• stinus0
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-02-2023
Beste medetweakers,

ik heb een gloednieuwe... naja gloednieuwe inmidels twee maandjes oude PC staan die ik zelf samengesteld heb maar sinds ik windows 8.1 draai merk ik dat mijn RAM langzaamaan volloopt en dat terwijl er 16Gb RAM in zit. dit vollopen komt vooral voor als ik voor langere tijd bijvoorbeeld torrents laat lopen. na ongeveer een half uur na opstarten staat de teller op 6Gb in gebruik.

mijn specs zijn als volgt:

Proc : Intel Core i7 4770K
Mobo : MSI Z87 MPOWER MAX
HDD's : 2x Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001
1x Samsung 840 Pro 256Gb (OS)
1x 5400rpm Toshiba 1TB (downloadlocatie)
RAM : Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
VGA : MSI Gtx 770 Lightning

Wat ik denk dat er op het moment speelt is dat omdat ik snel internet heb op het moment (glasvezel). deze trage harde schijf de downloadsnelheid niet bij kan houden en dat ie daarom mn RAM volschrijft (bij wijze van buffer)?

ik hoop snel te horen wat jullie hiervan denken!

bij voorbaat dank,

stinus0

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik kan me niet voorstellen dat je schijf langzamer is als je internetverbinding. Zelfs al zou je een 200Mb/s verbinding hebben, dat kan iedere HDD prima bijhouden (zeker gezien het vooral sequentieel schrijven is).

Welk proces staat er zoveel ram te vreten dan? En loopt al je geheugen op den duur vol?

• stinus0
ja het probleem is dat ik inmiddels op 10Gb zit en zodra ik mijn uTorrent uitzet stopt mijn RAM met vollopen.

Verwijderd

Als je harde schijf je downloadsnelheid niet bij kan houden, dan past het downloaden zich simpelweg aan op de schijf. Dat Utorrent tijdens het downloaden en vooral het uploaden wat meer ram gebruikt is redelijk normaal.

Ik gebruik zelf tixati, maar als ik bijv. 10-20 torrents in mijn lijst heb dan gebruikt het programma ook wel tegen de 1-2gb.

Wat ik eerder denk, en ik spreek uit ervaring, is dat één van je harde schijven schijven aan het overlijden is. Download even programma's als "HD Tune" en "Seagate Seatools" en nog een aantal waar ik even niet op kan komen, en test je schrijfsnelheid van je harde schijf.

Overigens is een 5400x schijf al niet echt snel vergeleken met een 7200x, en hoe ouder hij wordt hoe eerder je zal merken dat de snelheid wat achteruit gaat. Check het iig even met die programma's, want het zal eerder aan je schijf liggen dan aan je RAM.

• stinus0
oke bedankt ik zal even HD tune eroverheen gooien kijken wat eruit komt

Verwijderd

Overigens is 8gb (als ik even uit ga van 2gb system memory) voor uTorrent wel veel.
Ik heb geen ervaring met uTorrent, weet iemand iets van een memory leak met het programma?

• stinus0
nou task manager geeft aan niks aan dat meer dan 100mb gebruikt... het probleem is dus dat het optreed als bittorrent openstaat. zit tijdens het schrijven hiervan inmiddels de 11.4Gb geraakt

• stinus0
dit is wat HD tune aangaf ik weet niet zo goed wat ik hieruit op moet maken buiten dat het er prima uitziet?
https://www.dropbox.com/s...1-November-2013_21-43.png

Verwijderd

Ja die cijfers lijken mij inderdaad goed... dan weet ik niet sorry! Misschien zijn er anderen die een oplossing weten... :F

• stinus0
toch bedankt!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat zou ik raar vinden dat er niets meer dan 100MB (gebruik nu eens de juiste letters) gebruikt. Er zijn hier al een aantal systeem services (svchost -netsvc) die al +200MB slikken, weet neit of dit nog altijd is in win8.1 maar in 7 wel.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 14:05

BombaAriba

Ondertitel

Wordt er telkens eenzelfde proces gestart dat telkens weer 100MB gebruikt? Of kijk eens als hij helemaal volloopt en maak daar een screenshot van, wat gebruikt hoeveel.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik weet niet welke versie van uTorrent je gebruikt, maar de 32 bit versie kan nooit boven de 4GB komen. Zelfs niet op een 64-bit OS. En volgens mij is er alleen maar een 32 bit versie. Overigens is 4GB voor een 32-bit applicatie al heel erg veel en de meeste crashen zodra ze boven de 2GB komen omdat ze wat meer moeten kunnen dan alleen memory alloceren. De applicatie moet aware zijn dat ze 4GB adres space kunnen gebruiken. En uTorrent is dat zeker niet als ik mij herinner.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-01 07:51
Damic schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:38:
Dat zou ik raar vinden dat er niets meer dan 100MB (gebruik nu eens de juiste letters) gebruikt. Er zijn hier al een aantal systeem services (svchost -netsvc) die al +200MB slikken, weet neit of dit nog altijd is in win8.1 maar in 7 wel.
Ik heb Windows 8.1 en svchost -netsvc neemt bij mij ongeveer 65MB in :)
Pagina: 1