Arch Linux & Nvidia drivers

Pagina: 1
Acties:

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-09 15:24
Hoi Tweakers,

Na een flink aantal uur debuggen wordt het toch tijd om wat hulp in te schakelen.

Als eerst:
Lenovo Y500 met een GT 650M, middels gummiboot een UEFI dualboot met windows 8/arch linux, beide 64 bit.
Waarom UEFI? Omdat ik deze hell toch een keer door moet.. kan ik 't beter nu doen ^_~
nstall the appropriate driver for your card:

For GeForce 8 series and newer [NVC0 and newer] cards, install nvidia package, available in the official repositories.
For GeForce 6/7 series cards [NV40-NVAF], install nvidia-304xx package, available in the official repositories.
For GeForce 5 FX series cards [NV30-NV38], install nvidia-173xx package, available in the AUR.
For GeForce 2/3/4 MX/Ti series cards [NV11 and NV17-NV28], install nvidia-96xx package, available in the AUR.
Je zou dus zeggen dat ik de nvidia-304xx package moet installeren.

Dit gedaan, en dit werkt. Al heb ik gewoon geen tty's ter beschikking.

Vervolgens de 304 opgezocht en dit staat dus in de legacy branch.

Dus ik ging kijken naar een wat nieuwere - immers dit werkt wel, maar ik heb geen tty's. (ze staan wel in /dev/tty<nummerhier>, maar ik krijg zwart beeld. Niet eens een cursor oid).
als ik nvidia-nouveau of nvidia installeer krijg een laptop die niet meer opstart. Dan gaat zodra X wordt opgestart (of rond die tijd iig) de ventilatoren op harley-niveau tekeer en moet ik 'm uit forceren.
In de Xorg log staat vervolgens 'No devices detected' en 'no screens found'. (En ja, ik heb de xorg.conf weggegooid bij het installeren van die 2 nieuwe nvidia packages. Xorg.conf zou dus weer opnieuw gegenereerd moeten worden)

Mijn vraag:

Is het verstandig om nvidia-304xx te blijven gebruiken? Immers; 't is legacy.
Zo niet; wat dan wel?

De propierty drivers krijg ik niet geinstalleerd. Als eerst krijg ik een warning over een runlvl wat niet gedaan kan worden en vervolgens een bericht dat de nouveau drivers nog actief zijn.
code:
1
pacman -Q | grep nouveau

zegt hier echter compleet geen weet van te hebben.

Advies? :(

De drivers werken nu wel; middels arandr/xrandr krijg ik ook multimonitor aan de gang, alleen ik krijg 0 beeld bij de tty's en ik gebruik nu dus een legacy branch.

[edit] nog wat onderzoek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
systemctl list-units | egrep -i "tty|login"
sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS0.device                                                           loaded active plugged   /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS0
sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS1.device                                                           loaded active plugged   /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS1
sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS2.device                                                           loaded active plugged   /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS2
sys-devices-platform-serial8250-tty-ttyS3.device                                                           loaded active plugged   /sys/devices/platform/serial8250/tty/ttyS3
systemd-logind.service                                                                                     loaded active running   Login Service
system-getty.slice                                                                                         loaded active active    system-getty.slice
getty.target                                                                                               loaded active active    Login Prompts

code:
1
2
3
ps aux | grep tty
root       267  3.8  0.9 170508 79640 tty1     Ss+  21:16   0:29 /usr/bin/X -background none :0 vt01 -nolisten tcp -novtswitch
mijnnaam   1427  0.0  0.0   8968   664 pts/0    S+   21:29   0:00 grep tty

Hier misschien nog de sleutel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
cat /etc/systemd/logind.conf 
#  This file is part of systemd.
#
#  systemd is free software; you can redistribute it and/or modify it
#  under the terms of the GNU Lesser General Public License as published by
#  the Free Software Foundation; either version 2.1 of the License, or
#  (at your option) any later version.
#
# See logind.conf(5) for details

[Login]
#NAutoVTs=6   <----- deze opties uit commenten allicht, maar ik heb geen flauw idee wat deze doen opties doen. <-- see above.
#ReserveVT=6
#KillUserProcesses=no
#KillOnlyUsers=
#KillExcludeUsers=root
#InhibitDelayMaxSec=5
#HandlePowerKey=poweroff
#HandleSuspendKey=suspend
#HandleHibernateKey=hibernate
#HandleLidSwitch=suspend
#PowerKeyIgnoreInhibited=no
#SuspendKeyIgnoreInhibited=no
#HibernateKeyIgnoreInhibited=no
#LidSwitchIgnoreInhibited=yes
#IdleAction=ignore
#IdleActionSec=30min

code:
1
2
uname -a
Linux archlenovo 3.12.0-1-ARCH #1 SMP PREEMPT Wed Nov 6 09:06:27 CET 2013 x86_64 GNU/Linux

als ik de codename moet geloven moet ik wel die nvidia package hebben (uit de aur)
klik

Nog ideeen? :(

[ Voor 44% gewijzigd door Ijstheefles op 21-11-2013 21:46 ]

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 12:58
Het heeft geen nut om de 304xx driver te gebruiken omdat die geen support heeft voor de 650M http://www.nvidia.com/object/IO_32667.html (6 serie slaat niet op 6xx maar op de oudere 6000 kaarten). Als je de Nvidia kaart wilt gebruiken moet je de nvidia package hebben of nvidia-dkms van de aur als je automatisch wilt rebuilden bij kernel update.

Heb je de intel driver al geinstalleerd aangezien die gewoon gebruikt wordt voor je desktop etc? daarna kun je bumblebee installeren om tussen je videokaarten te switchen
https://wiki.archlinux.or...lebee_with_Intel.2FNVIDIA

[ Voor 9% gewijzigd door bronce op 21-11-2013 22:34 ]

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat jwgoverg zegt klopt idd, je moet dus gewoon het nvidia package pakken. Nvidia's naamgeving is niet altijd even helder en je zal echt niet de eerste zijn die er issues mee heeft ;)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat jwgoverg zegt.

De laatste keer dat ik met een laptop speelde werden de juiste drivers automatisch geinstalleerd toen ik Bumblebee installeerde. Dat was wel op een andere distro. Ik zou dus in de eerste plaats naar die Bumblee-link van jwgoverg kijken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Ijstheefles
bronce schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:32:
Het heeft geen nut om de 304xx driver te gebruiken omdat die geen support heeft voor de 650M http://www.nvidia.com/object/IO_32667.html (6 serie slaat niet op 6xx maar op de oudere 6000 kaarten). Als je de Nvidia kaart wilt gebruiken moet je de nvidia package hebben of nvidia-dkms van de aur als je automatisch wilt rebuilden bij kernel update.

Heb je de intel driver al geinstalleerd aangezien die gewoon gebruikt wordt voor je desktop etc? daarna kun je bumblebee installeren om tussen je videokaarten te switchen
https://wiki.archlinux.or...lebee_with_Intel.2FNVIDIA
De intel driver geinstalleerd - nu krijg ik alleen geen output vanuit mijn hdmi aansluiting en heb ik dus geen 2e scherm.
Bumblebee wil wel installeren, alleen "systemctl enable bumblebee" doet het wel, maar "systemctl start bumblebeed" doet er heel lang over (10/20 sec)". Als ik vervolgens de glxgears -info draai krijg ik te zien dat bumblebee niet draait. Ik heb mezelf toegevoegd aan de bumblebeed groep.

In de xorg logs staat niets wat er voorheen ook niet stond en ik zie geen /var/log/bumblebee of nvidia files

[edit]
https://github.com/Bumble...ebee/wiki/Troubleshooting
code:
1
lspci -vnn | grep '\''[030[02]\]'

code:
1
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation GK107M [GeForce GT 650M] [10de:0fd1] (rev a1) (prog-if 00 [VGA controller])

Niet 2 lines -> geen optimus kunnen gebruiken ? >.<

[ Voor 12% gewijzigd door Ijstheefles op 21-11-2013 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
Sorry voor de dubbelpost;

Ben inmiddels geen steek verder; bumblebee werkt nog steeds niet (en nog geen logging gezien ervan).

[rant]
Verder is het wel vrij ironisch dat het installeren van het hele systeem inclusief configuratie, me nog geen uur kostte, (incl. overzetten van wat muziek ), maar ik nu letterlijk al 12 uur bezig ben met die !@#!@ nvidia drivers.

Om Linus te citeren "<krachtterm> you, Nvidia".

[/rant]

Morgen maar op me windows 8 partitie productief gaan doen, dit schiet niet op zo. Misschien dat jullie nog goede ideeen hebben :'( Anders is mijn arch linux avontuur short-lived. Allicht dat manjaro wat nuttigs biedt. >.>

Uiteraard pas ik jullie ideeen wel meteen toe, ik ben nu alleen eventjes ten einde raad =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:15
Heb je systemctl enable bumblebee gedaan of bumblebeed...

Ik draai Arch al een paar jaar op een dual graphics laptop zonder issues via bumblebee. Bedenk wel dat dual output aleen via hacks te draaien is, iig als hdmi via nvidia loopt.
Je kan nog proberen acpi-call te gebruiken, maar ook dan geen twee schermen.

Oh ja, heb je de arch-wiki voor bumblebee gebruikt ? Dat zou je primaire bron moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
neeroeter schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 06:18:
Heb je systemctl enable bumblebee gedaan of bumblebeed...

Ik draai Arch al een paar jaar op een dual graphics laptop zonder issues via bumblebee. Bedenk wel dat dual output aleen via hacks te draaien is, iig als hdmi via nvidia loopt.
Je kan nog proberen acpi-call te gebruiken, maar ook dan geen twee schermen.

Oh ja, heb je de arch-wiki voor bumblebee gebruikt ? Dat zou je primaire bron moeten zijn.
bumblebeed. Heb voor de zekerheid bumblebee geprobeerd -> wordt niet herkend, alleen bumblebeed doet er dus 10-20 seconden over waarna íe niets returned, en als ik de gfx info probeer te benaderen zegt'ie dat bumblebeed niet draait.

Dual output ging op ubuntu/debian wel gewoon goed, ook zonder bumblebee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet even 100% zeker weten welke hardware er nou precies in zit. Heb je een dual-GPU met nVidia en Intel, of niet? Daarnaast moet je kijken in je Xorg.0.log welke video modules er gebruikt worden. Mogelijk dat nouveau gebruikt wordt, ipv nvidia. En voor de driver, laatste nVidia versie. Zoals hierboven al is gezegd zijn de andere van vorige generaties benamingen. Dat kan je ook wel zelf bedenken omdat het over de 8 series spreekt, en de meest high-end op 't moment is de 700 serie. En ze gaan van 5/FX naar 6, dan 7 en dan 8.

Is er overigens een specifieke reden dat je voor Arch hebt gekozen, ipv Debian of een andere?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:15
:)
Niks mis met Arch hoor...

Ik zou zeker ook nog nouveau blacklisten via /etc/modprobe.d.
Check dmesg eens.
Systemd zou heel misschien roet in het eten kunnen gooien. Lees je daar eens op in >> systemctl status enz..( heb je ws al gedaan)
journalctl -b ook nog.

Je zal iig gestructureerd moeten gaan debuggen, en veel geduld moeten hebben.

( Heb ik ook niet hoor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
neeroeter schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 17:57:
:)
Niks mis met Arch hoor...

Ik zou zeker ook nog nouveau blacklisten via /etc/modprobe.d.
Check dmesg eens.
Systemd zou heel misschien roet in het eten kunnen gooien. Lees je daar eens op in >> systemctl status enz..( heb je ws al gedaan)
journalctl -b ook nog.

Je zal iig gestructureerd moeten gaan debuggen, en veel geduld moeten hebben.

( Heb ik ook niet hoor )
Nou, nouveau zou dus geblocked moeten zijn omdat ik nvidia heb geinstalleerd -> dmesg komt nouveau wel voorbij, maar nvidia komt daarna ook voorbij. Defuq.

Systemctl / journalctl inderdaad ook al gekeken - staat niets spannends in.

Nu moet ik wel zeggen dat ik normaliter gewoon door zou debuggen, maar ik ben dit aan het doen op mijn werklaptop, en die moet wel gewoon werken =P. Daarom op deze laptop maar gewoon manjaro geinstalleerd. Werken de grafische drivers gewoon meteen. Onderliggend is het gewoon nog arch linux, dus die oefening krijg ik wel mee.

Op mijn oude laptop staat nog wel arch linux, maar dan zonder grafische kaart. In beide gevallen (nieuwe en oude laptop) staat er nu dus arch op (in zekere vorm =P ).

Aan de ene kant vind ik het wel jammer - ik was volgens mij 1 a 2 commando's verwijderd van het werkend hebben van alles op arch, maar na zo'n 16 uur kloten vond ik 'm wel weer genoeg. Als ik een nieuwe pc koop (over paar jaar), of als ik deze installatie grondig naar de klote help (wat waarschijnlijk eerder gebeurd ^_~) probeer ik arch nog wel een keer.

Zou echt niet zo moeilijk moeten zijn gezien er ook niets te vinden is over deze gang van zaken.

Wel bedankt voor jullie hulp tot dus ver ;-)

Fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik wilde toch even reageren op dit topic. Zelf heb ik hier ook ervaring met Arch en nVidia (Optimus) notebook combinatie met UEFI(-boot).

Het probleem zit hem in de drivers van nVidia deze werken (soms) niet goed als er geboot wordt in UEFI-mode.

Mijn tip: volg de Bumblebee Wiki correct, dus niet half (of zoals ook genoemd scanned-lezen), nee echt volledig. Arch Linux heeft uitstekende Wiki's, zoniet de beste. Mocht je er echt niet uitkomen, stel dan ook zeker je vraag even op het forum. :)
Pagina: 1