Instabiel systeem, gare voeding, mobo of videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• SunSear
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2024
Hey allen,

Heb een tijdje geleden "bijna" het best buy systeem gekocht. Spullen van twee leveranciers binnengehaald en nou is mijn systeem instabiel. Erg vage problemen, hoop dat jullie iets weten.

Probleem:
- PC start bij koude start meestal niet op, moederbord geeft 5 piepjes, 2e of soms 3e keer start hij wel op
- Als het systeem in slaap valt, blijft hij daar. Ten minste, ik krijg geen beeld meer. Met toetsenbord en muis kan ik nog wel activiteit triggeren, dus helemaal dood is hij niet.

En nu?
Mijn eerste ingeving was videokaart, aangezien 5 piepjes bij mijn mobo een videokaart probleem lijkt aan te duiden. Leverancier gemaild, die wees meteen op de voeding voordat hij de videokaart wilde omruilen. Voeding heeft hij niet geleverd, dus dat zou ik ook doen :D

Net even het eerste deel van de troubleshooting guide gelezen en daar lijkt het toch erg te wijzen op voedingsproblemen, maar zeker weten doe ik dat niet. Hoe kom ik er nou achter wat er niet goed werkt?

De drie componenten zijn:

pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)
pricewatch: Cooler Master B600
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

Verwijderd

Simpel, helaas kom je daar alleen achter door te elimineren. Dus andere voeding te proberen, overigens zou dat in dit geval ook mijn eerste gedachte zijn. Deze serie van Cooler Master staat niet bijzonder goed te boek. (budget)

• SunSear
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:32:
Simpel, helaas kom je daar alleen achter door te elimineren. Dus andere voeding te proberen, overigens zou dat in dit geval ook mijn eerste gedachte zijn. Deze serie van Cooler Master staat niet bijzonder goed te boek. (budget)
Ja, da's op zich goed advies. Heb je er toevallig nog een liggen, ik niet namelijk ;)

Hmm, klopt op zich dat ik voor een wat goedkopere voeding gegaan ben. Laat dat nou net 1 van de componenten zijn geweest die ik niet kon vinden en waar ik dus een andere keuze gemaakt heb. Ik meen dat ik het systeem op deze BBG gebaseerd heb.

Een extra voeding kopen is nou niet iets dat ik graag doe, wat moet ik met 2 voedingen? Nog tips over hoe hiermee om te gaan?

Verbaas me trouwens over de voedingen in de BBGs van November, 550W en 520W. Kan dat dan toch beter zijn dan de 600W die ik nu heb? Noob-vraag, weet het :)

[ Voor 8% gewijzigd door SunSear op 20-11-2013 23:47 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
SunSear schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:41:
[...]

Ja, da's op zich goed advies. Heb je er toevallig nog een liggen, ik niet namelijk ;)

Hmm, klopt op zich dat ik voor een wat goedkopere voeding gegaan ben. Laat dat nou net 1 van de componenten zijn geweest die ik niet kon vinden en waar ik dus een andere keuze gemaakt heb. Ik meen dat ik het systeem op deze BBG gebaseerd heb.

Een extra voeding kopen is nou niet iets dat ik graag doe, wat moet ik met 2 voedingen? Nog tips over hoe hiermee om te gaan?

Verbaas me trouwens over de voedingen in de BBGs van November, 550W en 520W. Kan dat dan toch beter zijn dan de 600W die ik nu heb? Noob-vraag, weet het :)
De voeding is inderdaad niet 'top' te noemen, je kunt proberen een voeding van vrienden/familie proberen te lenen om uit te sluiten of het de voeding wel of niet is. Gezien je verhaal denk ik wel dat dit het probleem is. Als je enige verstand hebt van voedingen kun je hem nog altijd doormeten, hier is genoeg over te vinden op internet ;).

• SunSear
JustwilliamNL schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:49:
[...]

De voeding is inderdaad niet 'top' te noemen, je kunt proberen een voeding van vrienden/familie proberen te lenen om uit te sluiten of het de voeding wel of niet is. Gezien je verhaal denk ik wel dat dit het probleem is. Als je enige verstand hebt van voedingen kun je hem nog altijd doormeten, hier is genoeg over te vinden op internet ;).
Hehe, verstand van voedingen... Heb wel verstand van voeding, maar daar heb ik hier niet zoveel aan :P

Goed, nog een tweede "gut feeling" in de richting van de voeding. Ga maar eens even contact opnemen met Dixons, aangezien zij het spul leverden.

Thanks so far!

Verwijderd

SunSear schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:41:
[...]
De kwaliteit van een voeding hangt niet af van het door de fabrikant aangegeven vermogen.
Ik heb tal van voedingen langs zien komen die dat vermogen bij lange na niet leveren of onstabiel worden.
Wat een voeding goed maakt is vooral stabiliteit. http://www.pcworld.com/ar...best-pc-power-supply.html
Beide voedingen die in de bbg staan zijn van topkwaliteit en leveren vaak zelfs stabiel meer vermogen dan opgegeven.
Ik beschouw de voeding als het hart van mijn pc, daarop zal ik nooit bezuinigen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 08:31 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Je kan natuurlijk ook eerst je videokaart testen - eruit halen en kijken of het geheel wel werkt. Die vijf piepjes zijn niet voor niets. Gezien je on-board video hebt, is het nog makkelijk te testen ook!
Daarna kan je wel naar de voeding kijken...

Verwijderd

Jolke schreef op donderdag 21 november 2013 @ 08:35:
Je kan natuurlijk ook eerst je videokaart testen - eruit halen en kijken of het geheel wel werkt. Die vijf piepjes zijn niet voor niets. Gezien je on-board video hebt, is het nog makkelijk te testen ook!
Daarna kan je wel naar de voeding kijken...
De voeding levert waarschijnlijk wel voldoende vermogen om het systeem op te starten zonder videokaart, dus daar schiet je weinig mee op.
Die vijf piepjes hoor je ook als de videokaart niet genoeg stroom krijgt.
Als het werkelijk aan de videokaart zou liggen kun je dat uitsluiten door deze in een ander systeem te testen.
Je kunt in dit geval niet zeggen dat de voeding ok is door de videokaart te verwijderen.

• Jolke
Dat begrijp ik allemaal - hoewel ik niet wist van de 5 piepjes dat dat ook aan te weinig power kan liggen - ik probeer TS te laten testen wat hij eerst kan testen met de middelen die hij wel voorhanden heeft. Als hij geen andere voeding heeft liggen, dan heeft hij natuurlijk ook geen ander systeem staan waarin hij de videokaart kan testen :P

• SunSear
Toch maar even mijn eigen post updaten, misschien heeft een ander er nog wat aan. Ben met de pc naar de winkel teruggegaan en die zorgden voor een DOH! Met een geupdate bios ging het ineens allemaal perfect. Te stom voor woorden.

Bedankt voor alle hulp anyway!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Toch fijn dat een biosupdate soelaas heeft geboden. Balen dat er hier niemand die tip had gegeven, had je een hoop geklooi bespaard. Mooi dat het werkt!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Jolke
millman schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:43:
Toch fijn dat een biosupdate soelaas heeft geboden. Balen dat er hier niemand die tip had gegeven, had je een hoop geklooi bespaard. Mooi dat het werkt!
Tja, we weten het niet altijd :)
Wel een :F momentje idd, een BIOS update, te makkelijk!
Pagina: 1