Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe stil is een fanless voeding?

Pagina: 1
Acties:

• TianB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-11 12:24
Dacht een super-stille voeding te hebben gekocht, Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless.
Maar er kwam een zeer aanwezige brom uit, vergelijkbaar met wat uit een halogeendimmer komt, maar dan luider.
Kon 'm gelukkig omruilen, maar het tweede exemplaar had exact dezelfde brom.
Contact gezocht met Seasonic: brom is normaal als je je oor tegen de voeding aan houdt, maar zou onhoorbaar moeten zijn op 50 cm.

Zijn er onder jullie ervaringsdeskundigen? Wat kun je verwachten van een fanless voeding met een spec van "0 dBA" ?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

Een psu met actieve ventilator kan ook een stille voeding zijn.

ik heb hier een be quiet in de woonkamer staan en die hoor ik niet. gewoon niet.

ora et labora

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:22
Ik heb hier ook een actieve voeding met boxed koeler op de CPU en ik moet zeggen dat ik heel veel moeite moet doen om hem te horen. Herrie is natuurlijk een persoonlijke interpretatie, though.

• TianB
Ik heb nu zelf een Be Quiet actieve voeding en dat is ruimschoots het meest lawaaiige onderdeel van mijn PC. Vandaar dat ik dacht met fanless nog een stap te kunnen zetten.

Maar heb ik nu een tweede maandagmorgen-model en is fanless echt stil? Of kan ik beter voor de helft van het geld een zachtjes zoevende actieve psu kopen?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

fanless zitten geen draaiende onderdelen. maar electronica kan in het raarste geval gaan zoemen.
het is geen garantie dat een fanless model ook geen geluid maakt

ora et labora

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-11 15:41
Ik zou zeggen stuur hem terug en neem een ander merk. Wat je hoort is waarschijnlijk resonantie van de transformator en is bij een ander ontwerp anders (en waarschijnlijk slecht of niet hoorbaar).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met die specs 0db.. terugsturen

10db is de geluiddruk van een vallend blaadje
http://www.cm.be/gezond-leven/lichaam/oren/decibelschaal.jsp

Iperf

• Jolke
Dan zit ik sowieso al op 30dB in de woonkamer met een tikkende klok :)

WTF... 120dB -> opgefokte iPod? :P

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:07

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TS, wat heb je zelf opgezocht over fanless voedingen? Heb je reviews opgezocht? Gooi wat meer onderzoek in je vraag!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het staat er iig echt bij
Special Features -

80PLUS® Gold Certified Super High Efficiency
Full Modular Cabling Design
Fanless- 0dBA
Patented DC Connector Module with Integrated VRM [Voltage Regulator Module]
DC to DC Converter Design
Conductive Polymer Aluminum Solid Capacitors
Highly Reliable 105℃ Japanese Brand Capacitors
Tight Voltage Regulation [±3%]
Active Power Factor Correction [99% PF Typical]
High +12V Output
High Current Gold Plated Terminals
Dual Sided PCB Layout
Ultra Ventilation [Honeycomb Structure]
Multi-GPU Technologies Supported
All-in-One DC Cabling Design
Easy Swap Connector
Universal AC Input [Full Range]
5 Years Warranty
Leuk is dat, er zit geen fan in dus maakt het geen geluid, maar geen verstand hebben van geluidsdruk en dan dit klakkeloos in de specs zetten. stja, you got a case

Iperf

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in m'n PC een Seasonic 460W fanless en in m'n HTPC een 400W Fanless van ze en beide hoor ik niet. De mechanische schijven zijn meer te horen. Voor m'n HTPC heb ik overigens ook nog een fan in m'n case die ik aan moet hebben voor koeling en die hoor ik ook nauwelijks. Tenzij ik er echt naar ga luisteren hoor ik zowel de fan als de HDDs van de HTPC.
M'n behuizing hoor ik de twee grotere fans van de behuizing en de HDDs een beetje. Voedingen absoluut niet.

Als je de voeding hoort, zou ik eerder denken dat je met een richtmicrofoon aan het luisteren bent of echt je oor op het apparaat legt, ipv gewoon met de PC bezig te zijn. Een toetsaanslag op je toetsenbord en de klik van je muis klinken al harder.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:44
Ik heb een Seasonic 460W fanless in mijn pc en deze hoor je helemaal niet.

Verwijderd

Ik zou er mee terug gaan.....

• TianB
De ervaringen hierboven bevestigen dat deze voeding echt stil kan zijn. Dat heb ik ook altijd in de reviews gelezen (o.a. hier op Tweakers): juichende verhalen over hoe stil.

Maar goed, hoe kan het dat ik 2 exemplaren meekrijg, gloednieuw, die beide brommen? Het enige dat ik heb aangesloten, tot dusver, is een MB met h87 chipset en i7 cpu met koeler. Gloedjenieuw en geen goedkope rommel. Ligt het dan toch daaraan?

Seasonic vertelt me in elk geval niet dat ze volledig stil horen te zijn. Wat ze wel zeggen:
- update je bios
- zorg dat de ErP functie van het MB is ingeschakeld, of andere energy saving functies indien aanwezig
- zet VGA vsync uit
- voeg een ferrietkern toe aan de kabels...
- etc.
Met andere woorden de stilte van een fanless voeding hangt nog af van de precieze belasting. Maar echt te voorspellen is het niet.
Zijn overigens wel zeer behulpzaam in het zoeken naar een oplossing.

Ik ga er in elk geval mee terug, en kijk wel even wat er geregeld kan worden.
Wordt vervolgd.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12
Heb je je computer wel geaard aangesloten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• TianB
Nog even om het topic netjes af te sluiten:

De voeding is getest bij de verkoper en "defect bevonden". Dat kan niet anders zijn dan dat ook daar de brom is geconstateerd.

Ik geloofde het echter wel, heb mijn geld teruggevraagd, en een Be Quiet voeding gekocht met max 800 rpm fan. Voor de helft van het geld nu wel een stille voeding...

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Slechte batch, kan altijd gebeuren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Jolke
Yep, pech gehad, maar verder goed afgehandeld door de verkoper. Bij dit soort brommen is het altijd maar de vraag of de fabrikant het ook wel 'hoort'.

Verwijderd

Spam

[ Voor 95% gewijzigd door iisschots op 09-12-2013 11:56 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Coil whine komt voor bij elke voeding, is een kwestie van geluk/pech als die van jouw er last van heeft.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1