5 mm ledjes aansluiten met lakdraad

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Sponder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2024
Hoi dames en heren,

Ik zou graag in een van mijn modelbouwprojectjes (uss Voyager) RGB leds willen wegwerken, welke worden aangesloten op een pic gestuurde RGB controller

Waarom?
Je kunt natuurlijk wel simpele leds in de juiste kleur wegwerken (en een knipper ledje middels 555 timer maken) en vervolgens het ding aanzetten met een aan en uit knopje zoals al velen voor mij hebben gedaan.
Maar ja, als je dan toch de nerd uithangt zorg er dan ook voor dat je tegen het ding aan kunt programmeren / realtime vanaf de pc aan kunt passen.. :)
van nacelles, navigation lights, impuls engines, deflector dish etc etc etc, ik wil overal de kleur en intensiteit van aan kunnen passen, naast het laten knipperen van bepaalde leds.

Nu heb ik alleen het probleem, dat als ik al snel veelte veel ledjes heb. Ik kan de leds wel kwijt, maar omdat rgb leds 4 ipv 2 draadjes nodig hebben, heb ik nooit genoeg ruimte voor de bedrading van alle leds.

(bijvoorbeeld, 1 nacelle (deze dingen dus) ==
4 leds warpcoils (die lange blauwe balken)
1 led bussard collector (dat rode ding voorop) en
2 leds voor navigation lights

7 leds voor een nacelle dus = 22 draadjes (7xRGB + 1x gezamelijke massa)

en zo het hele schip dus. Gewoon draad gaat dus niet werken.

Nou zag ik op een treintjes forum dat men leds aansluit met lakdraad (spoeldraad), lekker dun, zou mijn problemen oplossen! alleen, zover ik heb kunnen vinden doen ze dit met zeer kleine smd leds.
Nou eindelijk bij deze mijn vraag, daar ik geen antwoord kan vinden middels google:

De leds die ik gebruik trekken per kleur max 20mA (5v). Kan deze draad dat aan?
of:
Hoe bereken ik de minimale dikte van de draad die ik nodig ga hebben?

Zien jullie hier problemen mee, of weet er iemand wellicht een beter alternatief?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-06 11:08
Toevallig was ik net bezig met een rgb'tje
die had ik niet dus gewoon maar 3 losse leds aangesloten.
Ik weet geen antwoord op je vraag. Ik weet wel dat 5 mm-leds op printplaat worden gezet en die koperbaantjes zijn niet erg groot.
Als je nu gewoon een losse led neemt met een weerstand en die sluit je aan met spoeldraad op een 5v batterij. Dan merk je na verloop van tijd vanzelf wel of die warm wordt.

Leuk bouwwerk trouwens, bedankt voor de link :)

edit : (ik bedoelde de rgb-controller, ik zit zelf eigenlijk nooit meer in de modelbouw maar vind het wel mooi om te zien)

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 21-11-2013 17:12 . Reden: antwoord latere vraag ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
De dikte van de draad zal geen probleem zijn bij 20mA.
Om lakdraad te solderen heb je een hogere temperatuur nodig zodat de lak weg brandt, dus een temperatuur geregelde bout is aan te raden.
Een andere optie is de lak af te schrapen met een scherp mesje oid, maar dat is meer werk.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Zou je niet beter gewoon een RGB-ledstrip gebruiken (zoeen waarin iedere LED zijn eigen adres heeft) die je gewoon tussen iedere LED verlengt met een stukje draad? Dan kun je gewoon met één vieraderige kabel je hele starship door.

• Cpt.Sponder
De dikte van de draad zal geen probleem zijn bij 20mA.
Ik hoef me dus niet druk te maken dat deze draad of doorbrand, of dat de draden vanzelf door het model heen smelten?
yay!! heb ik niet voor niets de blaren op mn handen zitten werken met het uitpulken van +- 300 1x2 mm grote raampjes :)
Dank voor jullie snelle antwoorden en tips. Ik ga op zoek naar een betere soldeerbout en een rolletje lakdraad.(dikte maakt dus echt niet uit?)
Leuk bouwwerk trouwens, bedankt voor de link :)
Welke bedoel je? voyager of de rgb controller? (beide zijn vet imho! :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Sponder op 21-11-2013 17:06 ]

• Cpt.Sponder
mcDavid schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:59:
Zou je niet beter gewoon een RGB-ledstrip gebruiken (zoeen waarin iedere LED zijn eigen adres heeft) die je gewoon tussen iedere LED verlengt met een stukje draad? Dan kun je gewoon met één vieraderige kabel je hele starship door.
wait, uhh, what?
nooit van gehoord! heb je een linkje? hoe stuur je deze aan? kan ik deze ook middels dat controllertje aansturen?

edit: even zitten zoeken, maar deze optie valt af: ik kan deze niet met mijn rgb controllertjes gebruiken, en ook is het lastig om op dat ene plekje dat ene ledje te krijgen, laat staan om er een glasvezeltje tegenaan te krijgen. Bedankt voor de tip, ik onthoud deze voor wellicht een ander project.

[ Voor 23% gewijzigd door Cpt.Sponder op 21-11-2013 17:32 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:13

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat mcDavid ws bedoeld zijn de WS2812b-gebaseerde RGB-leds. Die hang je allemaal aan de +5V en ground en een data-draadje die je van de Dout van de ene led naar de Din van de volgende led laat open. Op die manier heb je tussen elke LED maar 3 draden lopen en kan je door de data-draad juist aan te sturen, elke led onafhankelijk een kleurtje geven.

Om dat te kunnen doen moet je wel een controller hebben die data op dat specifieke protocol kan genereren, plus de leds met dat chipje ingebouwd zijn 99% van de tijd PLCC SMD-leds, geen 5mm. Voordeel is wel dat je met heel weinig bedrading heel veel onafhankelijk aan te sturen lichtjes hebt :)

Edit: Blijkbaar bedoelt mcDavid niet direct die chips, maar ze zijn een leuke optie :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 21-11-2013 17:41 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Cpt.Sponder schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:08:
[...]

wait, uhh, what?
nooit van gehoord! heb je een linkje? hoe stuur je deze aan? kan ik deze ook middels dat controllertje aansturen?

edit: even zitten zoeken, maar deze optie valt af: ik kan deze niet met mijn rgb controllertjes gebruiken, en ook is het lastig om op dat ene plekje dat ene ledje te krijgen, laat staan om er een glasvezeltje tegenaan te krijgen. Bedankt voor de tip, ik onthoud deze voor wellicht een ander project.
http://learn.adafruit.com/digital-led-strip

Zij gebruiken een Arduino, maar dat is vast wel te vertalen naar PIC (heb geen ervaring met PIC).

Anoniem: 28333

Sprite_tm schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:37:
Wat mcDavid ws bedoeld zijn de WS2812b-gebaseerde RGB-leds. Die hang je allemaal aan de +5V en ground en een data-draadje die je van de Dout van de ene led naar de Din van de volgende led laat open. Op die manier heb je tussen elke LED maar 3 draden lopen en kan je door de data-draad juist aan te sturen, elke led onafhankelijk een kleurtje geven.

Om dat te kunnen doen moet je wel een controller hebben die data op dat specifieke protocol kan genereren, plus de leds met dat chipje ingebouwd zijn 99% van de tijd PLCC SMD-leds, geen 5mm. Voordeel is wel dat je met heel weinig bedrading heel veel onafhankelijk aan te sturen lichtjes hebt :)

Edit: Blijkbaar bedoelt mcDavid niet direct die chips, maar ze zijn een leuke optie :)
Deze worden door een mede-tweaker (volgens mij) zeer aantrekkelijk geprijst verkocht:
http://samenkopen.net/action_products/167071/219457
Je zou ook voor een volledige strip kunnen gaan (zelfde manier van aansturen; draadjes + condensatoren zitten er echter al in.)
Dit zijn de ws2812's die een eigen ontstoringscondensator nodig hebben, de b variant waar Sprite_tm het over heeft volgens mij niet.
Verder zou je nog meerdere controller chips over je schip kunnen verspreiden met elk een datalijn gedaisychained of direct naar een eigen poort op je ic. Een eigen ic + shiftregister oplossing of iets als de ws2803 die 18 leds / 6 rgb leds kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Cpt.Sponder schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:04:
[...]

Ik hoef me dus niet druk te maken dat deze draad of doorbrand, of dat de draden vanzelf door het model heen smelten?
Nee. Nou moet ik zeggen dat ik 20mA wel erg veel vind om door een led te jagen, met de helft bereik je voor dit soort toepassingen naar mijn idee een prima resultaat. Leds hoef je niet persé tot de max te jagen.

Dat gelakte koperdraad voor spoelen lijkt mij een prima oplossing. Waar je wel rekening mee moet houden is de weerstand in de kabel, zeker als ze erg dun zijn, ook in de massa. Dat levert spanningsval op. Zet je bron daarom op een strategische plek dat je geen lange kabels door dat model moet jagen. 5mm leds gaan waarschijnlijk geen problemen opleveren. Bij PLCC leds heb je een ander risico als het koelvlak niet is aangesloten, dat de leds zichzelf gaan lossolderen als je er teveel stroom doorheen jaagt. Bij high-brightness leds heb je dat minder snel, want daar hoeft minder stroom door. Ik denk wel dat PLCC leds een mooier resultaat geven dan 5mm, zeker als je ze in de achterkant van de behuizing legt waardoor de hele binnenkant mee reflecteert. Als je ze recht achter de strip plakt zie je wel erg duidelijk punten zitten.
Pagina: 1