Assassins Creed IV Black Flag Performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:49
Bij Assassin's Creed III had ik behoorlijke problemen m.b.t. de framerate in de game. Ik heb de hele game gespeeld met ongeveer 22-25 FPS. Ik had verwacht dat dit bij Assassins Creed 4 opgelost zou zijn, maar het tegendeel is bewezen. Ik heb zelfs mijn processor ge-upgrade (Assassins Creed 3 werkt nu goed).

Specificaties van mijn systeem:

AMD FX-4100 3.8GHz Quad Core
GeForce GT630 2GB DDR3
ASRock N68-VS3 FX Mobo
Corsair CX430 PSU

Ik haal op de laagste instellingen (resolutie 1280x720) ongeveer 22 FPS gemiddeld. Het vreemde is dat als ik de GPU en CPU monitor dat blijkt het dat ze beide nog niet eens op 50% gebruik zitten. Er is dus een lage FPS, maar mijn CPU en GPU zitten pas op de helft van hun kracht.

Wat is nu het probleem en hoe kan het opgelost worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:26
Wat heb je allemaal al zelf gedaan?
Drivers enz.enz.

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Drivers ge-update naar de laatste (speciale) game-versie van Nvidia. Al 2 keer opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Niet om het een of ander maar...een Geforce 630 is nou niet bepaald een uitblinker voor gamen.
Sterker nog, het is een entry-level kaart.

Als ik de system requirements opzoek van AC4 dan staat hier dat er minimaal een GeForce GTX 260 word aanbevolen (of een Radeon 4870). Als ik kijk naar de specs van een GTX 260 tegen de 630 moge het duidelijk zijn dat de 260 duidelijk meer power heeft (als in; veel beter geschikt voor games).

Kortom, je gebruikt een videokaart die eigenlijk onder de minimum system requirements zit, en ook eigenlijk niet geschikt is voor moderne games.

(vat de tekst niet verkeerd op, de toon klinkt misschien onvriendelijk, maar bedoel het niet verkeerd ;) )

Dat je CPU en/of GPU niet op 100% draaien, kan verschillende redenen hebben.
Bij CPU (metname multi-cores) is het vaak zo dat niet alle cores gebruikt worden.
Stel je hebt een quad-core processor, de game kan (vanwege programmering of iets dergelijks) 'slechts' 2 cores gebruiken, dan is het hoogste gebruik dat je ziet 50%, echter ondertussen staan er wel 2 cores gewoon op 100% van hun kunnen te draaien.

Tegenwoordig worden games wel steeds geschikter voor multi-cores, maar nog lang niet alles kan daadwerkelijk goed gebruik maken van 4, 6 of 8 cores (laat staan meer dan 8 ).

offtopic:
Als ik bijvoorbeeld DosBox draai op m'n dual Xeon met HT (dus 2 echte en 2 virtuele cores), dan zegt ie ook doodleuk CPU usage 25%, toch heb ik met bepaalde games slowdowns. Komt er op neer dat het programma slechts 1 core kan gebruiken en die word dan ook voor 100% belast, maar omdat Windows 'denkt' dat er 4 CPU's inzitten zie je maar een usage van 25%. 8)

Dat de GPU niet altijd op 100% draait is iets lastiger uit te leggen, heb het zelf ook vaak zat (videokaart die overigens beter geschikt is/was voor gaming). Geen 100% load, maar toch drops in framerates.
Soms ligt het ook gewoon heel simpel aan het spel zelf, bugjes, programmering, enz.

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 07:39
Nemesizz schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:20:
...de game kan (vanwege programmering of iets dergelijks) 'slechts' 2 cores gebruiken, dan is het hoogste gebruik dat je ziet 50%
Het lijkt me sterk dat een nieuwe game als AC black flag niet geprogrammeerd is om gebruik te maken van meer dan 2 cores. Zeker niet gezien de minimum specs die staan aangegeven bij het spel al een quad core processor is.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je videokaart het niet meer trekt gezien het feit dat de recommended specs een GTX470 videokaart is (DDR5). En jou videokaart nog gebruik maakt van het (langzamere) DDR3.

• flashingst
rrikkert schreef op donderdag 21 november 2013 @ 10:05:
[...]

Het lijkt me sterk dat een nieuwe game als AC black flag niet geprogrammeerd is om gebruik te maken van meer dan 2 cores. Zeker niet gezien de minimum specs die staan aangegeven bij het spel al een quad core processor is.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je videokaart het niet meer trekt gezien het feit dat de recommended specs een GTX470 videokaart is (DDR5). En jou videokaart nog gebruik maakt van het (langzamere) DDR3.
Ubisoft heeft zelfs gezegd dat (speciaal) AC4 gebruik zal maken van multi-core mogelijkheden. Is dus niks van te merken... Het valt me wel weer op dat het een game van Ubisoft is die roet in het eten gooit. Battlefield 4 en andere games draaien als een zonnetje!
Pagina: 1