Hoge CPU temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 12:19
Hallo allemaal,
Ik heb momenteel deze computer:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 66,01€ 66,01
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 83,49€ 83,49
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing€ 129,30€ 129,30
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3750528AS, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N200 Closed€ 33,-€ 33,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,63€ 30,63
1Scythe Kaze Q Black€ 13,20€ 13,20
2Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 7,-€ 14,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Corsair CX600M€ 63,-€ 63,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,53

En ik merk nu dat mn cpu in idle best warm wordt, rond de 40 graden om precies te zijn. Ik had er tot vandaag een stock koeler op en die haalde in idle dezelfde temperatuur. Heb net de Hyper 412S er op gezet, scheelt heel veel herrie maar de temperatuur is niet echt koeler geworden.

Als ik 'niks' aan het doen ben (In bureaublad ben dus) schommelt mn temperatuur tussen 35-50 graden, waarvan ie meestal 40 graden is. Ook heb ik een 'torture test' met prime 95 gedaan en daarbij was mn cpu temperatuur 70 graden.

Ik heb een rijstkorrel koelpasta gebruikt bij het installeren van de Hyper 412S. Ik moet toegeven dat de airflow van mn kast niet echt goed is aangezien het een best kleine kast is, maar komt het nou daardoor dat ik in idle 40 graden temperatuur heb?
Iemand suggesties of oplossingen?

Danku

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

40 graden vind ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. 70 onder load is nou ook niet echt extreem. Ik zou 't zelf gewoon zo laten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:21
Een schommeling van 35-70 graden is best veel, maar niet teveel.
Probeer eens je kast open te zetten en een tafelventilator om te kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Is 40 graden niet bijzonder nee? Vriend van me haalde op een intel i5 haswell met de Hyper 412S meestal rond de 30 graden op idle vandaar dat 40 graden me veel leek.

Im notorious

• Jolke
Dit hangt dan grotendeels van je airflow in de kast af. Zoals gezegd, je kan eens testen of het uitmaakt als je je kast open zet.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
TERW_DAN schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:36:
40 graden vind ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. 70 onder load is nou ook niet echt extreem. Ik zou 't zelf gewoon zo laten eigenlijk.
voor een Intel cpu niet. Maar die van AMD mogen (volgens de specs) niet zo warm worden. volgens mij is de max 65c. Dus dan zit je veel te hoog met 70. zeker gezien het feit hij standaard zit moeten draaien?

Kijk eens in cpuz of je clockpeed en vcore wel standaard staan..misschien staat je vcore.te hoog. dat kan ook voor veel hitte zorgen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Thenotorious
Ja volgens een website moet ik ook ongeveer een idle temperatuur rond de 30 graden halen en een max load temperatuur rond de 65 graden.

Im notorious

• Astennu
Thenotorious schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:32:
Ja volgens een website moet ik ook ongeveer een idle temperatuur rond de 30 graden halen en een max load temperatuur rond de 65 graden.
loss temp voor niet overgeclockte cpu zou lager zijn. met OC kan je er het goed onder blijven (als je een beschaaft houd)

Maar de boxed cooler kan het nog voorstellen. Maar een cm hyper zou het beter moeten doen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Thenotorious
Inderdaad, dat dacht ik dus ook...
Zou het misschien aan de koelpasta liggen? Teveel gebruikt? Ik heb maar een rijstkorrel gebruikt en ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur zo hoog ligt omdat er een paar kabels door mn pc lopen.

Im notorious

• Jolke
Ik heb het al eerder gezegd, heb je je kast al open gezet en heeft dit effect?
Je kan er in theorie lang over praten - wat ook interessant is, begrijp me niet verkeerd - maar soms helpt de praktijk net wat sneller.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Hyper 412S is dan ook niet echt bepaald geweldig in het koelen van een CPU. Hij is stil, maar daar is alles mee gezegd.

Weet je zeker dat je hem goed gemonteerd hebt?

40 graden idle is gewoon teveel, en AMD's moet je idd niet boven de 70 graden krijgen.

Als voorbeeld: Mijn AMD 1100T idlet nu met een Macho op 20 graden.

People as things, that’s where it starts.

• Jolke
20 graden? Hoe warm is het dan bij jou in de kamer? :P

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou toch voorzichtig de koeler er afhalen en kijken of het contact optimaal si. Kleine moeite en weet je meteen of het aan je mount ligt..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Inderdaad, wat millman zegt. Ik lees allemaal berichten over kast openmaken, tafelventilator... Dat zijn geen oplossingen....

Controleer of je de koeler goed gemonteerd hebt. Schroef hem kruislings losjes vast en draai vervolgens weer kruislings alles goed aan. :)

Je kan ook kijken naar betere fans voor je behuizing voor betere airflow. Dit zou ook zomaar 5 graden kunnen schelen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Axon op 21-11-2013 16:34 ]

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
aha ik dacht dat je de hyper 212. had naar dit is een 412. Die ken ik zelf niet. Ik zou de specs er eens bij moeten zoeken om te kijken of die wel.geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Voor optimale CPU koeling zou ik met name letten op het voetje van de koeler: hoe meer koper hoe beter.
En in de 2e plaats: koelpastakwaliteit.
Waarbij 1 'korrel rijst' misschien de norm is maar probeer eens 3 streepjes te trekken over de heat spreader voor meer zekerheid dat de pasta goed verdeeld is.

Door op deze zaken te letten heb ik de CPU temps weten te halveren tov. de stock intel cooler.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Axon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:33:
Ik lees allemaal berichten over kast openmaken, tafelventilator... Dat zijn geen oplossingen....

[...]

Je kan ook kijken naar betere fans voor je behuizing voor betere airflow. Dit zou ook zomaar 5 graden kunnen schelen :)
Het was ook niet als oplossing aangedragen, het was een hint om te controleren waar het probleem ligt. Natuurlijk is het geen oplossing om je kast open te hebben staan... maar net als je zegt, kom je er dan wel achter of (het gebrek aan) de flow het probleem is. Vervolgens kan je wat aan de airflow in de kast doen. Het is een simpele test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Thenotorious,

Ipv van typen..
Doe is alle tests...
en dan niet de tafelventilator en open kast.. maar de nieuwe koelpasta.. airflow enz enz enz..
kijk eens of je 412S wel vlak is..? misschien is die zo bol of hol als wat .. ja dan kan je er kilo's pasta op smeren.. maar koelen doet tie dan niet.

Succes

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Wegens gebrek aan tijd had ik geen tijd om mijn computer uit elkaar te halen de afgelopen dagen, ik zal het vanavond eens testen. Ik ben vrijwel zeker dat mn 412S wel gewoon vlak is.
Mijn GPU blijft btw wel gewoon op temperatuur.

Ik heb bij het installeren van de koeler wel 3x overnieuw moeten beginnen omdat de X bracket kapot was, dus daardoor heb ik wel 3keer de koelpasta hele tijd overnieuw op gedaan. Natuurlijk ook 3 keer de koelpasta verwijderd, maar niet met een schoonmaakstof oid, maar gewoon met keukenpapier. Misschien ligt het ook daaraan?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Zie hier waarmee je de koelpasta het beste kunt verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Gewoon schoonmaken met alcohol 90% ofzo is dat..
en is proberen ipv suggesties voorstellen..

GPU is andere koeler he.. en die kan misschien snel zijn met het afvoeren van zijn lucht
Jolke schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:57:
Zie hier waarmee je de koelpasta het beste kunt verwijderen.
dat is dan net weer niet het beste topic.. maar goed

[ Voor 45% gewijzigd door Consigliere op 22-11-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Consigliere schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:57:
dat is dan net weer niet het beste topic.. maar goed
Wat maakt het nu uit welk topic het is? Het gaat om een goed schoonmaakmiddel om de pasta eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Goedkope Axe aftershave doet wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Heb even mn koeler eraf gehaald en de processor ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/exas2dm2r/2013_11_22_15_38_12.jpg

Duidelijk dat de koelpasta dus niet goed verspreid is neem ik aan? Ik had een rijstkorrel in het midden geplaatst. Heb nu ook even meteen voor de zekerheid nieuwe koelpasta. Moet ik meer gebruiken? Of zelf verspreiden? Want neem aan dat het hieraan ligt dat de processor te heet wordt.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Gebruik de erwt/rijskorrelmethode. Verder blijkt hieruit dat de koeler geen goed contact maakt. Ik raad je aan eens goed te kijken naar je mount..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Weer overnieuw alles aangesloten, rijstkorrelmethode toegepast met de koelpasta en de mount zo strak mogelijk geschroefd.
Hij schommelt nu in idle volgens CPUID tussen de 38-43 graden dus geen verbetering....

En ja Airflow van mijn kast, hier een foto kunnen jullie zelf beoordelen wat jullie ervan vinden:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/yvtg0jcw3/2013_11_22_16_54_55.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/dxna2gd1f/2013_11_22_16_55_39.jpg

Ja ik weet het, het ziet er niet uit maar mijn kast is best klein en hele goede kabelmanagement is moeilijk. Ik heb al een paar dingen besteld om het makkelijker te maken.

Kast openzetten heeft geen effect gehad.
Bios geeft btw een temperatuur van 31 graden aan.

De schroeven van de bracket zitten echt muurvast, maar de koeler kan nog een beetje bewegen ('draaien'). Ik zit er aan te denken om de 412S terug te sturen en een andere koeler te kopen....

[ Voor 15% gewijzigd door Thenotorious op 22-11-2013 17:59 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Thenotorious schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:42:
Heb even mn koeler eraf gehaald en de processor ziet er zo uit:
[afbeelding]

Duidelijk dat de koelpasta dus niet goed verspreid is neem ik aan? Ik had een rijstkorrel in het midden geplaatst. Heb nu ook even meteen voor de zekerheid nieuwe koelpasta. Moet ik meer gebruiken? Of zelf verspreiden? Want neem aan dat het hieraan ligt dat de processor te heet wordt.
Wow! Dat ziet er niet best uit... de pasta moet over de hele CPU verdeeld worden! Rijstkorrel erop en met een bankpasje oid (ik doe het altijd met mijn vingers) uitsmeren. Er moet zeker niet meer op. Dat je CPU het überhaupt heeft uitgehouden met de past er zo op... :?
Airflow in de kast lijkt me niet eens zo heel slecht, de kast ziet er niet overdreven vol uit - bewijs: door je kast te openen daalt de temperatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Jolke schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:16:
[...]

Wow! Dat ziet er niet best uit... de pasta moet over de hele CPU verdeeld worden! Rijstkorrel erop en met een bankpasje oid (ik doe het altijd met mijn vingers) uitsmeren.
Oei, dit is iets wat je dus eigenlijk beter niet kan doen!

Het beste is gewoon de rijstkorrel methode en de koeler strak aandraaien zodat de koeler zelf de pasta zo goed mogelijk verspreid. Met jouw methodes creeer je luchtbubbels wat isolerend werkt :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik heb de rijstkorrel methode toegepast maar het lijkt alsof de koeler niet heel goed tegen de processor drukt en daardoor de koelpasta niet bodd verspreid wordt, terwijl alle schroeven heel vast zitten.

Ik twijfel nu eraan om de koeler terug te sturen en een scythe big shuricken 2 te halen of een mugen 4 ....

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MrJayMan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 07:29:
Voor optimale CPU koeling zou ik met name letten op het voetje van de koeler: hoe meer koper hoe beter.
Waarbij 1 'korrel rijst' misschien de norm is maar probeer eens 3 streepjes te trekken over de heat spreader voor meer zekerheid dat de pasta goed verdeeld is.

Door op deze zaken te letten heb ik de CPU temps weten te halveren tov. de stock intel cooler.
koper hoeft al lang niet meer. mijn Thermalright cooler heeft geen copper base een koelt super goed. hoe de heatpipes in de voet zitten en hoe ze door de heatsink heen zitten (qua verdeling) heeft wel veel invloed. daarnaast natuurlijk het oppervlak.

wat je voor de pasta ook kan doen is deze met een plastic zakje uitsmeren over de heatspreader zodat er overal en dun laagje zit.

de meningen zijn verdeelt maar persoonlijk heb ik liever te veel pasta. als je een goede cooler hebt drukt die het overtollige wel weg. je krijgt er wel meer troep door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Weet je zeker dat je je gebruiksaanwijzing goed hebt doorgelezen, waar de spacers (ringetjes) enzo moeten komen? Ik kan mij echt niet voorstellen dat zo'n populaire koeler een structurele fout zou bevatten vooor je platform? Of je hebt een slecht exemplaar te pakken, maar ook dat is vrij uitzonderlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ja ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen, alles staat uitgelegd voor FM1, maar wat ik begreep kunnen koelers van FM1 ook op FM2 sockets.
Ik kan het me ook niet voorstellen maar ik heb nu bijvoorbeeld de launcher van LoL opgestart en ik krijg een temperatuur van 48 graden.... Dan is er toch echt iets niet goed.

Ik heb het nog niet geprobeerd met het uitsmeren van de koelpasta, misschien dat ik dat morgen nog probeer. Als de temperaturen dan weer hoog zijn dan ga ik toch echt voor een andere koeler.

Stel ik ga voor een nieuwe koeler, is dan voor mij de Scythe Mugen 4 beter of de Scythe big shuriken 2. Had namelijk begrepen dat de big shuriken voornamelijk voor HTPCS was..

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04

aex351

I am the one

Thenotorious schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:54:
Ik heb de rijstkorrel methode toegepast maar het lijkt alsof de koeler niet heel goed tegen de processor drukt en daardoor de koelpasta niet bodd verspreid wordt, terwijl alle schroeven heel vast zitten.

Ik twijfel nu eraan om de koeler terug te sturen en een scythe big shuricken 2 te halen of een mugen 4 ....
Interessant om te lezen dat er zoiets bestaat als "de rijstkorrel methode". Het is vrij simpel. Je moet niet teveel koelpasta gebruiken, maar het moet wel mooi verdeeld zijn. Dit kan je doen door de koeler er een paar keer tegenaan te drukken of met een papiertje. Kortom, zorg dat de koelpasta goed verdeeld wordt en denk niet dat dit automatisch gebeurd door de koeler er in één keer op te monteren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TERW_DAN schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:36:
Eens

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel met de rijstkorrel methode, en er is heel veel discussie mogelijk om nou te zeggen wat de beste manier is om koelpasta aan te brengen. Enige wat ik nog niet gedaan heb is de koelpasta uitsmeren en zoals ik eerder zei ga ik dat morgen proberen. Als de temperaturen dan alsnog te hoog zijn dan ga ik een andere koeler kopen.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Juist de vele discussie zijn mijn mening de oorzaak van je probleem. Doel van koelpasta is om warmte te geleiden van A naar C via B (koelpasta). Naar mijn mening ligt het redelijk voor de hand dat wanneer je alleen het midden bedekt, dat je hierdoor een groot oppervlak niet dekt. En dus zal er op het ongedekte oppervlak minder warmtegeleiding mogelijk zijn. Beter te veel dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thenotorious schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:44:
Ja ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen, alles staat uitgelegd voor FM1, maar wat ik begreep kunnen koelers van FM1 ook op FM2 sockets.
Ik kan het me ook niet voorstellen maar ik heb nu bijvoorbeeld de launcher van LoL opgestart en ik krijg een temperatuur van 48 graden.... Dan is er toch echt iets niet goed.

Ik heb het nog niet geprobeerd met het uitsmeren van de koelpasta, misschien dat ik dat morgen nog probeer. Als de temperaturen dan weer hoog zijn dan ga ik toch echt voor een andere koeler.

Stel ik ga voor een nieuwe koeler, is dan voor mij de Scythe Mugen 4 beter of de Scythe big shuriken 2. Had namelijk begrepen dat de big shuriken voornamelijk voor HTPCS was..
de mugen 4 is veel beter. Maar als je de ruimte hebt zou ik de Thermalright True Spirrit 140 bw nemen en.anders de 120. Die 140 is een top koeler en maar 35 euro. Het is in feite www.goedkope Archon. hij houd hasswell zelfs prima koel. (hasswell met oc natuurlijk)

en uit de foto die je gepost hebt blijkt heel duidelijk dat je te weinig pasta gebruikt hebt. de cpu heatspreader.Moet helemaal bedekt zijn. het is slim in de pasta aan te brengen vervolgens de cooler er zachtjes op te drukken kijken of hij dan bijna helmaal bedekt is en als dat zo is hem er pas goed op zetten. of met een plastic zakje om je vinger alles verspreiden zodat hij al mooi bedekt is met een dun laagje.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 23-11-2013 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Ik krijg de indruk van die foto dat er idd mss iets te weinig pasta is gebruikt, maar ook vooral dat die niet goed is uitgesmeerd. Dit zou normaal vanzelf moeten gebeuren door de koeler goed vast te schroeven.

Check nog eens of de backplate goed vast zit (en op de juiste manier gemonteerd zit), want anders kan je de koeler ook niet voldoende vast schroeven.
Ik heb bij het installeren van de koeler wel 3x overnieuw moeten beginnen omdat de X bracket kapot was
Heb je er dan een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik ga het zometeen even proberen met koelpasta uitsmeren.
@Robbedem nee ik heb geen nieuwe maar het schroefje bleek verkeerd dus ik had opgezocht hoe die hoorde te staan en zo dus gefixt.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MrJayMan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 07:29:

Om even hier op terug te komen.

Mijn Archon is wel van koper maar dan vernikkelt. Een andere tweakers heeft mij hier weer aan herinnert :)
Maar goed ik blijf er nog steeds bij dat heatpipe coolers de voorkeur hebben. En als het dan even kan koper of iets wat nog beter geleid als base.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38
Thenotorious schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:44:

Dat is toevallig. Mijn CPU gaat sinds kort (aantal patches) enkel tijdens LoL van een graadje of 40 naar 65+. Nieuwe koelpasta houd het momenteel onder de 60, maar ik ben nog opzoek naar een echte oplossing.

Ik heb dit alleen maar met LoL. Heb jij het ook met andere spellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
brammetje1994 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 21:12:
[...]
Ik heb dit alleen maar met LoL. Heb jij het ook met andere spellen?
Nu speel ik al een tijd geen spellen meer... maar ik kan me daar toch niet voorstellen dat je met LoL Lands of Lore bedoelt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 21:33
Ohoh je moet pasta niet uitsmeren :´(. Dan komen er luchtbelletjes in de pasta en geleid het nog minders. Beste is gewoon in 1x monteren met rijstkorrel / erwt / methode.

Op die foto zag het er best prima uit, omdat de chip die gekoeld moet worden alleen maar een strookje in het midden is en niet de hele die. Dus koelpasta op de randen is nutteloos.

[ Voor 95% gewijzigd door improperBunny op 24-11-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
improperBunny schreef op zondag 24 november 2013 @ 14:14:
Ohoh je moet pasta niet uitsmeren :´(. Dan komen er luchtbelletjes in de pasta en geleid het nog minders. Beste is gewoon in 1x monteren met rijstkorrel / erwt / methode.

Op die foto zag het er best prima uit, omdat de chip die gekoeld moet worden alleen maar een strookje in het midden is en niet de hele die. Dus koelpasta op de randen is nutteloos.
als je daar laast van hebt drukt je koeler niet hard genoeg. zelf begin ik in het midden meestal met 3 rijstkorrels aan pasta dan druk ik hem er voorzichtig op. als er dan Grote stukken onbedekt zijn doe ik er daar nog wat bij. en dan zet ik hem goed vast. tot nu toe werkt dat prima. hij is altijd netjes bedekt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Wat zitten mensen nou te zeuren dat als je je pasta uitsmeert dat er luchtbelletjes inkomen? Als de koeler er strak opgaat dan pers je die er echt wel uit hoor... bovendien, liever een paar minuscule luchtbelletjes in de pasta dan de helft van de CPU niet bedekt met pasta 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Jolke schreef op maandag 25 november 2013 @ 09:33:
Wat zitten mensen nou te zeuren dat als je je pasta uitsmeert dat er luchtbelletjes inkomen? Als de koeler er strak opgaat dan pers je die er echt wel uit hoor... bovendien, liever een paar minuscule luchtbelletjes in de pasta dan de helft van de CPU niet bedekt met pasta 8)7
Liever geen luchtbellen en een goed passende cpu koeler !
breng liever die koeler terug.. of schuur hem zo dat het allemaal past dan dat ik mijn pasta ga smeren met luchtbellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
ik heb zelfde cpu/mobo en met een scythe yasya (topkoelertje voor die 25,-) komt hij, onder load, nooit boven de 50 graden uit(kamertemp 20-21). Dus misschien is dat een optie voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Heb net dus de pasta zelf uitgesmeerd en de koeler aangesloten, toen was de idle temperatuur ook rond de 40-42 graden. Ik ga dus de koeler morgen terugsturen en iets anders halen. Heb alleen nog geen idee welke koeler ik ga kopen (budget is 40 euro).

Edit: Stock koeler weer geinstalleerd, ik haal temperaturen op idle rond de 40 graden volgens CPUID. Dus vrijwel geen verschil vergeleken mete de Hyper 412S. Iemand zoals hierboven suggesties voor een andere koeler max. 40 euro?

[ Voor 35% gewijzigd door Thenotorious op 25-11-2013 17:54 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

mugen of een andere 412s die wel goed past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Tsja, geen idee of een andere 412S een verschil gaat brengen. Ik vind het nog steeds raar dat ik zulke temperaturen kreeg.

Zit nou een paar reviews te lezen over de Scythe mugen 3 PCGH edition, heeft aardig wat positieve reviews en is binnen budget. Is dit wat?

Als ik met de Scythe dan ook weer hoge temperaturen haal dan doe ik toch echt iets fout

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De 412S is geen lekkere koeler. Mugens zijn leuk, Die True Spirit 140 is erg goed en de Macho ook. Die laatste twee zijn wel erg groot.

Zoals ik al zei: Mijn Macho houdt mijn 1100T idle op 20 graden, op mijn kamer is het dan 15 graden. Tijdens War Thunder komt hij 20 graden boven kamertemp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die 412S monteren is knap lastig, je hebt een soort X klem, die klem kan er op 1 manier op zodat de koeler goed tegen de CPU aangedrukt word. Onderzoek goed die klem en kijk echt goed, hoe die moet zitten.

De 412S doet niet onder voor de Mugen. Het monteren van die 412S is wel veel lastiger door die X klem. Je zal het eerder fout dan goed doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Lip op 25-11-2013 19:54 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Idd, die x klem was irritant maar heb denk nu al 12 keer nagekeken en alles zit toch echt goed. Ik heb dus ook alles weer ingepakt en inmiddels de stock koeler er tijdelijk opgezet.

Ik wil nu een andere koeler bestellen maar zit nu dus te twijfelen tussen de Scythe mugen 3 of 4 en de koelers die VasZaitsev zegt...

@Vaszaitsev hoe is de geluidsproductie van de koeler?

[ Voor 8% gewijzigd door Thenotorious op 25-11-2013 20:01 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Volgens mij passen de twee Thermalrights niet in je kast, die dingen zijn vrij groot. Ik zou gewoon de Mugen nemen. Al moet een Gelid Tranquillo al goed genoeg zijn.

En die Macho is onhoorbaar in game in mijn Fractal R4. Zit een goede 140mm fan op.

[ Voor 20% gewijzigd door RobinHood op 25-11-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Aha goed gezien die passen idd niet in mijn kast :(

Allerlaatste vraag dan maar; is er een groot verschil tussen bijv. Scythe mugen 3 PCGH of mugen 4 PCGH of de gewone mugen 3/4? Qua prijs liggen ze heel erg in de buurt dus ik weet niet welke ik moet pakken. Op tweakers heeft de Mugen 3 PCGH betere reviews, dat dan weer wel..

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De Mugen 4 is beter dan de Mugen 3. PCGH staat voor het feit dat er twee 2 fans bij zitten in plaats van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Sorry dat ik het vraag maar op basis van wat precies is de mugen 4 beter? Omdat de 2 jaar nieuwer is? Ik denk ik vraag het even om het zeker te weten.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Wat je ook nog kan proberen is om de computer horizontaal neer te zetten en dan de temperatuur te meten. Ik heb bij mijn koeler bijvoorbeeld gemerkt dat wanneer ik er tegenaan druk terwijl de computer aan is en wel verticaal staat dit een positieve effect heeft op de temperatuur. Kortom, de bevestiging is dan niet helemaal optimaal. Dan heb je alles uitgesloten. Vergeet verder ook niet dat veel reviews gesponsord zijn en dat veel mensen een bepaalde koeler goed vinden omdat ze er zelf ook één hebben. Dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een Mugen 4 koelt wat beter dan de 3, die slechter was dan de Mugen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Ik heb inmiddels de Mugen 4 besteld, ik laat jullie nog wel weten hoe de temperaturen met die zijn. Laten we hopen op lage temperaturen! Tot nu toe bedankt iedereen voor het meedenken en discussieren!

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thenotorious schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:32:
Heb net dus de pasta zelf uitgesmeerd en de koeler aangesloten, toen was de idle temperatuur ook rond de 40-42 graden. Ik ga dus de koeler morgen terugsturen en iets anders halen. Heb alleen nog geen idee welke koeler ik ga kopen (budget is 40 euro).

Edit: Stock koeler weer geinstalleerd, ik haal temperaturen op idle rond de 40 graden volgens CPUID. Dus vrijwel geen verschil vergeleken mete de Hyper 412S. Iemand zoals hierboven suggesties voor een andere koeler max. 40 euro?
Ik zou zeggen thermalright true spirt 140 bw. en als die niet in je kast paar de 120. die 140 is de beste prijs performance koeler op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Heb zojuist de Mugen 4 geinstalleerd, was niet de makkelijkste installatie maarja.
Op idle blijft de temperatuur ongeveer hetzelfde net als bij de Hyper 412S, namelijk 38-39 graden.

Maar op full load (met prime95) wordt de processor maximaal 62 graden terwijl dat bij de Hyper 412S ongeveer 73 graden was. Dus dat is zeker een verbetering.

Kan ik nog settings veranderen bijv in de bios zodat de processor koeler wordt in idle? Zo niet, tsja dan accepteer ik maar dat de AMD iets warmer is in idle.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Zal het als je ongeveer de zelfde waardes haal met die andere dan niet liggen aan..

- bolle / holle cpu
- slechte airflow kast?

je processor koeler maken kan doormiddel van hogere rpm of een 2de fan bijplaatsen aan andere kan of 2 aan 1 kant. maar ik zou zeggen kijk eerst naar de airflow in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Tsja slechte airflow van de kast... Ik denk het eerlijk gezegd niet, misschien kun je zelf erover oordelen (in pagina 2 staan fotos van mn kast). En op de Scythe zit op dit moment 2 koelers (1 aan ieder kant).

Bolle/holle cpu begrijp ik niet echt wat je bedoeld, kun je dat misschien uitleggen?
Zometeen even in de bios kijken of er iets te veranderen valt.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Thenotorious schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:47:
Bolle/holle cpu begrijp ik niet echt wat je bedoeld, kun je dat misschien uitleggen?
Beetje krom neergezet van mij maar de heatspreader over de CPU heen waar je de pasta opsmeert
die kan bol of hol zijn. Kan even niet zosnel het topic vinden waar ze het hier al een keer over gehad hebben.
Maar sommige topics staat het in wat ze eraan gedaan hebben om allebei vlak te maken en of aan te passen

De nieuwe koeler zit er op de zelfde wijze in gemonteerd en de fans staan de goede kant op gemonteerd?
Zo ja dan zal ik het ook even niet meer weten wat het zou moeten zijn.

Welke koelpasta gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Jup alles is goed gemonteerd, en de koelpasta die ik gebruikt heb is pricewatch: Cooler Master Cavalier SC102 Thermal Compound kit

Ik weet het ook niet meer :@ Dus ik denk dat ik het maar even zo laat...

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

"De mannen" en test rapporten wijzen uit dat AS5 erg goed is voor een betaalbare prijs.. misschien krijg je het daar koeler mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 15:46
AS5 doet het niet heel slecht maar er is nog wel beter schat ik.
IDC, bekende poster op AT forums heeft flink wat onderzoek ook gedaan;

http://forums.anandtech.c...p?p=34297433&postcount=67

[ Voor 10% gewijzigd door cannibal op 27-11-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

cannibal schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:23:
AS5 doet het niet heel slecht maar er is nog wel beter schat ik.
IDC, bekende poster op AT forums heeft flink wat onderzoek ook gedaan;

http://forums.anandtech.c...p?p=34297433&postcount=67
Dat er betere zijn geloof ik ook zeker wel. maar zijn die ook betaalbaar? want voor sommige komen prijzen voorbij die netgens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Maar zou het dan zo erg verschil maken, simpelweg een andere koelpasta?

btw hier heeft iemand ook bijna dezelfde situatie als ik:
http://www.tomshardware.c...l-temps-anthlon-750k.html

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee dat maakt weinig verschil.. In de beste gevallen zo'n 3-5c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Jolke schreef op zondag 24 november 2013 @ 10:24:
[...]

Nu speel ik al een tijd geen spellen meer... maar ik kan me daar toch niet voorstellen dat je met LoL Lands of Lore bedoelt? :)
League of Legends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ah, thanks... zo lang is het dus voor mij geleden dat ik spellen gespeeld heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje1994
Jolke schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 10:31:
Ah, thanks... zo lang is het dus voor mij geleden dat ik spellen gespeeld heb...
:') 1993.

Maar goed. Het is vrij apart dat League of Legends bij mij als enige zorgt voor een zieke verhoging van temperatuur. Mijn CPU is altijd al aan de warme kant though. 40 graden idle is nog koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

LoL en zulke hoge temps...
als er iets grafisch niet zwaar is of cpu technisch is is het LoL wel volgens mij.. altijd de zelfde map.. en maar 1 map altijd plat dus... vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
@ brammetje1994, jup ik ook 40 graden idle...
En ik zie nu pas wat je een tijdje terug zei, met league wordt mijn CPU ongeveer 58graden en met BF4 ongeveer 65 graden.

Im notorious

Pagina: 1