• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Ik weet niet of ik dit topic in de juiste rubriek heb geplaatst. Het gaat over een netwerk, maar uiteindelijk is de kern van de vraag het instellen van een NAS.

Ik heb (sinds kort) een QNAP TS-412 met twee 1 gbit netwerkaansluitingen.
Verder heb ik twee PC's met elk een 1 gbit aansluiting en een modem Fritzbox 7360 met twee 1 gbit aansluitingen en twee 100 mbit aansluitingen.

Situatie nu:
PC_1 <------> Modem 1 gbit
PC_2 <------> Modem 100 mbit
NAS <------> Modem 1 gbit

PC_1 communiceert met de NAS op 1 gbit, PC_2 communiceert met de NAS op 100 mbit.

Ik wil echter PC_2 ook met 1gbit laten communiceren met de NAS en daarvoor de tweede netwerkaansluiting gebruiken op de NAS.
Ik had dat al zo aangesloten, maar dan kan ik met PC_2 niet via de NAS en modem op internet en ook heb ik dan geen verbinding tussen beide PC's.

En dan nu de vraag:
Eigenlijk zou de NAS als een switch of router moeten worden ingesteld, maar ik weet niet of dat kan en hoe dat dan moet gebeuren.
Ik kan het natuurlijk oplossen met een extra switch/router, maar het zou leuk zijn als het ook zonder kan.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Een nas is geen router, dat gaat dus niet ;)

Anoniem: 39993

Gusto schreef op donderdag 21 november 2013 @ 18:26:
Een nas is geen router, dat gaat dus niet ;)
Een QNAP is gewoon een Linux doos, dus ik zou niet meteen durven beweren dat het niet kan. De makkelijkste oplossing zal het in ieder geval niet zijn.

Als ik even google kom ik onder andere dit tegen:
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?p=270939

En dan zou het dus kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-11-2013 18:50 ]

• JukeboxBill
Uit het topic van het QNAP forum blijkt dus dat je wel twee netwerken kan aansluiten op de NAS. En ik had ook al ergens gevonden dat je twee PC's direct op de NAS kan aansluiten.
En ik denk dat daar mijn probleem ligt, want als ik PC_2 rechtstreeks aansluit op de NAS (terwijl PC_1 via het modem is aangesloten), dan krijg ik met PC_2 zelfs geen verbinding met de NAS. Dat was ik even vergeten, erbij te vertellen.
Dat zal ik dus eerst moeten oplossen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom moeiljk als het makkelijk kan?

TP-Link TL-SG105, 5 poort Gigabit switch voor weinig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het enige argument, wat ik me in een thuis-situatie met 2 PC's kan verzinnen, is stroomverbruik.
JukeboxBill schreef op donderdag 21 november 2013 @ 21:51:
Uit het topic van het QNAP forum blijkt dus dat je wel twee netwerken kan aansluiten op de NAS. En ik had ook al ergens gevonden dat je twee PC's direct op de NAS kan aansluiten.
En ik denk dat daar mijn probleem ligt, want als ik PC_2 rechtstreeks aansluit op de NAS (terwijl PC_1 via het modem is aangesloten), dan krijg ik met PC_2 zelfs geen verbinding met de NAS. Dat was ik even vergeten, erbij te vertellen.
Dat zal ik dus eerst moeten oplossen.
Je zult je QNAP wel op een fatsoenlijke manier moeten configureren. Dus.... een subnet kiezen voor je 2e netwerk, de 2e NIC van de QNAP een statisch IP geven in dat subnet, de 2e PC een statisch adres geven in dat subnet met de QNAP als default gateway en je router als DNS (of de DNS-servers van je provider / google / noem een willekeurige DNS-service) en dan op je QNAP ip forwarding inschakelen (hetgeen dus via de CLI zal moeten).

Daarna zul je op de 1e PC nog een statische route aan moeten maken naar je 2e netwerk, met als gateway de 1e NIC van je QNAP. Het zou dan wel handig zijn, als deze NIC ook een statisch IP zou hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-11-2013 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Extra netwerkkaart in PC2 prikken en Cross over kabel met NAS ?
Wikipedia: Crossover cable

Je hebt er ook adapters voor:
http://upload.wikimedia.o...over_Adapter_DSC01805.JPG

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoT schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:09:
Extra netwerkkaart in PC2 prikken en Cross over kabel met NAS ?
Wikipedia: Crossover cable

Je hebt er ook adapters voor:
http://upload.wikimedia.o...over_Adapter_DSC01805.JPG
Kan ook, maar dan heeft PC2 -> PC1 en PC2 -> internet "maar" 100Mb.

Cross-cables heb je al jaren niet meer nodig. Dat gaat gewoon met normale kabels ook prima werken (auto MDIX is inmiddels wel aanwezig in alle netwerkkaarten).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-11-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat is wel zo, maar dan krijg ik nog een kastje erbij met de nodige bedrading.

BazzH bevestigt mijn vermoeden, dat het te maken heeft met de IP adressen. De automatische toekenning bereikt kennelijk PC_2 niet. Ik zal mij daar eens in verdiepen, is een voor mij nieuw fenomeen en dus een uitdaging. Makkelijke oplossingen kunnen nog altijd ;)

I.i.g. moet het in principe kunnen. Nu ik dat weet, loont het de moeite om verder te puzzelen.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 22-11-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 18:59
JukeboxBill schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:52:
PC_1 <------> Modem 1 gbit
PC_2 <------> Modem 100 mbit
NAS <------> Modem 1 gbit

PC_1 communiceert met de NAS op 1 gbit, PC_2 communiceert met de NAS op 100 mbit.

Ik kan het natuurlijk oplossen met een extra switch/router, maar het zou leuk zijn als het ook zonder kan.
Die fritzbox ken ik niet (ik had een oudere) maar het lijkt mij vreemd dat ze 2 * 1Gbit en 2 * 100 Mbit heeft. Van de qnap weet ik dat ze 1 of 2 maal een 1 Gbit poort heeft. Naar mijn idee heeft pc2 een 100 Mbit netwerk kaart of is de gebruikte kabel niet goed genoeg voor 1 Gbit. Als je zeker weet dat PC2 een 1 Gbit netwerk kaart heeft, wissel de kabels dan eens om.

Maar waarom wil je graag met 1 Gbit communiceren? Wordt de 100 Mbit verbinidng volledig gebruikt? Van de qnap weet ik dat ze op 1 Gbit toch maximaal zo'n 200 Mbit haalt, waarschijnlijk minder. De qnap kan daar zelf mooie grafiekjes van laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

beerse schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:14:
[...]

Die fritzbox ken ik niet (ik had een oudere) maar het lijkt mij vreemd dat ze 2 * 1Gbit en 2 * 100 Mbit heeft. Van de qnap weet ik dat ze 1 of 2 maal een 1 Gbit poort heeft. Naar mijn idee heeft pc2 een 100 Mbit netwerk kaart of is de gebruikte kabel niet goed genoeg voor 1 Gbit. Als je zeker weet dat PC2 een 1 Gbit netwerk kaart heeft, wissel de kabels dan eens om.
Dat vond ik dus ook vreemd. Maar de fabrikant zegt inderdaad dat dit type Fritzbox 2x 1Gb en 2x 100Mb heeft. Dat klopt dus wel.
Pagina: 1