Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies: Drupal 7 of aparte site+Drupal services?

Pagina: 1
Acties:

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Onze kennisinstelling gebruikt Drupal als CMS. Mij is gevraagd om een (web) app te maken, die inhoud uit het CMS weergeeft aan ingelogde gebruikers.

Nu heb ik 3 opties:
  1. De web app helemaal in Drupal maken
  2. De web app buiten Drupal maken, maar laten communiceren via Drupal services (dus: REST)
  3. De web app buiten Drupal maken, maar info halen uit de Drupal database
Afwegingen:
OptieVoorTegen
In Drupal
  • Alles in één CMS
  • Web app in jQuery mobile, rest site niet.
  • Veel overhead
  • Mogelijk problemen met andere modules
Niet in Drupal, REST
  • CMS voor authenticicatie: veilig
  • CMS voor bewerken inhoud: handig
  • Niet-Drupal-code: mogelijk meer onderhoud/documentatie nodig
Niet in Drupal, Drupal-database
  • Meeste vrijheid
  • CMS voor bewerken inhoud: handig
  • Zelf authenticiatie / wiel uitvinden
  • Updaten Drupal probleem (db anders)

Mijn vragen: weten jullie nog meer voors en tegens, en wat zouden jullie aanraden?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Optie 4: Afstappen van Drupal.

Heb je ervaring met Drupal?
Of met REST?

Kun je een kijkje in de toekomst nemen wat betreft uitbreiding van het stuk wat je er nu aan gaat hangen?

E.e.a. hangt af van je ervaring en tijdsplanning/budget denk ik. Gezien de tegens lijkt me alles in Drupal het beste. Maar als je dat nog nooit gedaan hebt, niet betaald krijgt en weinig tijd hebt... (en wel handig met web-apps buiten Drupal) dan kun je optie 2/3 gebruiken.

Welke methode 'goed' of 'slecht' is, hangt dus af van de niet-functionele eisen.

[ Voor 8% gewijzigd door Miyamoto op 20-11-2013 12:27 ]

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Optie 3 zou ik zelf niet als serieuze optie overwegen. Dat is het pad naar de afgrond. Een kleine wijziging van een veld wat nu 1 waarde mag bevatten naar hetzelfde veld wat 2 waardes mag bevatten in een content type en je kunt app ook aan gaan passen. Leuk als je graag om werk verlegen zit, maar niet echt handig.

Optie 2 klinkt logisch als het aan app is die voornamelijk data moet weergeven. Het maken van de JSON feeds kun je relatief makkelijk doen door desnoods een paar contextual views in elkaar te draaien met een json output. Moet je ook kunnen schrijven kom je al vrij vlot bij de services module uit.

Optie 1 kan ook, maar dan zou ik eerder kijken naar een module als domain context, om op bijv app.domain.com een ander theme (lees de looks van je app) te gebruiken. In combinatie met wat views en evt. wat custom code ben je wel redelijk vlot onderweg en het bijt elkaar niet echt. Het is een misverstand dat Drupal NIET werkt als je aan de voorkant alle drupal JS eruit haalt. Je bent dan alleen zelf wel 100% verantwoordelijk voor het implementeren van zaken als contextual links of JS code voor views. Maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat je eigenlijk altijd beter af bent om zoveel mogelijk van de standaard drupal JS/HTML/CSS eruit te mikken ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Bedankt zover. Ik heb redelijk wat ervaring met Drupal en REST.

Nog meer nadelen Drupal-only / optie 1:
- jQuery --> oude versie (valt natuurlijk te omzeilen, maar dan ben je toch al over aan het stappen op optie 2
- jQuery Mobile --> idem.