijden met minimale kosten: helemaal goed. Een nieuwe auto als je geen geld hebt of moet lenen is niet handig, en al helemaal niet als je de bijstand (al dan niet tijdelijk) ingaat. Luxe lijkt me pas een vereiste als je het jezelf kunt veroorloven. Van A naar B komen is het voornaamste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ik zou voor een tweedehands kijken als ik jou was. De afschrijving op een nieuwe auto (ook een up! e.d.) is vrijwel altijd hoger dan de extra onderhoudskosten van een oudere auto.

Verder zou ik een diesel overwegen want met de kilometers die je gaat rijden is dat, mits je tweedehands koopt, waarschijnlijk goedkoper (wel even narekenen als je de keuze voor een auto hebt gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Ik zou ook naar een niet al te oude 2e hands kijken. Een fiesta/corsa/mazda2/clio of iets dergelijks van die maat. Die zijn nog niet zo groot en zwaar dat ze echt veel verbruiken of in wegenbelasting kosten en ze rijden heel behoorlijk.

Alleen dan nog de keus een benzine met minder als een ton of een diesel met behoorlijk veel kilometers (anders worden ze erg duur in aanschaf)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
Ik neem aan dat je nieuwe baan een proeftijd heeft en dat je je reiskosten met het ov simpelweg vergoed gaat krijgen.

Waarom heb je nou exact nu een auto nodig?, persoonlijk zou ik in jouw situatie wachten tot je een vast contract zou hebben.

(ontopic, een kleine VW zou mijn keuze zijn vanuit kostenperspectief waarbij nieuw me toch meer gerust zou stellen dan een niet nieuwe auto)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

Bommes

Capo del formaggio

Arno90 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:42:
Persoonlijk zou ik voor de auto van €1.000-€1.500 gaan, zeker als ik anders een lening moest aangaan. Bijvoorbeeld een Fiat Punto. Zit niks op kan ook niks stuk.
Dat dus, zoek gewoon ff iets om een jaartje mee op en neer naar je werk te komen.
Als je een punto 1.2 16V benzine versie zoekt van net na 2000 kun je niet veel miskopen.
Dingen lopen super zuinig (onze Bravo met de zelfde motor loopt gemiddeld 1 op 15) en er kan niet veel mis aan en grootste voordeel iedereen haalt zijn neus op voor fiat dus je koopt voor weinig een leuk karretje.

Of een dieselte zonder turbo daar loopt helemaal niets aan kapot:
http://link.marktplaats.nl/744465734
Of met turbo maar wat meer kilometers (dingen lopen makkelijk 250K dus onder de 2 ton kan nog makkelijk
http://link.marktplaats.nl/747096323

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
martijn_tje schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 11:35:
Alleen dan nog de keus een benzine met minder als een ton of een diesel met behoorlijk veel kilometers (anders worden ze erg duur in aanschaf)
Ik zit zo net rond het omslagpunt, zo'n 25dkm per jaar. Benzine heeft lichte voorkeur, gewoon vermogen beschikbaar als je wilt. Ongeblazen dieseltjes... tsja :P
Bospa01 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 12:25:
Ik neem aan dat je nieuwe baan een proeftijd heeft en dat je je reiskosten met het ov simpelweg vergoed gaat krijgen.
9 maanden detachering, dan 1 jaarcontract, dan vaste dienst is het vooruitzicht. Krijg gewoon 19ct/km
Waarom heb je nou exact nu een auto nodig?, persoonlijk zou ik in jouw situatie wachten tot je een vast contract zou hebben.
OV 1:45 uur reistijd, auto 0:45 uur. Wat denk je zelf :P
Een klein autootje zijn an sich de kosten niet, ik heb er mn studententijd ook een autootje naast gehad. Betrouwbaar zijn en goedkoop onderhoud is het verhaal waar ik nu mijn prioriteit leg.
(ontopic, een kleine VW zou mijn keuze zijn vanuit kostenperspectief waarbij nieuw me toch meer gerust zou stellen dan een niet nieuwe auto)
Tsja, dat is mijn dilemma dus ook een beetje. Maar eigenlijk niet echt het geld er (nu) voor.
Bommes schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 12:27:
[...]

Dat dus, zoek gewoon ff iets om een jaartje mee op en neer naar je werk te komen.
Als je een punto 1.2 16V benzine versie zoekt van net na 2000 kun je niet veel miskopen.
Dingen lopen super zuinig (onze Bravo met de zelfde motor loopt gemiddeld 1 op 15) en er kan niet veel mis aan en grootste voordeel iedereen haalt zijn neus op voor fiat dus je koopt voor weinig een leuk karretje.

Of een dieselte zonder turbo daar loopt helemaal niets aan kapot:
http://link.marktplaats.nl/744465734
Of met turbo maar wat meer kilometers (dingen lopen makkelijk 250K dus onder de 2 ton kan nog makkelijk
http://link.marktplaats.nl/747096323
Thx, goeie tips.

Een Peugeot 207 HDI is niet te vinden voor <€5000 en met lage km's. In ieder geval niet dat ik de (lage) kilometerstand vertrouw, ookal zit er NAP bij. De hogere kmstanden zijn ruim over de 250dkm heen...

edit
Helaas ben ik een beeeeetje gebonden aan de regio Utrecht, kwam ik oa deze tegen:
http://www.marktplaats.nl...-16v-t-spark-bj-2000.html
Ik weet, een Alfa. Heeft wat sjonnie-dingen er op, maar lijkt redelijk netjes en de pas de d-riem, waterpomp, koppakking en radiator gedaan. Lijkt me een keer oververhit geweest te zijn, maar wel weer gefixt.

http://www.marktplaats.nl...mera-2-0-sdn-bj-2000.html
Nissan, prima. Motor met ketting, geen gezeik, die blijven lopen. Onderhoud is ook goed zelf te doen, minputen zijn het (deels houten) stuur en ik vind die voorkant gewoon zo lelijk. Maar wel ruim en redelijk veel "auto". Misschien op NCN (NissanClubNederland) eens voor een andere kijken.

http://www.marktplaats.nl...bekrachtiging-centra.html
VW Golf, nuff said. Lijkt niet al te erg verkracht.

http://www.marktplaats.nl...khaak-prachtige-auto.html
Kia, geen idee wat ik er van moet vinden/denken. Wel redelijk veel "auto" voor het geld (airbags, AC, usb-radio, half leder interieur).

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2013 13:49 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Ben je er nu al over uit wat je wilt? Persoonlijk zou ik liever voor een nieuwe auto gaan dan een bv een Alfa uit 2000 met 230k op de klok. :X Ik zou lekker in klein hokje gaan zitten totdat je wat meer geld hebt. Een Up kun je bv nu rijden voor 4.5k en de rest (4.5k) lekker over 36 maanden tegen 0% betalen.

Zuinig, eerste jaren geen (groot) onderhoud en je bent redelijk zeker van betrouwbaar vervoer. Op zo'n auto schrijf je niet super veel af, en dat ding kun je naar 2/3 jaar met weinig verlies verkopen. Verzekering valt te doen en ook wegenbelasting is een stuk minder dan de bovenstaande auto's. Evenals verbruik.

Maar goed, dit is meer een persoonlijke keuze. Dus echt veel hulp kunnen we je niet geven denk ik.

Zo'n Up moet toch wel 1:15 kunnen halen, die Alfa blijft op 1:10 wel steken denk ik. Reken dat verschil ook even mee..

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 23-11-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Alfa sowieso niet doen. Die zitten zo onlogisch in elkaar dat er voor simpele reparaties al heel veel arbeid nodig is. Kost jou dus klauwen met geld.

En zoiets btw: http://exlease.arval.nl/d...ijsklasse=0&automerk=alle
Kost weliswaar iets meer dan je in gedachten had, maar lijkt me zeker geen verkeerde prijs voor een dergelijke auto :)

Andere opties waar ik nog aan zat te denken: Seat Ibiza TDI

[ Voor 50% gewijzigd door The Eagle op 23-11-2013 15:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Meer "auto" mag ook wel iets kosten vind ik.
Verzekering+wegenbelasting zal nauwelijks iets schelen (nieuwe Up! natuurlijk all-risk, occasion alleen WA+), blijft alleen het verbruik over.
Die 50-50 deals zijn voor 1, max 2 jaar. €4.5k geeft je het instapmodel, daar moet nog wel wat bij (fatsoenlijke stoelen bijv.). €10.000 sparen in 1 à 2 jaar kan nogal een uitdaging zijn, dus dat is denk ik niet echt een optie.

Hmhm, bij een alfa heb ik altijd meteen bedenkingen ja :P
Trekt zo'n 1.2 een beetje? Ik had laatst een 0.9 3 pitter Punto turbo (en met 4 man er in, dat wel) was dat gewoon echt leip langzaam op de snelweg...

[ Voor 44% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2013 15:22 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

1.2 TDI is een 3pits naaimachientje op diesel. Wat denk je zelf?
Gevalletje het kan goed, goedkoop of snel. Pick two ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Alle 3 de voorbeelden die je post zijn behoorlijke benzine zuipers en zou ik laten staan.
Je voegt er net nog een 4de (golf) aan toe.
Dat zou dan nog de beste keuze zijn ivm het feit dat die het meest courant is, de alfa, nissan en kia zijn te hoog geprijsd voor wat ze zijn en die kilometers. Daarbij zijn ze te groot, te zwaar en te on zuinig om snel verkocht te krijgen als je er weer van af wilt.

Zoals nu zo veel mensen die hier reageerde al aangegeven hebben zoek iets kleins en goedkoop voor een jaar en kijk daarna verder.
Nu een hoop geld lenen voor een nieuwe auto waar over een aantal jaar nog een hoop geld extra achter aan moet en waar je een klap geld op afschrijft..?? :N

Zoek het in merken die niet zo populair zijn en of een flink stuk ouder zijn en blijf ergens tussen de 1000 en de 1500 euro voor wat betreft de aanschaf prijs.
Heb je geluk rijd je een jaar zonder kosten, nieuwe apk er op en verkoop je het ding voor het zelfde geld.
De belasting regels gaan behoorlijk veranderen voor de kleine zuinige diesels en dus verwacht ik behoorlijk wat aanbod in dat segment over een jaartje.
Dan shoppen met wat eigen spaar geld op zak lijkt me veel verstandiger
.

[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 23-11-2013 15:48 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

The Eagle schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:37:
1.2 TDI is een 3pits naaimachientje op diesel. Wat denk je zelf?
Gevalletje het kan goed, goedkoop of snel. Pick two ;)
Niets mis met die motor, als je er tenminste geen Ferrari-prestaties van verwacht.
Bommes schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:46:
en waar je een klap geld op afschrijft..?? :N
Nogmaals, dat is alleen een interessante factor op het moment dat je het voertuig weer in wil ruilen. Dus voor het dagelijkse gebruik en de aanschaf maakt dat niet uit.
DropjesLover schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:09:
Die 50-50 deals zijn voor 1, max 2 jaar. €4.5k geeft je het instapmodel,
Bekijk de kleine lettertjes eerst maar. BKR-toetsing, maximaal bedrag wat je kan financieren, alleen keuze uit een voorraadmodel etc etc. Ze willen ook nog wel een recent loonstrookje zien. Weet niet of ze blij worden van je bijstandsverhaal.
daar moet nog wel wat bij (fatsoenlijke stoelen bijv.).
Je hebt niet veel te kiezen bij dat model.
EvaluationCopy schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:03:
Golfje diesel kopen voor een 1500 euro en nog eens terugkomen in dit topic als je een vast contract hebt. Ik zal je nog maar even niet wijzen op de mogelijkheid tot privé-lease, dat zul je (nog) niet mogen zonder inkomen.
Buiten dat is het ook niet goedkoper dan zelf aanschaffen.

[ Voor 80% gewijzigd door Gunner op 23-11-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:36
Golfje diesel kopen voor een 1500 euro en nog eens terugkomen in dit topic als je een vast contract hebt. Ik zal je nog maar even niet wijzen op de mogelijkheid tot privé-lease, dat zul je (nog) niet mogen zonder inkomen.

Van je familie lenen zou ik ook niet snel doen, genoeg ervaring mee. Zulke 50/50 deals zou ik helemaal ver van weg blijven. Word je jaarcontract niet verlengd, moet je een jaar later alsnog 5 mille ophoesten. Natuurlijk kun je die auto dan weer verkopen maar dan nog.

[ Voor 38% gewijzigd door EvaluationCopy op 23-11-2013 16:05 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Hmhm, dan worden het al snel dingetjes zoals deze:

1998 Colt 1.3
http://www.marktplaats.nl...t-1-3-gli-1998-zwart.html

2001 Micra 1.0
http://www.marktplaats.nl...ra-1-0-3d-2001-grijs.html
(geen stuurbekrachtiging, is dat nodig bij zo'n kleine auto?)

2001 Alto 1.0
http://www.marktplaats.nl...pk-nieuw-rijdt-prima.html

1998 Starlet 1.3
http://www.marktplaats.nl...apk-stuurbekr-airbag.html

2005 Corsa 1.3 diesel
http://www.marktplaats.nl...-vele-opties-bj-2005.html

Geloof het of niet, een Golf diesel staan niet (nouja, 2) op marktplaats.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2013 16:28 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je wilt niet in een up zitten maar wel een in Alto 1.0 van 12 jaar geleden? Ik snap het even niet. Wat zijn nu precies je eisen/wensen en wat is je budget? Wel/geen diesel hoe groot moet de auto zijn? De ene keer kom je met een Alfa 156 aan en dan weer met een Alto. Ik begrijp even niet wat je nu zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Eis: iets betrouwbaars.
Budget is beperkt, of moet geleend worden.
Auto is 90% om gewoon A-B naar mn werk te gaan, reistijd is 45 minuten, 80% snelweg.
Een Up! of Alto is puur A-B vervoersmiddel, meer "auto" is wenselijk (ivm reistijd) en mag (beperkt) wat kosten.
Diesel kan, verwachte kilometers liggen rond het omslagpunt diesel-benzine (25dkm) en ik vind die €100 op jaarbasis die je met de juiste keuze bespaart niet van belang. Beiden zijn dus interessant, en diesel is gewoon goedkoper aan de pomp, mocht ik meer kilometers maken dan gedacht.

Die Alfa 156 is meer "auto" en deze heeft een forse herbouw ondergaan. Een Alto is gewoon goedkoop A-B vervoer, hetzij ietwat oncomfortabel. Alfa is wat te onbetrouwbaar, een Alto vs Primera illustreert het beter.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Beperkt" budget is zeer relatief. Wat mag hij maximaal kosten? 2k? 3k? 5k? Als betrouwbaar een eis is, dan moet je gewoon een "A-B" auto zoeken met weinig km's en zo jong mogelijk. Verder even niet kijken naar sportstoelen/ac/navigatie/leer/xenon etc. Dat komt in de toekomst nog wel. En 45 min is prima te doen in een klein autotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

DropjesLover schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 16:13:
Hmhm, dan worden het al snel dingetjes zoals deze:

1998 Colt 1.3
http://www.marktplaats.nl...t-1-3-gli-1998-zwart.html

2001 Micra 1.0
http://www.marktplaats.nl...ra-1-0-3d-2001-grijs.html
(geen stuurbekrachtiging, is dat nodig bij zo'n kleine auto?)

2001 Alto 1.0
http://www.marktplaats.nl...pk-nieuw-rijdt-prima.html

1998 Starlet 1.3
http://www.marktplaats.nl...apk-stuurbekr-airbag.html

2005 Corsa 1.3 diesel
http://www.marktplaats.nl...-vele-opties-bj-2005.html

Geloof het of niet, een Golf diesel staan niet (nouja, 2) op marktplaats.
toon volledige bericht
Afgezien van die Corsa die te duur voor dergelijke kilometers is (dit is trouwens gewoon een fiat diesel motor heeft maar dat terzijde) is het toch een goed rijtje voor een tijdelijke auto..??
Mijn keuze zou die starlet of de colt zijn, waarbij die laatste misschien weer net wat te groot/zwaar is voor wat je wilt.
Zonder ze in het echt gezien te hebben zou ik voor die starlet gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Ik vind die Corsa net interessant omdat hij maar iets duurder is dan die anderen, maar wel een stuk moderner en domweg een stuk nieuwer (en met ketting/d-riem gedaan, vliegwiel is dan wel weer een issue..).
In kilometers ontlopen ze elkaar niet echt veel.

Starlet ga ik wel ff voor bellen, zodra ik maandag mn contract getekend heb.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2013 16:54 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Of zoiets
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr
Kost je iets meer (per maand) maar dan heb je gewoon een luxe moderne betrouwbare auto.
Maar van het lijstje hierboven zou ik voor de Starlet gaan. Ik denk dat je niet goedkoper kan rijden :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:49

Destruction

(ex-)Automonteur

TS: En dit idee?

http://link.marktplaats.nl/747886559
Betrouwbaar en lekker zuinig als je er rustig mee rijdt (ik had een station, verbuik binnen de bbk al 1:18). Zo'n 250 per kwartaal wegenbelasting (diesel dus). Daar zit je wel goed mee. TDI, max. koppel bij ~2k rpm, gaat ook best rap vooruit als je eens een keertje vlot wil rijden :)

Het enige puntje waar die motoren soms last van hebben, is de LMM. Hij stopt dan vrij abrupt met trekken rond de 130km/u.. Ik heb er een paar gehad die dat probleem vertoonden, andere LMM erop (sloop dus) en ze trokken zonder problemen door naar de 190 ;) Al is dit een 110pk, itt de 90pk versie die ik onder de kap had.

Bij de auto's zelf is roest een bekend probleem (vooral de dorpel thv krikpunt rechtsvoor is vaak rot), maar als je er eentje met een lange APK hebt kun je in tussentijd sparen en dan na verlopen apk/volgend jaar een recentere/betere/mooiere auto kopen, of weer keuren en in het kader van "zolang het rijdt..." er nog een tijdje mee doorrijden :) De genoemde auto (mits hij goed rijdt) is voor 500 euro niet heel duur, hoe langer die auto mee gaat hoe harder je lacht, en een golf mk3 TDI is rond dat bedrag altijd wel waard ;)

Iets lichter en goedkoper in de belasting is dan nog een Polo diesel (1.9SDI), maar die hebben toch vrij vaak bak problemen, en dat zijn dan weer dure ingrepen..

Korte versie: Ik ga dus mee in het eerder gegeven advies: Neem een goedkope auto met liefst een nieuwe APK, in jouw geval zou ik voor een dieseltje gaan ivm kilometers, en ga volgend jaar met eigen spaargeld in je zak shoppen voor een jongere/duurdere/snellere/mooiere/whatever..

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 23-11-2013 21:02 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Destruction schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 20:52:
TS: En dit idee?

http://link.marktplaats.nl/747886559
Betrouwbaar en lekker zuinig als je er rustig mee rijdt (ik had een station, verbuik binnen de bbk al 1:18). Zo'n 250 per kwartaal wegenbelasting (diesel dus). Daar zit je wel goed mee. TDI, max. koppel bij ~2k rpm, gaat ook best rap vooruit als je eens een keertje vlot wil rijden :)
€500 voor eentje met dik 4 ton op de klok... Ik weet niet, als er eigenlijk geen onderhoud aan zit zoals een d-riem ofzo en gewoon betrouwbaar is, dan is deze prijstechnisch natuurlijk super interessant. En een leuke dikke vinger naar mensen die >150.000 oud en versleten vinden :P
Korte versie: Ik ga dus mee in het eerder gegeven advies: Neem een goedkope auto met liefst een nieuwe APK, in jouw geval zou ik voor een dieseltje gaan ivm kilometers, en ga volgend jaar met eigen spaargeld in je zak shoppen voor een jongere/duurdere/snellere/mooiere/whatever..
Yeah, die eerder genoemde Starlet wil ik best wel hebben, even afwachten of die er morgen/dinsdag nog is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb pagina 2 overgeslagen van dit topic, maar ik heb zelf ontzettend veel onderzoek gedaan naar het aanschaffen van een auto, en kwam zelf tot de conclusie dat ik een VW Up! wilde kopen. Het is uiteindelijk een motor geworden (twee zelfs) :+ (parkeerkosten zijn duur in Amsterdam), maar de Up! kwam voor mij het beste uit. Klein, zuinig, behoudt zijn waarde relatief goed, veilig, van vele gemakken voorzien.

Mijn ervaringen met oude auto's zijn slecht. Als je er veel in gaat rijden is het zodanig een onderdeel van je leven dat ik, persoonlijk in ieder geval, een zekere mate van comfort wil hebben. De Up! die ik tegenkwam was 2e-hands met maar 2k op de teller. Dat is dus nieuwprijs min 2000 Euro + onderhandelingsruimte, maar het was wel een auto uitgerust met alle extra's.

Ik heb ook naar privaat leasen gekeken. Was ook een leuke optie als je niet direct geld tot je beschikking hebt, maar wel maandelijks een vast bedrag kan missen. Scheelt wel met de verzekering, maar is vooral prettig als je veel schadevrije jaren hebt opgebouwd. Met iets van 200 Euro per maand heb je dan een auto voor de deur staan, maar die wordt nooit van jezelf (tenzij je hem overneemt aan het eind van je leasecontract.)

Mijn advies: Ga wat VW-dealers langs en vraag of ze een 2e-hands Up! te koop hebben staan, ga goed onderhandelen, en loop weg als ze niet willen onderhandelen. Overigens, dit kan je bij al die budget-auto's doen natuurlijk. Laatste tip: Franse en Italiaanse auto's: don't even think about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Blue-eagle schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:52:
Laatste tip: Franse en Italiaanse auto's: don't even think about it.
Bron..??
Of is het een nergens op gebaseerd bar/verjaardags uitspraak..??

[ Voor 14% gewijzigd door Bommes op 24-11-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:04:
[...]

Bron..??
Of is het een nergens op gebaseerd bar/verjaardags uitspraak..??
Nee, ik had ooit een consumer report statistiek (een soort consumentenbond uit de VS) waaruit bleek dat de Japanners significant minder problemen (rechtstreeks uit de fabriek) hebben dan specifiek Renault en Peugeot.

Je moet er een account voor hebben, maar de summary zegt al genoeg:
http://www.consumerreport...liable-new-cars/index.htm

Yahoo! Finance zegt het ook:
http://finance.yahoo.com/...e-cars-buy-184719478.html

Autoblog:
http://www.autoblog.nl/to...-de-meeste-motorproblemen

Resultatenlijst, de tien merken met de meeste motorproblemen:
  1. MG Rover – 7.88% – 1 in 13
  2. Audi – 3.71% – 1 in 27
  3. MINI – 2.51% – 1 in 40
  4. Saab – 2.49% – 1 in 40
  5. Vauxhall (Opel, red-) – 2.46% – 1 in 41
  6. Peugeot – 2.26% – 1 in 44
  7. BMW – 2.20% – 1 in 45
  8. Renault – 2.13% – 1 in 46
  9. Volkswagen – 1.91% – 1 in 52
  10. Mitsubishi – 1.70% – 1 in 59
Edit: Blijkt dat ook VW in de top 10 voorkomt :P Nouja, dan nog zou ik een Japanner (Honda, Suzuki) aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Blue-eagle op 24-11-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

mg rover..?? dat merk bestaat niet eens meer.. |:(
en in heel je rijtje komt niks Italiaans voor..?

Pak je het lijstje er bij van je laatste link waarbij de merken bovenaanstaan met de minste problemen staat fiat in het lijstje zelf nog minder probelemen dan Ford en Nissan.
Afgezien van mercedes staat er niets anders vanuit het "betrouwbare" Duitsland in dit lijstje.
En dan de beste jongens van de klas. Bij de tien merken die het minst vaak een garage opzochten voor motor-troubles is het, niet geheel onverwacht, een Japans feestje. Honda staat op één, met slechts 1 motorprobleem-auto op de 344. Een schril contrast met de 1 in 27 van Audi of de 1 in 40 van MINI. Mercedes redt de Germaanse eer nog enigszins met een derde plek.
Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. Honda – 0.29% – 1 in 344
2. Toyota – 0.58% – 1 in 171
3. Mercedes-Benz – 0.84% – 1 in 119
4. Volvo – 0.90% – 1 in 111
5. Jaguar – 0.98% – 1 in 103
6. Lexus – 0.99% – 1 in 101
7. Fiat – 1.17% – 1 in 85
8. Ford – 1.25% – 1 in 80
9. Nissan – 1.32% – 1 in 76
10. Land Rover – 1.38% – 1 in 72
Zoals ik al zei bar praat dus.. ;w

[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 24-11-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kunt met iedere auto mazzel of pech hebben, maandagmorgen modellen heeft ieder merk. Daarnaast zijn nieuwe auto's gewoon een stuk duurder in onderhoud vanwege dure onderdelen. Een Fiat Punto Evo (2010 tot heden) gebruikt exact hetzelfde luchtfilter als een Alfa 147 (2002 - 2008), maar er zitten een paar dopjes die je gebruikt voor de montage anders. Prijs is 30,- voor de Alfa vs 90,- voor de Fiat. En ga zo maar door... Setje remschijven + blokken voor zo'n punto is ex BTW al 320,-. Moeten ze ook nog gemonteerd worden :S

Persoonlijk zou ik met 90km per dag wel serieus nadenken over comfort, dingen als rijgeluiden, rijcomfort, zitpositie etc zijn dan wel belangrijk. Mocht je dat voldoende vinden in een Up dan kan dat een goede koop zijn. Wil je liever wat ruimer zitten etc dan is een mooie occasion al snel een goede keuze.

Overigens hoeft bijv een Alfa 147 JTD helemaal geen slechte auto te zijn. De motoren zijn nagenoeg onverwoestbaar, draagarmen etc zijn wel wat gevoelig. Maar zoals iedere occasion staat of valt het met je eigen kennis, of het kennen van een goede betrouwbare monteur. Mijn volgende auto is alleen al om die reden hoogstwaarschijnlijk een weer een Fiat of Alfa.

Ten slotte maakt het elkaar qua kosten niet zo gek veel, als ik kijk naar de afschrijving die ik heb gehad op de Punto en dat vergelijk met het 'o zo dure' onderhoud van de Alfa 147 icm met iets hoger verbruik (Alfa doet 1:17 gemiddeld tov 1:21 Punto) dan zijn kosten per km van de Punto hoger door hogere afschrijving, relatief duur onderhoud tov de Alfa waar nagenoeg geen afschrijving op zit (2 jaar geleden voor 3k gekocht), en wat duurdere (slijtage) reparaties als distributie, koppeling etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 24-11-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DropjesLover schreef op zondag 24 november 2013 @ 14:39:
[...]
€500 voor eentje met dik 4 ton op de klok... Ik weet niet, als er eigenlijk geen onderhoud aan zit zoals een d-riem ofzo en gewoon betrouwbaar is, dan is deze prijstechnisch natuurlijk super interessant. En een leuke dikke vinger naar mensen die >150.000 oud en versleten vinden :P
De d-riem is natuurlijk iets wat je moet controleren (elke 90.000km uit mijn hoofd voor zo'n Golf), verder zijn die TDI'tjes behoorlijk betrouwbaar. ik weet trouwens ook niet of ik 90km per dag met een benzine auto zou willen doen ;)

Die generatie TDI heb ik meer dan eens gezien met 6-6,5ton op de klok, die gewoon goed reden.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 24-11-2013 17:24 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 24 november 2013 @ 16:44:
mg rover..?? dat merk bestaat niet eens meer.. |:(
Hoe is dat mijn probleem, en hoe maakt dat de lijst minder relevant?
en in heel je rijtje komt niks Italiaans voor..?
Als je de moeite neemt om zelf te zoeken zal je zien dat Fiat het redelijk goed doet, maar Alfa's veelal niet een voorbeeldfunctie bekleden.
Pak je het lijstje er bij van je laatste link waarbij de merken bovenaanstaan met de minste problemen staat fiat in het lijstje zelf nog minder probelemen dan Ford en Nissan.
Afgezien van mercedes staat er niets anders vanuit het "betrouwbare" Duitsland in dit lijstje.
Daar heb je een punt. Valt me ook een beetje tegen moet ik bekennen.
[...]

Zoals ik al zei bar praat dus.. ;w
Praat toch geen onzin, je leest alleen wat je wilt lezen, en een gebrek aan bewijs is geen bewijs. Als je de moeite neemt om te zoeken zie je snel dat de meest betrouwbare auto's over het algemeen bestaan uit Toyota's, Subaru's, Honda's, en Hyundai's. Er komen maar weinig, if any, Franse en Italiaanse auto's voor in die lijsten. En als dat al het geval is gaat het om de extreem dure modellen. De Peugeot RCZ is bijvoorbeeld erg goed, en kost je ongeveer 35000 Euro.

Toyota domineert over het algemeen de lijsten met meest betrouwbare auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Blue-eagle schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:24:
[...]
Praat toch geen onzin, je leest alleen wat je wilt lezen, en een gebrek aan bewijs is geen bewijs. Als je de moeite neemt om te zoeken zie je snel dat de meest betrouwbare auto's over het algemeen bestaan uit Toyota's, Subaru's, Honda's, en Hyundai's. Er komen maar weinig, if any, Franse en Italiaanse auto's voor in die lijsten. En als dat al het geval is gaat het om de extreem dure modellen. De Peugeot RCZ is bijvoorbeeld erg goed, en kost je ongeveer 35000 Euro.

Toyota domineert over het algemeen de lijsten met meest betrouwbare auto's.
Dus met 'Laatste tip: Franse en Italiaanse auto's: don't even think about it.' bedoel je te zeggen: koop een toyota?
Je doet daarmee net alsof alle Franse/Italiaanse auto's bagger zijn vergeleken met de rest - en dat is dus echt borrelpraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Die lijstjes zijn sowieso borrelpraat. Het gaat alleen maar over motorproblemem. Hoewel belangrijk, de meeste onderhoudskosten gaan juist niet naar de motor. Die blijft het meestal wel doen. Als je dan toch wilt vergelijken, zoek de lijstjes van de Duitse anwb er maar bij (Adac?) over welk merk het meest stilstaat langs de snelweg.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Blue-eagle schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:24:
Praat toch geen onzin, je leest alleen wat je wilt lezen, en een gebrek aan bewijs is geen bewijs.
Ik lees niet alleen maar wat ik wil lezen, en onzin praten ben je zelf mee begonnen:
Blue-eagle schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:52:Laatste tip: Franse en Italiaanse auto's: don't even think about it.
Cheezus schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:37:
Dus met 'Laatste tip: Franse en Italiaanse auto's: don't even think about it.' bedoel je te zeggen: koop een toyota?
Je doet daarmee net alsof alle Franse/Italiaanse auto's bagger zijn vergeleken met de rest - en dat is dus echt borrelpraat.
Nou precies dat dus.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Al die merkenhaat op GoT begint inderdaad een beetje vermoeiend te worden. Kom op zeg..... het lijkt wel een kleuterklasje op deze manier. |:(

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 24-11-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Mijn posts hebben niks met merkenhaat te maken, alleen statistieken. Ik heb een Renault gehad die me prima beviel, maar uiteindelijk een enorme kostenpost bleek, en een kreng om te onderhouden. Dan bleek een Volvo of Saab vele malen makkelijker te zijn in het onderhoud.

Ik behandel auto's net als dat ik een motor zou gaan kopen: doe onderzoek. En luister vooral niet naar mensen die hun eigen aankopen willen verantwoorden. Bij motorfietsen heeft een BMW fabrieks-af een 1 op 5 kans dat er iets mis mee is. Bij Honda is dat 1 op 25. Dat zijn gewoon statistieken. Maar ik merk dat er heel veel mensen zijn die last hebben van het Buyer's Stockholm Syndrome.

Koop gerust een Renault of Peugeot of een Alfa als je dat wilt. Ik zou het zelf alleen afraden omdat die statistisch gezien meer problemen hebben. Als ik dat claim en ik lever bewijs dan is het opeens borrelpraat, maar niemand komt met iets wat het tegendeel bewijst. Ik zou best een Alfa willen rijden, maar geen nieuwe, liefst 1 die een jaar of 2 oud is en waar het onderhoud van bekend is. Garantie erbij, rijden maar. Niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Tja, Alfa en Renault zijn ook merken die ik zelf nooit zou kopen, maar je kunt er verder weinig op zeggen. Een auto kopen is en blijft altijd een gok (ook nieuw betekend niet per definitie betrouwbaar..) en zo zijn er mensen die 10 jaar probleemloos in een Alfa of Renault rijden, en met een Toyota niets dan ellende hebben.

Ik heb zelf 3 japanse merken gehad, Toyota, Mitsubishi en Mazda.. Ze mogen dan het imago "japans --> betrouwbaar" hebben, maar deze specifieke wagens verdienden dat label absoluut niet, stuk voor stuk waren het probleemwagens. 3 keer is scheepsrecht, en je zult mij dus ook niet meer voor een japanner zien gaan. Doe mij maar duitse auto's (Opel, Volkswagen, Ford en nu BMW), mijn ervaring is dat duitse auto's juist betrouwbaar zijn.

Los van dat gaat het erom dat de TS een auto moet hebben die het simpelweg gewoon elke dag doet, niet teveel verbruikt (gezien zijn kilometers zou ik een diesel aanraden), en verder vooral niet al te veel kost (aanschaf..). Dit zou dan een tijdelijke/"voorloop" auto zijn op de betere/nieuwere die hij nu wellicht al als optie voorhield.

Come to think of it, al kun je lenen van je vader, vanuit een bijstand situatie naar een nieuwe danwel vrijwel nieuwe auto gaan is vragen om extra aandacht van de belastingdienst e.d.

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 24-11-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Destruction schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:55:
mijn ervaring is dat duitse auto's juist betrouwbaar zijn.
Uiteindelijk is je persoonlijke ervaring ook belangrijker dan wat iemand op een forum er van vind, of van wil vinden (zo worden sommige problemen maar wat graag groter gemaakt dan ze misschien zijn). Heb zelf ook erg goede ervaringen met Duitse wagens (oh ja joh? :+ ), nu Tsjechisch :D

Alleen wordt vergeten dat elk merk wel problemen kent, ook de 'premium' merken. Ook nieuwere BMW's blijken te kraken en werkt de navigatie vaak niet zo fijn en betekent 'Premium' in de praktijk alleen de prijs in de showroom/werkplaats te zijn :P

Laten we elkaar in zijn/haar waarde laten wat we rijden en dan kunnen we dit forum gezellig houden. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tsja, DL kan natuurlijk ook een Multivla met weinig KM's kopen voor zijn geld. Prima voor a naar b en ook op langere ritten best te doen. Kost geen drol. Ziet er helaas wel zo uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
The Eagle schreef op zondag 24 november 2013 @ 20:18:
Tsja, DL kan natuurlijk ook een Multivla met weinig KM's kopen voor zijn geld. Prima voor a naar b en ook op langere ritten best te doen. Kost geen drol. Ziet er helaas wel zo uit :+
Afbeeldingslocatie: http://static1.wikia.nocookie.net/__cb20120712123333/b__/bloons/images/e/ed/How_about_no.jpg

Er zijn grenzen.
Destruction schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:55:
Come to think of it, al kun je lenen van je vader, vanuit een bijstand situatie naar een nieuwe danwel vrijwel nieuwe auto gaan is vragen om extra aandacht van de belastingdienst e.d.
€5000 lenen/krijgen van een ouder mag gewoon van de belastingdienst. Die jongens gaan alleen maar kijken als je vermogen hebt (€20.000+) en forse hoeveelheden geregeld heen en weer schuift, zeg maar €10.000+.
En sowieso, met mijn nieuwe baan zit ik gewoon goed, mijn bijstand is alleen om 3 maanden geen inkomen te overbruggen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
Maar los van alle vooroordelen die iedereen heeft over italiaanse en duitse autos. Ervaringen zijn bij iederee anders (breek me de bek niet los over de vw passat cc :s)

Het advies voor een nieuwe up of mii of soort gelijk gebakje zou ik niet opvolgen. Enige reden om hiervoor te kiezen is als je perse nieuw wilt rijden. Deze voegen niets toe aan het lijstje auto's waar droplover mee kwam en gezien zijn wensen en eisen al helemaal niet.

Kwa goedkope auto's zag je lijst er niet heel verkeerd uit. Bijv de Colt of Starlet. Dit scheelt zeker 6k ten opzichte van iets nieuws. Een colt zal waarschijnlijk nog prettiger rijden, ruimer en betrouwbaarder zijn ook. Dan heb je alvast de eerste euro's in de pocket voor de opvolger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Ik zou zelf, al heb ik nog geen rijbewijs, geen Up of iets in die richting om elke dag veel op de snelweg te zitten. Zoals al eerder gezegd zijn die dingen vooral gemaakt voor in de stad. Die dingen lijden behoorlijk op de snelweg door die kleine motortjes.

Zelf zou ik jouw situatie gaan voor een tweedehands, leeftijd is niet heel belangrijk, onderhoud wel. Er zit heus wel wat verschil in betrouwbaarheid van merken, maar dat wisselt ook van type tot type af.

Ook niet vergeten: nu rij je er alleen maar mee naar je werk. Maar misschien wil je er ook mee op vakantie, vraagt een vriend je om mee te helpen met verhuizen etc. Met iets ter grootte van een Up ben je behoorlijk beperkt: je kan er niet zomaar een stuk aanplakken als je naar de Ikea bent geweest :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 07:01
En waarom geen 2de hands Up, Mii of Citigo? Dan bespaar je de kosten van een nieuwe en rij je toch een zo goed als nieuwe auto. Mijn ouders hebben een Mii (75pk) en daar valt prima mee de snelweg op te gaan. We zijn er zelfs mee naar Duitsland gereden en dat gaat allemaal prima. Vond het niet onderdoen te opzichte van mijn oude 206 bijvoorbeeld. 45 kilometer enkele reis is dus geen enkel probleem. Ze zijn ook zuinig te rijden en kosten straks nagenoeg niks in de wegenbelasting als die weer terugkomt.

Ten opzichte van die 12K kan je bijvoorbeeld de eerste 4K al besparen:

http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Als die de 30K beurt heeft gehad kan je er voorlopig tegenaan. En vanderVelde staat ook prima aangeschreven op het SEAT forum. Heb je toch een 'Nieuwe' wagen met nog 3 jaar garantie, airco, ESP, electrische ramen etc.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oplossing: neem iets simpels. Hoe minder eraan zit, des te minder kapot kan.
Budget is beperkt, of moet geleend worden.
Lenen voor sterk afschrijvend gebruiksvoorwerp is geld weggooien in het kwadraat. Hou het dus beperkt.
Auto is 90% om gewoon A-B naar mn werk te gaan, reistijd is 45 minuten, 80% snelweg.
Een Up! of Alto is puur A-B vervoersmiddel, meer "auto" is wenselijk (ivm reistijd) en mag (beperkt) wat kosten.
Dat is een persoonlijke afweging, maar probeer "wat" eens te duiden, dan wordt het makkelijker om met je mee te denken...
Diesel kan, verwachte kilometers liggen rond het omslagpunt diesel-benzine (25dkm)
:?

Hoe kom je daar nou bij??? Duimzuigerij of borrelpraat. Tip: pak eens de rekenmachine erbij.

Het verschilt van auto tot auto, maar bij geen enkele auto die hier genoemd is zal het boven de 20k km/j gaan en meestal zal het veel lager liggen. Bij een Volvo S40 zit het afhankelijk van uitvoering bijv tussen de 13k en 15k, om maar eens wat te noemen. Met 25k km zit je dik boven het omslagpunt bij willekeurig welk tweedehandsje.

Wat ik trouwens mis is LPG. De laatste jaren is het fiscaal een stuk aantrekkelijker geworden om LPG G3) te rijden tov diesel. Daar ligt omslagpunt tov benzine nog lager, bij onze Volvo V40 bifuel zou het rond 10k km liggen. Dat haal je met een wekelijkse boodschappenrit al 8)7
en ik vind die €100 op jaarbasis die je met de juiste keuze bespaart niet van belang.
1) het gaat al snel om meer dan EUR 100, bij 25k km zou het je zomaar EUR 1000 per jaar kunnen schelen
2) wederom, als je enerzijds zegt een budget te hebben maar anderzijds aangeeft cijfers onbelangrijk te vinden is het erg moeilijk jou te helpen :o
Beiden zijn dus interessant, en diesel is gewoon goedkoper aan de pomp, mocht ik meer kilometers maken dan gedacht.
Met 10k km/j boven omslagpunt zou ik het wel weten. Denk aan bijv op vakantie gaan.
Die Alfa 156 is meer "auto" en deze heeft een forse herbouw ondergaan.
...waar hij het misschien een week mee volhoudt voor hij weer uit elkaar flikkert :+
Hoezo vooroordeel onbetrouwbaarheid Alfa's :z
Een Alto is gewoon goedkoop A-B vervoer, hetzij ietwat oncomfortabel. Alfa is wat te onbetrouwbaar, een Alto vs Primera illustreert het beter.
Yup. Primera is een erg betrouwbare, comfortabele auto, maar betrekkelijk zwaar, dus duurder in belastingen, verzekeringen en vooral brandstof.

Ik kan eerlijk gezegd geen goed advies geven omdat je tegenstrijdige voorkeuren/gegevens aanlevert. Als het echt gaat om zo goedkoop mogelijk rijden (wat gezien je huidige bijstandssituatie allicht verstandig is - wat als je proeftijd niet overleeft?) zou een Alto/Cuore of een 106/Saxo aan te raden zijn. Voordeel van de zakfransjes tov zakjapannertjes is dat ze wel in diesel te krijgen zijn wat erg aantrekkelijk is voor deze km-tallen. Een 106/Saxo 1.5D doet IRL ongeveer 1:21 op diesel, wat erg veel bij de pomp scheelt, dat is per km 7c aan brandstof (tov bijna 10c voor een Alto). Zo'n 106 diesel heb je voor minder dan EUR 1000. En mbt 'ongeblazen diesel' - dit zijn koekblikjes, dus heb je niet veel vermogen nodig om ze in beweging te krijgen. Zo'n 1.5D trekt menig 'sportwagen' eruit bij stoplichten, pas op snelwegsnelheden merk je dat het even duurt om op snelheid te komen, maar dan nog komt het prima mee en kun je vrolijk een dag lang op de Autobahn cruisen met >150km/u.

Als je wat meer uit te geven hebt en een comfortabelere, stillere auto wilt die toch zeer lage kosten per km heeft, zou ik een Peugeot 206 1.4 op LPG overwegen. Die doet 1:12.5 op LPG, wat dus per km 5.6c aan brandstof kost, en dat tegen lagere wegenbelasting dan een 106/Saxo diesel. Aanschaf gaat wel richting EUR 2500 in dit geval. Let wel dat je bij de 206 absoluut eentje van 2001 of later wilt, de eerste paar jaar was build quality niet optimaal. Als je 'sportief' wilt rijden kun je - ten koste van verbruik - ipv een 1.4l LPG gaan voor een 2l. IMHO vrij onzinnig, maar je wint daarmee flink wat vermogen.

Zelf heb ik een iets andere situatie, ivm kinderen hadden we meer ruimte nodig en ivm kosten zijn we van diesel op LPG overgestapt. We rijden nu een Volvo V40, idd met leren bekleding enzo, die zelfs voor LPG-begrippen lomp onzuinig is (1:9.5), maar daarmee nog altijd per km lagere kosten heeft dan onze oude Seat Cordoba 1.9SDI. En tegelijkertijd veeeeeeel comfortabeler is. Maar goed, mag duidelijk zijn dat ik dat alleen aan zou raden als je de ruimte nodig hebt. Komt bij dat de 1.8l motor erin zo ongeveer minst sportieve is die ik ooit ben tegengekomen. Sowieso moet je hem hoog in de toeren gooien voor hij ook maar iets presteert, en waar die 120 paarden die erin zouden moeten zitten precies uithangen heb ik nog nooit ontdekt. Qua rijplezier mis ik de vrachtladingen koppel van de oude SDI. Hij had maar 67pk, maar die waren allemaal vanaf seconde 1 beschikbaar met luid grommende motor.

* dion_b baalt als een stekker van fiscale onaantrekkelijkheid diesels, is namelijk onverbeterlijke dieselfan - de geur alleen al :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:25:
[....] Zo'n 106 diesel heb je voor minder dan EUR 1000. En mbt 'ongeblazen diesel' - dit zijn koekblikjes, dus heb je niet veel vermogen nodig om ze in beweging te krijgen. Zo'n 1.5D trekt menig 'sportwagen' eruit bij stoplichten, pas op snelwegsnelheden merk je dat het even duurt om op snelheid te komen, maar dan nog komt het prima mee en kun je vrolijk een dag lang op de Autobahn cruisen met >150km/u.
[..]
Mwaoh, dat is wel iets overdreven. Prima vervoersmiddel een 106 - 1.5D maar snel iets wat hij nou net niet is. Met 58 PK en een 0 - 100 sprint in 17 seconden zul je niet veel auto's voorblijven. Laat staan sportieve modellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 105569 schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:58:
[...]

Mwaoh, dat is wel iets overdreven. Prima vervoersmiddel een 106 - 1.5D maar snel iets wat hij nou net niet is. Met 58 PK en een 0 - 100 sprint in 17 seconden zul je niet veel auto's voorblijven. Laat staan sportieve modellen..
Misschien licht overdreven, maar ik had het dan ook over 'bij het stoplicht' - waar koppel veel zwaarder weegt dan vermogen. Iig kun je prima meekomen met verkeer, en IMHO gaat het daar bovenal om. Het is niet alsof je een 2CV rijdt die een kwartier nodig heeft om tot 110km/u te komen met wind mee :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Hmmm, dus dit zou aantrekkelijk zijn Dion_b?
http://www.marktplaats.nl...urbek-bij-98-bj-1998.html
Wel een deuk aan de voorkant, wat duid op een ongeluk. Motorkap is makkelijk zelf te vervangen voor een paar knaken en bij een geval van dit soort autootjes gaat de functionaliteit ver boven de looks.

Beetje jammer dat die 106/Saxo Dieseltjes of 206 LPG dingen behoorlijk zeldzaam zijn (op Marktplaats iig). Ook de andere, eerder genoemde opties, veel is er niet.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die 106 is een prima dingetje. Het is alleen een handelaar, en da's lang niet altijd zuivere koffie. Zou het ding als je hem wilt kopen sowieso meenemen naar een ANWB station voor een aankoopkeuring.

Dat die dingen op diesel of LPG zo zeldzaam zijn is logisch trouwens. Ze worden met name als boodschappenwagentje gebruikt, en niet voor de lange afstanden. Dat kan hier in NL dus niet uit met de wegenbelasting enzo, dan is benzine goedkoper.
In Belgie precies omgekeerd; daar rijden heel veel van die dingen op diesel rond omdat daar de brandstof er niet toe doet, alleen het aantal fiscale PK's. Hier in NL zie je bijkans geen 206CC HDI bijvoorbeeld, en in BE alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
in 2014 wordt de markt waarschijnlijk overspoeld door eco-dieseltjes die lange tijd, maar in 2014 dus niet wegenbelastingvrij zijn. Gezien je reistijd verwacht ik dat je voldoende KM's maakt om een diesel te verantwoorden al moet ik je de exacte berekening schuldig blijven.

Ik denk aan de eerder genoemde Clio, Polo Bluemotion.
Ook moet je rekening houden met je arbeidscontract. Heb je een jaarcontract of gelijk in vaste dienst na je proefperiode. Niet beroerder dan na een jaar weer in de WW te komen met een lening van 12.000 waar je pas 1000 van afgelost hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DropjesLover schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:34:
Hmmm, dus dit zou aantrekkelijk zijn Dion_b?
http://www.marktplaats.nl...urbek-bij-98-bj-1998.html
Wel een deuk aan de voorkant, wat duid op een ongeluk. Motorkap is makkelijk zelf te vervangen voor een paar knaken en bij een geval van dit soort autootjes gaat de functionaliteit ver boven de looks.
Voor die prijs mag je blij zijn als het enigszins waterdicht dak heeft en vooruit kan komen :P

Iig zou dit een uitermate rationele optie zijn (kost geen drol in aanschaf, zuinig in gebruik, onderhoud is met twee linkerhanden ook te doen) - mits de schade niet zodanig is dat hij geen APK meer trekt. Ik wantrouw net zoals The Eagle een handelaar met zo'n auto. Ik heb zelf klein jaartje terug een Seat Cordoba voor een hogere vraagprijs verkocht met vergelijkbare schade dat wel een afkeur waard was. Maarja, daar was ik eerlijk over, en de uiteindelijke prijs was lager dan dit. Iig zou ik een onafhankelijke APK willen ervoor. Dat zal duur lijken in vergelijking met aankoopprijs, maar het is goedkoper dan over 6 maanden ontdekken dat je een stapel schroot voor de deur hebt waar je niet meer mee mag rijden en hooguit EUR 200 voor vangt.

Behalve APK afkeur is er weinig waar je een deuk aan kunt vallen. Ik zou zelf bij zo'n licht gebakje geen stuurbekrachtiging willen, het kan stuk (heb ik uitermate pech mee gehad, alle auto's tot nu toe met stuurbekrachtiging hebben vroeg of laat problemen mee gehad), het weegt onnodige kilo's en je hebt het echt niet nodig met zo'n onderdeurtje. Maar goed, dat ben ik ;)
Beetje jammer dat die 106/Saxo Dieseltjes of 206 LPG dingen behoorlijk zeldzaam zijn (op Marktplaats iig). Ook de andere, eerder genoemde opties, veel is er niet.
Kwestie van breder kijken en geduld hebben. Hou er rekening mee dat Marktplaats geld vraagt voor auto-advertenties waardoor veel particulieren juist elders heen gaan. autotrack.nl is ook een goede site voor auto's, maar ook daar 90% handelaren :'(
PROnline schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:46:
in 2014 wordt de markt waarschijnlijk overspoeld door eco-dieseltjes die lange tijd, maar in 2014 dus niet wegenbelastingvrij zijn. Gezien je reistijd verwacht ik dat je voldoende KM's maakt om een diesel te verantwoorden al moet ik je de exacte berekening schuldig blijven.
De exacte berekening is doodsimpel en verschilt per auto:

Vaste kosten + variabele kosten optellen.

Vast betekent:
Afschrijving (in oude barrels verstandig om in 3 jaar naar nul af te schrijven)
Verzekering (afhankelijk van leeftijd en schadevrije jaren, maar ook van gewicht auto)
Belasting (afhankelijk van brandstof en gewicht auto)
Onderhoud (beetje natte-vingerwerk, IMHO redelijk constant zolang je niets exotisch rijdt)

Variabel betekent:
Aantal geschatte km gedeeld door verbruik, vermenigvuldigd met kost brandstof.
(Ik ga hier voorbij aan variabel component afschrijving en onderhoud, maar die zal nagenoeg nooit verschillen tussen brandstofvormen, je hebt het dan over banden enzo)

Doe deze berekening voor diesel, LPG en benzinevarianten van een auto en je komt erachter wat het gaat kosten. Maak er een vergelijking van (bereken wanneer kosten A = kosten B ) en je weet wanneer break-even is.
Ik denk aan de eerder genoemde Clio, Polo Bluemotion.
Inderdaad is te verwachten dat al die 1.2TDI'tjes gedumpt gaan worden, maar of je daar blij van wordt... juist omdat ze in praktijk niet zuiniger zijn dan hun beter gemotoriseerde broertjes (kijk voor de grap eens op spritmonitor.de naar verbruik Polo of Ibiza 1.2TDI vs 1.4TDI of 1.9SDI - scheelt geen druppel, ondanks bijna factor 3 verschil in opgegeven CO2 uitstoot. Rara hoe kan dat? :X ) maar overduidelijk minder prettig rijden zou ik er verre van blijven.

Tot nader orde rij je IMHO veel prettiger in een 5-10 jaar oudere diesel met 'echte' motor. Ik vermoed ook sterk dat dat betrouwbaarder is, simpelweg omdat die ondergemotoriseerde TDI'tjes continu in de turbo moeten om ook maar vooruit te komen. Dat betekent veel vaker op hoge druk functioneren dan bij een wat ruimer gemotoriseerd geval (al is het maar een 1.4TDI) die enkel op piekmomenten in de turbo hoeft. Maar of dit in praktijk ook zo is kan ik niet vertellen helaas.
Ook moet je rekening houden met je arbeidscontract. Heb je een jaarcontract of gelijk in vaste dienst na je proefperiode. Niet beroerder dan na een jaar weer in de WW te komen met een lening van 12.000 waar je pas 1000 van afgelost hebt.
Eensch!

Sowieso nooit geld lenen voor een auto, maar los daarvan pas significante bedragen uitgeven als je 100% zeker weet dat je hier langere tijd gaat werken. Luxe auto onder je kont heb je niets aan als je nergens hebt om dagelijks heen te rijden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Zoals ik het nu zie, gewoon een ouder klein diesel barrel (met nog minimaal een half jaar APK) voor <€2000.
Voorkeur voor inderdaad een wat "echtere" motor (1.4 - 1.6L) en wat luxe (nouja radio met aux of usb en redelijke stoelen), maar beggers can't be choosers en ik moet de auto deze week kopen (ik begin volgende week). Morgen even rondbellen naar wat ik eerder gevonden heb.

Qua werk moet het wel heel raar lopen wil ik daar ontslagen worden, maar ik wil de auto wel het liefste met eigen geld kopen. Vandaar nu ook dus voor een auto <€2000. Als ik er langer dan 2 jaar in kan rijden is het al prima.

Qua kosten kan je bij auto's met een dergelijke aanschafprijs weinig zeggen. Verslijtartikelen verslijten nu eenmaal, voor de rest zou de auto dom genoeg moeten zijn om geen problemen te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 25-11-2013 21:15 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 07:01
dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:42:
[...]

Inderdaad is te verwachten dat al die 1.2TDI'tjes gedumpt gaan worden, maar of je daar blij van wordt... juist omdat ze in praktijk niet zuiniger zijn dan hun beter gemotoriseerde broertjes (kijk voor de grap eens op spritmonitor.de naar verbruik Polo of Ibiza 1.2TDI vs 1.4TDI of 1.9SDI - scheelt geen druppel, ondanks bijna factor 3 verschil in opgegeven CO2 uitstoot. Rara hoe kan dat? :X ) maar overduidelijk minder prettig rijden zou ik er verre van blijven.
Dit moet je wel met een korrel zout nemen. Ik heb binnen mijn vriendenkring 3 personen met zo een Eco mobiel en die rijden geen van alle zuinig. Dit komt omdat ze alle 3 een tankpas hebben en dat ding van de zaak. Ergo, vol gas optrekken, continu 140 op de snelweg, start stop uitgeschakeld etc. situaties waar deze motoren alles behalve optimaal presteren. Ik heb een keer een 1.2 Ecomotive ibiza meegekregen en deze 'ecomotive' gereden; 90-100 op de snelweg, rustig optrekken etc. Kwam toen zonder problemen op een verbruik beter dan 1 op 25.
Tot nader orde rij je IMHO veel prettiger in een 5-10 jaar oudere diesel met 'echte' motor. Ik vermoed ook sterk dat dat betrouwbaarder is, simpelweg omdat die ondergemotoriseerde TDI'tjes continu in de turbo moeten om ook maar vooruit te komen. Dat betekent veel vaker op hoge druk functioneren dan bij een wat ruimer gemotoriseerd geval (al is het maar een 1.4TDI) die enkel op piekmomenten in de turbo hoeft. Maar of dit in praktijk ook zo is kan ik niet vertellen helaas.

[...]
Hier ben ik het wel mee eens. Betrouwbaarheid is nog niet bewezen. Sterker nog, ik lees op diverse fora geregeld verhalen van gesneuvelde verstuivers, verstopte EGR's en andere kinderziektes. Wellicht dat deze problemen ondertussen opgelost zijn maar het is iets om over na te denken.

Bijvoorbeeld:
http://seat-online.nl/sho...-1-2-tdi-ecomotive/page31

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rene schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:39:
[...]

Dit moet je wel met een korrel zout nemen. Ik heb binnen mijn vriendenkring 3 personen met zo een Eco mobiel en die rijden geen van alle zuinig. Dit komt omdat ze alle 3 een tankpas hebben en dat ding van de zaak. Ergo, vol gas optrekken, continu 140 op de snelweg, start stop uitgeschakeld etc. situaties waar deze motoren alles behalve optimaal presteren. Ik heb een keer een 1.2 Ecomotive ibiza meegekregen en deze 'ecomotive' gereden; 90-100 op de snelweg, rustig optrekken etc. Kwam toen zonder problemen op een verbruik beter dan 1 op 25.
Op spritmonitor zie je ook de spreiding in verbruik en die ligt bij de ecohokjes inderdaad veel groter. Ook logisch, als je de turbo zo min mogelijk aan kunt raken (rustig optrekken) win je al enorm veel, en voor de rest het blokje op bescheiden aantal toeren laten draaien (niet te hard) kun je nog meer winnen. Dat kan zomaar verschil uitmaken tussen 1:25 en 1:15. Maar goed, bij gemiddeld rijgedrag scoor je hier net onder de 1:20, en dat is bij normaal houden aan snelheidslimieten en normaal optrekken.

Omgekeerde kun je verwachten bij zwaarder gemotoriseerde varianten, dat daar de verdeling veel dichter bij elkaar ligt. Dat is ook mijn ervaring met de 1.9SDI. Ik heb ooit een tank op de Autobahn opgereden waarbij zeker 2/3 van de afstand unbeschränkt plankgas (dus 155km/u :z ) gereden is. Ik haalde 1:17. Omgekeerd heb ik een keer een rit naar Groningen puur om te kijken hoe zuinig ik het kon doen met 90km/u achter een vrachtwagen gehangen. 1:22.5. Dat is een veel smallere bandbreedte aan verbruik. En inderdaad, mijn gemiddelde bij normaal rijgedrag was 1:19.5, die van m'n vriendin 1:20.5 (waarbij opgemerkt moet worden dat zij nooit rijdt op snelwegen met limiet >100km/u, dus het verschil zit'm niet zozeer in gedrag maar het feit dat ik meestal wel 120km/u reed over significante afstanden).

Juist als je een zware voet hebt, ben je dus goedkoper uit met een 'oude' barrel, als je daadwerkelijk een ecohok wilt rijden zoals "bedoeld" is, ben je daar veel goedkoper mee uit.
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Betrouwbaarheid is nog niet bewezen. Sterker nog, ik lees op diverse fora geregeld verhalen van gesneuvelde verstuivers, verstopte EGR's en andere kinderziektes. Wellicht dat deze problemen ondertussen opgelost zijn maar het is iets om over na te denken.

Bijvoorbeeld:
http://seat-online.nl/sho...-1-2-tdi-ecomotive/page31
Voorzover het kinderziektes zijn vast wel, maar als alle andere dingen gelijk zijn heeft een motor met turbo om te beginnen meer componenten die stuk kunnen, en zorgt de werking van de turbo voor meer druk op de kritieke compontenten erin. Als je vervolgens zware motoren die turbo alleen bij uitzondering nodig hebben vergelijkt met lichte motoren die veel vaker moet bijspringen dan moge duidelijk zijn dat die extra belasting bij lichte motoren veel langer van duur is. Nu kun je daar prima tegenop engineeren, maar zeker als ik binnen VAG kijk naar eerdere eco-zaken, zoals de Lupo 3L, lijkt dat toch vaak onderspit te delven, mede bij gebrek aan belangstelling over wat er gebeurt na 5 jaar.

En ra ra hoe oud gaan de oudste ecohokken volgend jaar zijn? ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt mij ook een hekel punt bij die eco-blokjes, ik moet nog zien of die motorisch zonder problemen +250k halen zoals een normaal N/A 1.8/2.0 liter benzineblok

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 09:06:
Lijkt mij ook een hekel punt bij die eco-blokjes, ik moet nog zien of die motorisch zonder problemen +250k halen zoals een normaal N/A 1.8/2.0 liter benzineblok
Dat verschil hoor je alleen al aan het stationair draaien; mijn 5 cilinder 2.3T blok loopt na 270dkm nog hartstikke strak en soepel, dat moet je met een 1.2 blokje nog maar afwachten (mocht hij de 250dkm überhaupt halen)

Zoals Dion al aangeeft is het inderdaad nog maar even afwachten wat de 'oudere' ECO hokjes gaan doen, zowel technisch als in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Kleine update, mijn pa staat er op dat ik een betrouwbaardere (en vooral jongere) auto koop dan wat je voor €2000 kan krijgen, en heeft mijn beschikbare budget verhoogd naar €4000.

Ik zie in die catagorie nog steeds niet echt veel staan, alleen zelfde leeftijd maar groter/luxer auto's. Wel
komen er wat Mazda 2 CDTI's, Clio Extreme's en Astra CDTI's voorbij, zijn die wat?

www.marktplaats.nl/a/auto...ort-navi-ecc-bj-2005.html
http://www.marktplaats.nl...-66-kw-3d-2004-grijs.html
http://www.marktplaats.nl...cdti-sport-airco-lmv.html

Ik wil gewoon geen gezeik en gewoon een auto :/

[ Voor 32% gewijzigd door DropjesLover op 27-11-2013 09:55 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:04

Daniel36

vernieuwde formule

http://www.marktplaats.nl...e0818a26e&previousPage=lr

Niets in te ruilen, beetje onderhandelen en hoppa.
Redelijk ruim, diesel en airco en minder kms op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mwa :P een goede vriend van me heeft een 206 diesel gehad, en eigenlijk altijd problemen mee gehad. Zou niet mijn keuze zijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Eentje gekocht, een 2002 Clio 1.5 DCi diesel, €1900 (incl volle tank).
D-riem en waterpomp 10k km geleden vervangen, nog 7 maanden APK en onderhoudsboekje keurig afgestempeld, bandjes goed, motorruimte "gewoon" vuil. 235dkm.
Erg net van buiten en van binnen, rijdt prima, zou 1:23 moeten kunnen halen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk, kon dus toch wel voor EUR 2k ;)

Steek je die extra 2k van je pa nu in je zak? O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
dion_b schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:00:
Kijk, kon dus toch wel voor EUR 2k ;)

Steek je die extra 2k van je pa nu in je zak? O-)
Nouja, of het kon... tsja, het ding is 11 jaar oud. Wel NAP, maar de afgelopen 5 jaar relatief weinig kilometers gereden, voor een diesel. Buiten het gebruikelijke is er weinig wat kapot kan gaan gelukkig. Gewoon even aankijken hoe het gaat en hoe betrouwbaar hij werkelijk blijkt.
Ik heb ook nooit gezegd dat het niet kan, maar er is weinig. De stoelen zijn bijv. best vlak en met best hard polyester stoffering, eens kijken hoe dat op den duur nog zit.

Nee, die gaat gewoon terug, ik heb het niet nodig. De overige 2k lening moet ik even met hem overleggen, het lijkt me het handigste om eerst zelf een financiele buffer (van ~3k) aan te leggen, dan hem terug te betalen. Dat vond hij wel een goed, doordacht plan :)

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 27-11-2013 17:59 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:23
Zelf heb ik toen ik ben begonnen met werken een Seat Arosa diesel (1.7 SDI, erg zuinig: 1 op 23, 25 als je wat meer moeite doet) aangeschaft met nog een half jaartje APK en nog 30K te gaan de distributieriem
Moest toen 200km per dag rijden, dus zuinig was wel een belangrijke eis. Idee was er mee rijden totdat die een nieuwe APK/distributie moest en dan wat nieuwers aanschaffen maar inmiddels ben ik 3 APK's en 95.000 verder (333.000 op de teller nu) en blijft die maar doorgaan. Qua onderhoud zijn er alleen nieuwe remvoeringen/cilinders opgekomen achter, een nieuwe distributieriem (met een vriend gedaan, scheelt erg veel natuurlijk), een accu en banden.

Het is maar uiteraard maar een klein autotje, maar 99% van de tijd vervoer ik toch alleen maar lucht. Als het echt moet past er nog wel een tafelmodel vaatwasser/koelkast in en als er nog meer mee moet kan er een aanhanger achter (tot 800kg geremd)

Kost me nauwelijks iets (de 19 cent per km reiskosten zijn voldoende voor alle kosten :P) en heeft me nog nooit in de steek gelaten, ideaal auto'tje! :) Ben benieuwd hoe lang die nog blijft doorgaan, komend jaar moet er weer een nieuwe distributieriem op maar weet niet of ik dat nog ga doen... misschien maar gewoon doorrijden totdat die knapt :+

edit: ow, niet de laatste posts gelezen, have fun met je Cio'tje :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DropjesLover schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:57:
[...]

Nouja, of het kon... tsja, het ding is 11 jaar oud.
Poeh poeh 11 jaar :z

De dagen dat auto's na 10 jaar spontaan uit elkaar vielen (of vaker: onder je kont vandaan roestten) zijn al lang voorbij. Dat ding is gewoon een modern auto. Wij rijden hier ook rond in een Volvo van 12 jaar oud, simpelweg omdat het voldoet (met name op vlak van comfort, daarnaast ook erg goedkope kms en veel ruimte) en we geen meerwaarde zien in een nieuwere (die wel meer zou kosten).
Wel NAP, maar de afgelopen 5 jaar relatief weinig kilometers gereden, voor een diesel.
Minder ideaal, maar het aantal kms zegt veel minder dan hoe lang de ritten waren. Als het gaat om een keer per week 100km is dat veel beter dan vijf keer per week 10km heen en 10km terug. Kon de verkoper daar iets over melden (dat enigszins geloofwaardig overkwam)?
Buiten het gebruikelijke is er weinig wat kapot kan gaan gelukkig. Gewoon even aankijken hoe het gaat en hoe betrouwbaar hij werkelijk blijkt.
Ik heb ook nooit gezegd dat het niet kan, maar er is weinig. De stoelen zijn bijv. best vlak en met best hard polyester stoffering, eens kijken hoe dat op den duur nog zit.
Volgens mij zijn dat nagenoeg dezelfde stoelen die in de Meganes zitten uit die tijd. M'n moeder had als laatste leasebak toen een Megane. We zijn daarmee via touristische route door Zuid-Engeland naar huwelijk van nicht van me gereden in Bristol. Comfort was beter dan ik verwacht had bij het zien ervan. Sowieso is te hard beter dan te zacht. Of dat na 11 jaar nog zo zal zijn is een tweede, maar als je het als 'hard' omschrijft zou ik optimistisch zijn, het is iig niet doorgezakt :)

Oslik blyat! Oslik!

• DropjesLover
Verkoper was een beetje een soort particuliere handelaar leek het, die de auto net iets meer dan een maand geleden had overgenomen van een vriend zei ie. Volgens de RDW ben ik wel pas de 3e eigenaar :)
Kan ook zijn dat tussen de beurten in gewoon de kilometerstand is teruggedraaid, al weet ik niet hoe of dat nog gebeurd of makkelijk is met digitale tellers.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 28-11-2013 13:01 ]

BThGvNeOA

Pagina: 1 2 Laatste