Toon posts:

Minimale vereisten afspelen Full-HD content

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Al enige tijd ben ik op zoek naar een degelijke, doch budget laptop voor studie, met als randvoorwaarde dat ik deze aan kan sluiten op mijn TV om er full HD content mee op af te kunnen spelen.

Omdat laptops met losse GPU's gewoonweg veel duurder zijn is daarom mijn vraag:

Welke CPU's kunnen het aan om 1080p af te spelen / waar moet ik naar kijken wil ik dit te weten komen?

Het enige wat ik kon vinden was een ruim 5 jaar oude test waarbij ze dit onder de loep namen. Maar daar word ik in deze tijd niet veel wijzer van, was ook alleen een benchmark zonder verdere info. Ook na veel zoeken op internet kan ik geen antwoord vinden, behalve dat het vaak aan codecs ligt.

Hopelijk kunnen jullie me een eindje op weg helpen! (en misschien is de info handig voor meerderen die zoeken naar een dergelijk antwoord).

Tnx a lot!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Volgens mij iedere courante laptop en desktop CPU met een IGP.
Een RPi met een ARM chip is al genoeg. Een A4/6/8/10 gaat zeker voldoen en ook de Intel IGP's zijn ruimschoots voldoende. (mijn tv-pc is een i3 2120 met hd2000)

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Wat is je budget?

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:14

JT

VETAK y0

Volgens mij redden de budget CPU's het tegenwoordig prima op CPU-kracht en van de hogere CPU's (Core i e.d.) kan de GPU het prima aan. Volgens mij moet je hard zoeken om een laptop te vinden die het níet kan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je fullHD af willen spelen op je CPU? Daar zijn GPU's veel beter voor geschikt, en dan maakt de gebruikte CPU echt niets uit. Ik kon prima fullHD afspelen op mijn oude notebookje (met een singlecore Celeron 723 op 1,2GHz, behoorlijk traag ding). Gewoon gebruik maken van hardwareacceleratie, dat werkt eigenlijk overal wel op tegenwoordig.

• JT

JT

VETAK y0

TERW_DAN schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:02:
Waarom zou je fullHD af willen spelen op je CPU? Daar zijn GPU's veel beter voor geschikt, en dan maakt de gebruikte CPU echt niets uit. Ik kon prima fullHD afspelen op mijn oude notebookje (met een singlecore Celeron 723 op 1,2GHz, behoorlijk traag ding). Gewoon gebruik maken van hardwareacceleratie, dat werkt eigenlijk overal wel op tegenwoordig.
Ook op de goedkoopste Celerons e.d.?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De Celeron 723 die ik destijds had was echt het traagste wat te vinden was (op Atoms na). En fullHD liep daar meer dan prima, met een gemiddeld CPUgebruik van 20% of iets dergelijks.
Zelfs op de simpelste singlecore Atoms kun je meer dan prima fullHD afspelen. Zeker het spul dat nu in de markt is moet je echt rare dingen doen wil je het niet meer af kunnen spelen.

• JT

JT

VETAK y0

Maw: gewoon niet eens op letten dus :P

Ecodan warmtepomp

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
TERW_DAN schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:02:
Omdat de gpu niet elke codec ondersteunt?

Ik ben met je eens dat afspelen via GPU de voorkeur heeft maar soms, vooral bij de exotische codecs, ontkom je niet aan het afspelen via CPU.
Dat het eigenlijk overal wel op werkt tegenwoordig is helaas niet mijn ervaring. Wil nog weleens wat tegenkomen wat echt via de CPU moet...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat ligt aan de codec en niet aan de gpu.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ChojinZ
Damic schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:54:
Dat ligt aan de codec en niet aan de gpu.
Dat verschil per codec. Er zijn zat codecs die al een aantal jaar bestaan maar niet worden afgespeeld op hedendaagse GPU's. Mijns inziens is dat toch echt gebrek aan support van de GPU bakkers.
Als je ook kijkt (bv) UVD3 dan vind ik persoonlijk de support maar magertjes..

Maargoed, het maakt helemaal niet uit of nu aan de codec ligt of de GPU. Wat wel uitmaakt is dat je in de praktijk tegen dit probleem kan aanlopen en dan is een snelle CPU wel prettig...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Cyphax
  • Laatst online: 20:16

Cyphax

Moderator LNX
TERW_DAN schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:05:
De Celeron 723 die ik destijds had was echt het traagste wat te vinden was (op Atoms na). En fullHD liep daar meer dan prima, met een gemiddeld CPUgebruik van 20% of iets dergelijks.
Zelfs op de simpelste singlecore Atoms kun je meer dan prima fullHD afspelen. Zeker het spul dat nu in de markt is moet je echt rare dingen doen wil je het niet meer af kunnen spelen.
Hmmm. Mijn ThinkPad T61 pakt FullHD MKV's niet, dat houdt ie niet bij. Maar daar draait geen Windows op. Kan dus een driverissue zijn. Ik ging er eigenlijk vanuit dat echt FullHD gewoon niet kan op een machine van die generatie.
Mijn vader heeft een Acer met Windows 7 en ook C2D, en volgens mij zelfs een dedicated GPU, en die speelt de FullHD-bestanden die van z'n camera komen (.mts-files) echt voor geen meter af. Ik ben er nog niet zo zeker van.

Terwijl m'n vorige Acer van 't werk een P6100 ofzo had (<i3) en een IGP, en die speelde FullHD-video's zonder morren allemaal wel af.

Saved by the buoyancy of citrus

• ChojinZ
Cyphax schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:28:
[...]

Hmmm. Mijn ThinkPad T61 pakt FullHD MKV's niet, dat houdt ie niet bij. Maar daar draait geen Windows op. Kan dus een driverissue zijn. Ik ging er eigenlijk vanuit dat echt FullHD gewoon niet kan op een machine van die generatie.
Mijn vader heeft een Acer met Windows 7 en ook C2D, en volgens mij zelfs een dedicated GPU, en die speelt de FullHD-bestanden die van z'n camera komen (.mts-files) echt voor geen meter af. Ik ben er nog niet zo zeker van.

Terwijl m'n vorige Acer van 't werk een P6100 ofzo had (<i3) en een IGP, en die speelde FullHD-video's zonder morren allemaal wel af.
Het zou ook nog aan de player kunnen liggen. Player moet wel hardware support hebben. Gebruik je Linux? Probeer het eens met VLC player.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ChojinZ schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:42:

Omdat de gpu niet elke codec ondersteunt?

Ik ben met je eens dat afspelen via GPU de voorkeur heeft maar soms, vooral bij de exotische codecs, ontkom je niet aan het afspelen via CPU.
Dat het eigenlijk overal wel op werkt tegenwoordig is helaas niet mijn ervaring. Wil nog weleens wat tegenkomen wat echt via de CPU moet...
Dat klopt uiteraard, maar om eerlijk te zijn kom je dat niet zo heel veel tegen. De TS geeft niet zo heel veel info daarover, maar ik zou verwachten dat als het gaat om de notebook aan de TV te hangen het gaat om gewoon series en films te kijken. En het gros daarvan is gewoon H264 MP4 of MKVspul. En dat geeft eigenlijk nooit gepruts met hardwareacceleratie is mijn ervaring.

• ChojinZ
TERW_DAN schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:47:
[...]

Dat klopt uiteraard, maar om eerlijk te zijn kom je dat niet zo heel veel tegen. De TS geeft niet zo heel veel info daarover, maar ik zou verwachten dat als het gaat om de notebook aan de TV te hangen het gaat om gewoon series en films te kijken. En het gros daarvan is gewoon H264 MP4 of MKVspul. En dat geeft eigenlijk nooit gepruts met hardwareacceleratie is mijn ervaring.
Mijn beleving is dus heel anders. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik andere content bekijk dan jij. Wat betreft NL/UK/USA series/films heb je helemaal gelijk. Maar sommige content uit Azie.... ik kom af en toe de raarste codecs tegen... :X

Verwijderd

Topicstarter
Zo, sorry voor de late reactie op mijn eigen topic, had even niet meer de mogelijkheid op internet te kunnen, behoorlijk drukke periode.

Maar, ontzettend bedankt voor alle uitgebreide reacties! Ik begrijp hieruit dat elke hedendaags aangeboden laptop met een hdmi uitgang wel in staat moet zijn om HD op een extern scherm af te spelen. Een klein testje met een goedkope Medion laptop van mijn pa bevestigd dit, al wordt het beestje nogal behoorlijk warm.

Nu ik wat aan het rondneuzen ben kwam ik onder andere de Transformer Book T100 van Asus tegen.
http://tweakers.net/price...rmer-book-t100-grijs.html

Zou een dergelijk apparaat hier ook mee overweg kunnen? of vraag ik dan te veel voor zo'n apparaat?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met hardwareacceleratie zal dat zonder al geveel gezeur moeten werken.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De vraag is dan wel waar je je content van wil afspelen met 32GB beschikbaar en Windows 8.1 erop...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het ding heeft een USBpoort, dusn vanaf een USBstickje of externe schijf afspelen zou kunnen. Ik zou het niet ideaal vinden, maar het moet wel kunnen.

• ChojinZ
TERW_DAN schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:35:
Het ding heeft een USBpoort, dusn vanaf een USBstickje of externe schijf afspelen zou kunnen. Ik zou het niet ideaal vinden, maar het moet wel kunnen.
En anders is streamen ook nog een optie... :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of openen vanaf een netwerkdrive.
Mogelijkheden genoeg :P
Pagina: 1