Hoi Tweakers,
Na een flink aantal uur debuggen wordt het toch tijd om wat hulp in te schakelen.
Als eerst:
Lenovo Y500 met een GT 650M, middels gummiboot een UEFI dualboot met windows 8/arch linux, beide 64 bit.
Waarom UEFI? Omdat ik deze hell toch een keer door moet.. kan ik 't beter nu doen ^_~
Dit gedaan, en dit werkt. Al heb ik gewoon geen tty's ter beschikking.
Vervolgens de 304 opgezocht en dit staat dus in de legacy branch.
Dus ik ging kijken naar een wat nieuwere - immers dit werkt wel, maar ik heb geen tty's. (ze staan wel in /dev/tty<nummerhier>, maar ik krijg zwart beeld. Niet eens een cursor oid).
als ik nvidia-nouveau of nvidia installeer krijg een laptop die niet meer opstart. Dan gaat zodra X wordt opgestart (of rond die tijd iig) de ventilatoren op harley-niveau tekeer en moet ik 'm uit forceren.
In de Xorg log staat vervolgens 'No devices detected' en 'no screens found'. (En ja, ik heb de xorg.conf weggegooid bij het installeren van die 2 nieuwe nvidia packages. Xorg.conf zou dus weer opnieuw gegenereerd moeten worden)
Mijn vraag:
Is het verstandig om nvidia-304xx te blijven gebruiken? Immers; 't is legacy.
Zo niet; wat dan wel?
De propierty drivers krijg ik niet geinstalleerd. Als eerst krijg ik een warning over een runlvl wat niet gedaan kan worden en vervolgens een bericht dat de nouveau drivers nog actief zijn.
zegt hier echter compleet geen weet van te hebben.
Advies?
De drivers werken nu wel; middels arandr/xrandr krijg ik ook multimonitor aan de gang, alleen ik krijg 0 beeld bij de tty's en ik gebruik nu dus een legacy branch.
[edit] nog wat onderzoek:
Hier misschien nog de sleutel:
als ik de codename moet geloven moet ik wel die nvidia package hebben (uit de aur)
klik
Nog ideeen?
Na een flink aantal uur debuggen wordt het toch tijd om wat hulp in te schakelen.
Als eerst:
Lenovo Y500 met een GT 650M, middels gummiboot een UEFI dualboot met windows 8/arch linux, beide 64 bit.
Waarom UEFI? Omdat ik deze hell toch een keer door moet.. kan ik 't beter nu doen ^_~
Je zou dus zeggen dat ik de nvidia-304xx package moet installeren.nstall the appropriate driver for your card:
For GeForce 8 series and newer [NVC0 and newer] cards, install nvidia package, available in the official repositories.
For GeForce 6/7 series cards [NV40-NVAF], install nvidia-304xx package, available in the official repositories.
For GeForce 5 FX series cards [NV30-NV38], install nvidia-173xx package, available in the AUR.
For GeForce 2/3/4 MX/Ti series cards [NV11 and NV17-NV28], install nvidia-96xx package, available in the AUR.
Dit gedaan, en dit werkt. Al heb ik gewoon geen tty's ter beschikking.
Vervolgens de 304 opgezocht en dit staat dus in de legacy branch.
Dus ik ging kijken naar een wat nieuwere - immers dit werkt wel, maar ik heb geen tty's. (ze staan wel in /dev/tty<nummerhier>, maar ik krijg zwart beeld. Niet eens een cursor oid).
als ik nvidia-nouveau of nvidia installeer krijg een laptop die niet meer opstart. Dan gaat zodra X wordt opgestart (of rond die tijd iig) de ventilatoren op harley-niveau tekeer en moet ik 'm uit forceren.
In de Xorg log staat vervolgens 'No devices detected' en 'no screens found'. (En ja, ik heb de xorg.conf weggegooid bij het installeren van die 2 nieuwe nvidia packages. Xorg.conf zou dus weer opnieuw gegenereerd moeten worden)
Mijn vraag:
Is het verstandig om nvidia-304xx te blijven gebruiken? Immers; 't is legacy.
Zo niet; wat dan wel?
De propierty drivers krijg ik niet geinstalleerd. Als eerst krijg ik een warning over een runlvl wat niet gedaan kan worden en vervolgens een bericht dat de nouveau drivers nog actief zijn.
code:
1
| pacman -Q | grep nouveau |
zegt hier echter compleet geen weet van te hebben.
Advies?
De drivers werken nu wel; middels arandr/xrandr krijg ik ook multimonitor aan de gang, alleen ik krijg 0 beeld bij de tty's en ik gebruik nu dus een legacy branch.
[edit] nog wat onderzoek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| systemctl list-units | egrep -i "tty|login" sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS0.device loaded active plugged /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS0 sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS1.device loaded active plugged /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS1 sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS2.device loaded active plugged /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS2 sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS3.device loaded active plugged /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS3 systemd-logind.service loaded active running Login Service system-getty.slice loaded active active system-getty.slice getty.target loaded active active Login Prompts |
code:
1
2
3
| ps aux | grep tty root 267 3.8 0.9 170508 79640 tty1 Ss+ 21:16 0:29 /usr/bin/X -background none :0 vt01 -nolisten tcp -novtswitch mijnnaam 1427 0.0 0.0 8968 664 pts/0 S+ 21:29 0:00 grep tty |
Hier misschien nog de sleutel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| cat /etc/systemd/logind.conf # This file is part of systemd. # # systemd is free software; you can redistribute it and/or modify it # under the terms of the GNU Lesser General Public License as published by # the Free Software Foundation; either version 2.1 of the License, or # (at your option) any later version. # # See logind.conf(5) for details [Login] #NAutoVTs=6 <----- deze opties uit commenten allicht, maar ik heb geen flauw idee wat deze doen opties doen. <-- see above. #ReserveVT=6 #KillUserProcesses=no #KillOnlyUsers= #KillExcludeUsers=root #InhibitDelayMaxSec=5 #HandlePowerKey=poweroff #HandleSuspendKey=suspend #HandleHibernateKey=hibernate #HandleLidSwitch=suspend #PowerKeyIgnoreInhibited=no #SuspendKeyIgnoreInhibited=no #HibernateKeyIgnoreInhibited=no #LidSwitchIgnoreInhibited=yes #IdleAction=ignore #IdleActionSec=30min |
code:
1
2
| uname -a Linux archlenovo 3.12.0-1-ARCH #1 SMP PREEMPT Wed Nov 6 09:06:27 CET 2013 x86_64 GNU/Linux |
als ik de codename moet geloven moet ik wel die nvidia package hebben (uit de aur)
klik
Nog ideeen?
[ Voor 44% gewijzigd door Ijstheefles op 21-11-2013 21:46 ]