Aankoopadvies Htpc

Pagina: 1
Acties:

• Acers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-02-2025
Hallo luitjes,

Na weken gespendeerd te hebben aan lezen op dit forum, heb ik de stoute schoenen aangetrokken om eindelijk mijn vraag eens op te schrijven, omdat ik simpelweg de onderdelen die ik op het oog heb niet durf te bestellen omdat ik bang ben dat ik een fout maak.

Ik ben op zoek naar advies voor het bouwen van een HTPC om op mijn tv en surroundset aan te sluiten. Ik wil graag dvd's kunnen afspelen, mijn NAS benaderen en XBMC gebruiken iets wat ik nu ook al doe met m'n oude PC.

Dit zal mijn eerste keer worden dat ik zoiets ga proberen, dus heb ik een paar vragen.

Een budget is er opzich niet echt, maar de sport is eigenlijk om het zo goedkoop mogelijk te doen.

Ik heb een Scaleo P in huis van het formaat µ ATX:

http://tweakers.net/price...ens-scaleo-p-pi-2550.html

Hierin zitten nog een paar onderdelen die ik misschien kan gebruiken, zoals de Dvd-brander en misschien de voeding. Uiteraard wil ik het moederbord en de processor eruit halen.

Ik zit eraan te denken om de volgende onderdelen te bestellen, om in deze case in te bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,90€ 49,90
1ASRock FM2A75M-DGS€ 41,45€ 41,45
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 39,90€ 39,90
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 32,05€ 32,05
1Corsair VS350€ 28,41€ 28,41
1Sandisk Solid State Drive 128GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,61

Een harde schijf hoeft er niet in want ik heb wel een NAS, afstandbediening heb ik ook al, daarvoor gebruik ik nu mijn Android telefoon, of mijn draadloos toetsenbord.

Graag hoor ik of er valkuilen zijn en of dit allles op of in elkaar past en ook echt bij elkaar hoort?

Verder wil ik graag weten of ik ook nog dingen moet bijbestellen zoals schroefjes, kabels, pasta of iets anders?

Is er een kans dat ik de oude voeding uit de Scaleo P. nog kan gebruiken op een nieuw moederbord, of past dit sowieso niet meer? Deze vraag geldt ook voor de dvd brander die erin zit?

BVD. Ace. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Acers op 21-11-2013 08:48 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 13:36
Het geheugen dat je nu hebt gekozen is DDR3-1333, maar je kan beter bij deze APU kiezen voor DDR3-1600. Daar profiteert de GPU van je APU aanzienlijk van.
Daarnaast neem je een 128GB SSD op in je build, maar je geeft niet aan welk OS je wilt gaan draaien. Kies je voor een windows-based build, dan is 128GB prima (alhoewel ik zelf voor een andere SSD zou kiezen, zoals de Samsung 840 EVO, maar dat zijn minimale verschillen). Kies je voor een build zoals OpenElec, dan heb je zelfs geen SSD nodig, maar kan je met een USB3-stick al af om vanaf te booten.
Ook zou ik een aftermarket CPU-koeler aanraden hierin. De koelers van AMD zijn niet direct de stilste op de markt.
Mede hierom zou ik nog eens goed overwegen of je de PSU uit de huidige Scaleo P nog wel zou willen gebruiken. Iets zegt me dat het niet de meest stille PSU is die je kan vinden.
Tot slot kan ik je nog wel adviseren om eens naar een CEC-adapter te kijken.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-04 21:33
Of je je voeding en brander kan hergebruiken ligt natuurlijk vooral aan het type voeding en brander die je nu hebt. De voeding zal zeker genoeg vermogen kunnen leveren (deze setup verbruikt een stuk minder dan de Q6600 setup die er nu in zit). Echter moet je jezelf afvragen of de voeding stil genoeg is voor de doeleinden waar je hem voor gebruikt.

Aangezien je een oude behuizing gaat hergebruiken is het budget vrij krap. Heb je niet overwogen om een mooie HTPC behuizing aan te schaffen? In de BBG topics worden mooie behuizingen besproken. Indien je toch deze behuizing wilt behouden lijkt het me niet heel nuttig om te investeren in stille koeling en nieuwe voedingen. De huidige voeding kun je hergebruiken (schat ik zo in zonder te weten welke type het is). Of je de DVD drive kunt hergebruiken ligt vooral aan of het een sata brander is of dat je hem nog met IDE aan moet sluiten. Als het een sata brander is kun je hem prima hergebruiken.

Ik ben het eens met kroegtijger over de SSD. Die je nu hebt gekozen is gewoon de goedkoopste, maar ik zou toch een klein bedragje extra uitgeven voor wat meer kwaliteit. De aangeraden samsung is prima, een crucial M500 ook. Wil je toch zo goedkoop mogelijk gaan, dan is de kingston V300 ook een redelijk keus.

1600MHz geheugen is inderdaad beter voor de prestaties van de GPU, echter bij het afspelen van HD video zal dit niet uitmaken.

Hoe sluit je de HTPC trouwens aan op je surround set? HDMI of spdif? Dit moederbord heeft alleen HDMI.

• Acers
kroegtijger schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:57:
Het geheugen dat je nu hebt gekozen is DDR3-1333, maar je kan beter bij deze APU kiezen voor DDR3-1600. Daar profiteert de GPU van je APU aanzienlijk van.
Daarnaast neem je een 128GB SSD op in je build, maar je geeft niet aan welk OS je wilt gaan draaien. Kies je voor een windows-based build, dan is 128GB prima (alhoewel ik zelf voor een andere SSD zou kiezen, zoals de Samsung 840 EVO, maar dat zijn minimale verschillen). Kies je voor een build zoals OpenElec, dan heb je zelfs geen SSD nodig, maar kan je met een USB3-stick al af om vanaf te booten.
Ook zou ik een aftermarket CPU-koeler aanraden hierin. De koelers van AMD zijn niet direct de stilste op de markt.
Mede hierom zou ik nog eens goed overwegen of je de PSU uit de huidige Scaleo P nog wel zou willen gebruiken. Iets zegt me dat het niet de meest stille PSU is die je kan vinden.
Hallo Kroegtijger,

Ik ben van plan om er idd, een winodws build van te maken. mede ook omdat ik nul verstand heb van open-elec, maar ik zal me eens inlezen wat dat inhoudt. ik neem op jullie aanraden een andere SSD en een DDR3-1600 mee in mijn nieuwe wenslijstje, ook zal ik eens opzoeken wat een CEC adapter is, want dat ken ik ook niet.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-04 21:07
Het is voor een htpc en dan heb je niet zo snel geheugen nodig. Snap wel dat je dit roept en misschien is het ook beter maar het is niet nodig voor het doel ;-)

• Acers
jaapsander schreef op donderdag 21 november 2013 @ 10:58:
Of je je voeding en brander kan hergebruiken ligt natuurlijk vooral aan het type voeding en brander die je nu hebt. De voeding zal zeker genoeg vermogen kunnen leveren (deze setup verbruikt een stuk minder dan de Q6600 setup die er nu in zit). Echter moet je jezelf afvragen of de voeding stil genoeg is voor de doeleinden waar je hem voor gebruikt.

Aangezien je een oude behuizing gaat hergebruiken is het budget vrij krap. Heb je niet overwogen om een mooie HTPC behuizing aan te schaffen? In de BBG topics worden mooie behuizingen besproken. Indien je toch deze behuizing wilt behouden lijkt het me niet heel nuttig om te investeren in stille koeling en nieuwe voedingen. De huidige voeding kun je hergebruiken (schat ik zo in zonder te weten welke type het is). Of je de DVD drive kunt hergebruiken ligt vooral aan of het een sata brander is of dat je hem nog met IDE aan moet sluiten. Als het een sata brander is kun je hem prima hergebruiken.

Ik ben het eens met kroegtijger over de SSD. Die je nu hebt gekozen is gewoon de goedkoopste, maar ik zou toch een klein bedragje extra uitgeven voor wat meer kwaliteit. De aangeraden samsung is prima, een crucial M500 ook. Wil je toch zo goedkoop mogelijk gaan, dan is de kingston V300 ook een redelijk keus.

1600MHz geheugen is inderdaad beter voor de prestaties van de GPU, echter bij het afspelen van HD video zal dit niet uitmaken.

Hoe sluit je de HTPC trouwens aan op je surround set? HDMI of spdif? Dit moederbord heeft alleen HDMI.
Ik overweeg wel om een HTPC behuizing aan te schaffen. Kan maar zo zijn dat ik dat doe.
Ik had in mijn oorspronkelijke wenslijstje ook al een voeding staan en ook al een brander. volgens mij moet dit op elkaar passen. Het geheugen heb ik inmiddels aangepast, en ook de SSD is vervangen door een ander merk. Ik zal hieronder even laten zien hoe mijn wenslijstje er nu uit ziet. Daarna zal ik even op zoek naar een kast die eromheen past.

Het aansluiten van de surroundset gaat hoogstwaarschijnlijk via HDMI gebeuren.

• Acers
Nieuwe wenslijst. maar nu met DDR3-1600 en een ander SSD.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,90€ 49,90
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 45,17€ 45,17
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 32,05€ 32,05
1Corsair VS350€ 28,41€ 28,41
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 76,50€ 76,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,48

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zou de A6-6400k pakken voor praktisch hetzelfde bedrag?, en de voeding veranderen in de BeQuiet 7 300W, Dhr. Mask in het voedingtopic heeft daar meerdere malen aangegeven dat deze kwalitatief net beter is. Desondanks heb ik ze beide in gebruik en zijn ze prima stil en voorlopig nog in orde ;)

Die bluray had je overigens al? Leverbaarheid lijkt matig.

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 11:03
Iedereen roept wel altijd van stille voeding/stille kast. De vraag die je eigenlijk bij jezelf moet stellen is. Stoor jij je aan eventuele koelingsgeluiden als jij op de bank een film aan het kijken bent. Ik persoonlijk zit op 4 á 5 meter van mijn HTPC. Die ook nog eens in een kast ligt. Ik stoor me in ieder geval niet aan PC geluiden

Ik stel voor om het gewoon eerst met je oude voeding te gebruiken en te beginnen met de stock koeler. Stoor je aan de herrie heb je het nog snel genoeg in huis om te vervangen voor stillere exemplaren. Stoor je er niet aan heb je toch weer 40 á 60 euro bespaart ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Turralyon op 21-11-2013 13:42 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Turralyon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:39:
Iedereen roept wel altijd van stille voeding/stille kast. De vraag die je eigenlijk bij jezelf moet stellen is. Stoor jij je aan eventuele koelingsgeluiden als jij op de bank een film aan het kijken bent. Ik persoonlijk zit op 4 á 5 meter van mijn HTPC. Die ook nog eens in een kast ligt. Ik stoor me in ieder geval niet aan PC geluiden

Ik stel voor om het gewoon eerst met je oude voeding te gebruiken en te beginnen met de stock koeler. Stoor je aan de herrie heb je het nog snel genoeg in huis om te vervangen voor stillere exemplaren. Stoor je er niet aan heb je toch weer 40 á 60 euro bespaart ;)
Voeding even in het voeding topic opbrengen, want een matige oude voeding kan nog wel eens gevolgen hebben.

Wat betreft de cpu koeler sluit ik me bij je aan. In de node 304 die ik maakte bleek de stock koeler gewoon prima stil, en is die niet meer vervangen. Eerst zien, dan aanpassen, is een prima suggestie.

• Acers
Foritain schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:38:
Zou de A6-6400k pakken voor praktisch hetzelfde bedrag?, en de voeding veranderen in de BeQuiet 7 300W, Dhr. Mask in het voedingtopic heeft daar meerdere malen aangegeven dat deze kwalitatief net beter is. Desondanks heb ik ze beide in gebruik en zijn ze prima stil en voorlopig nog in orde ;)

Die bluray had je overigens al? Leverbaarheid lijkt matig.
Ik heb even gekeken naar die A6-6400 maar ik weet nu al, dat als ik die toevoeg aan mijn lijstje, dan zegt vast iemand anders weer van je moet er een DDR3-1866 inzetten ;)

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 11:03
Nee hoor, het verschil tusse ddr3-1333 en ddr3-1866 ga je niet merken zolang je niet gaat gamen op een APU. Om alleen films af te spelen heb je echt geen duur ram geheugen nodig.

• Acers
Turralyon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:39:

eigenlijk ben ik het best wel met jou eens. Ik weet alleen nog niet waar ik op moet letten bij een voeding om deze op een nieuwerwets moederbord aan te sluiten, ik weet alleen dat de oude voeding 350watt levert.

• kroegtijger
rikoos schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:17:
[...]

Het is voor een htpc en dan heb je niet zo snel geheugen nodig. Snap wel dat je dit roept en misschien is het ook beter maar het is niet nodig voor het doel ;-)
Het is geen must, maar de uiterst geringe meerprijs in verhouding met de performance maakt het 't zeker waard.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Turralyon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:14:
Nee hoor, het verschil tusse ddr3-1333 en ddr3-1866 ga je niet merken zolang je niet gaat gamen op een APU. Om alleen films af te spelen heb je echt geen duur ram geheugen nodig.
Dat dus inderdaad, en dat geeft ook vrijwel precies het verschil tussen de 2 A6-APU's aan... Wil je niet gamen, dan maakt het niet veel uit. Echter, wil je de optie open houden, dan zou ik al wel op voorhand voor wat sneller geheugen kiezen, zodat je later zonder enig probleem verder kan. Zoals gezegd, de meerprijs is (zeer) gering.

iRacing Profiel

• Acers
Hier is mijn volgende aangepaste wenslijst.

Beste kroegtijger ik heb jou aanpassingen ter harte genomen.

Ik ben niet van plan te gamen op deze PC btw.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 55,70€ 55,70
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 45,17€ 45,17
1Lite-On IHOS104 Zwart€ 30,30€ 30,30
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,50€ 34,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 76,50€ 76,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,62

Zou dit nu in die kast passen? NIet dat dit noodzakelijk is, ben best bereid om een andere kast te selecteren.

• jaapsander
Lastig om hier een definief antwoord op te geven aangezien de grotere systeembouwers soms er hun eigen formaten op nahouden (Ik kan via de productpagina in de pricewatch niet op de pagina van de fabrikant komen). Theoretisch moeten alle onderdelen prima passen.

• Acers
Mocht ik nu een kast vinden die in mijn meubel past, zou dat best leuk zijn, dan knikker ik mijn dvd speler uit het raam en zet ik hem daar neer.

Dan kan ik opzich ook een kast met voeding nemen. lijkt me niet eens zo'n gek idee.

Hoe weten jullie hoeveel watt een voeding moet geven, voor een bepaald systeem?

Ik zat nog te denken, is een fan ook een vereiste?

[ Voor 7% gewijzigd door Acers op 21-11-2013 16:47 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:00
Het hierboven genoemd APU systeem zal waarschijnlijk nooit boven de pakweg 100-120W uitkomen tijdens stresstests. Bij gemiddeld gebruik zal het nog een stuk lager liggen. De gekozen 300W voeding is dan ook meer dan genoeg.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• jaapsander
Kan zelfs nog simpeler. Bovenstaand systeem zal maximaal 80W verbruiken bij volle belasting (schatting). Normaal gesproken kun je ATX voedingen vanaf 300W kopen. Iedere voeding zal dus voldoen (mits hij van goede kwaliteit is). Bovenstaande BeQuiet is dan ook een prima keus.

Wil je passief, dan kom je op een picopsu uit. Deze kun je tot 120W krijgen (wel genoeg dus) dit beperkt je wel in je upgrade mogelijkheden.

Je kunt bijvoorbeeld ook een behuizing nemen zoals die in de BBG staat, hier past de bequiet ook prima in (met die Bluray brander). Verder heb je ook als optie om voor een behuizing te gaan welke al een voeding heeft, maar leg dat wel even voor in dit topic, want niet iedere behuizing heeft een goede bijgeleverde voeding.

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:57:
Kan zelfs nog simpeler. Bovenstaand systeem zal maximaal 80W verbruiken bij volle belasting (schatting). Normaal gesproken kun je ATX voedingen vanaf 300W kopen. Iedere voeding zal dus voldoen (mits hij van goede kwaliteit is). Bovenstaande BeQuiet is dan ook een prima keus.

Wil je passief, dan kom je op een picopsu uit. Deze kun je tot 120W krijgen (wel genoeg dus) dit beperkt je wel in je upgrade mogelijkheden.

Je kunt bijvoorbeeld ook een behuizing nemen zoals die in de BBG staat, hier past de bequiet ook prima in (met die Bluray brander). Verder heb je ook als optie om voor een behuizing te gaan welke al een voeding heeft, maar leg dat wel even voor in dit topic, want niet iedere behuizing heeft een goede bijgeleverde voeding.
:Y of een case met (externe) voeding kiezen natuurlijk (wat dus min of meer hetzelfde resultaat geeft als een PicoPSU)

iRacing Profiel

• Acers
Ik zal nog even vermelden hoe ik mijn HTPC heb samengesteld, Het past allemaal prima in de kast, vind alleen de kabels een beetje lastig om mooi te bundelen, maar iedereen zegt poppetje gezien kastje dicht.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 54,40€ 54,40
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 48,70€ 48,70
1Silverstone Milo ML03B€ 60,70€ 60,70
1Gembird CC-SATA-DATA90€ 1,48€ 1,48
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 49,16€ 49,16
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 17,50€ 17,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,80€ 32,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,69

En daarbij heb ik nog 2 harde schijven erin, het apparaat loopt als een zonnetje op windows 7 Ultimate :) .
Misschien dat ik er nog een CaseFan in doe, maar de ruimte beperkt me daarin wel een beetje.

• Acers
Beste Kroegtijger,

Ik heb eens gekeken naar zo'n CEC-adapter, maar tot mijn blijdschap zit dit al in mijn tv, bij LG heet dit Simplink.

• kroegtijger
Acers schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:51:
[...]

Beste Kroegtijger,

Ik heb eens gekeken naar zo'n CEC-adapter, maar tot mijn blijdschap zit dit al in mijn tv, bij LG heet dit Simplink.
Je TV ondersteund dit wel, maar je HTPC dus niet... Dan houdt het natuurlijk een beetje op, want hoe ga je dan je signaal bij je HTPC krijgen? De CEC-adapter biedt namelijk een USB-aansluiting, zodat je TV of Receiver als HID wordt gezien.
Let overigens wel op dat LG niet helemaal zich aan de CEC-standaard heeft gehouden en er meerdere berichten komen over LG Simlink icm andere wel-CEC compatible hardware. Zolang alles van LG is werkt het prima, maar meerdere merken door elkaar gebruiken blijkt bij LG niet altijd goed te gaan.

iRacing Profiel

• Acers
kroegtijger schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:56:
[...]

Je TV ondersteund dit wel, maar je HTPC dus niet... Dan houdt het natuurlijk een beetje op, want hoe ga je dan je signaal bij je HTPC krijgen? De CEC-adapter biedt namelijk een USB-aansluiting, zodat je TV of Receiver als HID wordt gezien.
Let overigens wel op dat LG niet helemaal zich aan de CEC-standaard heeft gehouden en er meerdere berichten komen over LG Simlink icm andere wel-CEC compatible hardware. Zolang alles van LG is werkt het prima, maar meerdere merken door elkaar gebruiken blijkt bij LG niet altijd goed te gaan.
Oh oké :? , Back to the drawingboard.

• kroegtijger
Acers schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:14:
[...]

Oh oké :? , Back to the drawingboard.
Kort gezegd: alle2 de devices moeten CEC ondersteunen. Niet alleen je Tv / Receiver, maar ook in dit geval dus de HTPC. Vandaar de aparte adapter.

iRacing Profiel

• Acers
Beste Kroegtijger,

Bedoel je dit dingetje?

http://tweakers.net/price...nal-hdmi-cec-adapter.html

zijn er eventueel nog andere merken? Want dit moet van overzees komen.

http://tweakers.net/price...ight-usb-cec-adapter.html

[ Voor 125% gewijzigd door Acers op 23-12-2013 09:38 ]

• kroegtijger
Acers schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:20:
Beste Kroegtijger,

Bedoel je dit dingetje?

http://tweakers.net/price...nal-hdmi-cec-adapter.html

zijn er eventueel nog andere merken? Want dit moet van overzees komen.
Nee, niet die. Deze werkt namelijk alleen op een handje vol intel-borden die een header op het bord hebben zitten hiervoor. Je zult een externe adapter moeten gaan gebruiken (niet in de pricewatch opgenomen)
Ik bedoel dus deze:
http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx

Voor zover ik weet is Pulse-Eight de enige die hier een product in biedt, én alleen verkrijgbaar via hun webshop.

iRacing Profiel

Pagina: 1