[Synology] Verschillende volumes of quota's?

Pagina: 1
Acties:

• Wouter.Coppens
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07-2025
Hey allen,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een DS414 en nu heb ik een paar vragen over het inrichten ervan.

Volgens de website van Synology zou een RAID5 een beetje meer performantie geven vergeleken met SHR (Raid technologie van Synology). Ik heb 4 schijven dus RAID5 lijkt me het meest logische. Of zijn er redenen om toch voor SHR te kiezen?

Ik ben me bewust van de verschillen tussen RAID10, RAID5 en RAID6. RAID5 (of SHR) is voor mij de beste keuze qua prijs/capaciteit/performantie.

Ik heb nood aan 3 "volumes": één voor time machine backups, één voor persoonlijke documenten en één voor gedeelde media (bv muziek, films, ...). Uiteraard wil ik het volume voor time machine backups beperken in grootte. Ik wil niet dat mijn diskstation volloopt met backups.

Nu kan ik 3 volumes aanmaken, beginnen met een minimum size en laten groeien indien nodig.
Het alternatief is om met één groot volume te werken en daarin dan 3 shared folders aan te maken. Per folder kan ik dan een quota en rechten definiëren.

Wat is volgens jullie de beste manier? Volumes of quota's?

Alvast bedankt,

Wouter