Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Ik ben bezig met een onderzoek voor mijn scriptie naar sociale media. Daarvoor heb ik een vragenlijst om dadelijk data te kunnen toetsen en die zou ik graag ingevuld zien ;)

Ik heb toestemming van Rukapul hiervoor, dus als je even 10 minuten tijd hebt (waarschijnlijk nog minder), dan zou ik graag zien dat jullie het ook invullen! Ik heb een kleine 100 respondenten nodig om mijn statistische analyses dadelijk enigszins betrouwbaar te laten zijn.
https://uvacommscience.qu...E/?SID=SV_ag7fW42i4qolbCJ
Dat is de link, even invullen dus aub!

Om dan los van die vragenlijst een vraag te stellen waar ik al een tijdje mee worstel, is professionele sociale media zoals LinkedIn nu echt wezenlijk anders dan privé sociale media zoals Facebook? Even los van het feit dat Facebook veel populairder is en veel actiever wordt gebruikt, is LinkedIn nu echt zoveel professioneler dan Facebook? Beide kunnen namelijk zo professioneel of juist niet worden gebruikt als de gebruiker zelf wil, dus waarom wordt er dan zo'n standvastig punt over aangenomen dat het echt wel gescheiden is in doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bedoeld voor Werk & Inkomen, dus WL >> WI

[ Voor 51% gewijzigd door gambieter op 20-11-2013 13:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmm, ik wilde hem net invullen maar toen kwam ik er op een gegeven moment achter dat "eens" en "oneens" van kant waren gewisseld. Toen wist ik niet meer zeker of ik de voorgaande vragen wel goed had ingevuld en heb ik hem dus maar gesloten...

Wat betreft Facebook vs LinkedIn, daar zie ik wel degelijk een verschil tussen. Facebook gebruik ik voornamelijk voor mijn privé-netwerk en LinkedIn voornamelijk voor mijn zakelijke netwerk. Eigenlijk is het een soort venn-diagram. Er is een groep mensen die ik persoonlijk ken en waarmee ik een persoonlijke band wil onderhouden (Facebook) en een groep mensen waar ik zakelijke relaties mee heb (LinkedIn). Er is ook enige overlap, uiteraard.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee wie het briljante idee had om vooral de schalen ongeveer random te mixen in het kader van verificatie, maar dit is NIET de manier om dat te doen... Je verificatie op deze wijze zorgt *juist* voor onbetrouwbaarheid van resultaten.

Geheel mee oneens > Eens > Beetje mee eens > Noch mee eens, noch mee oneens > Beetje mee oneens > Oneens > Geheel mee eens

De meeste vragen gaan ook geen profijt hebben van de ruime schaal, waar eens/oneens de lading dekt, en zeker waar de hoeveelheid gelijkende vragen al voor nuance zorgt (en voor je verificatie)

De hoeveelheid vragen, zeker in combinatie met de gelijkende vragen is ook te groot. De 10 minuten die je stelt zijn niet voldoende om alles aandachtig te lezen en te beoordelen.

Terug naar school over hoe onderzoek en verificatie werkt mensen...
Verder zoals hierboven geschetst; ik heb LinkedIn, maar zal niet dood gevonden willen worden met een Facebookaccount. Beiden hebben ook een compleet andere insteek kwa zakelijk / privé or B2B / B2C

Op LinkedIn gaat het voor 99% over werk, op Facebook gaat het voor 99% over privézaken. Eenvoudig naar de content kijken leert dat al. Bedrijven die vooral op consumenten mikken, laten zich dus ook op Facebook zien. Bedrijven die B2B werken vind je enkel op LinkedIn.

Niet helemaal direct gerelateerd aan wat jullie doen, maar wellicht vinden jullie dit interessant om te lezen over B2B vs B2C relaties tov emoties
http://www.executiveboard...nt/b2b-emotion/index.html

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:36:
Geen idee wie het briljante idee had om vooral de schalen ongeveer random te mixen in het kader van verificatie, maar dit is NIET de manier om dat te doen... Je verificatie op deze wijze zorgt *juist* voor onbetrouwbaarheid van resultaten.
Er zijn twee manieren om betrouwbaarheid te groten in de vragenlijst zelf; de antwoordschalen omdraaien zodat je 'willekeurig' ingevulde data eruit kunt filteren en het omdraaien van de vraagstelling; dus één vraag negatief formuleren. Als dit voor verwarring zorgt zal ik nog eens goed kijken, maar als het goed is kan de oplettende lezer dit juist eruit halen.

Ik zie trouwens dat je niet de enige bent die het verwarrend vind! Zal er even goed naar kijken!
Geheel mee oneens > Eens > Beetje mee eens > Noch mee eens, noch mee oneens > Beetje mee oneens > Oneens > Geheel mee eens
Welke vraag staat dat, dat is uiteraard een fout van mijn kant die ik volledig over het hoofd heb gezien.
De meeste vragen gaan ook geen profijt hebben van de ruime schaal, waar eens/oneens de lading dekt, en zeker waar de hoeveelheid gelijkende vragen al voor nuance zorgt (en voor je verificatie)
7 punts likert schaal is de meest gebruikte antwoordschaal in wetenschappelijke onderzoeken. 5 punt is simpelweg niet breed genoeg en 9 te groot.
De hoeveelheid vragen, zeker in combinatie met de gelijkende vragen is ook te groot. De 10 minuten die je stelt zijn niet voldoende om alles aandachtig te lezen en te beoordelen.
Duly noted!
Beetje kort door de bocht... Sowieso gebruik je verificatie verkeerd hier!
Verder zoals hierboven geschetst; ik heb LinkedIn, maar zal niet dood gevonden willen worden met een Facebookaccount. Beiden hebben ook een compleet andere insteek kwa zakelijk / privé or B2B / B2C
Dat vind ik dus ook, maar als ik ga kijken binnen mijn eigen netwerk (wat dus ook mijn verwarring deed ontstaan) dan zie je toch een groot aantal mensen die beide netwerken op dezelfde manier gebruikt. Dus ik wilde simpelweg weten of ik nu de vreemde eend in de bijt ben of dat juist dat groepje dat is!
Niet helemaal direct gerelateerd aan wat jullie doen, maar wellicht vinden jullie dit interessant om te lezen over B2B vs B2C relaties tov emoties
Bij de link krijg ik een error, de pagina zou niet bestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb de vragenlijst ook ingevuld en struikelde inderdaad ook over die omgedraaide lijsten, waardoor ik halverwege ook niet meer zeker was of ik ze nu goed ingevuld heb of niet.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:56

Gotez

42

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:36:

Op LinkedIn gaat het voor 99% over werk, op Facebook gaat het voor 99% over privézaken. Eenvoudig naar de content kijken leert dat al. Bedrijven die vooral op consumenten mikken, laten zich dus ook op Facebook zien. Bedrijven die B2B werken vind je enkel op LinkedIn.

Ik had dit ook. Die schalen deden mij twijfelen of ik wel juist had ingevuld en ben maar gestopt. Daarnaast zijn facebook en linkedin niet te vergelijken. Linkedin is een vrij statisch profiel bedoeld om andere te informeren over je cv en werktechnische kennis uit te wisselen. Facebook is voor huismoeders met te veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galeton schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:04:
[...]

Er zijn twee manieren om betrouwbaarheid te groten in de vragenlijst zelf; de antwoordschalen omdraaien zodat je 'willekeurig' ingevulde data eruit kunt filteren en het omdraaien van de vraagstelling; dus één vraag negatief formuleren. Als dit voor verwarring zorgt zal ik nog eens goed kijken, maar als het goed is kan de oplettende lezer dit juist eruit halen.
Ja, maar je draait en mixt hier de schalen, én hebt ook nog veel vragen in herhaling / andere formulering of negatief. Het is al met al nogal veel voor de invuller, waardoor je het doel voorbijschiet en mensen juist de survey niet afmaken of afraffelen.
[...]
7 punts likert schaal is de meest gebruikte antwoordschaal in wetenschappelijke onderzoeken. 5 punt is simpelweg niet breed genoeg en 9 te groot.

Beetje kort door de bocht... Sowieso gebruik je verificatie verkeerd hier!
Ja, ik hoor mijn vorige analist hier duidelijk terug. Zo staat het in de boekjes! Zo moet het!
Je boek kan gauw in de prullenbak als niemand met interesse je vragenlijst afrondt.
De boekjes moet je *nooit* voor je gezonde boerenverstand plaatsen. Bekijk eerst je doelstellingen, vraag je af wat je van je publiek vraagt, en overweeg dan hoe je de respondent-base (kwantiteit van antwoorders) en detail van antwoorden (kwaliteit) goed kan afwegen. Tipje uit de praktijk ;)

Voor je beeldvorming, dit is een vraag die je stelt:
Ik bericht op sociale media over Mijn vakgebied

Mogelijke antwoorden van geheel mee eens tot geheel mee oneens. Je doet het, of je doet het niet. Je zou naar frequentie kunnen vragen, maar je kan het hier niet 'deels mee eens' zijn.

En dan zijn er de vele vragen die steeds iets meer nuance vragen, waarbij je bij iedere vraag ook nog eens de 7 antwoordmogelijkheden hebt. Wat is de toegevoegde waarde van je vraag steeds iets extremer stellen (in de mate waarin je dat nu doet) als je voor de essentie van de vraag al een detail-antwoord hebt? Verwacht je echt voor wie dan ook (behalve de theoretici) relevante details op dat niveau te vinden?
Wederom, tipje uit de praktijk ;) - Uiteindelijk wil je uit een onderzoek actionable items halen. Of dat nu dingen zijn om het bedrijf vooruit te helpen, of vervolgonderzoek te starten.

Naar mijn smaak is het hier véél te ver uitgegraven, met vooral het handboek in de hand om maar zoveel mogelijk detail te krijgen, zonder vraagstelling wat je doel is met een dergelijk detail.

Is trouwens goed mogelijk dat ik de term verificatie verkeerd gebruik; wij hebben het bij ons over 'verification of respondent quality'. Ik neem aan dat dat hetzelfde is als wat jij bedoelt. :)
Bij de link krijg ik een error, de pagina zou niet bestaan!
Op het forum worden links tekstueel ingekort; als je de link als tekst geselecteerd hebt en in je browser hebt geplakt dan wordt het hem niet inderdaad. Gewoon op klikken, of eventueel rechtermuisknop 'link kopiëren" als klikken niet kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Nuttige feedback. Heb alle data gereset (gelukkig nog niet heel erg veel respons) en alle vragen in de zelfde antwoordschaal gezet. Ook de fout die eerder genoemd werd aangepast. Ik hoop dat daarmee veel onduidelijkheid weg is en dat mensen nu wel de hele vragenlijst kunnen invullen zonder in verwarring te raken.

Wat betreft de 7 puntsschaal, hier kan ik helaas weinig aan doen. Hoewel ik het persoonlijk simpelweg niet met je eens ben, kan ik het ook niet veranderen vanwege eisen vanuit mijn studie. Daarnaast is een deel van die extremiteiten ook onderdeel van mijn hypothesen en die kan ik hier niet gaan uitleggen natuurlijk vanwege tal van redenen.

Wat betreft dat artikel, ik heb erop geklikt, link gevold, vanalles geprobeerd maar mijn browser weigert em (chrome)
edit: opeens doet ie het wel :S naja, wellicht dat de server er tijdelijk uit lag oid

[ Voor 14% gewijzigd door Galeton op 20-11-2013 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ok, succes met het onderzoek :)

Onderstaand, wellicht wat felle, opmerkingen. Je kan het best een goede start hebben, scheelt een hoop gedoe op het eind. :)

Voor welke organisatie bent u op dit moment werkzaam?
Wat heb je daar aan? Waarom vraag je die vraag? Allemaal gevoelige informatie. Kan je beter vragen naar vakgebied of functie. Dan heb je een beperkt aantal selectiemogelijkheden. Nu kan je op het eind er niets mee als er organisaties tussen staan die je niet kent. Trouwens, ook al wist je de organisatie, dan weet je alsnog niet de functie. Een schoonmaker bij KPN doet hetzelfde als bij de Rabobank. Om maar iets te zeggen.
Ik ben op de hoogte van de sociale media code die binnen ons bedrijf geldt.
Wat nou als er geen concrete code is opgesteld? Dat is volgens mij nog wel anders dan 'Nee'. Dat het uitgaat van ongeschreven regels.

Ook vragen als:
Ik blijf waarschijnlijk voor deze organisatie werken, ook als ik het geld niet nodig heb
Dat is straks helemaal tegenstrijdig met je andere variabelen. Het is niet zomaar mogelijk om te werken voor een organisatie ondanks dat je het geld niet nodig hebt. Als je doelt op de onderliggende reden, dat je het werk heel leuk vindt en geld van minder belang vindt, dan zijn er andere manieren om dat te formuleren.

Likert scale stem je trouwens af op je publiek en de mate waarin het relevant is voor je onderzoek. Niet omdat het 'veel gebruikt' wordt.

Ik vond het vooral veel vragen en te veel opties. Enquête was dan niet zo leuk om in te vullen.
Galeton schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:18:
Beide kunnen namelijk zo professioneel of juist niet worden gebruikt als de gebruiker zelf wil, dus waarom wordt er dan zo'n standvastig punt over aangenomen dat het echt wel gescheiden is in doel?
Nee. Er zijn vele verschillen.

Al zijn het maar de abonnementsvormen bij LinkedIN die opties bieden voor professionele gebruikers (o.a. recruiters).

[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 20-11-2013 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
[quote]Bolletje schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:18:
Wat heb je daar aan? Waarom vraag je die vraag? Allemaal gevoelige informatie. Kan je beter vragen naar vakgebied of functie. Dan heb je een beperkt aantal selectiemogelijkheden. Nu kan je op het eind er niets mee als er organisaties tussen staan die je niet kent. Trouwens, ook al wist je de organisatie, dan weet je alsnog niet de functie. Een schoonmaker bij KPN doet hetzelfde als bij de Rabobank. Om maar iets te zeggen.
Dit is puur een controle vraag. Kijken hoeveel mensen er bij verschillende bedrijven werken. Stel dat iedereen bij KPN werkt die dit heeft ingevuld, dan kan ik dadelijk moeilijker generaliseren. Het gaat dus niet zozeer om het feit dat je bij KPN werkt en ik ga al helemaal niets met die informatie doen, maar het is puur een richtlijn om te kijken of er een beetje een algemeen publiek uit komt dadelijk!
Als je doelt op de onderliggende reden, dat je het werk heel leuk vindt en geld van minder belang vindt, dan zijn er andere manieren om dat te formuleren.
Zonder het helemaal uit te leggen kun je latente variabelen meten door er rondom heen te vragen en die samen te voegen tot een enkele variabele. Je hebt gelijk dat de onderliggende reden bij een vraag heel anders kan zijn, maar dat maakt niet uit. Het gaat erom hoe jij een vraag interpreteert en wat je daarop antwoord. Of er dan een andere oorzaak achter zit, maakt uiteindelijk weinig uit. Het zou pas een probleem worden als je in de war raakt van een vraag!
Ik vond het vooral veel vragen en te veel opties. Enquête was dan niet zo leuk om in te vullen.
Ben ik helemaal met je eens, helaas verplicht de UvA ons om met 4 mensen samen de vragenlijst af te nemen. Met andere woorden, er zitten variabelen in voor 4 verschillende onderzoeken. Ik heb moord en brand geroepen omdat ik dit onzinnig vond en met mij vinden de meeste UvA docenten dat ook, maar toch is het een vereiste...

Ik ben het dus volledig met je eens dat het tegenstrijdige variabelen zijn en dat ze totaal niet op elkaar aansluiten, ik kan er alleen niets aan veranderen!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klacht indienen bij de examencommissie? Op deze manier krijg je natuurlijk nooit zuivere resultaten. Wat hoopt de UvA er trouwens mee te bereiken?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Galeton schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:55:
Nuttige feedback. Heb alle data gereset (gelukkig nog niet heel erg veel respons)
Oh, dank je. Ik zal in de toekomst nog eens 10 minuten van mijn tijd uittrekken om studenten te helpen, waarna mijn "gelukkig nog niet erg veel respons" gereset wordt. Dank. Veel succes met je examens of whatever het is, toegewenst dan maar en als je straks in het bedrijfsleven ook zo handelt, wel, ook succes toegewenst dan, je zal het nodig hebben.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

Je kan in een vroeg stadium vragen best resetten als je afweegt dat het in het belang is van de resultaten. Anders had je bijgedragen aan wellicht iets wat ook gelijk de prullenbak in kan.

Laatste tipje uit de praktijk voor TS; als je dan reset en je hebt een voldoende grote pool, dan zeg je er gewoon niets over om reacties zoals hierboven te voorkomen, die doen lijken alsof iemand de rest van zijn leven spijt gaat hebben van de geïnvesteerde 10 minuten en dat op zijn sterfbed nog zal aanhalen als een van de big regrets in zijn leven ;)

Verwijderd

demichel schreef op donderdag 21 november 2013 @ 00:47:
[...]

Oh, dank je. Ik zal in de toekomst nog eens 10 minuten van mijn tijd uittrekken om studenten te helpen, waarna mijn "gelukkig nog niet erg veel respons" gereset wordt. Dank. Veel succes met je examens of whatever het is, toegewenst dan maar en als je straks in het bedrijfsleven ook zo handelt, wel, ook succes toegewenst dan, je zal het nodig hebben.
;w ;w ;w

• Galeton
demichel schreef op donderdag 21 november 2013 @ 00:47:
[...]

Het spijt me dat je data weg is. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer blij met het feit dat je dit hebt ingevuld. Echter, als het gros van de mensen in de war raakt van de vragenlijst, kan ik beter vroeg iets afkappen en opnieuw doen dan later met lege handen staan. Zo gaat het in het bedrijfsleven trouwens ook; als iets niet goed gaat of opnieuw doen, of met lege handen staan!

Maar wees niet bang dat nu al je harde werk weg is, want ik heb de mensen met een 100% ingevulde vragenlijst eruit gefilterd voor het resetten. Deze neem ik uiteindelijk wel mee. Maar toen ik dit bericht schreef waren er zo'n 12 responses waarvan er 3 het volledig hadden ingevuld. Dat betekend dat 75% het niet duidelijk vond. Die 25% die het wel hadden ingevuld heb ik bewaard en meegenomen!

Beetje ongelukkig geformuleerd dus :) excuus
Laatste tipje uit de praktijk voor TS; als je dan reset en je hebt een voldoende grote pool, dan zeg je er gewoon niets over om reacties zoals hierboven te voorkomen, die doen lijken alsof iemand de rest van zijn leven spijt gaat hebben van de geïnvesteerde 10 minuten en dat op zijn sterfbed nog zal aanhalen als een van de big regrets in zijn leven
Haha ik zie de reden :) Eigenlijk niet over nagedacht dat dit zo kon worden opgevat tot deze reactie er kwam!

[ Voor 15% gewijzigd door Galeton op 21-11-2013 12:03 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:58
Galeton schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:04:
Persoonlijk vind ik het niet de meest fijne schaal. Een 5-puntsschaal is vaak al lastig. Wat is het verschil tussen "Mee eens" en "Zeer mee eens"? Ga je overigens in je analyse van de ordinale schaal een interval schaal maken? :)
Gotez schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:13:
Facebook is voor huismoeders met te veel tijd.
Voordat je vooroordelen gaat spuien zou ik eerst eens wat cijfers bekijken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ephymerous op 21-11-2013 14:04 ]

XXXVI

• Galeton
Persoonlijk vind ik het niet de meest fijne schaal. Een 5-puntsschaal is vaak al lastig. Wat is het verschil tussen "Mee eens" en "Zeer mee eens"? Ga je overigens in je analyse van de ordinale schaal een interval schaal maken?
Het verschil tussen mee eens en zeer mee eens zit erin dat je het ergens mee eens bent, maar er zijn uitzonderingen. zeer mee eens/geheel mee eens is dat je het er mee eens bent zonder die maar.
Wat betreft de oridnale schaal; jups :) regressieanalyses ;) eventueel met dummyvariabelen om niet ordinale schalen toch zo te mogen behandelen

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:58
Galeton schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:10:
[...]

Het verschil tussen mee eens en zeer mee eens zit erin dat je het ergens mee eens bent, maar er zijn uitzonderingen. zeer mee eens/geheel mee eens is dat je het er mee eens bent zonder die maar.
Wat betreft de oridnale schaal; jups :) regressieanalyses ;) eventueel met dummyvariabelen om niet ordinale schalen toch zo te mogen behandelen
Theoretisch kan je 'm uitleggen, maar kent je respondent het verschil ook? Zeker een zevenpunts schaal is voor de gemiddelde respondent to-much. Maar goed, ik redeneer dan ook vanuit praktisch marktonderzoek i.p.v. wetenschappelijk onderzoek ;)

XXXVI

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:56

Gotez

42

ephymerous schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:02:

Voordat je vooroordelen gaat spuien zou ik eerst eens wat cijfers bekijken ;)
I stand corrected

• Galeton
Theoretisch kan je 'm uitleggen, maar kent je respondent het verschil ook?
Ik denk het wel. Om even toe te spitsen op één vraag:
"Ik blijf waarschijnlijk voor deze organisatie werken, ook als ik het geld niet nodig heb"
Als je het er mee eens bent dan blijf je dus bij die organisatie werken ook als je het geld niet nodig hebt, maar dat geld is wel een factor. Je zult er bijvoorbeeld niet blijven werken als je geen geld krijgt.
Als je het er helemaal mee eens bent, zul je er ook blijven werken al moet je er bij wijze van spreken voor betalen om dat werk te doen.

Dit zal ook voornamelijk gelden voor mensen met een hoge intrinsieke motivatie (denk aan verpleegkundigen of basis/middelbaar onderwijs docenten). Je hebt gelijk dat er maar een enkeling zal zijn die 'geheel mee eens' invult, maar daarom zijn dit soort schalen er ook op gemaakt dat ze (waarschijnlijk) normaal verdeeld zullen zijn.

Om dan even wat verder terug te grijpen (had de reactie even gemist).
Klacht indienen bij de examencommissie? Op deze manier krijg je natuurlijk nooit zuivere resultaten. Wat hoopt de UvA er trouwens mee te bereiken?
Ja klopt, maar daar was/is geen tijd voor. Tegen de tijd dat dit in behandeling is genomen moet ik allang de resultaten hebben. Dus als er nu dadelijk echt een groot probleem ontstaat ga ik dat alsnog doen, maar voor nu is dat te veel tijd (die ik niet heb) en moeite. Heb het sowieso wel aangekaart bij de faculteit.
De reden waarom de faculteit dit zo wil is zodat er minder vragenlijsten in omloop zijn. De meeste thesissen gaan namelijk over een breder publiek en circuleren aldus ook rond binnen de studentenmail. Daar kwamen klachten over en om dat dan weer te beperken is dit voor hun een oplossing... Slechte oplossing imho, maar dat is wel de reden.

Overigens kan het best zijn dat ze dit weer aanpassen. Dit is namelijk het eerste jaar dat ze begonnen zijn met bachelorscripties met data analyses. Hiervoor was bachelorscriptie niets anders dan een literatuur onderzoek.

[ Voor 16% gewijzigd door Galeton op 21-11-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Heren (en de eventuele dame),

Dank voor het invullen van de vragenlijst. Zit nu op het minimum randje om de analyses te mogen uitvoeren. Mocht je het nog niet ingevuld hebben? Dat kan nog steeds ;)

Maar in ieder geval bedankt voor degene die het hebben ingevuld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Nou +1 ingevulde vragenlijst :)

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Galeton schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:18:
Ik ben bezig met een onderzoek voor mijn scriptie naar sociale media. Daarvoor heb ik een vragenlijst om dadelijk data te kunnen toetsen en die zou ik graag ingevuld zien ;)
Gaat het onderzoek over socialmedia gebruik door loonslaven? Ik ben freelancer en dan is die vragenlijst echt niet te doen. Ik ben dus afgehaakt.
Galeton schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:12:
[quote]Bolletje schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:18:
[...]
Ben ik helemaal met je eens, helaas verplicht de UvA ons om met 4 mensen samen de vragenlijst af te nemen. Met andere woorden, er zitten variabelen in voor 4 verschillende onderzoeken. Ik heb moord en brand geroepen omdat ik dit onzinnig vond en met mij vinden de meeste UvA docenten dat ook, maar toch is het een vereiste...
Tja, dan moet je straks maar fijntjes in de conclusies vermelden dat de UvA randvoorwaarden oplegt die een gedegen onderzoek in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thelanorth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 09:54
Heb je er wel rekening meegehouden dat je met 100 mensen echt een minimum hebt, en als ook nog eens een groot deel van T.net afkomstig is je best een specifiek publiek hebt die je enquete ingevulde hebt?
Vast wel, maar just in case. Vaak wordt er namelijk een conclusie voor een hele andere groep getrokken uit de resultaten van een groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Voor welke organisatie ben je werkzaam > X

Daar haakte ik toch echt af.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Thelanorth schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:19:
Heb je er wel rekening meegehouden dat je met 100 mensen echt een minimum hebt, en als ook nog eens een groot deel van T.net afkomstig is je best een specifiek publiek hebt die je enquete ingevulde hebt?
Vast wel, maar just in case. Vaak wordt er namelijk een conclusie voor een hele andere groep getrokken uit de resultaten van een groep
Het wordt niet alleen via T.net verspreid. Met 100 heb ik inderdaad een absoluut minimum, maar inmiddels zijn dat er al ruim 200 omdat het ook via familie bij de bedrijven waar zij voor werken is verspreid e.d.

En mijn conclusie gaat over werkende NL'ers. Een deel daarvan is dan inderdaad van T.net, maar dat ze eenzelfde affiniteit hebben wil niet zeggen dat ze ook allemaal in de IT werken (bijvoorbeeld).

Daarom ook de vraag over bij welk bedrijf. Je hoeft het niet in te vullen als je niet wil, maar het geeft mij een beeld hoe breed de aangesproken responsgroep verspreid zit. Op dit moment loopt het uiteen van ziekenhuizen tot defensie tot het bankwezen. Dus ik zou theoretisch gezien best kunnen generaliseren, al is mijn uiteindelijke sample natuurlijk beperkt. Heb nog twee dagen en als ik dan tegen de 300 loop heb ik een grotere sample dan het gemiddelde onderzoek dat (globaal) generaliseert.

• Galeton
Ik wil graag nogmaals iedereen bedanken!! Ik moet echter aan de slag met de data dus invullen heeft vanaf nu geen zin meer (je resultaten zullen dan niet meer worden meegenomen).

Voor de tweede keer in deze post en de zoveelste keer in dit topic; BEDANKT!!!!!! Jullie zijn een enorme hulp geweest zowel in feedback als data verzameling!

Het topic mag wat mij betreft dicht (of verwateren), maar mochten jullie nog vragen hebben, de resultaten willen weten of nog wat punten voor de toekomst hebben zijn die natuurlijk nog steeds welkom. Eventueel in een PM mocht dit topic dus gesloten worden.

ps. Ik wil na afloop van mijn onderzoek ook best een korte samenvatting geven van alle resultaten en implicaties mocht daar vraag naar zijn!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is inderdaad gebruikelijk om de resultaten van je onderzoek hier neer te zetten, meestal zijn we hier nieuwsgierig genoeg naar. Bovendien zie ik het ook als een soort "ruil", wij nemen de moeite om jouw enquete in te vullen, jij neemt de moeite om ons te informeren over de uitslag :)

Dus ja, graag :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Hoewel mijn thesis nog niet geheel is afgerond, heb ik alle resultaten en conclusies nu op een rijtje. Ik zal daarom nu in een post wat uitleggen over het doel, de verwachtingen en de resultaten/conclusies. Hierbij zal ik meer aandacht besteden aan de praktische relevantie, omdat dat gewoon veel boeiender is in de 'echte wereld'.
Voor diegene die dat willen zien (en begrijpen) zullen onderin deze post nog wat harde cijfers worden gepresenteerd.

Sociale media is binnen mijn vakgebied nu al een tijdje een grote onderzoeksrichting. De reden hiervoor is simpel. Marketing ziet sociale media als een soort holy grail waarbij je de hele bevolking tegelijkertijd kunt bereiken. Antropologen zien het als een holy grail van informatie voor menselijke interactie. Communicatiespecialisten begrijpen er de ballen van waarom alles wat ooit als 'waar' werd aangenomen ineens niet meer op gaat (niet zonder meer). Genoeg reden dus om heel veel van de bevestigde theorieën en modellen te herzien.

Binnen dat hele sociale media verhaal kan eigenlijk een onderscheid worden gemaakt tussen privé en professioneel gebruik. Dat kan bijvoorbeeld door verschillende platformen (LinkedIn versus Facebook bijvoorbeeld), maar ook binnen de platformen (zelfpresentatie, liken van bedrijven, volgen van experts etc.). Het is daarom ook moeilijk te stellen dat wat voor privé gebruik, ook voor professioneel gebruik geldt. Toch is er eigenlijk maar een handjevol onderzoekers die naar professioneel gebruik van sociale media kijkt en het meeste gaat dan over bedrijven die zich presenteren op sociale media en hoe overige gebruikers daarmee omgaan. Maar professioneel gebruik van deze media beperkt zich niet tot bedrijven versus consumenten, maar gaat veel breder. Dat heeft ertoe geleid dat Verhoeven (onderzoeker aan de UvA) in een onderzoek in 2012 als één van de eerste onderzoek heeft gedaan naar werk gerelateerd sociaal media gebruik. Wat hij hiermee bedoeld is werknemers die voor hun bedrijf op sociale media schrijven, niet omdat ze dat moeten, maar omdat ze dat willen of gewoon doen.

Omdat dat eigenlijk het eerste onderzoek was die naar deze vorm van sociaal media gebruik keek, heeft hij zich tot de basis beperkt; komt werk gerelateerd sociaal media gebruik overeen met privé sociaal media gebruik? Worden de gebruikers voor beide vormen van gebruik door dezelfde variabelen gemotiveerd? Nu bleek uit zijn onderzoek dat er een aantal variabelen overeen kwamen, maar dat die een heel andere insteek hadden, en dat er toch ook wel unieke voorspellers zijn voor werk gerelateerd gebruik, die niet voor privé gebruik gelden.

En dan komen we bij mijn onderzoek: zijn er werk specifieke variabelen die van invloed zijn op dat werk gerelateerd sociaal media gebruik?
Voor de wetenschap is die vraag relevant omdat er gewoon nog vrijwel niets over bekend is. Zelfs nu, bijna 2 jaar na het eerste onderzoek van Verhoeven, zijn er misschien 5 of 6 onderzoeken die hiernaar hebben gekeken.
Voor de praktijk is de relevantie en zijn de implicaties van dit onderzoek een stuk complexer. Allereerst blijkt steeds weer uit marketing campagnes dat reclame op sociale media vooral schieten met hagel is. Je schiet op alles wat beweegt en hoopt iets te raken. Er worden miljoenen zo niet miljarden door bedrijven wereldwijd uitgegeven aan marketing op sociale media, maar ze lijken er maar mondjesmaat effecten uit te behalen. Nu was dit altijd al een probleem met reclame, maar in sociale media is dat nog een stukje erger omdat a) mensen zelf bepalen of en wanneer ze die reclame deel laten uitmaken van hun sociale media omgeving (mensen moeten vrijwillig een bedrijf volgen om het op hun facebook-wall te zien), b) omdat mensen de reclames niet zien en c) er kunnen nog zo veel mensen je product of bedrijf liken, het zorgt er niet automatisch voor dat ze ook een positievere attitude vormen ten aanzien van je bedrijf of product, laat staan dat ze het door die like gaan kopen (ik kan wel 100x Maserati liken, de komende tien jaar heb ik dat geld sowieso niet en waarschijnlijk daarna nog steeds niet).
Vooral b en c vormen natuurlijk een probleem. Je kunt overal op het internet je banners hebben staan en nog zo veel likes hebben, maar als mensen niet naar je banners kijken of producten niet kunnen kopen, is het natuurlijk vrij nutteloos om al die reclame te maken en al die likes te hebben.

Dus wat is nu (voor de praktijk) het nut van mijn onderzoek? Als werknemers uit zichzelf je bedrijf promoten op het internet, dan is dat ten eerste gratis en ten tweede is dat effect vele malen groter. Waarom gratis beter is, is a given; hoe minder geld je uitgeeft, hoe groter je winst. Waarom dat effect groter is? Onderzoek heeft keer op keer laten zien dat mensen pas een product kopen als ze er interesse in hebben en dat die interesse veel sneller wordt opgewekt wanneer vrienden of familie dat promoten dan wanneer enkel reclames bij je binnenkomen. Met andere woorden, wat 'echte' mensen zeggen over een product is belangrijker dan alle reclames bij elkaar en dat geldt ook voor werknemers. Een post van Lays dat hun chips lekkerder is op Facebook heeft veel minder waarde (het wordt niet als neutraal gezien) dan wanneer exact hetzelfde bericht door een vriend, familielid of werknemer van Lays wordt gepost. Een nuance die hier dan moet worden aangebracht is dat dit alleen klopt als die werknemer het onder zijn privé account post (als hij het namens Lays schrijft, haalt dat alle neutraliteit en daaraan gelinkte geloofwaardigheid weg). In het kort betekent dit simpelweg dat een bedrijf evenveel effect haalt uit die 50 berichten van werknemers op sociale media dan 50 reclame uitingen van de organisatie zelf.

Nu moet je je wel bedenken dat dit vooral geldt voor kleine bedrijven waarvan de naamsbekendheid nog niet erg groot is. Denk aan de zzp'er in een dorp, of de lokale detailhandel. Voor hen is de toevoeging van een nationale campagne natuurlijk nutteloos, zelfs als ze het geld daarvoor hebben, want er is maar een klein bereik van hun producten (mensen uit Winsum gaan echt niet zoeken naar een bedrijf in Hulsberg omdat zelfs die ene speciale schoen niet de moeite waard is om 700km heen en terug te rijden). Maar als die schoenwinkel in Hulsberg 5 werknemers heeft die allemaal op vrijwillige basis op hun sociale media zetten dat ze die schoen hebben, dan is dat bereik best wel groot. De meeste van hun vrienden en familie zitten namelijk in de regio Hulsberg en dus kunnen zij wel die schoen komen kopen.
Voor grote bedrijven ligt het anders, Coca Cola moet dit meer zien als een aanvulling op hun bestaande marketing. Hetzelfde houdt stand: wat de medewerkers van Coca Cola op sociale media zetten is veel effectiever dan reclame, maar niet vervangend. Daarbij is hun bereik natuurlijk ook veel groter omdat we het hier over over 850 medewerkers alleen al in Nederland hebben.

Maar hoe zorg je er nu voor dat die medewerkers dus op sociale media berichten plaatsen over jouw bedrijf? En sterker nog, hoe zorg je ervoor dat ze dat vrijwillig doen en dan ook nog eens positief? En dat is waar mijn onderzoek bij komt kijken. Ik heb gezocht naar factoren die bedrijven zelf (tot op zekere hoogte) in de hand hebben, zodat de werknemers uit zichzelf op Facebook berichten plaatsen over hun bedrijf/merk/product.

Daartoe heb ik eerst nagedacht over wat nu algemene werkvariabelen zijn. Er was geen onderzoek voor handen, dus had ik ook niet echt een richting. De enige variabele waar ik iets over kon vinden was werkbetrokkenheid. Dus heb ik een wilde gooi gedaan en wat algemene variabelen gebruikt:
Werktevredenheid, werkbetrokkenheid en 'Organizational Citizenship Behavior' (OCB).
  • Werktevredenheid is vrij duidelijk: het houdt in hoe tevreden mensen zijn met hun werk, hun salaris, hun collega's etc. Het is dus een algemene variabele die bekijkt of je tevreden bent met je werk of niet.
  • Werkbetrokkenheid kent drie vormen: affectief, normatief en continuïteit. Affectieve betrokkenheid is de emotionele band die je hebt met je bedrijf (puur emotie). Normatieve betrokkenheid is de verplichting die jij ten opzichte van je bedrijf voelt (heb je het gevoel dat je betrokken moet zijn bij je bedrijf?) en continuïteitsbetrokkenheid is niets anders dan 'heb ik alternatieven?', dus met andere woorden of je de mogelijkheid hebt om weg te gaan bij een bedrijf (financieel, maar ook emotioneel - denk je dat je sociale 'kosten' hebt door het verliezen van collega's wanneer je weggaat bij het bedrijf?).
  • OCB is eigenlijk een stuk vager en daarom zal ik hiervoor ook gewoon de letterlijke (vertaalde) definitie noemen: 'individueel gedrag dat discretionair, niet direct of expliciet wordt erkend volgens het formele beloningssysteem en dat over het algemeen het effectieve functioneren van een organisatie bevorderd'. Oftewel, gedrag dat je niet hoeft te doen, maar wel doet omdat je het graag wilt doen en dat ten goede komt van de organisatie. Hierin zijn dan weer 4 hoofd onderdelen van te onderscheiden:
    1. Sportiviteit; de mate waarin je bereid bent om gezeik over je heen te krijgen (plat gezegd) zonder daarover echt moeilijk te doen.
    2. Goed burgerschap; de mate waarin je bereid bent om (bijvoorbeeld) verbeteringen in het bedrijf aan te merken bij je leidinggevende of het management, zelfs als je weet dat dit niet perse positief zal worden ontvangen door je manager en dus persoonlijk risico met zich meebrengt.
    3. Consciëntieusheid; de mate waarin je extra werk levert dat de organisatie ten goede komt. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je vrijwillig overuren maakt of dat je extra taken op je neemt die je niet zijn opgelegd omdat het goed is voor het bedrijf.
    4. Altruïsme; het helpen van een collega, het zo goed mogelijk helpen van klanten, ook als ze lastig doen of dingen vragen die eigenlijk niet aan jou zijn om mee te helpen.
  • Organizational Tenure: dienstjaren. Hoe lang werk je al voor je huidige bedrijf? Ik verwacht niet dat dat een directe invloed heeft, maar wel dat dit het het verband dat ik verwacht tussen betrokkenheid en werk gerelateerd sociaal media gebruik beïnvloed.
  • Leeftijd. Vrij duidelijk, maar ook hier verwacht ik geen direct verband maar dat het werktevredenheid en werk gerelateerd sociaal media gebruik versterkt.
Hieraan moet worden toegevoegd dat ik van werkbetrokkenheid alleen affectieve heb getest: met de overige twee vormen zijn te veel structurele meet problemen om ze als echt betrouwbaar te kunnen zien.

Een heel stuk uitleg in mijn thesis verder over waarom ik verwacht dat deze variabelen van invloed zullen zijn op werk gerelateerd sociaal media gedrag, komen we bij het model dat ik test:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L3vCKBA.jpg

Eerst een hele korte uitleg wat significantie betekent: significantie is eigenlijk niet anders dan toevalligheid. Is het resultaat dat je vind puur toeval? Of is het zo toevallig, dat het eigenlijk niet meer toevallig kan zijn en dus ook als 'waar' kan worden gezien. Voor een betere uitleg kun je googlen of http://www.statistiekbege...nderwerpen/significantie/ deze link volgen.

Uit de resultaten blijkt dan het volgende. Affectieve betrokkenheid heeft een zwak tot matig verband op werk gerelateerd sociaal media gebruik. Hoe meer affectief betrokken iemand is bij zijn bedrijf, hoe eerder deze geneigd is om te schrijven op sociale media over werk etc.
Werktevredenheid blijkt geen significante resultaten op te leveren.
Van de vier dimensies van OCB heeft alleen goed burgerschap een matig tot sterke invloed op werk gerelateerd sociaal media gebruik. Hoe meer goed burgerschap iemand vertoont, hoe waarschijnlijker het is dat deze persoon over zijn werk etc. op sociale media bericht.
Leeftijd en dienstjaren blijken ook niet significant.

Beetje teleurstellend dus, maar daar zijn dan weer verklaringen voor. Door de beperkte tijd die ik had, heb ik de vragen om de variabelen te meten over genomen uit eerdere onderzoeken die uitgebreid aandacht hebben besteed aan het feit of die vragen ook echt meten wat je probeert te meten. Echter (en dat had ik eigenlijk vooraf moeten zien) zijn vooral voor altruïsme en consciëntieusheid wat problemen met de vragenlijst. Ze hoeven namelijk niet perse te meten wat ik bedoelde. Neem consciëntieusheid als voorbeeld; ik vroeg bijvoorbeeld 'ik probeer zo veel mogelijk om mijn taken eerder dan nodig af te hebben', waarbij ik ervan uit ging dat je dit doet omdat je dat graag wil omdat dat goed is voor het bedrijf. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet! Je kunt dat ook doen omdat je dan eerder naar huis mag, of omdat je er geen zin in hebt en het dus afraffelt. Dat is dus alles behalve positief voor een bedrijf. Probleempje dus. Bovendien stelt een theorie genaamd 'Border Theory' dat er van origine een strikte scheiding was tussen werk en privé, maar dat deze scheiding vervaagt doordat mensen ook thuis hun e-mail checken bijvoorbeeld. Het probleem in hierin ligt dan niet zozeer in dat de vragen niet meten wat ik wil, maar dat jullie als respondenten werk gerelateerd sociaal media gebruik totaal anders interpreteren als hoe ik het bedoelde. Een bericht naar een collega zou volgens mijn onderzoek werk gerelateerd zijn, maar kan voor jullie als privé gezien worden. Ik heb dan ook als conclusie voor altruïsme en consciëntieusheid dat er volgende keer meer aandacht moet worden besteed aan de vragen zelf. Er moet voor worden gezorgd dat wat ik wil meten ook echt gemeten wordt.
Voor sportiviteit ligt het anders, in de definitie van wat deze dimensie inhoudt staat dat je niet zou klagen over problemen die je op het werk ervaart omdat je snapt dat het niet persoonlijk bedoeld is (bijvoorbeeld). Maar als je er niet over klaagt en als je snapt dat het niet persoonlijk bedoeld is, dan zul je dat dus ook niet opvatten als negatief, maar als iets wat bij je werk hoort (al is het dan minder leuk). Nogal wiedes dus dat er dan geen verband is tussen werk gerelateerd sociaal media gebruik en sportiviteit; sportiviteit heeft niets te maken met wat jij al dan niet op je sociale media bericht over je werk!

Het grootste vraagteken dat ik kon plaatsen was waarom werktevredenheid geen significante resultaten opleverde. Dat heeft me ook wat hoofdbreken gekost, maar uiteindelijk had ik een vrij simpele verklaring. Onderzoek heeft zich namelijk al bijna een eeuw gefocussed op de relatie tussen werktevredenheid en werkprestatie, maar hier komt vrijwel altijd uit dat er eigenlijk geen of weinig relatie is tussen die twee variabelen. Nu kwam iemand tot de geniale conclusie dat werktevredenheid niet rechtstreeks invloed heeft op werkprestatie, maar dat werktevredenheid invloed heeft op (bijvoorbeeld) je inzet, en dat die inzet leidt tot betere werkprestatie. En die redenatie klopt hier ook. Werktevredenheid heeft geen rechtstreekse invloed op werk gerelateerd sociaal media gebruik, maar wel op affectieve betrokkenheid en goed burgerschap, en die twee hebben dan weer invloed op dat sociaal media gebruik. Dus ik heb werktevredenheid gewoon verkeerd in mijn model geplaatst!

Om dan mijn bevindingen te plaatsen in de praktijk en wat (vroegtijdige) implicaties zijn: als jij als werkgever of organisatie ervoor kunt zorgen dat mensen zich affectief (emotioneel) betrokken voelen bij de organisatie en hun werk, zullen zij eerder op sociale media berichten over je bedrijf. Dat zelfde geldt ook voor goed burgerschap.
Dus als je wil dat je werknemers (gratis) reclame maken voor jou bedrijf moet je ze niet rechtstreeks proberen te pushen naar dat gedrag, maar zorgen dat ze affectief betrokken zijn en goed burgerschap vertonen. Hoe je dat als bedrijf moet doen is een totaal andere vraag waar ik niet zomaar antwoord op kan geven, dat zal ander onderzoek moeten aantonen of zul jij als organisatie zelf moeten uitzoeken. Maar denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgende. In plaats van 10.000 euro uit te geven aan reclame op sociale media, kun je beter je 5 werknemers (om het schoenenwinkel voorbeeld te gebruiken) ieder 2000 euro cadeau geven. Dat kan hun werktevredenheid verhogen, wat dus weer zal leiden tot meer affectieve betrokkenheid en goed burgerschap, wat dus weer leidt tot die gratis reclame.

Kanttekeningen bij dit hele onderzoek zijn echter het volgende: dit is letterlijk het eerste onderzoek dat op deze manier naar werk gerelateerd sociaal media gebruik heeft gekeken (of in ieder geval van wat ik kon vinden op het internet, er zullen ongetwijfeld interne onderzoeken zijn bij bedrijven die hiernaar hebben gezocht, maar die hebben dat dan niet openbaar gemaakt). Hoewel dat niet perse iets slechts is, betekent het wel dat ik nog steeds een unieke groep heb aangesproken en dat dit dus niet voor iedereen en overal hoeft te gelden. Er zal herhaling nodig zijn van dit onderzoek onder veel meer mensen en in verschillende gebieden in de wereld om echt te kunnen zeggen dat dit klopt.
Ten tweede zijn er nog 100 andere variabelen en factoren die even goed van invloed kunnen zijn op werk gerelateerd sociaal media gebruik. Mijn model verklaard maar voor 22,3% wat nu precies de redenen zijn voor werk gerelateerd sociaal media gebruik. Dat betekent dat er nog veel meer variabelen zijn die de overige 77,7% verklaren. Zie dit onderzoek dan ook echt als een eerste poging om werk gerelateerd sociaal media gebruik te verklaren.

Om de tekst af te sluiten, ga ik in de nabije toekomst me richten op allerlei vervolg onderzoek. Ik wil namelijk gaan testen wat voor overige variabelen er zijn, ik wil gaan zoeken naar een beter construct voor OCB en ik wil gaan kijken naar bijvoorbeeld het verschil tussen positieve of negatieve berichten op sociale media. Het kan zomaar zijn dat negatieve berichten 10x zwaarder wegen bij het publiek dan positieve berichten.
Daarnaast heb ik in dit onderzoek gekeken naar wat werk gerelateerd sociaal media gebruik bepaald. Dat zegt nog niets over de effecten. Alle effecten die ik beschrijf zijn gespeculeerd (goed beargumenteerde 'educated guesses', maar guesses nonetheless). Dat is dus ook iets wat ik nog wil gaan doen, kijken wat nu echt de effecten zijn van dit werk gerelateerd sociaal media gebruik.

Behoorlijk wat tekst en ongetwijfeld genoeg kritieken en kanttekeningen. Dus vuur maar los :) ik ben nieuwsgierig wat jullie hieruit opmaken.

Alle cijfers zijn voorlopig, zo klopt de werktevredenheidsschaal nog niet helemaal (probleempje dat het construct op twee factoren laadt) waardoor ik nog even moet kijken of ik ze toch kan samenvoegen door ze aan elkaar te correleren of dat ik simpelweg delen uit die schaal moet weglaten. Daarnaast heb ik nog geen interactie effecten goed beoordeeld, enkel kort benaderd.

Cijfers - betrouwbaarheid schalen:
variabeleaantal itemsBetroubaarheid (Cronbach's Alpha)
Werk gerelateerd sociaal media gebruik50,91
Affectieve betrokkenheid50,90
Werktevredenheid60,80
Altruïsme30,74
Goed burgerschap30,75
Sportiviteit30,79
Consciëntieusheid30,56

Cijfers - Schaalgemiddelden
VariabeleGemiddeldenStandaard Deviatie
Werk gerelateerd sociaal media gebruik4,161,83
Affectieve betrokkenheid4,621,33
Werktevredenheid5,261,02