Toon posts:

Design/Game Systeem €1200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers! :)

Ik wil graag voor het eerst een eigen desktop bouwen na jaren lang op laptops te hebben gewerkt. Hij zal voornamelijk veel gebruikt worden voor grafisch werk en gamen.
Het grafisch werk bestaat vooral uit veel Photoshop en Illustrator maar word vaak wel gecombineerd met tegelijkertijd wat browsen en in elkaar draaien van websites. Vloeiend kunnen multitasken terwijl photoshop draait is dus wel een must.
Wat betreft gamen zou ik graag de huidige en wat toekomstige games op hoge/ultra kwaliteit willen spelen, maar dit zou eerder een leuke bijkomst zijn dan een must.

Ik heb een wenslijst gemaakt waar volgens mij nog wel wat aan te verbeteren valt maar ik heb geen idee waar te beginnen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vooral ben afgegaan op de producten waar ik goede verhalen over las (bijvoorbeeld Seasonic voeding, Samsung SSD etc) of die veel gebruikt werden omdat ik door de bomen het bos soms niet meer zag (de videokaart bijvoorbeeld :X ). De enigste waarvan ik wel vrij zeker ben is de processor, ik heb bij de processor lang getwijfeld tussen een i5 of een i7 maar uiteindelijk toch maar voor de i5 4670k gegaan omdat ik denk dat ik de hyperthread functie verwaarloosbaar is bij het werk dat ik doe op de computer.
Ook zit er in de lijst nog een monitor verstopt omdat ik deze nog niet heb. Ik heb de LG verkozen boven de vaak gekozen Dell's, stom weg en alleen omdat ik het design ervan veel mooier vind en hij toch wel prominent aanwezig zal zijn in huis.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,80€ 194,80
1Asus TUF Sabertooth Z87€ 198,90€ 198,90
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 282,-€ 282,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 71,90€ 71,90
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 89,30€ 89,30
1LG IPS237L Zwart€ 163,50€ 163,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 112,50€ 112,50
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 147,88€ 147,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.338,38

Wat zijn verbeterpunten en hoe kom ik wel binnen mijn uit budget om zo m'n partner tevreden te houden ;) ?

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Goedkoper moederbord en als je niet gaat overklokken kan de processor ook nog een beetje goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
cannibal schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:15:
Goedkoper moederbord en als je niet gaat overklokken kan de processor ook nog een beetje goedkoper.
Was ergens al bang dat het moederbord niet helemaal de goede keuze zou zijn prijstechnisch. Wat zou een beter alternatief zijn? De MSI Z87-G45 bijvoorbeeld?

Zou tevens graag de optie tot overclocken open laten voor in de toekomst, daarom misschien ook rekening houden met een betere processorkoeling?

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Voor jouw adobe software hoef je niet over te klokken. Gaat voor jou weinig zin hebben.

Voor je games zal het ook niet veel uitmaken. Neem de normale i5 4670 met een b85/h87 bordje.

Kijk ook voor een grotere scherm of twee kleinere schermen en misschien ook naar een wacom tablet.

Wat voor games speel je of wil je spelen?

Bepaal eerst wat voor scherm(en) je wilt en hoe je deze wilt plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
mirp schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:52:
Voor jouw adobe software hoef je niet over te klokken. Gaat voor jou weinig zin hebben.

Voor je games zal het ook niet veel uitmaken. Neem de normale i5 4670 met een b85/h87 bordje.

Kijk ook voor een grotere scherm of twee kleinere schermen en misschien ook naar een wacom tablet.

Wat voor games speel je of wil je spelen?

Bepaal eerst wat voor scherm(en) je wilt en hoe je deze wilt plaatsen.
Ik dacht eraan de overclock functie niet perse en alleen te gebruiken voor de Adobe suite maar ook om het multitasken wat gemakkelijker te maken. Nu zal ik dit misschien niet meteen gebruiken zodra de build compleet is maar het leek mij een fijne optie om sowieso open te houden voor in de nabije toekomst. Zeker als ik lees dat voor het geringe prijsverschil van +/-7 euro (volgens pricewatch) de meeste het lukt om op deze wijze 4.2Ghz tot 4.4GHz te halen.

Beeldscherm is inderdaad wel nog een twijfel punt. Een 27" scherm zou zeker leuk zijn maar het leek mij dat een 1080p scherm op die grootte niet heel aantrekkelijk is en een 2550x1440 helaas weer buiten m'n budget zal vallen voor nu.

Wacom is overigens al aanwezig, tof dat je tot in de randapparatuur meedenkt!

Edit: Zag in een ander topic dit moederbord voorbij komen: MSI Z87-G41 PC Mate. Deze is een stuk goedkoper en kan zo snel geen reden vinden waarom het een slechtere keus zou zijn. Of probeer ik er nu te goedkoop vanaf te komen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2013 17:59 ]

• mirp
Voor 4.4 heb je echt een hele goede/dure koeler nodig. Zoals ik al zei, jouw software heeft weinig baat bij overklokken.

http://pclab.pl/art50000-75.html

(onderste helft is met overklok)

Als je bang bent dat je pit te kort komt tijdens heel heavy multitasken dan kan je ook een i7 pakken, bv deze:

http://www.computerbase.d...-xeon-e3-1230-v3-im-test/

Ik weet niet wat je nu hebt maar met een moderne i5 kan je prima multitasken.

Moederbordje heb ik ook gezien, maar ik weet niet of je daar hoog mee kunt overklokken. Met een copy/paste op het internet kan je hier meer over te weten komen, als je wilt.

Ik heb zelf een 1080p 27 inch en ik heb er geen problemen mee, maar het is goed mogelijk dat dit voor jouw anders is. Zoals ik al eerder zei kan je ook twee kleinere schermen pakken. Of je begint met eentje en kan je later nog een bijkopen.

Verwijderd

Topicstarter
mirp schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 18:37:
Voor 4.4 heb je echt een hele goede/dure koeler nodig. Zoals ik al zei, jouw software heeft weinig baat bij overklokken.

http://pclab.pl/art50000-75.html

(onderste helft is met overklok)

Als je bang bent dat je pit te kort komt tijdens heel heavy multitasken dan kan je ook een i7 pakken, bv deze:

http://www.computerbase.d...-xeon-e3-1230-v3-im-test/

Ik weet niet wat je nu hebt maar met een moderne i5 kan je prima multitasken.

Moederbordje heb ik ook gezien, maar ik weet niet of je daar hoog mee kunt overklokken. Met een copy/paste op het internet kan je hier meer over te weten komen, als je wilt.

Ik heb zelf een 1080p 27 inch en ik heb er geen problemen mee, maar het is goed mogelijk dat dit voor jouw anders is. Zoals ik al eerder zei kan je ook twee kleinere schermen pakken. Of je begint met eentje en kan je later nog een bijkopen.
Had inderdaad meer van verwacht, excuses voor het zo eigenwijs zijn betreft overklokken. Maar zal het sowieso de algemene snelheid van de computer niet ten goede komen? Mijn huidige laptop loopt op een Intel Core i5 450M en die komt steeds vaker aan alle kanten rekenkracht te kort. Ik heb overigens geen idee in hoeverre dit vergelijkbaar is met de huidige i5 generatie.

i7 / Xeon dacht ik weinig aan te hebben omdat er vaak gezegd word dat buiten het renderen van video's of 3d modellen er weinig gebruikt word gemaakt van hyperthreading (er zijn maar enkele functies binnen PS die er baat bij hebben?).

Heb inderdaad na wat googlen gezien (onderandere in een review video van NewEgg) dat het sowieso voor overklokken niet de beste kaart zou zijn. De Gigabyte Gigabyte Z87X-D3H heeft momenteel wel m'n aandacht getrokken maar ook dat was wel met overklokken in het achterhoofd.

Ben vandaag toevallig eens wezen kijken bij een maatje en eigenlijk beviel de 1080p resolutie me meer dan goed op 27". Ik was sceptisch maar geheel ten onrechte ;)

• mirp
"Ik heb overigens geen idee in hoeverre dit vergelijkbaar is met de huidige i5 generatie."

Hieronder linkjes, geen 1 op 1 vergelijking, maar om een indruk te krijgen:

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

http://nl.hardware.info/r...-cinebench-115-resultaten
Pagina: 1