Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[PSU] Voltage schommelingen, normaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat issues met een computer en in het kader van troubleshooten op de rest van de componenten heb ik met de bekende pin 15 -> 16 methode de voeding volledig afgekoppeld van apparaten, aangezet.
Vervolgens ben ik met een multimeter gaan kijken wat terug krijg.

Alle waarden vallen redelijk comfortabel binnen ATX specificatie maar het valt me wel op dat de 12v lijnen op alle stekkers schommelen tussen 12.11 en 12.12. In tot hoeverre is dat normaal of duid het zelfs op een issue?
PSU is niet echt el-cheapo naamloos, het is een 750 watt corsair PSU.
Het valt me op omdat ik op 3 volt bijvoorbeeld een hele constante 3.35 krijg en op 5 een constant 5.12.
Indien dit juist is zijn alle schommelingen binnen de toleranties acceptabel of zit daar een grens aan?

Google zegt er veel over, veelal discussies op overclock fora hierover, maar dat is in mijn geval absoluut n.v.t.

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Wanneer de voeding onder weinig stress staat kan het zijn dat het voltage iets omhoog loopt zoals in jou geval. In de meeste gevallen is dit geen probleem. Zolang het niet meer dan 1V wisselt is de kans heel klein dat er problemen optreden. Componenten hebben zelf ook weerstanden die stroom regelen en een te hoog voltage binnen bepaalde grenzen kunnen opvangen.

Specs

Verwijderd

Probeer het eens met wat harde schijven etc erbij, als het goed is moet je je waardes dan wat stabieler zien worden. Een voeding onbelast aanzetten is naar mijn mening ook geen goede referentie om te kijken of de voeding goed is.
Beter nog test je hem in het systeem zelf terwijl het draait.

Verwijderd

Topicstarter
HDD en DVD er aan stabiliseert inderdaad de output. Het hele systeem er aan is opzich leuk maar dan word het een beetje tricky er een multimeter aan te hangen. :) Moederbord is waarschijnlijk stuk dus kan niet in Bios voltages uitlezen o.i.d.

Thanks voor de feedback.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 11:38 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Hoezo is dat tricky? 24pin connector kun je gewoon aan de bovenkant je meetpen erin, en voor de rest pak je gewoon een vrije molex.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Jim423 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:19:
Hoezo is dat tricky? 24pin connector kun je gewoon aan de bovenkant je meetpen erin, en voor de rest pak je gewoon een vrije molex.
Dat was inderdaad de achterliggende gedachte van mij, De bios waarden geloof ik meestal niet zo :)
Pagina: 1