Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst per ongeluk m'n Tamron in het zand laten vallen waardoor er allemaal zand op kwam. Toen ik hem op de camera had gezet om te kijken of hij het nog deed, zag ik een zwarte gloed, net alsof je getint glas in je lens hebt zitten. Je kon ook duidelijk patroontjes zien die me aan vingerafdrukken deden denken. Het waren geen vingerafdrukken, maar daar deed het me dus aan denken. Focussen doet hij nu ook niet meer. Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Gr.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: maak eens een foto, dat zegt wellicht wat meer. Dus met de lens gemonteerd, of door een andere lens op je camera te zetten en dan een foto te maken door de voorkant en/of achterkant van de lens heen.

Maar het klinkt alsof er binnenin de lens iets is losgeraakt, waardoor het beeld verstoord wordt. Hetzij een lens element dat niet meer helemaal op zijn plek staat, of een ander onderdeel dat nu los in de baan van het licht hangt (een stuk diafragma of zo?)

Zeker omdat hij niet meer wil focussen, vermoed ik dat er een lensgroep / lenselement niet meer helemaal op zijn plek zit.

En wat bedoel je precies met "focussen doet hij nu ook niet meer"? Blokkeert de boel fysiek, of probeert ie wel te focussen, maar lukt het niet om daadwerkelijk scherp te stellen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw antwoord. Met de lens kan ik geen foto meer maken, het lukt de lens niet om scherp te stellen, hij probeert het wel. Wat ook opvalt is dat de focusring een slijpend geluid maakt, alsof er zand tussen zit. Het ligt zover ik weet niet aan de camera, omdat de andere lenzen het nog steeds wel goed doen

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dan zet je 'm toch even op handmatige focus? Zelfs al krijg je de boel dan niet scherp, dan geeft het wellicht een beeld van wat jij ziet door de zoeker.

Maar al met al klinkt dit gewoon als een kapot binnenwerk, en dus reparatie of vervanging.

[ Voor 69% gewijzigd door Orion84 op 21-11-2013 21:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr