Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:33
Hallo tweakers,

Ik heb op dit moment een laptop van 7 jaar oud, namelijk de:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus K72JK-TY001V€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Er zit een 1024MBATI Mobility Radeon HD 4500/5100 Series (ASUStek Computer Inc) videokaart in. Soms gaan de fans van de videokaart (denk ik) heel hard draaien. Soms onder zware belasting, maar ook onder geen zware belasting.

Ik denk dat hij niet te warm word, ik heb er namelijk een laptop standaard onder staan met een fan. En om de zoveel tijd maak ik mijn laptop stof vrij. Overigens, waar kan je eigenlijk zien hoe warm de videokaart wordt? Ik gebruik nu Speccy om de temperatuur te zien van de: processor, moederboard en harde schijf. Maar ik weet niet waar je kan zien hoe warm de videokaart word. Ben ik welleens benieuwd naar.

Er komt soms ook best wel warme lucht uit. Warmer dan als hij gewoon wat op internet moet doen. Weten jullie wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!

Gr Pepijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sowieso heeft de videokaart geen losse fan. De fan wordt gedeelt met de CPU. Er loopt een heatpipe van de videokaart naar de CPU en van daar weer naar een heatsink waar de fan doorheen blaast.

Verder zal ie alleen gaan blazen als ie boven een bepaalde temp komt. Als ie heet wordt terwijl ie weinig aan het doen kan het zijn dat de koelpasta vervangen moet worden als het niet aan stof ligt.

Temps kan je uitlezen met bijvoorbeeld HWmonitor.

Het is natuurlijk altijd handig om even te kijken hoe zwaar de CPU en GPU belast worden als de fan aanslaat. Als er iets 100% CPU of GPU aan het gebruiken is hoort dat natuurlijk niet. Er zijn ook bitcoin virussen die je laptop heel hard laten werken zodat iemand anders er geld aan verdient.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 20-11-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
`Vooral bij een laptop die je al enkele jaren hebt kan het zijn dat er veel stof binnen bij de ventilator zit. Door om de tijd dit weg te halen behoudt je een goede airflow. Daarnaast kun je nog je koelpasta vervangen tussen de heatsink en de GPU/CPU. Dit is vast en zeker al wel uitgedroogd in die 7 jaar.

Na dit te hebben gedaan zul je veel lagere temps hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
PilatuS schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:42:
Sowieso heeft de videokaart geen losse fan. De fan wordt gedeelt met de CPU. Er loopt een heatpipe van de videokaart naar de CPU en van daar weer naar een heatsink waar de fan doorheen blaast.

Verder zal ie alleen gaan blazen als ie boven een bepaalde temp komt. Als ie heet wordt terwijl ie weinig aan het doen kan het zijn dat de koelpasta vervangen moet worden als het niet aan stof ligt.

Temps kan je uitlezen met bijvoorbeeld HWmonitor.

Het is natuurlijk altijd handig om even te kijken hoe zwaar de CPU en GPU belast worden als de fan aanslaat. Als er iets 100% CPU of GPU aan het gebruiken is hoort dat natuurlijk niet. Er zijn ook bitcoin virussen die je laptop heel hard laten werken zodat iemand anders er geld aan verdient.
Dankjewel voor het reageren.
Hoe kan je zien of merken dat de koelpasta is uitgedroogd? En ik heb nog nooit iets met bitcoins gedaan, kan je dan nog steeds een virus ervan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
Zien kun je als je de heatsink van de CPU/GPU haalt en het is te merken aan hoge temps. Je kunt inderdaad bitcoin malware op je notebook krijgen zonder dat je er zelf aan doet. Maar hier moet je in eerste instantie niet van uit gaan. In taakbeheer kun je zien voor hoeveel % je CPU belast is.

• SurfBoy
JustwilliamNL schreef op woensdag 20 november 2013 @ 22:51:
Zien kun je als je de heatsink van de CPU/GPU haalt en het is te merken aan hoge temps. Je kunt inderdaad bitcoin malware op je notebook krijgen zonder dat je er zelf aan doet. Maar hier moet je in eerste instantie niet van uit gaan. In taakbeheer kun je zien voor hoeveel % je CPU belast is.
Dan zal ik me laptop welleens gaan open schroeven en misschien virusscanner laten draaien? Kijken of die wat vind?
Pagina: 1