AOP punt op een andere plek gemaakt met droevig resultaat

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 325124

Topicstarter
Na een behoorlijke verbouwing van een half jaar, was het de bedoeling om vandaag eindelijke de zo geliefde tv aan te sluiten ((interactieve tv) ). Tijdens de verbouwing ook het aop punt weggehaald, deze zat in de woonkamer en is verplaatst naar de kelder (zo'n 7 a 8 meter verderop). De groene kabel heb ik buiten aan een hornbach coax kabel gelast en de las aangegeoten met een soort gel achtig spul in een kunststof doosje. Probleem is nu dat het niet werkt, 0,0 signaal.

Nu kom ik er eigenlijk achter dat dit geen slimme actie is geweest, na alle verhalen die ik ondertussen op internet heb gelezen kom ik erachter dat ik dit beter niet had kunnen doen. Ik had me van tevoren beter hierin moeten verdiepen.

Ik twijfel eraan om het aop punt weer rechtstreeks op de groene kabel aan te sluiten, maar tijdens het lassen heb ik een stukje groene kabel afgeknipt waardoor hij niet lang genoeg meer is om binnen te komen. Kortom, volgens mij heb ik een probleem.

Heeft er iemand een tip of oplossing voor mij hoe ik dit op kan lossen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Hornbach coax kabel... dat klinkt dubieus... mijn ervaringen met bouwmarkt spul zijn erg matig. Gelukkig hebben ze tegenwoordig ook wel fatsoenlijker spul (Kabelkeur spul)..

En hoe heb je die kabel gelast? Over het algemeen koppel je kabels met F-connectoren, en als dat buiten is in een mof. Daar zit dan epoxyhars oid in om het waterdicht te maken. Je hebt best kans dat er een kortsluiting in de kabel/las zit. Dan blijft er niets anders over dan die las loshalen.

Mogelijk ligt er buiten wat overlengte en kun je vanaf buiten de kabel opgraven en opnieuw invoeren. En anders zul je buiten een nieuwe koppeling moeten maken in de grond.

Maar officieel had je het AOP nieteens mogen verplaatsen, net zoals je de stroommeter of je ISRA niet zelf mag verplaatsen. Als je provider er over valt kan het duur worden. Als je het goed/netjes doet hoor je ze niet, maar officieel mag het niet.

0.0 signaal lijkt me wel wat onwaarschijnlijk, dan is die kabel echt kapot getrokken ergens gok ik.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Buiten een waterdichte lasdoos plaatsen en daarin de groene coax doorverbinden met een F connector aan een goede coax kabel bijv hirschman.
Je kunt misschien ook buiten kijken of je de kabel iets aan kunt trekken zodat je iets meer ruimte hebt binnen doe dit wel voorzichtig als je kabelmaatschappij er bij moet komen omdat je de kabel kapot getrokken hebt ben je verder van huis.
Je kunt ook overleggen met de kabelmaatschappij omtrent het gebeurende en misschien kunnen ze je matsen, niet geschoten is altijd mis.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Topicstarter
de kabels zijn met f-connectors aan elkaar gezet en aangegoten. Het klopt inderdaad dat ik van het aop punt af had moeten blijven.

Maar wat is nu de beste optie, de groene kabel met +/- 1 meter verlengen naar het originele aop (met kwalitief beter materiaal), of kan ik toch de groene kabel verlengen met +/- 8 meter naar de kelder (met kwalitatief beter materiaal).

Ik wil de kabelmaatschappij er in eerste instantie buiten houden om gezeur te voorkomen.

Moet het perse een 75ohm kabel wezen, op het werk hebben we namelijk de wereld aan coax kabels van 50ohm waar ik wel een stuk van mee kan krijgen.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Als je toch gaat verlengen met kwalitatief materiaal moet die 8 meter extra wel gaan :) Wel gewoon verlengen met dezelfde weerstand.

Wat heb je gebruikt als eindafwerking?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• DJSmiley
Anoniem: 325124 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 21:37:
de kabels zijn met f-connectors aan elkaar gezet en aangegoten. Het klopt inderdaad dat ik van het aop punt af had moeten blijven.

Maar wat is nu de beste optie, de groene kabel met +/- 1 meter verlengen naar het originele aop (met kwalitief beter materiaal), of kan ik toch de groene kabel verlengen met +/- 8 meter naar de kelder (met kwalitatief beter materiaal).

Moet het perse een 75ohm kabel wezen, op het werk hebben we namelijk de wereld aan coax kabels van 50ohm waar ik wel een stuk van mee kan krijgen.
Impedantie is zeker essentieel, een stukje 50ohm kabel gaat zacht gezegd voor problemen zorgen. Ik zou voor binneninstallaties KOKA799 gebruiken. Dat is gewoon kwalitatief goede kabel.

Maar goed, een storingsmonteur zal dat wel opvallen en bij een storing al snel daar de schuld aan geven.

Als het even kan, regel een stukje C9 en verleng het daarmee. Dan heb je kans dat een storingsmonteur het 'als origineel' beschouwd ipv op voorhand je kabel de schuld geeft. Natuurlijk blijf je wel een risico houden als een storing echt door jouw koppeling veroorzaakt wordt ;)

Die 8m is normaliter geen probleem, dus dat AOP kan best op de nieuwe plaats. Het verschil wat die 8m kabel is is minimaal en zal, als je signaal normaal is, geen extreme verliezen creeren.

Maar gebruik goede materialen. Een kabel kan wel goed zijn, maar je AOP moet dat ook zijn. Bij voorkeur een volledig galvanisch gescheiden retourgeschikt AP als je helemaal klaar wilt zijn. ( bv http://www.cablers.nl/AOP , TRAS-1000BKK )

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 21-11-2013 22:00 ]

Topicstarter
Wat ik vooral op internet heb gelezen is dat je de kabel niet mag verlengen omdat singnaalsterkte aangepast is op de kabellengte, maar bij kwalitatief goede coax hoeft dat dus niet uit te maken.

Oke kwalitief goede coax ophalen dus. Als eindafwerking heb ik de bijgeleverde aop van ziggo, dus dat moet goed zijn lijkt me.

Enig idee waar ik koka799 of/en c9 kan kopen (liefst geen internetwinkel, wil er morgen graag mee aan de slag)?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Je hebt dus al een half jaar geen TV gekeken op het betreffende adres?
Staat de tab in de buitenkast/ straatverdeler niet gewoon uitgeschakeld? Heb je tijdens het lassen per ongeluk een ("langdurige")sluiting gemaakt? Bij de wat oudere volgens mijn bronnen ;), nieuwere verdeelpunten wil dit nog weleens zorgen voor een straatverdeler die simpelweg geblokkeerd wordt. Goede kans dat de kabelexploitant van afstand kan zien of alles wordt doorgegeven.
Ik zou eens starten met bellen met de storingsdienst en aangeven dat je twijfelt of de storing binnenshuis, of buitenshuis ligt. De dienst meet dan op afstand de kabel door. Krijg je te horen "kortsluiting" dan zeg je "dan moet ik hier in huis even aan de slag" en kunnen we verder meedenken. Krijg je te horen "verrek, de verdeler lijkt het signaal niet door te geven" dan kunnen ze hem vaak van afstand weer inschakelen.
Ik ben al een tijdje uit de installatietechniek, maar ik ben vrij zeker dat het technisch ongeveer zo zou kunnen werken.

[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 21-11-2013 22:58 ]

• DJSmiley
Anoniem: 325124 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:30:
Wat ik vooral op internet heb gelezen is dat je de kabel niet mag verlengen omdat singnaalsterkte aangepast is op de kabellengte, maar bij kwalitatief goede coax hoeft dat dus niet uit te maken.

Oke kwalitief goede coax ophalen dus. Als eindafwerking heb ik de bijgeleverde aop van ziggo, dus dat moet goed zijn lijkt me.

Enig idee waar ik koka799 of/en c9 kan kopen (liefst geen internetwinkel, wil er morgen graag mee aan de slag)?
Signaalsterkte in de wijkkast wordt idd globaal bepaald adhv de kabellengte. Maar intern heb je ook altijd wel bekabeling dus het komt niet op een paar meter uit.

Met 8m C6 heb je incl connectoren ongeveer 1dB demping @ 860Mhz, op lagere frequenties nog minder. Dat is te verwaarlozen.

Het wordt een ander verhaal als je er even 50m bij aanknupt

En een fysieke winkel... Winkels zijn vaak lastig, ik zou een electrotechnisch installatiebedrijf proberen. Daar heb je meer kans bij. En eventueel een regio vermelden is ook handig mocht er een tweaker in je buurt een suggestie van bedrijf hebben ;)
Staat de tab in de kast niet gewoon uitgeschakeld? Heb je tijdens het lassen per ongeluk een sluiting gemaakt? Bij de wat oudere verdeelpunten wil dit nog weleens zorgen voor een straatverdeler die simpelweg geblokkeerd wordt. Goede kans dat de kabelexploitant van afstand kan zien of alles wordt doorgegeven.
Ik zou eens starten met bellen met de storingsdienst en aangeven dat je twijfelt of de storing binnenshuis, of buitenshuis ligt. De dienst meet dan op afstand de kabel door. Krijg je te horen "kortsluiting" dan zeg je "dan moet ik hier in huis even aan de slag" en kunnen we verder meedenken. Krijg je te horen "verrek, de verdeler lijkt het signaal niet door te geven" dan kunnen ze hem vaak van afstand weer inschakelen.
Ik ben al een tijdje uit de installatietechniek, maar ik ben vrij zeker dat het technisch ongeveer zo zou kunnen werken.
Dat is lang niet overal. Genoeg wijken waar de coax infra nog uit passieve taps bestaat. Locon en vergelijkbare tap management systemen zijn lang niet overal uitgerold.

edit: woei, post 15k 8)

Topicstarter
Oke dan ga ik opnieuw de kabel lassen met fatsoenlijke kabel en connectoren, op makrtplaats kan ik 50m c9 kopen voor 25 euro. kan ik dan de c9 kabel ook niet binnen gebruiken?

• DJSmiley
Anoniem: 325124 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:44:
Oke dan ga ik opnieuw de kabel lassen met fatsoenlijke kabel en connectoren, op makrtplaats kan ik 50m c9 kopen voor 25 euro. kan ik dan de c9 kabel ook niet binnen gebruiken?
Kan prima, alleen is die kabel relatief stug. KOKA werkt een stuk makkelijker.

Topicstarter
Oke daar zit wat in, maar kwalitatief gezien? Zit er nog verschil tussen koka of c9?

• JdM

JdM

Humbled

DJSmiley schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:42:

[...]

Dat is lang niet overal. Genoeg wijken waar de coax infra nog uit passieve taps bestaat. Locon en vergelijkbare tap management systemen zijn lang niet overal uitgerold.
Ik heb ook niet gezegd dat het bij TS zeker zo zal zijn ;) (wel is mijn beredenering adersom dan wat jij zegt, ik dacht dat deze taps bij de oude systemen zo werkten, jij geeft aan dat het bij de nieuwe systemen zo is. Maakt denk ik voor de kans op succes voor de TS ook niet uit)
Er bestaat wel een kans dat het wel zo is en dat het probleem dan dus eigenlijk gewoon bestaat uit het feit dat het signaal er niet (meer) op staat.
Maar misschien is op voorhand alles opnieuw lassen makkelijker dan even de storingsdienst bellen, ieder zijn ding ;)

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 21-11-2013 22:53 ]

Topicstarter
je hebt gelijk JdM, eerst even bellen. Kan een hoop werk schelen.

• DJSmiley
JdM schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:51:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat het bij TS zeker zo zal zijn ;) (wel is mijn beredenring adersom dan wat jij zegt, ik dacht dat deze taps bij de oude systemen zo werkten, jij geeft aan dat het bij de nieuwe systemen zo is. Maakt denk ik voor de kans op succes voor de TS ook niet uit)
Er bestaat wel een kans dat het wel zo is en dat het probleem dan dus eigenlijk gewoon bestaat uit het feit dat het signaal er niet (meer) op staat.
Maar misschien is op voorhand alles opnieuw lassen makkelijker dan even de storingsdienst bellen, ieder zijn ding ;)
daar heb je natuurlijk wel een punt ;)

moeilijk doen kan altijd nog, en t scheelt TS, mocht het wel zo zijn, weer een zooi werk

• JdM

JdM

Humbled

Denk ik dus ook en ze zullen echt niet meteen gaan graven in je voortuin als blijkt dat bij de leverancier alles in principe goed zou moeten zijn.

Topicstarter
nog even een laatste vraagje, het gaat om een oud huis (waarschijnlijk oude aansluiting). Bestaat er dan een kans dat er nu c12 ligt ipv c9?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:54
de onderdelen / electro winkel op de hoek hebben vaak ook wel koka799 op voorraad

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand enig idee waar ik een cabelcon sp01 verbindingsstuk kan halen (ergens tussen apeldoorn en hoogeveen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 325124 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 08:19:
Iemand enig idee waar ik een cabelcon sp01 verbindingsstuk kan halen (ergens tussen apeldoorn en hoogeveen)
Hemmink in Zwolle? Ik weet alleen niet of die aan particulieren leveren of een uitzondering willen maken. Die SP01 wordt iig op hun site genoemd.

En anders een F-koppeling in een gietmof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

En wat zei de storingsdienst?
Pagina: 1