Radiatorthermostaat aansluiten - past dit of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
beste medetweakers,

ik kwam vorige week bij conrad iets leuks tegen, namelijk een kraan voor op de radiator van de CV met een motortje, thermometer en instelmenu's zodat je verschillende programma's kunt draaien. Ik heb het over deze:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/559559/
(eQ-3 energiebesparende radiatorthemostaat)

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/2000_2999/2100/2170/2176/559559_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

nu heb ik hem in huis en geprobeerd aan te sluiten maar op mijn stokoude verwarming lijkt het niet te passen. Ik kom er niet uit wat voor type verwarming ik heb en of er een verloopje mogelijk is, daarom mijn vraag.

Er staat op mijn oude radiatoren niet echt duidelijk welk merk/type, op de knop staat TA - made in Sweden en op de radiator zelf VEMA. Hier twee foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NOtBANHl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GvJ0s4vl.jpg

Graag advies of dit kan, en of ik een verloopje nodig heb of iets anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 21-11-2013 19:34 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:52
Zie de handleiding daar staan de types waar deze op past:
http://www.produktinfo.co..._REGLER_L_de_en_fr_nl.pdf

" Heimeier
• MNG
• Junkers
• Landis&Gyr (Duodyr)
• Honeywell-Braukmann
• Oventrop
• Schlösser
• Comap
• Valf Sanayii
• Mertik Maxitrol
• Watts
• Wingenroth (Wiroflex)
• R.B.M
• Tiemme
• Jaga
• Siemens
• Idmar"

Kon je lezen voorafgaand aan de aanschaf...

[ Voor 42% gewijzigd door NielsTn op 21-11-2013 19:43 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:26
Volgens mij moet je dat ding er nog af draaien. Dus het eerste waar je een baco op kan zetten vanaf het deel waar je de knop nu af hebt getrokken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:04

ericplan

5180 Wp PV

Master__R schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:45:
Volgens mij moet je dat ding er nog af draaien. Dus het eerste waar je een baco op kan zetten vanaf het deel waar je de knop nu af hebt getrokken.
Zou dat maar niet doen, dan krijg je een (stink)waterballet. Past niet, voor het conrad-ding heb je een ander type kraan nodig.

A'dam PVOutput

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:26
Mja, als je water ziet bij het losdraaien is het hoe dan ook slim om te stoppen en terug te draaien...

Maar goed, ben geen loodgieter.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:17

Nox

Noxiuz

Volgens mij heb je daar een normale thermostatische kraan voor en vervangt het conradding de voeler. Dan heb je zo'n kraan:

Afbeeldingslocatie: http://www.warmteservice.nl/medias/sys_master/images/product/8797123411998/prod_img_44156205.jpg

En de voeler:

Afbeeldingslocatie: http://static.rorix.nl/image/product/danfoss-thermostaatknop-ingebouwde-voeler-servicemodel-ra-vl-2950-7570198_1.jpg?l=L2ltYWdlL3Byb2R1Y3QvcGxpZWdlci8=&i=MzExNg==&f=MzYyMTEuanBn&t=cHJvZHVjdA==&m=&w=132&h=

Dat laatste kan je dan vervangen door de conradvoeler. Die is elektrisch en kan je programmeren. Wat jij hebt is een normale kraan dus niet eentje voor een thermostatische bediening.

Je kan ze wel vervangen maar dan moet je je installatie leeg laten lopen, kraan eraf draaien, naar de winkel om een kraan voor thermostatische voeler te halen en voila.

De voeler kan je namelijk vrij gemakkelijk zelf vervangen, de kraan is wat meer moeite voor de gemiddelde consument.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Fr33z
NielsTn schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:42:
Zie de handleiding daar staan de types waar deze op past:
http://www.produktinfo.co..._REGLER_L_de_en_fr_nl.pdf

" Heimeier
• MNG
• Junkers
• Landis&Gyr (Duodyr)
• Honeywell-Braukmann
• Oventrop
• Schlösser
• Comap
• Valf Sanayii
• Mertik Maxitrol
• Watts
• Wingenroth (Wiroflex)
• R.B.M
• Tiemme
• Jaga
• Siemens
• Idmar"

Kon je lezen voorafgaand aan de aanschaf...
danku, maar dit heb ik natuurlijk bekeken. Het punt is dat ik weinig van deze materie weet en daarom niet goed kon inschatten wat voor type kraan ik had. Daarom toch maar besteld maar het lukt toch niet om hem aan te sluiten.

@master_r: dat was mijn eerste gedachte ook, maar ik vrees dat het dan een natte boel wordt, zoals Ericplan zegt.

@ericplan: weet jij hoe het systeem/fabrikant wat ik nu heb heet?

@noxius: dank voor deze verheldering. Dat is wel balen want ik woon in een appartement met blokverwarming --> denk ik niet zo simpel om even de verwarming af te sluiten om zo'n kraan te plaatsen.. terug naar de winkel ermee :(

bedankt voor de input allemaal!

edit: instructiefilm gevonden om dit te kunnen doen, helaas hier niet mogelijk denk ik. YouTube: Thermostatische radiatorkraan plaatsen - Klustips | GAMMA België

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 21-11-2013 20:01 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Je zou dan de loodgieter moeten bellen, die kan je leiding bevriezen. Zodoende hoef je het water er niet af te halen. Misschien zijn die apparaten ook wel te huur :)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je hebt een klassieke schroefkraan. Die kan je alleen openen en sluiten door aan de spindel te draaien. Het Conrad-beest wil een membraamkraan. Uit een membraankraan steekt een palletje dat ingedrukt kan worden om de kraan te sluiten.

A'dam PVOutput

• Fr33z
NoxiuZ schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:02:
Je zou dan de loodgieter moeten bellen, die kan je leiding bevriezen. Zodoende hoef je het water er niet af te halen. Misschien zijn die apparaten ook wel te huur :)
vriest dat niet stuk?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dan nog is het niet simpel als je niet weet waar je mee bezig bent. Klassieke dikwandige buis met getapte draad. Moet je wel een kraan vinden met dezelfde bouwlengte. En de onderkant van de radiator moet ook los, anders heb je geen ruimte om te demonteren. Mag je trouwens iets aan de blokverwarming wijzigen?

En nee, ik ben ook geen loodgieter.

A'dam PVOutput

• Nox

Nox

Noxiuz

Al sla je me dood of je iets aan blokverwarming mag wijzigen. Ik weet alleen dat die kranen vaak nog wel te vervangen zijn. Laatst heeft mijn pa (die is loodgieter) nog die dingen vervangen. Oh, en het vriest niet stuk, thans toen dat apparaat zijn werk deed is er niks stuk gegaan. Je kan dan aanvoer en retour bevriezen, radiator laat je leeg lopen in een teiltje en dan zit er boven lucht en kan je de kraan vervangen. Vervolgens ontluchten en hopen dat het hele systeem niet te veel druk heeft verloren? :P

En als er een getapte draad aan zit helpt het nog wel eens om wat extra pakking aan het begin van de draad te doen als je bouwlengte van de nieuwe kraan kleiner is en vice versa voor een grotere kraan.

• Fr33z
ericplan schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:31:
Dan nog is het niet simpel als je niet weet waar je mee bezig bent. Klassieke dikwandige buis met getapte draad. Moet je wel een kraan vinden met dezelfde bouwlengte. En de onderkant van de radiator moet ook los, anders heb je geen ruimte om te demonteren. Mag je trouwens iets aan de blokverwarming wijzigen?

En nee, ik ben ook geen loodgieter.
nee dat snap ik. Het is en huurhuis en ik verwacht dat ik er niet aan mag komen dus die kraan moet maar reotur :-( balen van die ouwe zooi hier, had graag die kraan gebruikt.

conclusie: past niet, heb een verkeerde kraan op mn radiator en de thermostaatknop gaat terug naar Conrad. Dank allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Wietman,

Alles is pas te maken en met een ander ventiel werkend te krijgen,maar ook daar verschillende maten.Ik snap alleen de keus voor de E-3 niet goed.Oerlelijk in mijn ogen en kwaliteit matig,zie de ervaringen op internet.Voor iets meer heb je de danfoss living serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 874665

Er is ook een via bluetooth programmeerbare radiatorthermostaat en deze past nagenoeg op iedere bestaande radiatorafsluiter. Hij heet de Danfoss Eco 014G1001. Er is een handig filmpje waar je kunt zien op welke radiatorafsluiters hij past en hoe je deze kunt monteren. YouTube: Montage Danfoss Eco™ – via Bluetooth® programmeerbare ra...
Pagina: 1