Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen B
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 14:21
Dit is toch groot nieuws en ik mis het op de hoofdpagina! Misschien heeft iemand zin een recensie te schrijven? Voor mij wordt het zeker volgende week voordat ik eraan toe kom dit nieuwe besturingssysteem te ontdekken, maar de geluiden zijn erg positief! Voor downloads en release notes zie http://www.opensuse.org/ , voor recensies kan je Google afspeuren.

Het lijkt erop dat een volwaardig alternatief voor Windows in zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

(mini)recentie?
- videokaart drivers installeren is crap
- yast is geweldig
- suse is beetje eigenwijs
- eenvoudig in gebruik
- gericht op kde, kan ook overweg met andere flavors (maar kde roots blijven)

Suse is leuk voor de beginner, vergeet ubuntu, ben je een Linux noob/leek; Suse is the one

Heb suse jaaren als server software gebruikt bij diverse klanten, maar heden dag geef ik voorkeur aan debian voor servers.

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 20-11-2013 14:10 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Yup, Suse/Yast is de koning van het 'alles in een configuratiescherm'. Het is indrukwekkend hoeveel je kan configureren vanuit yast. Wie vindt dat er te veel plekken en manier zijn om Linux-onderdelen te configureren moet eens naar Yast kijken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

eigenlijk nooit begrepen waarom andere distro's yast niet geadopteerd hebben, in mijn optie, is dit nog altijd de meest eenvoudige tool voor de gebruiker (cq configuratiescherm)

geloof dat je yast op mandrake wel kunt gebruiken (of hoe die distro heden dag ook heet)

impressie: http://www.zdnet.com/open...a-new-version-7000023398/

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 22:23
Het is mij nog niet gelukt de nVidia drivers te installeren; ze schijnen nog niet beschikbaar te zijn voor deze versie. De downloadpagina van nVidia voor 13.1 bestaat ook nog niet. Op de openSUSE site wordt gemeld dat de 1-click install voor deze drivers binnenkort zullen verschijnen.

Erg vervelend, maar tot die tijd moet ik dus zonder drivers werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

himlims_ schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:53:
eigenlijk nooit begrepen waarom andere distro's yast niet geadopteerd hebben, in mijn optie, is dit nog altijd de meest eenvoudige tool voor de gebruiker (cq configuratiescherm)

geloof dat je yast op mandrake wel kunt gebruiken (of hoe die distro heden dag ook heet)

impressie: http://www.zdnet.com/open...a-new-version-7000023398/
Het nadeel van Yast (en vergelijkbare tools) is dat ze de configuratiefiles helemaal herschrijven. Gevorderde gebruikers zijn daar alergisch voor, die herkennen hun eigen files niet meer. Yast heeft dan als extra nadeel dat het de configuratiefiles van honderden programma's moet kunnen lezen en schrijven. Dat gaat niet altijd even netjes.
Voor de meesten maakt dat echter niks uit, die kijken toch nooit in de configuratiefiles.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen B
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 14:21
Het nadeel van Yast (en vergelijkbare tools) is dat ze de configuratiefiles helemaal herschrijven. Gevorderde gebruikers zijn daar alergisch voor, die herkennen hun eigen files niet meer. Yast heeft dan als extra nadeel dat het de configuratiefiles van honderden programma's moet kunnen lezen en schrijven. Dat gaat niet altijd even netjes.
Voor de meesten maakt dat echter niks uit, die kijken toch nooit in de configuratiefiles.
YaST had in vorige versies tevens een eigen programmeertaal, maar is herschreven in Ruby om softwareontwikkelaars aan te trekken.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:02
Ik heb Suse(10.x laatste keer) al een tijdje niet gebruikt maar ik vraag me af hoe resource hungry deze release nu is geworden. Ik vond de oudere versies zwaar maar wel helemaal af lees: veel oogsnoep.
Momenteel gebruik ik Linux Mint 15 XFCE op een oude AMD3500+ met 1GB ram. Prima te doen maar niet geheel tevreden over Linux mint. Enig idee hoe zwaar 13.1 is?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet eerder denken aan de DE die wordt gebruikt. De standaard bij OpenSuSE is KDE en die is een bak zwaarder dan Xfce. Er zijn andere DE's beschikbaar, dus bekijk die eens.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Inmiddels 13.1 en tot enige verbazing kan ik terug geven dat het toch best aardig draait. Het doet niet veel onder voor een XP installatie en ook linux mint xfce draait niet veel soepeler. Uitstekende prestatie dus van het devteam achter OpenSuse.

Op het eerste oog aardig robuust met hoge kwaliteit afwerking. Alleen nog even Kwallet de nek omdraaien met wlan verbinding icm login :o

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 22-11-2013 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 13:02
Ik draai opensuse al jaren op hardware en (de laatste jaren) virtueel op mijn mac.
Verschillende versies werkte alles goed, totdat ik bij deze versie met standaard vm-instellingen van virtualbox bij de livecd's opeens tijdens de boot mijn allereerste kerneldump kreeg te zien.
(op dit moment heb nog geen idee waar het door komt)
Heb toen maar als work-around de full installatie dvd gebruikt.

Mijn review:
Vergeleken met de vorige versies is mij alleen de vernieuwde kde update applet opgevallen.
Dat yast nu geport is naar ruby, merk ik totaal niks van (of werken ze nog steeds met hun oude ontwikkeltaal?).
Je wijzigd je schermresolutie met de minder functionele kde display config. (ik mis de oude SAX..)
BTR-FS nog niet mee gewerkt.
Helaas hebben ze die verschikkelijke zwart+groene thema nog niet veranderd.

Video review van Linux Action Show

[ Voor 0% gewijzigd door freyk op 25-11-2013 17:05 . Reden: thema opmerking aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mijn eerste reactie: wat een lelijke fonts

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Laatst online: 19-07 15:24
Vishari Beduk schreef op zondag 24 november 2013 @ 20:10:
mijn eerste reactie: wat een lelijke fonts
Na installatie zijn de fonts van KDE idd niet om aan te zien, net als in Kubuntu. Dit is echter eenvoudig in te stellen:

http://askubuntu.com/ques...ng-resolution-to-1440x900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Pineka schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:48:
[...]

Na installatie zijn de fonts van KDE idd niet om aan te zien, net als in Kubuntu. Dit is echter eenvoudig in te stellen:

http://askubuntu.com/ques...ng-resolution-to-1440x900
bedankt, maar verbetering is niet echt wereld schokkend
desalniettemin is inmiddels wel duidelijk dat ik meer een fan ben van Gnome Ubuntu (dus ik ben weer snel weg uit dit topic)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik ben nu een aantal dagen verder en heb echt het idee dat dit een mooie distro release. Ik ben nog geen hele gekke quircks tegen gekomen en het voelt erg solide aan. Yast is echt een verademing als ik het vergelijk met (k)ubuntu. Ook het gebruik van community repository's is erg fijn en makkelijk te gebruiken en anders heb je ook nog de one-click installs :D
Okay klein quirckje dan, het gebruik van de networkmanager en ifconfig is niet helemaal duidelijk. Op een desktopsysteem met een vast wlan punt hoef je de networkmanager niet te gebruiken en kun je af met ifconfig wat standaard in Yast aanstaat. Echter bij de eerste keer opstarten is er geen wizard of e.d. om je op weg te helpen je verbinding te realiseren. De documentatie is goed op orde en zeer uitgebreid dat je zonder al teveel uitzoeken het kan oplossen.
Check voor de gein eens: http://activedoc.opensuse.org/book/opensuse-reference

Het gebruik van de system resources is ook prima, op een 3500+ met 1gb ram en een AMD HD4350 draait het allemaal bijzonder soepel. Naar mijn mening is dit een prima distro voor degene die een alternatief zoekt voor XP maar geen nieuwe PC wil gaan dan wel windows 7/8 kopen en installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Laatst online: 19-07 15:24
Toch durf ik deze Suse niet te installeren omdat Suse altijd problemen heeft met mijn nVidia kaart. Ik draai nu tot volle tevredenheid Kubuntu 13.10 die zonder problemen automatisch de juiste drivers voor mijn nVidia kaart installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pineka schreef op woensdag 27 november 2013 @ 00:33:
Toch durf ik deze Suse niet te installeren omdat Suse altijd problemen heeft met mijn nVidia kaart. Ik draai nu tot volle tevredenheid Kubuntu 13.10 die zonder problemen automatisch de juiste drivers voor mijn nVidia kaart installeert.
Mja als het voor je werkt moet je niet gaan veranderen, alleen is het anno 2013 weer ook niet zo ingewikkeld om propietary drivers aan de praat te krijgen.

Voor OpenSuse
Info mbt installatie: http://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers
Info mbt welke kaarten ondersteuning hebben: http://en.opensuse.org/HCL:Nvidia_video_cards

Letop, voor 13.1 is er momenteel nog geen driver beschikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Je kan de nVidia driver natuurlijk ook gewoon zonder repo / "The hard way" installeren. Draai al jaren op openSUSE. Heb alleen 12.3 geskipped, omdat ik die niet heel stabiel vond (shutdown bleef wel eens hangen)

13.1 is weer rock solid. Wel jammer van de donkere kleuren...

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Wat een fantastisch OS! Na jaren van uitproberen van o.a. Ubuntu, Linux Mint, Fedora, ElementaryOS, PearOS e.a. ben ik nu echt blijven hangen bij OpenSuse 13.1.

Mijn werk-pc heb ik al volledig omgezet naar OS 13.1 en mijn privé-laptop dual boot tussen Win 8.1 en OS 13.1.

Ik koos voor Gnome 3.1 als DE.

Alle Linuxdistributies lijken natuurlijk op de één of andere manier op elkaar (of kun je op elkaar laten lijken) maar om de een of andere reden 'klikte' het nu plots met OS.

Wat mij beviel was de duidelijke installatieprocedure, de aantrekkelijke desktopomgeving, de snelheid van de 'dash' en OS, de voorgeïnstalleerde prorgramma's en Gnome3.

YAST verdient een extra vermelding, dit zou een standaard moeten worden in elke Linuxdistributie, net als de one-click-installers. OpenSuse staat niet meteen bekend als de meest gebruiksvriendelijke (zoals Linux Mint / Ubuntu) maar is het voor mij nog veel meer dan de 2 vermelde.

Ik paste Gnome 3 wel aan met enkele extensions (kreeg ik meteen een Firefox-gevoel bij):

AlternateTab (om makkelijk te kunnen switchen tussen meerdere vensters van 1 applciatie)
Applications Menu (om applicaties te ontdekken waarvan ik de naam niet ken)
Dash to Dock (maakt dock beschikbaar buiten dash)
Media Player Indicator (snelle toegang tot muziek)
NetSpeed (indicator van d/l & u/l)
Places Status Indicator (snelle toegang tot disks en 'favorieten')
Taskbar (iconen van applicaties in topbar)
TopIcons (voor de Dropboxintegratie)

Misschien is het de opgedane kennis/ervaring door enkele jaren proberne/testen of misschien doet OpenSuse 13.1 standaard veel goed, maar sinds een dikke week ben ik 'verkocht'). In een volgende vakantie zal de Win 8.1-partitie verdwijnen en vervangen worden door een VirtualBox-versie (voor als het echt nodig is).
Pagina: 1