Upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40
Mijn pc bestaat uit verschillende onderdelen van verschillende leeftijden.

De opsomming:
- Asus P5Q Deluxe mobo
- Intel Core 2 Quad Q6700 2,66Ghz (oudste onderdeel, 6 jaar oud).
- GeiL 8GB DDR2 Ram (4x 2GB modules).
- Ati Radeon HD 6950 2GB
- Crucial M4 128GB ssd
- 2x WD 640GB Black HD
- Chieftec 550 watt PSU
- Asus Xonar DS audio
Dvd rom speler, brander, tb en muis zijn niet zo erg van belang.

De windows experience index staat opvallend genoeg nog vrij hoog voor dit toch al relatief oud systeem.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/veambm.png

Ik zit daarom in dubio wat eigenlijk te doen, want ondanks de ouderdom van de processor werkt dit systeem eigenlijk nog prima naar behoren. Ik kan Battlefield 3 en 4 op volle resolutie spelen. SimCity 5 daarentegen is wat traagjes als de stad behoorlijk groot word (maar dit kan ook liggen aan de verbinding die het spel constant met de servers heeft en niet zozeer aan de grafische mogelijkheden van de videokaart). De SSD zorgt voor een vlotjes werkende Windows 7.

Ondanks dat het systeem nog goed werkt knaagt bij mij het gevoel dat ik 'een keer' moet updaten. :/

Mijn vraag aan jullie is: "Als dit jouw systeem was, wat zou je er aan updaten?"

Mijn YouTube Channel

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Heb enkele malen in hetzelfde schuitje gezeten. Die Core2Quads zijn, en blijven, prima cpu'tjes (over het algemeen). Ik ben zo o.a. nog een Q8200 en Q6600 met een 660Ti en HD7950, en alles is inderdaad prima speelbaar op hoge settings. Helemaal als je die dingen op hun staart trapt (oc). Eigenlijk helemaal niet het gevoel erbij dat upgraden moest. Zeker met een SSD is het gewoon prima.

Vergelijk ik dit met een i7 4770k (of i5) en dan 1 van die gpu'tjes overzetten, zit daar uiteraard wat verschil in de game prestaties, en sommige games (crysis ed) maakt het echt een wereld van verschil. Mijn excuus bij het upgraden was 24/7 gebruik, dus energiebesparing! (Je moet iets bedenken ;) ). Maar die andere systeempjes draaien nog voor als iemand hier een spelletje komt spelen, en niemand klaagt.

Mocht je echt willen upgraden zou ik toch naar een i5/i7/fx8320 afhankelijk van je budget en andere eisen/taken. Misschien een nieuwe kast voor het nieuwe-pc gevoel erbij?

edit: lekker gelezen. Dacht 7950 te zien, maar er staat dus 6950. Als je budget een GPU -en- CPU upgrade aan kan zou ik hem nog even laten zitten, maar de ~250 euro kaarjtes (GTX770/280X/7970) zijn al iets van 2x krachtiger dan wat je nu hebt, en naast een nieuwe cpu best een redelijke upgrade voor gaming. Maar ik zou eerst de cpu aanpakken.

[ Voor 15% gewijzigd door Foritain op 22-11-2013 08:25 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40
CPU aanpakken betekend ook automatisch Mobo en Ram aanpakken :)
Beetje i7 met deze huidige videokaart betekend dan waarschijnlijk helaas ook een nieuwe PSU.

Het gebruik van deze pc is geen 24/7, maar wel minstens 6 a 7 uurtjes per dag staat ie aan.

Normaal kon ik af met het upgraden van 1 onderdeel, maar bij deze pc zal ik toch gelijk moeten denken aan een volledige PMR* update. Dan praat je toch al gauw over ~€400,-. Gezien de huidige prestaties lijkt me dat weggegooid geld. Wellicht als ik nog eens 2 jaar verder ben, misschien dat het dan zinvoller is.

* Processor, Mobo, Ram

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 22-11-2013 15:35 ]

Mijn YouTube Channel

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23

Thomg

Aww yiss

Mwa, dat gaat wel wat te ver.

Ik vermoed dat je het gehele desktopkitje voor iets als 150 kan verkopen
( Mobo + Proc + Mem ).

Vervolgens
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed
pricewatch: Asus B85M-E
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Dat zou ik doen als ik zo'n pc had en een budget had van ~200.

Op zich kan je er ook voor kiezen iets als een 7970/7950/290 te nemen, ligt eraan waar de prioriteiten liggen.

Misschien ook die PSU :?
Ik had de "basis" aangepakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 22-11-2013 16:13 ]