• rbadal
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-01 10:46
Beste Tweakers,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de volgende NAS: LevelOne GNS 1001.Ik heb deze thuis staan en ik vroeg me af of het mogelijk is om root rechten op dit device te krijgen. De enige manier waarop ik de NAS kan configureren is via de web interface. het commando 'su' en mijn wachtwoord invullen lukt helaas niet, hij geeft aan dat het het verkeerde wachtwoord is. De volgende linux software draait erop: Linux NAS 2.6.31.14_7820 #7 SMP Mon Jun 20 02:32:51 EDT 2011 armv6l unknown.
Ook vroeg ik me af of het mogelijk is om software /addons (DNS/apache/) te installeren. Via het webmenu kom ik niet ver en op de site zelf staat hier helaas niet veel over. apt-get, yu, opkg, ipkg werken helaas niet.

Alvast bedankt.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
'su' in een webinterface? Hoezo?

Gezien de firmware string die je ophoest zal hij een 750MHz dual core PLX 7820 soc draaien. Dat is een Arm SoC, met wat boeiende eigenschappen. Zo zal hij *eerst* van disk proberen te booten, en pas daarna van flash. Dus als je hem een bootable disk aanbied, zal hij daarvan booten.
Meer info: http://archlinuxarm.org/forum/viewtopic.php?f=55&t=2146

Ik heb de firmware gedeeltelijk bekeken.
Volgens de file /etc/init.d/rc.sysinit start hij een ssh daemon (dropbear). 'root' heeft geen shell, maar 'toor' (ook UID 0) wel. Helaas kan ik je zijn password niet vertellen.

Een deel van de firmware lijkt op harde schijf geinstalleerd te worden. Het kan de moeite waard zijn te kijken of je daar een script tussen kan moffelen.

• rbadal
su probeer ik in de SSH interface. Ik kan wel SSH'en als admin@nas.i.p maar su lukt helaas niet. Als hij eerst van disk boot kan ik er dus een USB instoppen en daarop een custom firmware draaien? Enig idee welke software ik hierop kan zetten (op de USB stick dus)? Vanaf HDD booten betekend waarschijnlijk dat ik alle data kwijt ben omdat ik de HDD dan opnieuw moet inrichten met de custom sofware?

• Mijzelf
  • Niet online
Als hij eerst van disk boot kan ik er dus een USB instoppen en daarop een custom firmware draaien?
Nee. USB is tamelijk high-level, dat kan die arme bootloader niet aan. Het moet SATA zijn.

En welke firmware? Wel, die link die ik je gaf geeft instructies over het maken van een bootschijf voor een pogoplug. Die bootschijf zou in principe ook op jouw nas moeten werken. Een andere mogelijkheid is de firmware van de Iomega Home Media CE (http://iomega.nas-central...overy_%28Home_Media_CE%29). Zou ook moeten werken.

Maar in de eerste instantie lijkt het me handiger te kijken of er scripts op de harde schijf staan die je een beetje zou kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbadal
Thnx! Ik zal binnenkort even proberen om de Iomega Home Media CE firmware (welke volgens de guide wel via USB stick naar me HDD geladen kan worden) eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Uhm, je hebt gezien dat die USB stick pas kan worden gebruikt als het basis systeem al op harde schijf staat? (Primary en secondary bootloader, kernel en initramfs). Het is zeker niet zo eenvoudig als een usb stick inpluggen.

Kijk naar 'Complete recovery'.

Overigens zal dit alle data van je schijf wissen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mijzelf op 23-11-2013 12:18 ]

Pagina: 1