Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

10W zonnepaneel, laadregelaar en NiMH boodschappenlijstje

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59
Het dak volleggen met panelen is wegens omstandigheden helaas niet mogelijk voor mij, maar ik wil er wel eens wat mee pielen. :)

Dus vraag ik me af, gaat dit werken:

5/10/15/20A MPPT Solar Panel Battery Regulator Charge Controller CE 12V/24V TLS (ik wou de 10A variant nemen, dan kan ik eventueel later nog uitbreiden)

10 Watt Solarmodul POLY 12V - 10W Solarpanel Solarzelle - Top-Qualität

• 10x 1,2V AA NiMH LSD batterijen (Aldi of Ikea) en een 10x AA houder. Dit in plaats van een loodaccu. Kost me net zoveel als een 2Ah 12V loodaccu, maar lijkt me makkelijker in onderhoud en als er 1 cel kapot gaat kan ik die gewoon vervangen. En als ik de hele boel ooit toch weer opberg heb ik nog een stapeltje normale batterijen over. En mogelijk kan ik ook een grotere stroom trekken hiervan.

Kost alles bij elkaar <€50.

Idee is om er wat kleine dingetjes op aan te sluiten die ook in de sigarettenaanstekeraansluiting werken, lampjes, telefoon/tabletlader, radio.. In theorie zouden zelfs sommige netbooks (mits zuinig genoeg) mogelijk kunnen werken. :o

Zou dit een goede combo zijn, werkt dit zoals ik denk dat het werkt, of kan ik onderdelen elders beter/goedkoper vinden? :?

[edit]Ik ben me ervan bewust dat ik hiermee nevernooit zoveel stroomkosten bespaar als wat de set kost. Daar is het me ook niet om te doen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 19-11-2013 23:41 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Het hangt een beetje van je doel af. Wil je standalone stroom produceren 'voor onderweg'. Wil je experimenteren met zonnestroom. Of alleen het stand-by verbruik van wat klein spul compenseren.
In de laatste 2 gevallen zou ik persoonlijk eens op marktplaats snuffelen naar wat gebruikt spul met echte omvormer. (Tot 500watt kun je je omvormer in elk willekeurig stopcontact prikken in huis)
Voor het eerste geval is de omvormer/lader wel erg groot voor je paneel.

[ Voor 10% gewijzigd door NBK op 19-11-2013 23:59 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Mentalist
Alleen experimenteren, en stationair. Wat klein spul op aansluiten, en als de stroom uitvalt de telefoon op kunnen laden zeg maar. En gewoon omdat het leuk is.

Een kleinere laadregelaar kon ik niet eens vinden, dit was gewoon de goedkoopste.

Eigenlijk wil ik het paneel ook nog achter het raam plaatsen (ik weet het, niet positief voor de opbrengst).

10W is ook relatief duur voor €28. Ik kan natuurlijk upgraden naar 25W of 30W:

Solarmodul 25 Watt poly Solarzelle Solarpanel (€42)

Solarmodul 30 Watt mono Solarpanel Photovoltaik 30 W (€47)

Maar door het formaat kan het dan ook niet meer binnen, en ik weet niet eens hoe ik zo'n paneel op het dak moet bevestigen. (misschien moet ik dat ook maar leren :P)

Maar dan zijn 10x AA batterijen ook niet echt meer genoeg. (in de volle zon zouden die in 1 uur opgeladen zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 20-11-2013 00:12 ]

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Wil je echt zo'n klein systeem? Ik probeer een plusminus 140 wattpiek paneel + (2e hands?) omvormer voor de lol te regelen voor op mijn pal zuid balkon. Ook iets voor jou misschien?

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 19:12
let wel op dat je lader dan ook geschikt moet zijn voor NiMh ipv loodaccu.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
Loodaccu is volgens mij veel makkelijker te laden dan NiMh. Verder vraag ik me af of die controller niet teveel vermogen van je toch al wat kleine paneeltje wegsnoept.

Kijk eens naar zo'n tuinlampje op zonne-energie. Daar zit vaak een NiMh cel in die wordt geladen door een zonnepaneeltje met vaak alleen maar een weerstand in serie om de max. laadstroom te beperken. Mogelijk dat je zoiets groter uit kunt werken. Controller is leuk als je wat grotere accu's gaat laden, maar met zo'n klein paneel nogal killing voor je rendement denk ik.

• Mentalist
ThinkPadd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:30:
Loodaccu is volgens mij veel makkelijker te laden dan NiMh. Verder vraag ik me af of die controller niet teveel vermogen van je toch al wat kleine paneeltje wegsnoept.

Kijk eens naar zo'n tuinlampje op zonne-energie. Daar zit vaak een NiMh cel in die wordt geladen door een zonnepaneeltje met vaak alleen maar een weerstand in serie om de max. laadstroom te beperken. Mogelijk dat je zoiets groter uit kunt werken. Controller is leuk als je wat grotere accu's gaat laden, maar met zo'n klein paneel nogal killing voor je rendement denk ik.
Ja, het 20-30W paneel kan ik eigenlijk al niet goed kwijt (ook geen balkon, helaas) terwijl dat inderdaad qua prijs-per-watt wel stukken aantrekkelijker is.

Ik zou het ook wel kleiner willen doen, bijvoorbeeld met 3V paneeltjes en een paar batterijen, maar dan heb je toch nog steeds een controller nodig? En een dergelijke controller kan ik niet vinden.

• ThinkPad
Nee, NiMh kun je 'dom' laden met een weerstand. Volgens mij was het 1/20 of 1/40 van capaciteit voor druppelladen. Zoiets doen die tuinlampjes ook.

• Mentalist
Gaat er dan geen stroom lopen van de batterijen naar het paneel 's nachts? (ik heb er de ballen verstand van, maar als het kan is dit wel wat, ik heb nog wat 3V paneeltjes liggen)

Hoe reken je de weerstand dan precies uit?

[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 22-11-2013 01:01 ]

• ThinkPad
Daarvoor zet je er nog een diode tussen geloof ik. Die zorgt wel dat de spanning wat zakt (0,6V) maar een 1,2V batterij laden kan nogsteeds makkelijk. Weerstand kun je uitrekenen met de wet van Ohm. Hier een handig tooltje: http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html

Spanning en stroom invoeren en de weerstandswaarde wordt berekend. Spanning is in dit geval 3V, stroom wil je op 1/20 van de capaciteit hebben. Bij een batterij van 1500mAh is dat dus 75mA, oftewel 0.075A. Weerstand is dan 40 Ohm, en moet 0,22W kunnen verstoken. Een kwart watt weerstand is dus voldoende. Deze gegevens aldus dat tooltje.

Laden gaat dan natuurlijk niet heel snel. Je kunt de stroom verhogen naar bijv. 1/10, maar dan moet je opletten dat je de batterij niet overlaad.

Loop anders eens naar de Action en haal voor 2 stuivers en een knoop zo'n tuinlampje, kun je een beetje kijken hoe het werkt :)

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2013 01:24 ]

• Mentalist
Thx, goede tip. Zal eens kijken.
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 01:20:
Spanning en stroom invoeren en de weerstandswaarde wordt berekend. Spanning is in dit geval 3V, stroom wil je op 1/20 van de capaciteit hebben. Bij een batterij van 1500mAh is dat dus 75mA, oftewel 0.075A. Weerstand is dan 40 Ohm, en moet 0,22W kunnen verstoken. Een kwart watt weerstand is dus voldoende. Deze gegevens aldus dat tooltje.
Euhm, wacht, waarom? Moderne batterijen kan je toch makkelijk met 1A opladen? (wat het paneeltje nooit kan halen)

Of wacht, zo blijf je constant laden natuurlijk.. Hmm.. Maar veel energie gaat dus direct in warmte verloren in de weerstand.

[ Voor 98% gewijzigd door Mentalist op 22-11-2013 01:28 ]

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Ik zou voor een loodaccu gaan en niet voor NiMH batterijen, omdat die simpelweg de meest conventionele manier is en eigenlijk alle charge controllers met dit doel bedacht zijn.

Verder: als je een kleiner paneel neemt kan je ook de charge controller weglaten, maar heb je uiteraard wel minder stroom en is eigenlijk alleen bedoeld om de accu vol te houden als deze niet gebruikt wordt.

Zelf heb ik een 85Ah 12V startaccu die niet meer goed genoeg is voor het starten van auto's aangesloten op mijn 2.4W zonnepaneel dat ik voor mijn raam heb hangen. Deze onderhoudt de accu en af en toe laad ik mijn telefoon ermee op via een 12V stekker. Tevens een 12V led lamp op aangesloten zodat ik eventueel licht heb bij stroomuitval. Dit overigens in combinatie met een lichtsensor, dus zou het zelfs zo kunnen instellen dat het automatisch aangaat. :)

[ Voor 65% gewijzigd door weebl15 op 23-11-2013 18:13 ]

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-11 16:25
Dit idee had ik deze week ook.
We hebben sinds een week kippen, maar die leggen 's winters geen eieren...
Dus: zonnepaneeltje, accuutje, ladertje, ledlampje en zie daar, de kippen denken dat het zomer is :+
Maar dan moet er natuurlijk nog wel een schakelaartje tussen, want de kippen hoeven natuurlijk ook niet de hele nacht in het licht te zitten.
Ook daar is een oplossing voor: lader met lampschakelaar
Dan is er alleen nog 1 probleempje, het licht mag niet in één keer uitgaan, want dan raken de beestjes in paniek en dan hebben we nog geen eitjes...
Nu zijn daar ook wel weer dimmers voor, maar die kosten dan weer 50-100 euri, en dat is net zoveel is als de rest bijelkaar.
Iemand die daar nog een oplossing voor heeft?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Mentalist
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 01:20:
Daarvoor zet je er nog een diode tussen geloof ik. Die zorgt wel dat de spanning wat zakt (0,6V) maar een 1,2V batterij laden kan nogsteeds makkelijk. Weerstand kun je uitrekenen met de wet van Ohm. Hier een handig tooltje: http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html
Thx, ik had het even laten liggen maar wil nu wat bestellen bij http://www.elektronica-online.nl/ en wil dus meteen die diode meebestellen.

Alleen, wat moet ik dan bestellen voor diode? (liefste bij die winkel dus, dan heb ik maar 1x verzendkosten :))

http://letsmakerobots.com/node/29202 zegt 1N5817, 1N5818 & 1N5819. Alleen die laatste hebben ze, http://www.elektronica-online.nl/?content=13120. Dus.. die?

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 04-04-2014 06:45 ]

• ThinkPad
Die lijkt mij goed, als 1A genoeg voor je is.

http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N5817.pdf in de specs staat een forward voltage van 600mV. Je spanning zakt dus met 0,6V zoals ik eerder al zei :)

Ken je deze site trouwens ook al: http://www.eoo-bv.nl ? (Het vroegere "Dick Best")

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2014 06:51 ]

• Mentalist
Ah, nu snap ik waarom ze bij voorkeur de 1N5817 aanraden over de 19, die heeft 450mV.

Met een 250mA (tenminste dat zei de verkoper destijds geloof ik) 3V zonnepaneel en twee AA batterijen lijkt die 1A me geen limiet om me zorgen over te maken. :P

Aangezien er staat 600mV bij 1A en 900mV bij 3A is het misschien nog wel lager dan 600mV bij de hooguit 0,25A (en meestal minder) die ik ga halen.

[edit]nee kende ik niet. :) ik moest nog wat batterijen, kabels en meuk hebben waardoor ik al bij elektronica-online wou bestellen, dus ik dacht pak dit ook meteen mee.

Wel overzichtelijk. E-L is nogal eens lastig te doorzoeken. Bij EEO hebben ze de 5817 trouwens ook niet. :o

[ Voor 48% gewijzigd door Mentalist op 04-04-2014 07:03 ]

Pagina: 1