Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laag input voltage stroomnet

Pagina: 1
Acties:

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Beste Tweakers,

Een aantal weken geleden kwam ik thuis en was tot mijn verbazing mijn UPS aangeslagen ( Deze) .
Normaalgesproken is deze zeer stil tenzij hij daadwerkelijk aan het werk moet.
Ik maar eens op de display gekeken. Was het input voltage zo laag geworden dat de UPS het nodig vond om deze te boosten.

De laatste 2 weken is het eigenlijk iedere dag raak. De logging software van de UPS laat een duidelijke trend zien. Tijdens werkuren is het input voltage hoog, maar zodra mensen thuis komen gaat het input voltage omlaag. En in het weekend lijkt deze het laagst te zijn. Daarnaast lijkt het aanzetten van "zware" verbruikers als wasmachine / droger geen directe impact te hebben.

Vermoedelijk is dit dan ook een probleem in de hele wijk. Ik woon in het centrum van Utrecht (vogelenbuurt / griftpark), dus ergens vind ik dit niet verbazend.

Het input voltage varieert meestal tussen de 207 en 195 volt (gemeten over 1 dag).
Daarnaast is het opvallend dat het voltage verbonden lijkt met de buitentemperatuur. Hoe kouder, hoe lager het input voltage (laagst gemeten is momenteel 190 volt).

Nou is mijn vraag: Is dit slecht voor apparatuur (denk PC, wasmachine, etc)?
Gezien de huidige trend is het dieptepunt nog niet bereikt en ik maak me enigzins zorgen.

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11 10:47
ik heb eerder het gevoel dat het aan je UPS ligt. kan zijn dat deze de meting niet goed doet. meet is met een goed multimeter (TRUE-RMS) meter. ik weet bijna 100% zeker dat deze wel goede waarde zal meten. rond de 230V.

Sweex is niet bepaalt goed merk.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Mijn Eminent UPS bakt er ook totaal niets van, 207V geeft die aan. Ga dus mee met bovenstaand.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MadMike261 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:53:
Beste Tweakers,

Een aantal weken geleden kwam ik thuis en was tot mijn verbazing mijn UPS aangeslagen

....
Nou is mijn vraag: Is dit slecht voor apparatuur (denk PC, wasmachine, etc)?
Gezien de huidige trend is het dieptepunt nog niet bereikt en ik maak me enigzins zorgen.
nee joh teveel wordt eerder een probleen dan te weinig

Iperf

• Jim423
  • Laatst online: 23:28
Het is beide een probleem, maar de manier waarop je meet is alles.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Bedankt voor de reacties.
Eens kijken of ik een alternatieve manier van meten kan opduiken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maakt geen moer uit want je ups besluit toch wel om aan te gaan onafhankelijk van hoe je meet :P

Iperf

• Techneut
  • Niet online
Ja, dat laatste van fish is natuurlijk honderd procent waar. Maar misschien valt er aan die UPS wat bij te regelen als hij wat te ijverig is. En dan lijkt me om geen voorbarige conclusies te trekken zo'n meting vooraf uiterst zinvol. Alleen heb je veel kans dat je dan juist niets ziet. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je een uur of nog langer intensief naar die meter zit te turen. En zelfs in het geval dat je dit wel zou doen, zo'n lange voortdurende aandacht is bijna onmogelijk. De wet van Murphy vertelt dat je dan juist even met je ogen knippert zodat je nog niets weet :). Beter zou dus zijn om een poosje te registreren. Vergelijk desnoods bij de start van de meting de aangewezen waarde even met een preciesiemeter. Je meting is dan redelijk nauwkeurig en je neemt op die manier elke dip, kort of wat langer waar.

Je weet dan waar je het moet zoeken, of het inderdaad een onstabiele netspanning is of een te enthousiast reagerende UPS en of de spanningsregistratie door die UPS correct is. Op bepaalde tijdstippen van het etmaal een wat lagere spanning is normaal, best mogelijk dus dat de verhoudingen wel kloppen. Maar dat de spanning varieert met de buitentemperatuur geloof ik niets van. Wel dat hij dat registreert, maar dat is hoogstwaarschijnlijk de temperatuurgevoelingheid van de meting in dat ding (geen preciesiemeting). Een schommeling van 12 volt over een wat langere tijd zou rond 230 V wel heel normaal zijn.

Edit:
Ik trek liever geen voorbarige conclusies, maar ik heb grote twijfels aan de correctheid van die spanningswaarden, nogal onwaarschijnlijk laag voor een normaal net. Een lapperdeflappiemeting, zeker als deze merkbaar reageert op temperatuur, kan heel goed de oorzaak zijn van een onterecht passeren van de aanspreekdrempel. Op zich lijkt me aanspreken bij lager worden dan 190 V wel aannemelijk als dat echt gebeurt. Maar dat echt lijkt me dus twijfelachtig.
Ik ken die UPS niet, maar als je meting aangeeft dat de netspanning normaal is (230 V plus of min 5 %), is het dan misschien mogelijk dat de gewenste aanspreekdrempel instelbaar is? In dat geval gewoon pragmatisch zijn d.w.z. 10 V lager instellen en je bent van alle problemen af. Ten overvloede daarna nog even een "harde test" door simpel even groepsschakelaar even uit te zetten. Want uiteraard moet hij dan wel reageren.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 23-11-2013 16:33 ]

Pagina: 1