Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelbuuu
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 09:51
Dag mede Tweakers,

Ik wil me graag laten omscholen naar helpdeskmedewerker. Om zo een voet tussen de deur te hebben in de ict wereld. Om mijn kansen op een baan te vergroten kijk ik naar verschillende cursussen en aanbieders.
Ik wil oa een cusrus ITIL v3 volgen en iets met Windows 7 en Office.

maar welke cursus kan ik dan het beste volgen? en waar?

<Got>Endurat#2586

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 14:03
Ik denk dat ieder een eigen mening heeft over waar een cursus te volgen. De ene prefereert een klassikale cursus, waar de ander liever zelfstudie volgt met begeleiding. Persoonlijk doe ik vooral zelfstudie, maar dit is makkelijk wanneer je al met de producten/methodieken in praktijk werkt. Idee ICT is een bekende en goede instelling waar je klassikale cursussen kan volgen. Uiteindelijk is het ook een beetje geluk hebben wie je voor de klas hebt staan. Sommige lezen het boek voor, de andere vertellen uit de praktijk.

Welke cursus je het beste kan volgen vind ik ook een lastige vraag. Je beknopte informatie lezend zou ik kijken naar MCSA Windows 7 en/of 8. http://www.microsoft.com/...dows-8-certification.aspx Je kan vervolgens altijd door studeren voor je MCSE. Het MCSE certificaat is overkill voor een helpdesk functie, maar doordat antwoorden van de examens tegenwoordig op internet zijn te vinden, zijn de examens dusdanig gedevalueerd dat bedrijven steeds hogere/belachelijke eisen stellen voor helpdesk functies. (waardoor het leren van antwoorden alleen maar aangespoord wordt).

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
examens kunnen via bv www.exin.nl worden afgenomen van diverse IT-opleidingen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je wilt beginnen als helpdeskmedewerker zou ik kijken naar ITIL Foundation v3 en het Windows 7 examen van Microsoft (70-680). Je hebt daarna basiskennis van ITIL processen (daar houden ze van op helpdesks) plus je hebt basiskennis van Windows 7 om mensen daarmee te helpen voor zover mogelijk. Je kosten moeten dan niet al te hoog zijn. Boeken plus examen. Eventuele verder opleidingen zou je kunnen volgen als je al werk hebt. Met een goede kans dat je werkgever die betaald.

Windows 8 examen kan je ook doen, maar weinig bedrijven gebruiken dit. Ik denk dat Windows 7 als relevanter gezien wordt.

Of je zelfstudie wilt doen of klassikaal is iets persoonlijks. Ik geef de voorkeur aan zelfstudie, deze examens die ik noemde zijn niet zo heel ingewikkeld. De opleidingen bij die trainingsinstituten zijn vaak erg duur, denk duizenden euro's soms voor een week. Dat is voor een persoon redelijk onbetaalbaar.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Omscholen naar helpdesk medewerker ... bij 1ste lijns gaat er niet veel omscholing nodig zijn hoor, gewoon kunnen lezen en spreken is genoeg (kunnen luisteren mag maar moet niet)

Pas bij 2e of 3e lijns ga je meer technische kennis nodig hebben.

Maar de vraag is wat wil je eigenlijk binnen IT doen?
Systeembeheer of ontwikkeling.

Bij systeembeheer kan je via helpdesker er nog wel geraken als het bedrijf je in de richting van 3e lijns wilt laten evolueren.
Bij ontwikkeling gaat dat toch al anders liggen, daar begin je beter gewoon als ontwikkelaar.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Vmware heeft/had een actie waarbij je gratis een aantal certificaten van hun kunt behalen :

http://www.pkguild.com/20...egister-today-vca-vmware/

(Weet niet zeker of de actie nog loopt)

Try SCE to Aux

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
chime schreef op donderdag 21 november 2013 @ 08:22:
Bij ontwikkeling gaat dat toch al anders liggen, daar begin je beter gewoon als ontwikkelaar.
Bovendien moet hij dan met mensen concurreren zoals ik, die al bijna hun hele leven software ontwikkelen.

Beheer en support kun je denk ik achteraf wat makkelijker inrollen.

Wil je richting ontwikkelen gaan, dan moet je daar echt een passie voor hebben en er eigenlijk al meteen thuis mee beginnen nu. Tutorials volgen, applicaties bouwen om te oefenen, enzovoorts.

Zelf volg ik momenteel vakken van de studie Informatica aan de Open Universiteit. Dit doe ik vooral om mijn praktijkkennis aan te vullen met theorie, maar ook zodat ik wat meer papiertjes heb (ik heb mijn HBO niet afgemaakt ooit). Toevallig gisteren nog tentamen gedaan voor Objectgeorienteerd programmeren in Java 1 en ik ga binnenkort verder met de vervolgcursus.

Het toffe van de cursus vind ik dat het meer is dan alleen programmeren. Er ligt ook een focus op objectgeorienteerd ontwerpen (UML) en er wordt meteen een scheiding aangebracht tussen interface- en domeinlaag bij alle opdrachten. Hierdoor is het ook nog redelijk leerzaam voor mij. Toen ik nog C en C++ op de hogeschool kreeg, werden deze dingen niet behandeld. Toen lag de focus echt op het leren van de taal, het schrijven van algoritmes en het begrijpen van polymorfie.

Voordat ik hiermee bezig was, heb ik certificaten van Microsoft gehaald door de boeken te bestellen via Amazon (zoek gewoon op de cursuscode, bijvoorbeeld 70-461) en heb ik mij aangemeld via Prometric om tentamens te doen. Je kunt dan zelf uitkiezen bij welk examencentrum je die wilt gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 21-11-2013 09:05 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Lethalis schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:00:
[...]

Bovendien moet hij dan met mensen concurreren zoals ik, die al bijna hun hele leven software ontwikkelen.
Bij beheer geld bovenstaande ook. Als je systeembeheer wil doen moet je ook concurreren met mensen die veel meer ervaring hebben. Op iets als helpdesk kan je makkelijker binnenkomen. En bij gebleken geschiktheid kan je doorstromen naar een hogere beheer functie. Bovendien is liefde voor het vak net zo belangrijk. Als systeembeheerder wordt er ook veel van je gevraagd, zo moet je ook afhankelijk van je functie dingen doen als standby zijn, weekenddiensten, nachtdiensten etc. draaien. Je moet ook je vak bijhouden en de ontwikkelingen blijven volgen. Verouderde kennis straft zichzelf af.

Hoe uitdagend die helpdesk is verschilt per bedrijf. Soms is het niet meer dan call routeren naar de partij die de infra beheert, maar het kan ook meer skilled zijn dat je echt dingen moet/mag oplossen. Dat zijn overigens leukere omgevingen om te werken lijkt mij. Beter dan domweg calls intypen en doorzetten.

• Michaelbuuu
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 09:51
Bedankt voor de reacties.
Ik zit echt aan systeembeheer te denken en een basis te leggen voor verdere ontwikkeling via de werkgever. Ik zit te denken om het via LOI ( http://loi.nl/mbo-college...o_ict-beheerder/index.htm ) te doen. Ik ben dan wel langer bezig maar je krijgt wel verschillende certificaten, zoals CISCO (ICDN 1 en 2) en ITIL en dat voor het bedrag van ongeveer 5k. Zitten wel nadelen aan zoals stage, maar ik krijg ook vrijstellingen omdat ik al een mbo4 afgerond heb.
Losse cursussen zijn behoorlijk aan de prijs. Het is moeilijk om het juiste pad te vinden er zijn zoveel mogelijkheden.

<Got>Endurat#2586

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Wrong topic sorry

[ Voor 85% gewijzigd door Cr0kie op 21-11-2013 14:15 ]

Pagina: 1