Ik heb bij mij thuis tijdelijk even een setje
Dali Ikon 6 aan mijn versterker hangen via de geluidskaart van mijn moederboard omdat mijn optische kabel blijkbaar stuk is. En ik kan persoonlijk het verschil tussen optisch van mijn laptop (zeg maar, geluidskaart intern van mijn versterker) en analoog van mijn moederboard op mijn nieuwe desktop niet horen.
Die onboard geluidskaarten van tegenwoordig zijn zo slecht nog niet. Het enige is dat je soms bijgeluiden hoord van spoelen of andere chips op je moederboard wat kraakjes en piepjes veroorzaakt. Als je hier geen last van hebt is het verschil van een nieuwe geluidskaart waarschijnlijk vrij minimaal. Een investering in nieuwe speakers is dan waarschijnlijk beter.
THX is leuk voor films maar niet meer dan een standaard wat vrij meningloos is in consumenten audio.
EAX is zeker een leuke toevoeging in games wat het misschien dan wel weer de moeite waard maakt, echter bestaat hardware EAX al niet meer sinds de introductie van windows 7. Microsoft heeft simpelweg de toegankelijkheid eruit gesloopt. Dit word tegenwoordig gesimuleerd door sommige drivers, dus wellicht dat je onboard kaart dat ook al zelfs doet.