Vreemd netwerkgedrag

Pagina: 1
Acties:

• Bleecho
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Beste tweakers,

Ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop met het openen van dit topic. Ik heb wel gezocht maar geen direct antwoord op mijn probleem gevonden omdat het redelijk specifiiek is.

Ik woon in een studentenhuis van 12 man. Hier is een bedraad netwerk aanwezig en een draadloos netwerk. Ongeveer een maand geleden heb ik de moeite genomen om alle routers goed in te stellen zodat er "een" netwerk was. Wat ik heb gedaan is het volgende:

Internet (ziggo router, ingesteld als DHCP server, aantal mogelijke connecties 60 ingesteld, ip adres "pool" is 192.168.178.10 - tot 192.168.178.70 (zou ik zeggen door die 60 max. connecties)

Deze zit verbonden met een 8 poorts switch.

vanuit deze switch zitten twee routers aangesloten. deze heb ik een vast IP adres toegewezen (192.168.178.2 en .3) Bij deze routers is DHCP voor zover ik weet uitgezet en deze geven dus alleen draadloos netwerk door.

De derde router zit via een tweede switch aangesloten en heeft ook een vast ip adres en DHCP is disabled.

Nu werkte dit allemaal feilloos, (ip adres wise dan, 1 homegroup creeeren en mensen uitleggen hoe ze fatsoenlijk hun bestanden moeten delen was een ander verhaal :X )

Alle computers die hadden een internetverbinding die werkte en kregen inderdaad vanuit de centrale router een ip adres toegewezen in de juiste range, draadloos werkte ook perfect en de draadloos apparaten hadden ook gewoon de juiste IP adressen.

Nu heeft het internet er uit gelegen van het weekend en is er iets geks gebeurd. Het draadloos netwerk werkt nog steeds zoals eerst (juiste ip adressen in de juiste range) echter is het bedrade netwerk helemaal in de war geraakt. De ip adressen zijn opeens veranderd naar een andere range en subnet... de adressen beginnen opeens met 169.xxx.0.x en het subnet is 255.255.0.0 geworden. Ik snap totaal niet hoe het kan dat dit opeens zo verandert is.. wat ik tot nu toe gedaan heb:

1. Handmatig het ip adres veranderen naar de range waar "er wel internet wordt doorgegeven" dan werk het internet wel, maar dat zou niet nodig moeten zijn omdat de centrale router de DHCP host is...
2. De instellingen nagelopen van de ziggo router. Deze heeft nog steeds dezelfde instellingen en heeft ook nog steeds de wireless routers in z'n "connected devices list" staan.

Hebben jullie enig idee hoe het uberhaupt mogelijk is dat alle bedrade devices opeens van subnet en ip adres veranderen? 8)7
Daarnaast, hebben jullie nog tips om het netwerk hier in de toekomst tegen te beschermen? Er wordt nog al wat gedownload (torrents) denken jullie dat dit een reden kan zijn voor een netwerkcrash? Of zou zo'n ziggo router dit aantal verbindingen makkelijk aan moeten kunnen? [voor de duidelijkheid, alle wireless routers zijn twee Netgear WNR2000 en een WNR3500 router, de ziggo router is van cisco]

En als laatste, er zitten nog twee zeer gedateerde switches in het netwerk, denken jullie dat deze (naast natuurlijk een snelheids dip) voor instabiliteit kunnen zorgen?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Windows wijst zichzelf een 169.x.x.x adres toe als het geen adres van de dhcp router krijgt, er is dus waarschijnlijk iets mis met de switches of de routers die handmatig zijn ingesteld.

Systeem Specs

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:14
Als ik het zo zie zou ik eerst eens beginnen alles op volgorde uit en aan te zetten. Dus beginnen met de Ziggo router opnieuw te starten (de rest nog uit) en dan wachten tot deze goed draait en dan een voor een de andere switchen aan gaan zetten. Denk dat je dan het snelst achter de boosdoener gaat komen (zoals Drunkfux aangeeft)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
De 169. range is een automatisch fallback mechanisme van iig Windows.

Ik zou zeggen dat de bekablede machines niet meer bij de dhcpserver kunnen.

Torrents zijn overigens killing voor je netwerk.
Veel connecties, en een client wil graag maximaal kunnen downloaden.
Daar zul je waarschijnlijk nog wat aan moeten tunen.

Abort, Retry, Quake ???

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

APIPA adres 169.254.x.x adres dus.

Als de client geen ipadres kan krijgen van de DHCP server dan zal de client zo'n adres krijgen.
Controleer je router (en de werking van je dhcp server) en ga alle handmatige switches na.

Misschien dat je eens moet kijken of je na de centrale router een linux bak/proxy in kunt zetten of een andere router waarmee je wat restricties kan instellen.
Het moet niet zo zijn dat 1 persoon de verbinding dichttrekt met al zijn torrents.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Bleecho
oke, bedankt voor de reacties. Als ik straks thuis kom ga ik gelijk kijken of dit inderdaad een fix is. En ik zal eens even gaan kijken of ik inderdaad iets aan limitaties in kan stellen zodat de boel niet wordt platgetrokken door een persoon. hebben jullie misschien tips waar ik daar goede "how-to's" voor kan vinden? Ik ben namelijk redelijk newbe op het gebied van networking.

En dan nog even over die oude switches, kunnen die er voor zorgen dat de hele boel er uit klapt? Of is dat hoofdzakelijk te wijden aan te vele connecties die die torrents maken waardoor de ziggo router reset ofzoiets?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Dat is nu nog koffiedik kijken.

Over het algemeen lukt het niet om een switch vast te laten lopen, of hij moet al brak zijn.
Ook het aantal connecties van torrents zou een switch alleen druk bezig houden, maar niet onderuit gaan.

Een router heeft meestal een max aan aantal connecties (en dat is wat anders dan aantal ipadressen).

Een langzame switch zal de snelheid alleen terugbrengen voor de aangesloten machines.
Ik gebruik dat om te voorkomen dat één client in staat is om de volledige capaciteit vol te trekken.
(backbone max snelheid (gigabit?) en clients op een lagere snelheid (100 mbit).

Abort, Retry, Quake ???

• ElCondor
  • Laatst online: 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat is de reden geweest dat 'het internet' er uit heeft gelegen? Je ziggo router was off-line? Heb je die moeten rebooten. Heeft ziggo die router gereboot? Dan kan het zijn, omdat je DHCP server daarmee dus niet beschikbaar is geweest, dat jouw clients inderdaad allemaal het fallback mechanisem zijn gaan gebruiken. Dat ze dat na een reboot nog steeds doen is vreemd.
Wat ik zou doen is stap voor stap de boel opnieuw opstarten:
ALLES uitzetten, behalve de ziggo router.
PC aan de ziggo router koppelen en kijken of je een DHCP adres toegwezen krijgt.
Als dat niet zo is, toubleshooten en kijken of je het aan de praat kunt krijgen.
Deze stappen herhalen met iedere keer een van de andere routers en switches aan de ketting toevoegen.

Succes er mee!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Jolke
  • Laatst online: 16:46
Bleecho schreef op donderdag 21 november 2013 @ 10:40:
En ik zal eens even gaan kijken of ik inderdaad iets aan limitaties in kan stellen zodat de boel niet wordt platgetrokken door een persoon. hebben jullie misschien tips waar ik daar goede "how-to's" voor kan vinden?
Kijk eens in je router naar opties om Quality of Service (QoS) in te kunnen stellen. Hiermee kan je gebruikers justified bandbreedte toekennen.

• Wokkel_NL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 15:50
Wat mij logisch lijkt is dat er na een stroomonderbreking op de hardware alle computers een IP-adres willen ophalen, dit kan (door toedoen van slechts 1 computer) resulteren in een ip-adresconflict.

De oplossing hiervoor is vaak niet heel ingewikkeld. Zoals je zelf al aangegeven hebt, heeft niemand instellingen op de routers veranderd.
Ik gok dat je switches unmanaged zijn en er dus ook niet mee gerommeld kan worden.
Daarnaast heb je eigenlijk al geverifieerd dat de kabels ook correct aangesloten zitten (dmv. de static ip).

Zoals je aangeeft heb je wel internet (bekabeld) als je een static ip toewijst.
Hierdoor hoeft de (onbereikbare) DHCP niet meer geraadpleegd te worden.
Omdat je ook de Gateway opgeeft, gaat al het internet verkeer richting de opgegeven gateway (de Ziggo router).

Probeer inderdaad te beginnen met in één van de lan poortjes op de Ziggo router een laptop oid aan te sluiten.
Zo kun je inderdaad zien of via een directe verbinding de computer een ip-adres uit de pool krijgt.
Gaat dit goed, kun je proberen die bewuste computer aan te sluiten op de volgende router in het netwerk.

Mocht dit eerste niet goed gaan, dan zou je je instellingen nog een keer na moeten kijken.
(Kijk ook naar de DHCP Leasetijd en de DHCP Clienttabel. Hier kun je handmatig de clients (Leases) verwijderen.)

Mocht dit eerste goed gaan, echter het tweede niet. Controleer dan of "Broadcasts" door de overige routers tegen wordt gehouden.
Op het moment dat een computer aangesloten wordt op een netwerk Broadcast die client een "DHCP Discover" pakketje uit zijn interface om alle mogelijke DHCP servers the identificeren. een DHCP server reageert dan met een "DHCP Offer" wat een aanbod is met een IP-adres uit de pool met bijbehorende subnet mask, de DNS server(s), de default gateway en de duur van de lease.
Vervolgens stuurt de computer dan een "DHCP Request" terug (Broadcast) om te bevestigen en de aangeboden info aan te nemen.

Ik hoor graag je bevindingen.

(P.S. Mag ik vragen waarom je voor 178 in je derde octet bent gegaan?)

• Jolke
Wokkel_NL schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:57:

(P.S. Mag ik vragen waarom je voor 178 in je derde octet bent gegaan?)
Dat zijn de standaard instellingen voor een FritzBox, met de router zelf op 192.168.178.1.

• Bleecho
Jolke schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 08:44:
[...]

Dat zijn de standaard instellingen voor een FritzBox, met de router zelf op 192.168.178.1.
Exact, dit stond zo ingesteld bij mijn cisco ziggo router. Omdat ik zelf niet inzag waarom ik dit zou veranderen heb ik alles gewoon in die range gezet. Alles werkt inmiddels weer naar behoren. Ik denk dat het dus inderdaad om een timeout ging van de DHCP op de router. Bedankt voor de tips.

Ik heb ook nog even gekeken naar de QoS, en deze optie heeft de ziggo router helaas niet. Ik denk dus dat ik er niet zo veel aan kan doen. (Er is geen budget voor een server die het verkeer zou moeten gaan reguleren)

• Frostbite
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bleecho schreef op maandag 25 november 2013 @ 08:48:
[...]

Er is geen budget voor een server die het verkeer zou moeten gaan reguleren
Een simpele PC is al voldoende hoor. Die kun je misschien voor nop tot 10 euro op de kop tikken.
Zoek er 1 met 2 netwerkkaarten (onboard) en je bent klaar. Veel mensen zitten nu met een 'oudere' pc in hun maag en willen ze maar al te graag weggeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Frostbite op 25-11-2013 08:51 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Jolke
Of je koopt een nieuwere router, waar de optie inzit. Soms kan je ook een nieuwe router van je ISP krijgen als je je contract verlengt. Wel vooraf ff 'dreigen' dat je je abo op wilt zeggen per eerst volgende opzegtermijn. O-)
Pagina: 1