• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:37
Beste Tweakers,

Ik heb vorige week een Server/htpc van een mede tweaker overgenomen. Echter hapert XBMC als ik een 50gb bluray af probeer te spelen. Bij MKV van +- 10gb gaat die prima en zonder haperingen.

Specs

Intel Core i3 2120 Mugen 2
P8H67-I PRO
Zalman voeding ZM500-HP
1066mhz 4gb so-dimm
3x WD red 2tb windows softraid-0 Schijvengroep aangemaakt
WIndows 8 draait vanaf een 120gb agility 3 ssd.

Alles zit in een hele koele (als in koud) behuizing (BitFenix Prodigy Wit) in een kamer die ook niet warm is, de CPU draait rond de 29 a 30 graden.

De films staan op de 3 WD's die in windows als schijvengroep zijn aangemaakt, het OS en XBMC draaien vanaf de SSD en zou in mijn gedachte niet mogen haperen. CPU en Mem lopen niet vol.

Heb al verschillende skins geprobeerd en verschillende services uitgezet om te proberen of dat verschil maakte.

De software die ik draai 24/7:

Windows 8.1 + alle drivers zoals intel GPU driver (up-to-date)
XBMC 12.2 laatste versie alle updates alle skins geprobeerd.
Sabnzb op pauze maakt geen verschil (met 0 disk i/o)
Couchpotato (uit maakt geen verschil)
sickbeard (uit maakt geen verschil)

Ik krijg een crystal disk benchmark terug van rond de 138mb per seconde. (softraid-0)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, het is zo'n lekkere (HT)PC/server om mee te werken.

Alvast bedankt!

• mr.DJ95
Bevinding 1, als ik in XBMC aangeef dat mijn reciever geen HD audio ondersteund lopen zelfs de 50gb blurays vlekkeloos.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mocht je nog meer hulp nodig of uitleg willen hebben, waarom het bij de ene of andere XBMC instelling beter dan wel slechter draait, dan zou je aan je toch al tamelijk uitgebreide verhaal ook toe kunnen voegen hoe en waaraan je je HTPC hebt aangesloten. M.a.w., welke apparatuur wordt gebruikt naast je HTPC?

Testing, one, two ...

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik had ook een soort gelijk probleem en toen ik op het forum kwam van XBMC kwam ik uit op dit:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911
(ik had problemen met HD audio, die ik niet kreeg) en daar kreeg ik te horen dat het aan de tv lag, die had een EDID override nodig.
Misschien dat dit helpt

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Ik had last van een trage interface, dat heb ik opgelost door te draaien met Windows xp SP3 compatibiliteitsmodus. Valt te proberen voor jouw probleem.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39

mphilipp

Romanes eunt domus

Check de bitrate eens van de film. 50Gb zegt niets. Druk eens op de 'o' als ie speelt, dan zie je info over hetgeen dat nu afspeelt.
Ik kan zelfs op mijn Raspberry Pi met OpenElec een BluRay rip over het (bedraad) netwerk afspelen. En die komt op 20-30Mb/s. Ik moet erbij zeggen dat ie dan in het begin een keer of 2-3 even stil staat, maar daarna gaat ie gewoon door. Maar goed...dat is dan ook een RPi...

Aan je CPU zou het dus eigenlijk nooit kunnen liggen, tenzij het een Pentium 1 is ofzo. Het is een ding voor de GPU; als die de juiste HD acceleratie heeft, is de rest van redelijk ondergeschikt belang. Snelle HD's eigenlijk ook, want als je schijf geen 20-30Mb/s aan kan...

Je geeft zelf aan dat ie wél goed gaat als je HD audio uitschakelt. Zit je TV vòòr de receiver? Misschien moet je eerst naar je receiver en van daaruit je TV aansturen. Dat ARC werkt volgens mij heel vaak niet lekker.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
En?

• mr.DJ95
Bedankt voor de reacties, zoals jullie lazen heb ik inmiddels de optie HD audio uit gezet.

Mijn moederbord is doormiddel van een "goede" HDMI kabel 1.4 verbonden met mijn onkyo 414. Krijg ook artifacts in grote bestanden. Orginele blu ray rips.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik weet voor bijna 100% zeker dat het probleem in onderstaande regel zit:

Windows 8.1 + alle drivers zoals intel GPU driver (up-to-date)

Menig Intel driver werkt (nog steeds) niet goed onder Windows 7 / 8(1) i.c.m. XBMC en zorgt voor de problemen zoals jij ze hier aankaart. De reden voor mij om nog steeds de oudere drivers van dec. 2012 te gebruiken (met een Intel HD 4000 GPU), waarbij die problemen niet optreden.

Je zou eens een OpenElec versie kunnen proberen bedoelt voor de Intel chipset, om eens te kijken of de handel daar wel probleemloos mee draait. Als dat zo is dan wordt mijn vermoeden alleen maar bevestigd.

Testing, one, two ...

• mr.DJ95
Oke dan ga ik dat nog even testen, ik ga zo een open elec usb maken en testen. Jullie horen nog!

en super bedankt forummers.....
Pagina: 1