Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Processor gebruik schiet omhoog bij schermbeveiling

Pagina: 1
Acties:

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-11 20:22
Goedendag,

Ik heb hier een oudere computer staan. Wanneer ik taakbeheer opstart is het processor gebruik enkel 0-2% als ik niet bijzonders heb openstaan, bijvoorbeeld enkel word(office).
Echter nu is mij opgevallen, wanneer ik taakbeheer open laat staan en ik de computer een tijdje laat draaien waarbij dus de schermbeveiliging aangaat, het cpu gebruik opeens naar 50% springt ( dat zie je in de historie)

Zou het zo kunnen zijn dat er een virus/trojan in zit die aktief wordt zodra bij de pc de schermbeveiliging erop gaat, zodat men de virus/trojan minder snel door heeft?
NB ik heb avira free erop staan.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
Wat is een oude computer? Een 486 met een complex 3D screensaver lijkt me inderdaad moeilijk worden voor de CPU...

Welk proces kijgt precies dat hoge verbruik? Verander je screensaver naar een andere en test opnieuw, lijkt me een simpele test om te kijken of het aan deze specifiek screensaver ligt.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerder verwachten dat Avira juist gaat scannen op het moment dat de screensaver actief is - dan is de PC immers "inactief". Als je het zeker wilt weten, even loggen en dan kijken welk proces de CPU gebruikt. Linkje voor howto: http://superuser.com/ques...-cpu-by-process-over-time

• zwaanenberg
De pc:
AMD Athlon 64x2 Dual Core 4000+ 2.1 Ghz
3 RAM
Geen ssd, gewone HD
W7 64 bit erop.

Ik heb in W7 de schermbeveiliging zelfs op 'leeg' gezet.
De processen vergen niet veel, zal eens snel kijken daar als hij weer uit schermbeveiliging komt. Handig prog rodie83, zal even draaien en kijken wat het geeft..

Verwijderd

Even Malwarebytes draaien. Wat dit kan zijn is een miner-virus: iets dat bitcoins/litecoins gaat minen zodra je PC in slaap gaat. Dan gaat je processorgebruik wel omhoog ja.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of een viruscanner die actief word

Iperf

• zwaanenberg
Malwarebytes ook goed idee dbhuis. Zal even kijken en over half uurtje posten wat ik heb gevonden wat het kan zijn, onschuldige virusscanner of iets 'stouts'

Edit: half uurtje gaat niet lukken, dat wordt morgen..

[ Voor 17% gewijzigd door zwaanenberg op 21-11-2013 13:55 ]

• zwaanenberg
Malwarebytes had 2 bestanden gevonden, het probleem is opgelost. Linkje van Rodie was ook grappig moet ik zeggen, leuk om te zien.

• Jolke
Kan je ook de bestanden noemen, kunnen wij er ook rekening mee houden :P

• zwaanenberg
Hoi Jolke,

ik moet zeggen dat ik niet perse weet of het trojanen zijn/waren, maar de bestanden waren slick savings/spigot.A

• Jolke
Spigot ziet eruit als een toolbar en Slick Savings een cross-web-browser plugin.
In beide gevallen, goed aan gedaan om te verwijderen.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Onder het tabje logs in MBAm kan je op de datum van wanneer je gescand hebt, de log terug vinden om zo te zien wat er precies gevonden is.
Pagina: 1