Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Website nabouwen, copyright?

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52
Hallo,

Ons bedrijf valt onder de vlag van een groter bedrijf, de meeste onderliggende bedrijven hebben een website die in opbouw nagenoeg hetzelfde zijn kwa layout, maar meestal enkel verschillen in huisstijl (kleuren).

Deze websites komen van een externe partij, uit financieel oogpunt niet echt verstandig. Elk bedrijf moet zijn eigen website hebben en elke keer ringelt de kassa weer bij die website bouwer.

Ik bezit echter prima de kwaliteiten om een dergelijke site zelf in elkaar te zetten, dit bied tevens de mogelijkheid voor eigen inbreng zonder dat hier gelijk een flinke rekening achter hangt.

Voor de website bouwer is het in principe wat kleine wensen toepassen en een CSS bestandje aanpassen en er komt een rekening waar je 2 maanden voor op vakantie kunt.

In hoeverre kun je in de problemen komen als je een website namaakt op eigen kracht? Dus eigen code, maar met een nagenoeg zelfde uiterlijk?
En hoe groot moeten de verschillen zijn voordat het echt als een 'eigen product' mag worden gezien?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Mits je maar je eigen HTML code en CSS schrijft, kan een andere website bouwer geen claims doen op bv zaken als de 'huisstijl' van dat bedrijf, waarvan jullie onderdeel zijn..
Immers, deze website bouwer heeft daarop geen copyright.

op het gebruik van bepaalde grids, en indelingen als navigatie, content e.d. valt geen copyright te claimen.. omdat dat te algemeen is.

Hooguit zou ik navraag doen bij de moederonderneming of die daar toestemming voor geven, die zijn natuurlijk wel rechthebbenden van de huisstijl en het kan goed zijn dat die er niet mee instemmen dat verder vor hen lastig inschatbare website-bouwers met hun huisstijl aan de gang gaan... ook niet als ze misschien 'best wel genoeg kennis van html en css hebben' kan dat soms leiden tot een website die niet aan bpaalde eisen/wensen van dat moederbedrijf voldoet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:14

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou geen risico nemen en de site dan ook gelijk een ander uiterlijk geven. Je hoeft het niet helemaal overhoop te halen natuurlijk, maar ik zou persoonlijk niet de site volledig nabouwen, het lijkt me dat je daar geheid trammelant mee krijgt. Aan de andere kant: het is natuurlijk wel jullie eigen huisstijl.

That being said, er zouden natuurlijk gewoon afspraken gemaakt kunnen zijn bij het aangaan van het contract. Dat zou je na kunnen vragen. Ook kost het je niks om te informeren bij je websitebouwer of het mogelijk is de code gewoon aan te schaffen voor eigen gebruik. Dan maak je een vliegende start.

Weet wel dat als je de site zelf gaat maken, je ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid. Gebruik - als je gaat bouwen - dan wel een CMS dat regelmatig updates krijgt en ga niet zelf een CMS bouwen; leuk voor je hobbysite maar niet voor een professioneel bedrijf.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
P_Tingen schreef op woensdag 20 november 2013 @ 11:14:
Aan de andere kant: het is natuurlijk wel jullie eigen huisstijl.
Neen, niet per se. Dat is afhankelijk van hoe het is afgesproken.
Tip: laat een juridisch onderlegd persoon kijken naar de contracten die zijn gesloten om dit te achterhalen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• LearnDriver
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:42
Als het goed is afgesproken dan werkt de externe partij in opdracht van het bedrijf en wordt na de oplevering de code etc. eigendom van het bedrijf.

In zo'n situatie heeft het bedrijf dan ook de mogelijkheid om de website in een later stadium te laten onderhouden door een andere partij.

Dus ik denk dat je wel redelijk veilig zit, maar het is inderdaad niet verkeerd om dat even uit te zoeken.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

LearnDriver schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:01:
Als het goed is afgesproken dan werkt de externe partij in opdracht van het bedrijf en wordt na de oplevering de code etc. eigendom van het bedrijf.
Stiekem wordt het vaak toch niet zo afgesproken en zou ik toch maar eens in de overeenkomst kijken. Los daarvan: als je de bron hebt en mag hebben, is het dan niet veel makkelijker om die gewoon te onderhouden?

Tevens: bij een goed internetbureau zijn 5-minutenwijzigingen vrijwel altijd "gratis" (lees: inbegrepen in de afgesproken SLA).

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• BLACKfm
Als ik termen als KWS en VolkerWessels noem dan heb je over het algemeen geen kennis in huis om dit te beheren, ergens onder aan die grote ladder staan wij als bureau van 35 man, en dan is een website van een paar duizend euro (ik heb de prijzen niet gezien, maar gezien de reacties van de mensen die er over gaan was het een klap geld) op zich nog een flink bedrag. Daar kan ik waarschijnlijk intern wel een maand lang aan werken.

En 5 minuten wijzigingen mogen naar mijn idee ook prima gratis zijn, maar systemen die er gaandeweg wellicht in verwerkt moeten worden (ik hoor hier altijd zeer ambitieuze projecten 'die mooi zijn voor op de website') daar rekent een beetje 'hobby-coder' al wel een paar honderd euro voor.

Maar ik zal eens navragen hoe dat precies zit en wie het 'recht' heeft op het ontwerp.

[ Voor 161% gewijzigd door BLACKfm op 20-11-2013 17:22 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Intern ergens aan werken hoeft helemaal niet veel goedkoper te zijn. Je moet namelijk niet je salaris rekenen als kosten, maar het bedrag dat jij als werknemer binnenharkt voor het bedrijf. Voor elk uur dat je aan een intern project werkt haal je dat bedrag niet meer binnen, terwijl je wel hetzelfde betaald wil krijgen.

Daarbij is "een paar duizend euro" een schijntje. Voor een site van enige grootte (dus niet een simpele 3-pagina-site met een contactformuliertje) al snel 10k. Dat is gewoon wat zo'n site kost. Jij gaat dat intern niet beter of sneller kunnen doen dan een bekwaam internetbureau, en of je het goedkoper kan doen is maar de vraag.

• BLACKfm
Soms zijn er momenten dat ik dagen of een hele week niet declarabel ben, dat zijn dan prima momenten om zoiets op te pakken als je niet allaminuut een website moet hebben.

Uiteraard is het misgelopen inkomsten als ik geen werk kan aannemen wat wel declarabel is. Maar zover zal het hier niet lopen :). En desnoods maak ik het in me eigen tijd en kan ik wel een beloning tegemoet zien, daar passen ze wel een mouw aan.

@hieronder, Zeer interessant :)

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 20-11-2013 17:27 ]

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Arnoud Engelfriet heeft hier al eens over geblogd: Wie is nou eigenlijk eigenaar van onze website? - zie ook de reacties daar gerelateerde vragen en antwoorden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rafe op 20-11-2013 17:23 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BLACKfm schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:22:
Uiteraard is het misgelopen inkomsten als ik geen werk kan aannemen wat wel declarabel is. Maar zover zal het hier niet lopen :). En desnoods maak ik het in me eigen tijd en kan ik wel een beloning tegemoet zien, daar passen ze wel een mouw aan.
Waar je vooral rekening mee moet houden: wat als er acuut iets stukgaat en direct gefixt moet worden? Kom jij midden in de nacht je bed uit als een cronjob faalt of zo veel resources gebruikt dat de webserver niet meer benaderbaar is? Kun je direct over op de website, ongeacht waar je precies mee bezig bent? Ik weet niet in welke mate die site bedrijfskritisch is dus mogelijk is dit niet direct van toepassing, maar het zijn heel belangrijke dingen om in het achterhoofd te houden.

• BLACKfm
Het aantal unieke bezoekers is ~250 per maand. En de website is meer informatief dan dienstverlenend. Er is dus geen grote nood als iets niet werkt, maar het moet natuurlijk geen uren/dagen uit de lucht zijn.
Pagina: 1