Eerste Macbook, eerste lege backup?

Pagina: 1
Acties:

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik heb wat advies nodig. Ik heb veel gelezen de afgelopen dagen in anticipatie van het arriveren van mijn eerste mac (rMBP, 8RAM, 256SSD, 2,4 GHZ i5). Ik ga dus over vanaf windows.

Ook veel over het backup systeem timemachine gelezen. Ik heb nog een 1TB harde schijf liggen die ik wil converteren naar HFS+ en als backup wil gaan gebruiken.

Nu is de macbook natuurlijk zonder installatie CD zoals ik dat gewend ben van windows, maar is mavericks al voor geinstalleerd. Ik zat dus te denken, of het nodig is om een eerste "clean" backup te maken van de situatie zoals de mac is als die helemaal nog schoon en leeg is, zodat mocht ik ooit overnieuw en schoon willen beginnen ik gewoon die backup terug kan zetten. Bijvoorbeeld als ik de macbook in de toekomst zou willen verkopen oid.

Nu vraag ik me alleen af of dit te ingewikkeld gedacht is van mezelf, of juist te makkelijk misschien. Is het nodig om een dergelijke backup te maken, of heb je je installatie zo terug gezet naar het origineel? Ga ik de behoefte om af en toe schoon te beginnen uberhaubt nog wel hebben bij een mac? (bij mijn windows systemen heb ik dat zowat jaarlijks.)

Daarnaast heb ik een vraag over exFAT. Mijn 2TB schijf die praktisch vol staat met tv series en films is NTFS geformateerd. Dat gaat zonder extra programma's op Mac natuurlijk niet werken. Ik heb nu dus een 3TB schijf erbij aangeschaft die ik na veel wikken en wegen heb geformateerd naar exFAT. Het enige windows systeem die ik er nog als extra bij ga houden draait windows 7, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb vanalles gelezen over de voor en nadelen en het klinkt allemaal ideaal. Echter, is exFAT compleet onbekend voor mij en zo te lezen is het nog vrij nieuw? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen. Is dit een verstandige keuze, of is het nog vrij instabiel?

Voor zover ik het begreep, had ik gelezen dat exFAT een schrijf methode gebruikt die alles achter elkaar schrijft oid, ipv NTFS die eigenlijk alles dubbel doet, zodat je data relatief veilig is mocht je tijdens het schrijven je schijf eruit trekken. Betekend dit dat exFAT gevoeliger is voor het eruit halen van schijven tijdens schrijven en dat ik hier extra bedacht op moet zijn?

Alvast excuses als ik domme dingen zeg of vraag, ben nogal een noob :+

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:35
Een schone installatie is middels een installatie USB zo gemaakt. Handleidingen staan her en der op internet. Een schone installatie is wel fijn en mijn ervaring leert dat het iedere 2 jaar wel nodig is. (Ik vervuil mijn laptop wel graag met allerhande downloads en pleur mijn bestanden overal, waar het maar net uitkomt. Dit is mogelijk niet echt bevorderlijk voor de snelheid).

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
Mijn ervaringe bij windows is echter dat het nogal eens een gedoe kan zijn, als je installatie al op de laptop staat, om de installatie bestanden te pakken te krijgen en dan ook te bewijzen dat je een geldige licentie hebt. Misschien ben ik een te grote noob, maar ik vond dat altijd een behoorlijk gedoe.

Ik begrijp dat je OS X gewoon uit de appstore kan downloaden. Betekend dat dan ook dat aan de hand van je apple ID, hij begrijpt dat je ook daadwerkelijk recht hebt op zo'n installatie? Net als op de ipad als ik een app verwijder dat hij weet dat ik het al eens gekocht heb?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Op je mac staat ergens een recovery partitie waarmee je een schone installatie kunt terugzetten. Je hoeft daar dus niet zelf een backup van te maken. Ik heb mijn eigen NTFS schijven gewoon aan mijn NAS gehangen, en nu werken die ook uitstekend op mijn Macbook. Verder kun je natuurlijk ook een tooltje installeren waarmee je gewoon NTFS schijven kunt lezen / schrijven. Paragon is een goede.

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 20:27
Ingrid1986 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:31:
Mijn ervaringe bij windows is echter dat het nogal eens een gedoe kan zijn, als je installatie al op de laptop staat, om de installatie bestanden te pakken te krijgen en dan ook te bewijzen dat je een geldige licentie hebt. Misschien ben ik een te grote noob, maar ik vond dat altijd een behoorlijk gedoe.

Ik begrijp dat je OS X gewoon uit de appstore kan downloaden. Betekend dat dan ook dat aan de hand van je apple ID, hij begrijpt dat je ook daadwerkelijk recht hebt op zo'n installatie? Net als op de ipad als ik een app verwijder dat hij weet dat ik het al eens gekocht heb?
Ja. Maar het is nog eenvoudiger: je kunt door middel van een internet recovery OSX zonder USB of DVD opnieuw installeren. Dus je kunt zo meteen Time Machine gewoon instellen, en als je de mac weer wilt verkopen kun je heel snel osx opnieuw installeren.

De time machine backup kun je dan gebruiken om je nieuwe(?) macbook te herstellen met de oude gegevens.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:24
Je kunt gewoon je mac gaan backuppen met je time machine harde schijf, hij gaat sowieso OSX niet backuppen want bij een clean setup download hij die zelf. Je moet je harde schijf toch gaan instellen met time machine en regelmatig eraan hangen om de nieuwe backups die je mac ondertussen steeds maakt weg te schrijven naar de schijf. Hij bepaalt verder toch zelf wat hij gaat backuppen, dus wat mij betreft hoe eerder je begint hoe beter, je kunt dan immers verder terug in de tijd met je time machine straks mocht het nodig zijn.

Overigens werkt exFAT prima stabiel. Enige nadeel is dat sommige apparaten zoals tv's of mediaspelers het niet slikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Takenzo op 21-11-2013 20:56 ]

Pagina: 1