Power connector op mobo laptop repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wellicht stel ik hier een hele domme vraag, waarvoor alvast excuses. Hardware is niet echt mijn ding. 8)7

Ik heb hier een Asus K53S laptop die kuren heeft met de stroomaansluiting. Helaas is de garantie net verlopen waardoor ik dit zelf hoop te kunnen fixen. Onderaan deze post enkele foto's ter verduidelijking.

Probleem is dat de stroom steeds van de laptop af gaat. Alsof je de adapter of de stekker er uittrekt, alleen zit alles er gewoon in. Als ik dan een beetje 'speel' met de pin van de adapter die in de laptop gaat dan doet hij het weer even. Soms een paar seconden en als je geluk hebt een paar minuten, niet werkbaar dus.

De adapter vervangen heeft geen effect gehad. Ik ben er daarom van overtuigd dat de power connector die op het moederbord van de laptop zit niet meer goed is. Deze lijkt niet los te zitten of iets dergelijks, maar misschien dat deze nét niet lekker contact meer maakt. Eigenlijk wil ik dus de oude power connector eraf gaan solderen en er een nieuwe weer op solderen.

Nu is mijn vraag: Wie heeft wel eens vaker met dit blijkt gehakt? En waar kan ik een vervangende power connector voor op het moederbord bestellen (bij de Conrad begrijp ik, maar hoe komt ik er in godsnaam achter welk artikel dit betreft)? :?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/saxTip9UplSzeSt0vsFVsCNy/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tAHrAzhLJMRLhLaPu5oFTLbR/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de solderingen ok zijn (geen micro scheurtjes) zou ik eerst eens proberen intern de ' sleep' contacten wat 'op te vijlen' o.i.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe kan je die opvijlen? Lijkt me vrij lastig om intern niets te doen.

Op ebay kan je trouwens makkelijk connectors vinden:
http://www.ebay.com/sch/i...nector&_sacat=0&_from=R40
Houd er wel rekening mee dat de powercontacten vaak intern aan een hoop metaal verbonden zitten dus dat je een stevige soldeerbout moet hebben om het los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mr_gadget schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:13:
Hoe kan je die opvijlen? Lijkt me vrij lastig om intern niets te doen.

Op ebay kan je trouwens makkelijk connectors vinden:
http://www.ebay.com/sch/i...nector&_sacat=0&_from=R40
Houd er wel rekening mee dat de powercontacten vaak intern aan een hoop metaal verbonden zitten dus dat je een stevige soldeerbout moet hebben om het los te krijgen.
Heb zo'n standaard Gamma 30W soldeerboutje, ga ik het daarmee redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:15
Een tijdje geleden heb ik met een soortgelijk bijltje gehakt, dat was bij een Acer laptop, hierbij was het pinnetje in het midden van de stroomaansluiting afgebroken, zag er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.accessoriesgroup.net/pro_images/175.jpg
wat een drama was dat om te solderen zeg.
Jouw plug ziet er beter uit.
Als jouw gamma soldeerboutje een smalle punt heeft kan je het allicht proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
Potverdomme, mijn vriendin heeft precies hetzelfde. We hebben de laptop open gehaald, ook tot het moederbord. Ze heeft de connectie van voor naar achter doorgemeten, dat werkte niet, alsof er geen verbinding was tussen connector en moederbord. Ze heeft de achterkant opnieuw gesoldeerd, toen wel connectie. Helaas nog geen stroomtoevoer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 18:21
Vaker met dit bijltje gehakt.

Bestelde ze vaak via Ebay weer nieuw.
En daarna inderdaad opnieuw solderen, mocht het helemaal een stomme oplossing moeten worden kan je altijd je adapter nog rechtstreeks erop vast solderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Kun je eenvoudig zelf fixen, ff een nieuwe powerconector halen en erop solderen :) Heb het laatst nog gedaan bij een Asus K53 laptop, zie: Puch-Maxi in "De EL-kroeg - Deel 3"

edit:
Waarschijnlijk zit er een scheurtje in de middelste pin, zie de achterkant van de connector. Op de plek waar de pin uit de connector komt en vast zit gesoldeerd op het mobo zat in mijn geval een haarscheurtje.

[ Voor 35% gewijzigd door Puch-Maxi op 22-11-2013 14:36 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vaker met dit bijltje gehakt.

Diverse Toshiba's, HP's, Asussen en her en der een Lenovo/IBM gedaan.
Zoals hierboven voorgesteld even op eBay de juiste connector vinden en solderen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 22:50
30w soldeerbout wordt wel krap voor de contacten die aan een plane vast zitten. Ik gebruik daarvoor altijd zo'n 100w soldeerpistool omdat het anders niet lekker wil vloeien. Als je de juiste connector kan vinden moet het verder niet zo'n probleem zijn.
Pagina: 1