Zoals zo veel mensen, staat ons huis (niet letterlijk
) onder water
Gelukkig hebben we in de afgelopen jaren veel gespaard. Het is nu wel eens tijd om hier wat mee te gaan doen.
De situatie is als volgt:
Hypotheek bestaat uit 2 delen, totaal 265,2k euro, geen NHG.
- Aflossingsvrij 133k euro, 7 jaar vast, 5,3%, loopt nu 1,5 jaar (A)
- Hybride 132,2k euro, 10 jaar vast 4,5%, loopt nu 8,5 jaar (H)
De hybride hypotheek bestaat uit 50% spaar, 50% beleggingen. Opbouw tot nu toe is 12k euro.
Maandlasten (bruto):
(A): 588 euro rente
(H): 496 euro rente, 173 euro premie
totaal: 1257 euro bruto, 801 netto.
Huis is momenteel getaxeerd op 220k euro. We hebben 45k euro over om wat aan deze situatie te doen.
Makkelijkste optie is gewoon om deze 45k euro in het aflossingsvrije deel te stoppen, de lasten gaan dan naar 1057 euro bruto, 685 euro netto. Nadeel: we zitten nog aan een hypotheek vast zonder NHG en dus ook hogere rente.
Optie van onze adviseur is:
- 45k euro aflossen, totale hypotheek gaat dan naar 220k euro (=gelijk taxatie).
- vervolgens totale hypotheek omzetten naar hypotheek met NHG (max = taxatiewaarde).
- mag max 50% aflossingsvrij -> 110k (deel A)
- premie van 173 euro per maand en opbouw van 12k euro in spaarproduct (volgens regels mag je niet meer premie betalen dan voor de omzetting) -> 96k (deel
- restant aanvullen met annuiteit (mag niet anders) -> 25k (deel C)
- totaal maakt dit een hypotheek van 231k. Die 11k zijn nodig voor boeterente (7k), NHG provisie, notaris, etc.
- kosten zijn aftrekbaar, krijgen rond de 4 a 5k terug, die kan later weer meteen afgelost worden.
- totale kosten van deze constructie per maand: 1005 bruto, 682 netto (= marginaal minder dan mijn oplossing).
Voordeel: meer gegarandeerde aflossing aan einde looptijd (B+C = 121k euro vs 66k (50% van hybride)).
Voordeel: 10 jaar lang NHG 4%.
Nadeel: hogere hypotheek (231k vs 220k).
Nu komen we bij de vragen: zijn er meerdere mogelijkheden die gunstiger uitpakken dan bovenstaande? Zie ik zaken over het hoofd? Ben ik te paranoia dat ik denk dat de adviseur me perse een nieuwe hypotheek wil aansmeren, of heeft hij wel gelijk?
Graag jullie mening/visie, en ja, het is een lang verhaal geworden
Bedankt!
De situatie is als volgt:
Hypotheek bestaat uit 2 delen, totaal 265,2k euro, geen NHG.
- Aflossingsvrij 133k euro, 7 jaar vast, 5,3%, loopt nu 1,5 jaar (A)
- Hybride 132,2k euro, 10 jaar vast 4,5%, loopt nu 8,5 jaar (H)
De hybride hypotheek bestaat uit 50% spaar, 50% beleggingen. Opbouw tot nu toe is 12k euro.
Maandlasten (bruto):
(A): 588 euro rente
(H): 496 euro rente, 173 euro premie
totaal: 1257 euro bruto, 801 netto.
Huis is momenteel getaxeerd op 220k euro. We hebben 45k euro over om wat aan deze situatie te doen.
Makkelijkste optie is gewoon om deze 45k euro in het aflossingsvrije deel te stoppen, de lasten gaan dan naar 1057 euro bruto, 685 euro netto. Nadeel: we zitten nog aan een hypotheek vast zonder NHG en dus ook hogere rente.
Optie van onze adviseur is:
- 45k euro aflossen, totale hypotheek gaat dan naar 220k euro (=gelijk taxatie).
- vervolgens totale hypotheek omzetten naar hypotheek met NHG (max = taxatiewaarde).
- mag max 50% aflossingsvrij -> 110k (deel A)
- premie van 173 euro per maand en opbouw van 12k euro in spaarproduct (volgens regels mag je niet meer premie betalen dan voor de omzetting) -> 96k (deel
- restant aanvullen met annuiteit (mag niet anders) -> 25k (deel C)
- totaal maakt dit een hypotheek van 231k. Die 11k zijn nodig voor boeterente (7k), NHG provisie, notaris, etc.
- kosten zijn aftrekbaar, krijgen rond de 4 a 5k terug, die kan later weer meteen afgelost worden.
- totale kosten van deze constructie per maand: 1005 bruto, 682 netto (= marginaal minder dan mijn oplossing).
Voordeel: meer gegarandeerde aflossing aan einde looptijd (B+C = 121k euro vs 66k (50% van hybride)).
Voordeel: 10 jaar lang NHG 4%.
Nadeel: hogere hypotheek (231k vs 220k).
Nu komen we bij de vragen: zijn er meerdere mogelijkheden die gunstiger uitpakken dan bovenstaande? Zie ik zaken over het hoofd? Ben ik te paranoia dat ik denk dat de adviseur me perse een nieuwe hypotheek wil aansmeren, of heeft hij wel gelijk?
Graag jullie mening/visie, en ja, het is een lang verhaal geworden
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)